Orýsování součástí
Tak tohle bude pro strojaře asi velká lahůdka. A navnadil mě k tomu svým odkazem petr557.
Jako neodborník nevím a chci se zeptat, jak se označují díly před obráběním. Mám matnou potuchu o jakési tušírovací barvě, viděl jsem na dílně měřící stůl s různými udělátky, viděl jsem na namodřeném železném plocháči součástku narýsovanou jako na papíru, tak se chci zeptat, jak na to. Jak popsat (a nepoškrábat) řekněme mosaznou desku, ze které budu ručně frézovat.
Experimentálně jsem již několikrát ověřil, že vyryté čáry ocelovou rýsovací jehlou nejsou tím správným řešením.
Děkuju za pomoc a nesmějte se moc nahlas.
Radek
P.S.: V takových chvílích bych rád vyměnil jednu ze svých VŠ za "vyučen v oboru"...
Jako neodborník nevím a chci se zeptat, jak se označují díly před obráběním. Mám matnou potuchu o jakési tušírovací barvě, viděl jsem na dílně měřící stůl s různými udělátky, viděl jsem na namodřeném železném plocháči součástku narýsovanou jako na papíru, tak se chci zeptat, jak na to. Jak popsat (a nepoškrábat) řekněme mosaznou desku, ze které budu ručně frézovat.
Experimentálně jsem již několikrát ověřil, že vyryté čáry ocelovou rýsovací jehlou nejsou tím správným řešením.
Děkuju za pomoc a nesmějte se moc nahlas.
Radek
P.S.: V takových chvílích bych rád vyměnil jednu ze svých VŠ za "vyučen v oboru"...
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3588
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
Pokusím se o heslovité odpovědi
-tušírovací barva k použití na orýsování součástek (polotovarů) je zbytečná a osobně si myslím že na tuto aplikaci víceméně nevhodná,je to hlavně kvůli právě její obrovské "barvitelnosti"-budeš z toho mít akorát parádně zasrané ruce
-primárně se používá v aplikacích kde je potřeba nanést velice tenkou vrstvu barviva která je schopná barvit -lícování rovinných,kruhových,kuželových ploch vůči etalonu(příměrné pravítko,příměrná deska,kolmostní válec,kalibr)
-na orýsování součástek používám modrou popisovací lihovou fixu,tu nejtlustější co se vyrábí
-na veškeré kovy a plasty do určité doby pomocí lihu snadno odstranitelné
-z litiny to po týdnu nesundáš ani lihem vyzkoušeno !
-rýsuju na litinové desce od nádrhu ,stačí slabě přejet přes tu barvu a krásně to jde vidět aniž bych ryl do podkladu ,pokud potřebuju něco jen tak čmrknout tak podle šuplery od hrany
každopádně se přiznám ,že si nepamatuju,že bych něco obráběl podle narýsované čáry a ani se o to nikdy nebudu pokušet
-pokud si něco narýsuju tak hlavně proto abych věděl např,"co má jít pryč" a neotočil strany
pokud jsem na něco zapoměl tak mě jistě někdo doplní
-tušírovací barva k použití na orýsování součástek (polotovarů) je zbytečná a osobně si myslím že na tuto aplikaci víceméně nevhodná,je to hlavně kvůli právě její obrovské "barvitelnosti"-budeš z toho mít akorát parádně zasrané ruce
-primárně se používá v aplikacích kde je potřeba nanést velice tenkou vrstvu barviva která je schopná barvit -lícování rovinných,kruhových,kuželových ploch vůči etalonu(příměrné pravítko,příměrná deska,kolmostní válec,kalibr)
-na orýsování součástek používám modrou popisovací lihovou fixu,tu nejtlustější co se vyrábí
-na veškeré kovy a plasty do určité doby pomocí lihu snadno odstranitelné
-z litiny to po týdnu nesundáš ani lihem vyzkoušeno !
