frézování úzkých drážek do duralu

obrabeni na klasice
Odpovědět
lapos
Příspěvky: 5
Registrován: 21. 1. 2013, 7:08

2. 5. 2018, 7:33

Zdravím zdejší společnost a rád bych Vás tímto požádal o radu, jak na úzké drážky do duralu. Mám k dispozici vřeteno s max. 18000 ot, a potřebuji dělat do duralu ENAW5083 drážky 2 mm široké a 4 mm hluboké. Zatím jsem zlámal co se dalo a tak bych moc uvítal radu, jakou zvolit frézu, jaké otáčky, jaký posuv, jakou šponu, evantualně jiné vychytávky, jak se toho úkolu co nejlépe zhostit. Předem děkuji za Vaše reakce,
Jarda
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 4787
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

2. 5. 2018, 7:44

Zlámat co se dalo není až takové umění :D chybí základní informace jaký nástroj (výrobce ,typ) jaké máš chlazení ? Jaká je tuhost mašiny ?
Pokud hledáš nástroj musí to být bezpodmínečně nástroj na Al leštěný .Zkus najít v akcích fy Alicon mají na Al slušnej výběr za slušnou cenu.Levná Čína asi nebude to pravé.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4614
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

2. 5. 2018, 7:57

5083 není dural
5083 je tvářená slitina Al s Mg jako hlavním legujícím prvkem
5083 je z hlediska obrobitelnosti svinstvo hned po čistém hliníku
jediná cesta jak to obrábět je zaplavit to emulzí nebo lihem a tou kapalinou tlakem vyplavovat špony ze řezu
možná zkusit ten systém tlakový vzduch + líh
nasucho to nepůjde
samozřejmě použít leštěný nástroj na Al viz výše
spíš malou řeznou rychlost a větší posuv, aby teplo odcházelo se šponou
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lapos
Příspěvky: 5
Registrován: 21. 1. 2013, 7:08

2. 5. 2018, 9:57

Mrknul jsem na ten Alicon, slušnej výběr, ale zvolit raději jednobřit nebo dvojbřit ?
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 4787
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

2. 5. 2018, 11:24

Já bych spíš dvojbřit ,ale na centru chladím emulzí velkým tlakem tak že stíhám vyplachovat špony. Dvojbřit má 2x větší posuv ,ale musíš zamezit ucpání šponama.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
milan584
Příspěvky: 1023
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

3. 5. 2018, 4:55

fmodel píše:Já bych spíš dvojbřit ,ale na centru chladím emulzí velkým tlakem tak že stíhám vyplachovat špony. Dvojbřit má 2x větší posuv ,ale musíš zamezit ucpání šponama.
No, já bych vzal pilu, š.2, ideálně SK a tou ty drážky projel. V plné hloubce, na jednu ránu, podmínky podle nástroje - takže výsledek asi tak 1000x :mrgreen: rychlejší, než když se to šmudlá, matlá a dlabe těma srandovníma dvojkama frézama.
Problém ovšem je v tom, že takhle se to dělalo před 30ti roky - teď je samozřejmě jiná :mrgreen: :roll: doba.
RaS
Příspěvky: 7835
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

3. 5. 2018, 6:09

no jenže třeba nemá horizontku a je to vysoké tak, že vertikálně to nepůjde a nebo ta drážka je jak had atd..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 16050
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

3. 5. 2018, 6:11

kdyz jsme u tech drazek pilkou
jakou pilku na drazku 3mm ktera je v polovine do plneho a v polovine napul otevrena? - dela se jen jeden bok a pilka by mohla tudiz uhybat
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
milan584
Příspěvky: 1023
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

3. 5. 2018, 6:15

RaS píše:no jenže třeba nemá horizontku a je to vysoké tak, že vertikálně to nepůjde a nebo ta drážka je jak had atd..
Bingo :mrgreen: - pak to je ovšem opět :roll: v poloze jako 99% :roll: "technologických" :mrgreen: tlacháren na netu - vymysli to, nevim co :roll: .
Výkres dílce (nebo alespoň operace), tolerance, materiál (to jediné je jasné) stroj, seriovost - opět, bez toho, mlácení prázdné slámy.
majo477
Příspěvky: 204
Registrován: 28. 5. 2014, 8:39

3. 5. 2018, 7:06

20180503_075836.jpg
Mesačne pilim 150-200 takychto kociek,najviac sa mi osvedčila stará komunistická pilana,všade po vydajniach ich je kopec,na bazoši po 5 eur,nabrusenie 8eur,bez problémov 50 az 70 kociek s jednou pilkou
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1216
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

3. 5. 2018, 7:10

bez toho, mlácení prázdné slámy.
Navíc ještě materiál na poblití. :)
www.mosaznevyrobky.cz
lapos
Příspěvky: 5
Registrován: 21. 1. 2013, 7:08

3. 5. 2018, 11:27

Drážka je bohužel křivka, takže pila nepřichází v úvahu. Stroj je docela masivní, takže tuhost pro obrábění frézou 2 mm si myslím dobrá, nehledě na to, že s tím stejně nic nenadělám. Chlazení proudem kapaliny bohužel nemám, můžu buďto vzduchem, nebo vzduchem s přídavkem oleje. Zajímalo by mě podle Vašich zkušeností, jestli vzít jedno nebo dvoubřitou frézu jaký dát otáčky, jaký posuv a jakou šponu. To abych měl z čeho vycházet. Drobnýma korekcema se pak budu snažit vylepšit výsledek.
atlan
Příspěvky: 1448
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

3. 5. 2018, 3:39

Obavam sa ze vzduchom ani vzduchom z olejom to nepôjde. Res urcite nie obycajnym olejom.
Cim mazat obycajnu 60 som radil ale ci to niemto skusal som sa nedozvedel.
Pokial nevyriesis zalepovanie spon skoda skusat nieco dalej urobi to puk tak ci tak.
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“