Levné soustruhy - průběžná aktualizace
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
A kde sa da taky menic zohnat? Napriklad na ten motor od Siemensu v Emcu 120.robokop píše:Jasne
Meneni motoru a davani menice je hloupost
Stavajici motor ma spickove vlastnosti ktere na asynchronaku nedocilis
Musel bys kupovat novy motor
Musel bys u nej resit chlazeni
Musel bys ho adaptovat do stroje
Pritom staci dat novej moderni dig. regulator
Pred rokem jsem koupil dva ktery by tam pasovali
Jeden za 5kkc druhej za 2.5kkc
Je mensi takze ho snadno vymenis protoze se s rezervou vejde
Jebto par dratu a nastaveni
Max cca 3 hodinky
A pojede to mnohem lip jak s tim starym
Kroutak odspoda jako s zadnym asynchronakem neudelas
A novej regl vydrzi narozdil od tech starejch
Pozeral som sa na Ebay, ale tam dohromady nic neni, a ked uz je, tak nieco za 1000€
Asi neviem hladat
Asi nechtěj řešit uhlíky a shánět nějaké ne moc běžné SS regulátory.ok1in píše:Ta neustálá snaha za každou cenu měnit starší SS pohony za asynchronní motory s měničem je snad nemoc...
Frekvenčních měničů je naopak všude plno.
A s tím, že SS motor má úžasný průběh momentu, už to dneska taky nebude tak horké. Moderní frekvenční měnič ti ve vektorovém režimu i při minimálních otáčkách udělá takový krouťák, že ti zkroutí do vrtule i ten soustruh.
Ne nadarmo se tam, kde se tradičně používaly SS motory kvůli dobré akceleraci od nuly (šaliny, trolejbusy) dneska prakticky výlučně osazují asynchronní nebo i synchronní PMSM motory s frekvenčními měniči.
Samozřejmě pokud starý pohon funguje, tak je blbost ho jen preventivně měnit. Ale pokud je polámanej a musím kupovat jeho význačnou část znovu, tak už ta výměna podle mě může velmi dobře dávat smysl.
Pokud je nefunkční - souhlasím. Ale mě to živí a velká většina případů výměn je z důvodů lenosti provádět údržbu. A pokud je to nefunkční, opět je to v drtivé většině případů způsobeno fatálním zanedbáním údržby pohonu.
Komunikace, telemetrie, automatizace, pohony...
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22394
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Ty uhliky menis jednou za 40 roku
Ss motor s modernim driverem a odmerovanim se taktez vyvijel stejne jako asynchronaky se senzorovejma vektorakama takze jsou taky nekde jinde nez pred lety
Ss motor s modernim driverem a odmerovanim se taktez vyvijel stejne jako asynchronaky se senzorovejma vektorakama takze jsou taky nekde jinde nez pred lety
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
- jova
- Příspěvky: 2510
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Docela by mě zajímalo, zda ten "úžasný krouťák" se dá dosáhnout i s klasickým asynchroňákem který na tu přestavbu nejspíše seženeMex píše:A s tím, že SS motor má úžasný průběh momentu, už to dneska taky nebude tak horké. Moderní frekvenční měnič ti ve vektorovém režimu i při minimálních otáčkách udělá takový krouťák, že ti zkroutí do vrtule i ten soustruh.
Ne nadarmo se tam, kde se tradičně používaly SS motory kvůli dobré akceleraci od nuly (šaliny, trolejbusy) dneska prakticky výlučně osazují asynchronní nebo i synchronní PMSM motory s frekvenčními měniči...
Samozřejmě nedá - viz charakteristika jakéhokoli asynchonního elektromotoru.jova píše:Docela by mě zajímalo, zda ten "úžasný krouťák" se dá dosáhnout i s klasickým asynchroňákem který na tu přestavbu nejspíše seženeMex píše:A s tím, že SS motor má úžasný průběh momentu, už to dneska taky nebude tak horké. Moderní frekvenční měnič ti ve vektorovém režimu i při minimálních otáčkách udělá takový krouťák, že ti zkroutí do vrtule i ten soustruh.