-rýsuju na litinové desce od nádrhu ,stačí slabě přejet přes tu barvu a krásně to jde vidět aniž bych ryl do podkladu ,pokud potřebuju něco jen tak čmrknout tak podle šuplery od hrany
každopádně se přiznám ,že si nepamatuju,že bych něco obráběl podle narýsované čáry a ani se o to nikdy nebudu pokušet
-pokud si něco narýsuju tak hlavně proto abych věděl např,"co má jít pryč" a neotočil strany
pokud jsem na něco zapoměl tak mě jistě někdo doplní
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Když chci například vyvrtat díru tak si ji nejdřív narýsuju tužkou, případně na to ještě před tím nalepím papírovou lepicí pásku (do hliníku vyryje čáru i ta tužka). Pak to orýsuju výškoměrem ale jen uvnitř průměru té díry takže čáry přijdou odvrtat. Ale co mám CNC se k ruční práci uchyluju jen zcela výjimečně
Aleš Procháska
Co jsem slyšel z vyprávění, tak součást natřít roztokem skalice modré. Udělá se měděná vrstva a do té se rýsuje měkkou jehlou. Nikdy jsem to nezkoušel tak nevím jestli je to pravda, ale říkal mě to děda.
Sběratel strojů :-)
Já se to učil na učňáku a funguje to spolehlivě, jen se musí pořádně očistít povrch. Orýsování používám hlavně pro kontrolu jestli jsem se někde (nekopl). S přestností to nemá nic společného. Význam to má snad jen pro odůlčíkování pro vrtání na standartní vrtačce.
Milan
Milan
My, co nemáme strojní vybavení, si malovat musíme
Dřív jsem šmrdlal tužkou, ale to bylo dost nepřesný. Taď používám místo tužky nůž na koberce, ptže rýsovací jehla jaksi není
Ne, že by to bylo nějaký moc přesný, ale pořád lepší než tužka. A na válcovanym hliníku se jemná vyrytá čárka lehko ztratí.
Takle stavím moje céenco, takže se mi nesmějte
Dřív jsem šmrdlal tužkou, ale to bylo dost nepřesný. Taď používám místo tužky nůž na koberce, ptže rýsovací jehla jaksi není
Ne, že by to bylo nějaký moc přesný, ale pořád lepší než tužka. A na válcovanym hliníku se jemná vyrytá čárka lehko ztratí.
Takle stavím moje céenco, takže se mi nesmějte
www.tc-pipa.wz.cz
- Krutor
- Sponzor fora
- Příspěvky: 995
- Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
- Bydliště: Moravské Bránice
- Kontaktovat uživatele:
Připojuji se k Tumlíkovi, s jediným rozdílem že já používám nejtenší lihovku, tedy F, síla 0.5 mm.
Rýsovací jehla je pro mě tabu - neexistuje aby na obrobku byly nějaké pozůstatky po výrobním procesu.
A od té doby, co mám aspoň tu BF20, tak už kreslím jen přibližně co mám odříznout nebo odfrézovat, jinak vše najíždím pomocí noniusů. Metodu tužka-důlčík používám jen minimálně.
Rýsovací jehla je pro mě tabu - neexistuje aby na obrobku byly nějaké pozůstatky po výrobním procesu.
A od té doby, co mám aspoň tu BF20, tak už kreslím jen přibližně co mám odříznout nebo odfrézovat, jinak vše najíždím pomocí noniusů. Metodu tužka-důlčík používám jen minimálně.
Petr Spáčil
- Krutor
- Sponzor fora
- Příspěvky: 995
- Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
- Bydliště: Moravské Bránice
- Kontaktovat uživatele:
No, jak kdy a jak co. Když ona ta přesnost je hodně komplexní problematika. Taky je to o tom, jaké máš možnosti měření. Např. mám dvě digi posuvky - 150mm a 500mm. Na jedné naměřím např. 150.00, na druhé 150.12! A teď babo raď - mám to ve stovce, nebo jsem o desetinu mimo? Ale já tvrdím, že součást, kde by při délce 150 mm záleželo na setinách, je v 90% případů špatně navržená, a v těch zbylých 10%, kde ta přesnost má opodstatnění, je to prostě práce na kterou nemám.prichy píše:Krutor: ja te zase obdivuju, jak muzes delat tak presne, asi spis mas vetsi trpelivost, dnes na BF-ku 5 setin.....presneji to proste nedam
Nebo jiný příklad: Nezřídka vyrobím díl, který má všechny míry ve stovce, a stejně je to zmetek. Protože třeba nemá pravý úhel. Nebo je prohnutý, nebo zkroucený. Prostě délkové míry nedělají celou přesnost.
