Jak vyrobit

obrabeni na klasice
Odpovědět
Baltazarek
Příspěvky: 218
Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

28. 1. 2016, 2:34

Dobrý den,
na svoji frézku jsem si nechal vyrábět spojku osy Y a Z. Ta je složena ze dvou desek. Jsou použity dvě desky protože to značně usnadní montáž, vozíky a domečky kuličkových šroubů se osadí na každou desku zvlášť a pak se desky spojí zády k sobě. Vozíčky jsou dotlačovány k referenční hraně. Desky o rozměru 200x150x10mm jem si nechal vypálit z oceli. Poté jsme se pokoušeli z desky odebrat 2 mm po celé ploše, aby vznikla požadovaná referenční hrana, potom by to šlo ještě na brusku kam mám přístup. Bohužel po ofrézování se deska brutálně zkroutila.

Poradíte mi prosím jak postupovat při výrobě ? Zda koupit třeba nějaký plocháč tažený za tepla o síle třeba 15mm a ten potom ofrézovat ? Problém je, že pálit mohu pouze do 12mm. Ještě by mohlo být řešením vypálit desku a na ni tu referenční hranu z boku přišroubovat. Vůbec jsem netušil že bude uvnitř takové pnutí takže nevím co s tím. Rád bych se ve stavbě dále posunul. Díky za radu.
Přílohy
Image.jpg
Engineer
Příspěvky: 1829
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

28. 1. 2016, 2:38

Uzrálá litina a frezovat + popř. brousit .... to bude jistota. :)
Baltazarek
Příspěvky: 218
Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

28. 1. 2016, 2:44

To mě také napadlo, ale nehledám profi řešení, stavím malou frézku na balzu, překližku atd.
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 416
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

28. 1. 2016, 2:46

Určitě jsou tady zkušenější co se týká frézování, ale obecně:
Jakékoliv vnesené teplo ti tu desku rozhodí do vrtule nebo šavle. Jakékoliv ubírání materiálu jen z jedné strany ti tu desku prohne.
Pokud máš možnost, tak bych to udělal takhle - nechal si uříznout větší a hlavně tlustší materiál. A ne plazmou, ale na pile. Pak bych to dal do pece vyžíhat na odstranění pnutí. Pak bych bral z každé strany tak 0,3 mm, možná 0,5 a otáčel a kontroloval rovinnost, až bych měl tlouštku 10 mm. A nakonec bych udělal čistej tvar.
Baltazarek
Příspěvky: 218
Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

28. 1. 2016, 2:51

Takže koupil plocháč, neřezat na laseru ale normální pilou. Máme tu ve škole malé pece na kalení, určitě by to šlo udělat. Bohužel z obou stran to obrábět nemohu, potřebuji tam udělat tu referenční hranu, takže z jedné strany musím odebrat cca 2mm.
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 416
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

28. 1. 2016, 3:01

Když to vezmeš jen z jedné strany o 2 mm, tak se ti to prohne. Howg.
Pak leda srovnat to na lisu a zase to dát ustálit do pece.
A podívej se do tabulek, jak se žíhá na odstranění pnutí (teplota a čas).
Ale podle mě to stejně nebudeš mít úplně rovný, jako kdybys to postupně frézoval.
RaS
Příspěvky: 7837
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

28. 1. 2016, 3:41

klidně to vypal tím laserem vyhrubuj si to z jedný strany a pak to dej vyžíhat a obrob na čisto..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Baltazarek
Příspěvky: 218
Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

28. 1. 2016, 4:15

Takže vypálím to třeba z 12mm desky. Potom odebrat potřebné 2mm. Tím se to prohne. Potom vyžíhat, tím se to zase lehce srovná ? A potom obrobit napřesno a na závěr přebrousit ?
RaS
Příspěvky: 7837
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

28. 1. 2016, 4:18

žíháním se to nenarovná.. tím se odstraní vnitřní pnutí..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Baltazarek
Příspěvky: 218
Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

28. 1. 2016, 4:45

Tak jestli by nebylo lepší to vypálit laserem, vyžíhat a teprve potom obrábět. Já se v tom nevyznám, jenom se ptám.
RaS
Příspěvky: 7837
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

28. 1. 2016, 6:05

to prohnutí po obrobení pokud se udělá dobře bude někde kolem desetin milimetru.. takže když to přehrubuješ a vyžíháš tak pak už bereš jen pár desetin z každé strany.. pokud to vyžíháš a budeš ubírat jen z jedné strany může to mít tendenci zase se to kroutit sice ne tolik jako samotnej výplaek ale přece..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

28. 1. 2016, 7:18

Když je to frézka na dřevo, tak si kup přesné frézované desky z duralu. Rovinost do pěti stovek.
Baltazarek
Příspěvky: 218
Registrován: 21. 5. 2009, 9:17
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

28. 1. 2016, 8:10

Vsechno mam z oceli, i toto z ni udelam. To se snad zvladne a jeste se necemu novemu priucim.
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“