Podivné "praskliny" na povrchu hřídelky.

obrabeni na klasice
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

12. 3. 2023, 10:38

Potkal jsem to u prumeru 40
Na vice mistech po otevreni povrchu na soustruhu. Proste to tam bylo schovane. Podelne trhliny.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

13. 3. 2023, 5:17

zexner píše: 12. 3. 2023, 9:51
Sancho Panza píše: 12. 3. 2023, 6:26
zexner píše: 12. 3. 2023, 4:04
Aby to z mé strany nevyznělo moc radikálně, rád bych se nechal případně poučit a pokud se tu najdou znalí, můžeme tu udělat vlákno o metalurgii nebo slévárenství. Na bordel ve vsázce jsem reagoval proto, že nic takového ve výsledné oceli prakticky nemá vliv. Když hodí někdo do pece bahno ze dvorku se šrotem, tak ho pak stejně vystruskuje. Pokud by do vsázky přišlo něco nečekaného (olovo ze závaží, měď z kluznejch ložisek nebo z vinutí motorů), tak se tu musí buď řešit při tavbě a nebo z toho prostě nebude značka oceli jakou chci vyrábět.
To sice pravda (nepatrně) je (že to vystruskuje), ale překvapivě existují i jiné kofy (legury), které v kombinaci s jinýma legurama, mají celkem nezanedbatelný vliv na tendenci matroše při nevhodném (pro dané složení - kombinaci a obsazích) třeba zrovna dělat trhliny - jak při válcování, tak při tepelném zpracování.
Mj, proto taky kdysi měly třeba ty Lkový oceli striktně zůžený % jednotlivých legur v složení (na rozdíl od "obyčejných" taveb) - aby se právě tohle riziko praskání a dalších nepříjemných věcí potlačilo.
Ale takový "detaily" :lol: podle mě vůbec nemá smysl řešit, že - že když do pece nějaký kxxxt naháže co najde, rozbor tavby kazí cash flow, pak to nechá po válcování v průvanu a ještě si nehlídá teplotní profil jádro proti povrchu, tahne to pak jak se nemá (aby cena byla cool ) tak že to nemusí dopadnout úplně dobře :lol: .
Mě se to furt nějak nezdá. Jestli je to trhlina, je to kombinace nevhodného technologického postupu zpracování nebo prostě jen nevhodné složení. Kdyby to byl studený spoj, je na vině jen technologie (špatně teplota a kdoví cosi). Pokud jsou to vměstky, tak je chyba na straně taviče. Železo (ocel, litina) je neustále recyklovaný materiál a nikdo nemůže očekávat, že ve vsázce bude minimální síra nebo třeba fosfor. Spoustu toho lze řešit a pokud to někdo pustí dál, tak to není proto že byl bordel ve vsázce ale proto že někdo nevedl tavbu tak jak má. Když jsem viděl jakej humus šrot spolknou obloukovky ve Žďasu a co z toho vychází, tak jsem si udělal jinej pohled na věc.
Hm, a CO jako mají obloukovky někde v Žďasu společného s 17022?
Ono jako z těch obloukovek je výstup nějaká zušlechtěná tyčovina?
Prostě výroba a TZ některých materiálů zase není tak triviální jako si v číně, indií a nebo dokonce na ynternetu někteří myslí.
Jinak s prominutím tuhle diskuzi nechápu.
První co by se mělo udělat je odborná identifikace těch trhlin (kde vlastně jsou, jak jsou orientované, velikost a typ), napíchat tvrdost, udělat rozbor, nakonec pak s papírama s razítkem vrátit.
Nic složitého, ale v garáži a na ynternetu obvykle diskuze :lol: na měsíce až roky.
Martenzitické chromovky (mj.) na trhliny trpí, rozebírat tu proč (co zrovna bylo spouštěčem v téhle konkrétní situaci) pomocí křišťálové koule je naprostá ztráta času.
Odpovědět

Zpět na „konvencni obrabeni“