A ještě malý test pro všechny majitele frézek: Upněte naplocho čtverec 10x10 cm a ojeďte mu dvě na sebe kolmé strany - jednu posuvem X, druhou posuvem Y. Pak přiložte úhelník, a kolik tam máte fuku? Já na své BF20 asi desetinu. Prostě ty posuvy na sebe nejsou dokonale kolmé. Desetina asi není příliš dobrý výsledek, ale za 5 let co na ní dělám se mi stalo asi 3x, že to byl problém. Nicméně, má někdo nějaký nápad, jak to vylepšit? Teda samozřejmě kromě kompletního přefrézování rybin?-)
Petr Spáčil
krutor: hele nemam, normalne to mam kolme na uhelniku, neco jineho by bylo vzit asi neco presneho a ojet to hodinkama..
na mem malem cnc-ku jsem to ladil cely den, ale podle "normalniho" uhelniku za cca 300kc...mozna, ze nekdo odhadne tridu presnosti podle ceny, ja uz si nepamatuju ani jak se jmenujou.
na mem malem cnc-ku jsem to ladil cely den, ale podle "normalniho" uhelniku za cca 300kc...mozna, ze nekdo odhadne tridu presnosti podle ceny, ja uz si nepamatuju ani jak se jmenujou.
Prichy
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3588
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
A v dalším stupni ofrézuj frézovací hlavou na jeden záběr plochy ještě tu třetí stranu :vrchní kolmou na ty dvě už ofrézované ,jednou posuvem X (proměř) a jednou posuvem Y (proměř) a nebudeš se stačit divitKrutor píše:A ještě malý test pro všechny majitele frézek: Upněte naplocho čtverec 10x10 cm a ojeďte mu dvě na sebe kolmé strany - jednu posuvem X, druhou posuvem Y. Pak přiložte úhelník, a kolik tam máte fuku? Já na své BF20 asi desetinu. Prostě ty posuvy na sebe nejsou dokonale kolmé. Desetina asi není příliš dobrý výsledek, ale za 5 let co na ní dělám se mi stalo asi 3x, že to byl problém. Nicméně, má někdo nějaký nápad, jak to vylepšit? Teda samozřejmě kromě kompletního přefrézování rybin?-)prichy píše:Krutor: ja te zase obdivuju, jak muzes delat tak presne, asi spis mas vetsi trpelivost, dnes na BF-ku 5 setin.....presneji to proste nedam
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3588
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
prichy teď jsem se fakt pobavil představ si že jsem onehdá koupil takový ten "normální" fakt za tři stovky KINEX úhelníkprichy píše:krutor: hele nemam, normalne to mam kolme na uhelniku, neco jineho by bylo vzit asi neco presneho a ojet to hodinkama..
na mem malem cnc-ku jsem to ladil cely den, ale podle "normalniho" uhelniku za cca 300kc...mozna, ze nekdo odhadne tridu presnosti podle ceny, ja uz si nepamatuju ani jak se jmenujou.
broušenej ,říkal jsem si vypadá OK a zrovna jsem rovnal čelist svěráku podle hodinek a něměl jsem u sebe broušenou podložku tak jsem upnul ten úhelník naplocho mezi čelisti a místo abych dal hodinky na stranu pevné čelisti tak jsem je dal naopak a seřídil svěrák do nuly
frézuju první kus proměřím rozdíl na stranách 0,15,říkám to není možný,čumím na úhelník,říkám si je broušený naplocho musí být OK celý postup jsem zopakoval ale hodinky už jsem dal správně na stranu pevné čelisti no a chybka,tak jsem změřil tloušťku jakoby toho přesného úhelníku a rozdíl fakt 0,15 na dlouhém rameni a to je broušený naplocho
dal jsem ho ještě na desku a změřil kolmostním válcem jestli je vůbec kolmý a schválně co jsem změřil