david.1 píše: ↑22. 6. 2021, 10:17
Zajímavý je,že 80% RB a RD jsou zachovalý stroje oproti Ra,kde jich nenajdeš ani 10%. To byly opravdu takový sračky,který nevydržely týden bez opravy?
To není zajímavé ale logické
. RD byla skutečně provozní katastrofa - a zcela zbytečně - protože to byla excelentní ukázka typu "všechno špatně".
V prvé řadě byl problém v tom, že ten pohon byl navržený cca jako televize
- ten kdo to dělal nejspíš vůbec netušil, jak vypadá v praxi provoz nějakého obráběcího stroje. Druhý problém byla zoufalost tehdejšího fabrického "servisu"
- kdy soudruhy z východu vůbec nezajímalo, že když si někdo koupí mašinu, tak překvapivě
chce aby mu běžela a oprava netrvala měsíc a déle.
No a třetí smrtící hřebíček do rakve byla obvyklá technická úroveň socialistických údržeb a "elektrikářů" - kdy se o mašiny nikdo nestaral a cokoli složitějšího než kus drátu bylo v kategorií ENIAC
Prostě typicky mašina v serií jela do prvního záblesku (LUNy nebo tacho) - tj obvykle cca rok, pak se zavolal servis a mašina měsíc stála. Pak se to za cca stejnou dobu opět opakovalo, po třetím záblesku se mašina odstěhovala na kraj dílny nebo do skladu vyřazených šrotíků a tam skončila.
Na druhou stranu - když se na nové (tj. nezničené lidovou tvořivostí místních elektrikářů) vyměnily ty profláklé součástky (kondíky, odpory - práce na odpoledne) vypraskly ty luny a čistil motor a pečlivě kontrolovala komutace toho tacha (nebo tacho nahradilo vhodnějším řešením - tím dederonským nebo z západu), tak to normálně běželo - mj, bývalý společník jí měl a cca do r92 běžela denně, a bezproblémově. Ovšem jakmile se pak ta mašina prodala a skončila na ní údržba, tak za půl roku byla po smrti.
Jinak dneska podle mě by úplně stačilo vyprasknout to tacho (buď dát elektronické, nebo smysluplné), nechat ten konec s tyristory (v tom není sebemenší problém), a budič udělat stejně jako u všech normálních mašin - použít ty temicy (telefunkeny nebo i ty rumunský kopie) a čistit motor - pak není sebemenší důvod aby to neběhalo spolehlivě.
Samozřejmě - to že to má motor jako balvan a jistič jako kráva by zůstalo - ale zase výhodou jsou famozní charakteristika pohonu - to s asynchroňákem neuděláš ani náhodou.
Jinak podobných socialistických katastrof bylo spousta - stačí se zkusit třeba zeptat někoho, kdo provozoval SPRYjku s 510 a nebo SABa z sezimáku - to byl vůbec průser planetární kategorie (mašiny se vyvezly a pak je zákazník natvrdo vrátil).