Vrtání bronzu

obrabeni na klasice
Odpovědět
bflmpsvz
Příspěvky: 55
Registrován: 16. 1. 2012, 7:49

22. 5. 2016, 8:59

Zdar,
potřeboval bych nějaké rady s vrtáním bronzu. Chtěl jsem udělat kleštinu z bronzu CuSn8, dva kusy jsem vyhodil se zalomeným vrtákem uvnitř, třetí kus se vcelku povedl, ale to vrtání je za trest.
klestina.jpg
Ačkoliv jsem vrtal díru 4mm do kulatiny 8mm, chová se to jako hadice, před břitem to ustoupí a za břitem se to kolem vrtáku utáhne, takže pokud je vrták hlouběji než cca 3 svoje průměry, je slyšet jak s tím má motor soustruhu práci a vytáhnout vrták z díry vyžaduje pořádně zabrat za kličku na koníku. A samozřejmě se obrobek okamžitě rozpálí, ještě než se vrták dostane na dno díry. Nakonec jsem to vrtal sadou vrtáků s různými průměry, tak aby žádný nebyl v díře víc než 2 svoje průměry. Samozřejmě kromě posledního protažení na konečný průměr. Díra 4mm v hloubce 17mm se ještě povedla, ale chtěl jsem dělat kleštinu pro průměr 1mm a to vidím bez šance.
Takže se chci zeptat, jestli neexistuje nějaký výbrus vrtáku, zázračné mazání nebo jiná finta, jak do tohodle materiálu vrtat hlubokou díru.
Naposledy upravil(a) bflmpsvz dne 23. 5. 2016, 9:14, celkem upraveno 1 x.
Nejhorší je samota, když tě soustruh namotá.
prochaska
Příspěvky: 5131
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

22. 5. 2016, 9:50

U kleštiny se samozřejmě nemusí vrtat jednička díra v celé délce, stačí jen kus a z druhé strany to dojet o hodně větším průměrem, upínat jedničku vrták na délce třeba 20 mm by stejně nemělo žádný smysl.

Když to vrtání jde takhle blbě, tak bych to navrtal "nějak" stupňovitě a na přesný rozměr vysoustružil. Jen ty nejmenší díry by se mohly dělat výstružníkem.
Aleš Procháska
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4475
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

23. 5. 2016, 12:11

musí to být doslova utopené pod emulzí
štětcem to nejde
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
mirek42
Příspěvky: 94
Registrován: 29. 3. 2013, 3:15

23. 5. 2016, 1:06

Nemají vrtáky odřenou fazetu? Pokud vrták naostříš trochu z osy,nebude ti svírat.
bronek999
Příspěvky: 423
Registrován: 6. 3. 2014, 6:50

23. 5. 2016, 1:03

10 tychto kliestin stoji na aliexpresse 2eura s dopravou.
Nie je cesta tam?
pitíčko
Příspěvky: 235
Registrován: 27. 4. 2014, 9:17
Bydliště: Zbečno

23. 5. 2016, 1:07

Teď už to musí dotáhnout do konce, když ho to stálo i pár vrtáků...
Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
Uživatelský avatar
Habešan
Příspěvky: 516
Registrován: 12. 12. 2013, 2:25
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

23. 5. 2016, 5:22

Co použít vrtací frézu (frézovací vrták) nebo vrtací záhrubník ???
Jak se za (vrtákovým) břitem utáhne, frézovací břit odřízne zbývající tloušťku.
MF-70

Příznivce Low-Cost řešení, přesvědčený že největším omezením naší technologie je naše myšlení.
bflmpsvz
Příspěvky: 55
Registrován: 16. 1. 2012, 7:49

23. 5. 2016, 6:07

bronek999 píše:10 tychto kliestin stoji na aliexpresse 2eura s dopravou.
Nie je cesta tam?
Tak jednak pro průměr 4 jsem nikde žádnou neviděl, jednak šlo o "průzkum bojem" a test na složitější věci.
Nejhorší je samota, když tě soustruh namotá.
bronek999
Příspěvky: 423
Registrován: 6. 3. 2014, 6:50

24. 5. 2016, 5:44

Tak jednak pro průměr 4 jsem nikde žádnou neviděl, jednak šlo o "průzkum bojem" a test na složitější věci.[/quote]
Tak ju skus spravit ocelovu. Pre 4mm priemer tam uz vela materialu neostane.
Cim sa rezu tie drazky do kliestin?
bflmpsvz
Příspěvky: 55
Registrován: 16. 1. 2012, 7:49

24. 5. 2016, 11:15

bronek999 píše:Tak ju skus spravit ocelovu. Pre 4mm priemer tam uz vela materialu neostane.
Myslel jsem, že bronz půjde líp obrábět a že bude líp pružit (líp než běžná ocel jako "hlazenka"). Možná jsem si to jenom zkomplikoval.
bronek999 píše:Cim sa rezu tie drazky do kliestin?
Já to pižlám lupenkovou pilkou (0,3mm).
klestina2.jpg
Krásný to není, ale "na funkci to nemá vliv" :)
Mimochodem bronz ty pilky hrozně tupí, na 1 kleštinu padly 3. Jakmile se list otupí, začne nepochopitelně uhýbat doleva, i když mám rám pily skoro 45 stupňů šikmo abych to vyrovnal. Nejjednodušší bylo otočit kleštinu o 180 stupňů a nechat pilku chvíli zahýbat zase na druhou stranu.
Profíci na to mají asi tenké řezací kotouče.
Lupenkovou pilkou se ale dají dělat skoro na koleně i kleštiny se třemi čelistmi, třeba pro průměr 0,8mm - to jsem dělal pro upnutí vrtáčku do univerzálky soustruhu, ta už tak malý průměr nesevře. Pilku jsem protáhl otvorem v budoucí kleštině, pak jsem teprve pilku upnul do rámu a řezal jsem směrem ven od osy kleštiny. Tak nehrozí, že by ten řez dopadl špatně, i kdybych to řezal poslepu.
klestina3.jpg
Nejhorší je samota, když tě soustruh namotá.
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“