Ne nadarmo se tam, kde se tradičně používaly SS motory kvůli dobré akceleraci od nuly (šaliny, trolejbusy) dneska prakticky výlučně osazují asynchronní nebo i synchronní PMSM motory s frekvenčními měniči...
Jinak celé to je způsobené tím, že většina těch, co se ty pohony snaží dotunit , nemá ani zcela elementární znalosti o tom, jak se který typ pohonu chová (jaké má vlastnosti - pozitiva i negativa).
Jasně.Mex píše:Moderní frekvenční měnič ti ve vektorovém režimu i při minimálních otáčkách udělá takový krouťák, že ti zkroutí do vrtule i ten soustruh.
Tak zkusíme nějaký příklad - motor 3000ot/min, 1kW - jaký moment je dosažitelný třeba na 20ot/min s moderním měničem v tom vektorovém režimu.
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5200
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
No to je trchu složitější. U těch SS motorů je důležité jaké mají buzení - u těch trakčních je to buzení seriové - tyto motory mají chrakteristiku konstantního výkonu.jova píše:Docela by mě zajímalo, zda ten "úžasný krouťák" se dá dosáhnout i s klasickým asynchroňákem který na tu přestavbu nejspíše seženeMex píše:A s tím, že SS motor má úžasný průběh momentu, už to dneska taky nebude tak horké. Moderní frekvenční měnič ti ve vektorovém režimu i při minimálních otáčkách udělá takový krouťák, že ti zkroutí do vrtule i ten soustruh.
Ne nadarmo se tam, kde se tradičně používaly SS motory kvůli dobré akceleraci od nuly (šaliny, trolejbusy) dneska prakticky výlučně osazují asynchronní nebo i synchronní PMSM motory s frekvenčními měniči...
Tedy max momentu v nule otáček a min v Max otáčkách - kde je riziko, že motor je schopen se na prázdno zničit nekontrolovaným zvyšováním otáček.
Tuhle vlastnost s měničem podle mne nedosahneš, respektive jen v omezené míře.
U SS motorů s Paralením buzením pak možnost zachovat konstantní moment v celém rozsahu otáček - tuhle vlastnost už podle mne dosáhnout s asynchronem a frekvenčním jde.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Se senzorem celkem snadno (nejlevnější inkrementální enkodér).jova píše:Docela by mě zajímalo, zda ten "úžasný krouťák" se dá dosáhnout i s klasickým asynchroňákem který na tu přestavbu nejspíše seženeMex píše:A s tím, že SS motor má úžasný průběh momentu, už to dneska taky nebude tak horké. Moderní frekvenční měnič ti ve vektorovém režimu i při minimálních otáčkách udělá takový krouťák, že ti zkroutí do vrtule i ten soustruh.
Ne nadarmo se tam, kde se tradičně používaly SS motory kvůli dobré akceleraci od nuly (šaliny, trolejbusy) dneska prakticky výlučně osazují asynchronní nebo i synchronní PMSM motory s frekvenčními měniči...
V bezsenzorovém režimu je to složitější, pak musíš k sobě dobře naladit motor s měničem. Ale dosáhneš pak překvapivě dobrých výsledků.
Mimochodem tedy se poznají chlapci a chlapi. Mám třeba 3 generace měničů od jedné firmy ve stejné výkonové kategorii. A je tam vidět hodně velký pokrok právě v krouťáku při minimálních otáčkách ve vektorovém režimu. Ve skaláru jedou všechny 3 stejně, ale ve vektoru je to veliký rozdíl.
při 3000ot/min a 1kW je tam krouťák asi 3,2Nmmilan584 píše:Jasně.Mex píše:Moderní frekvenční měnič ti ve vektorovém režimu i při minimálních otáčkách udělá takový krouťák, že ti zkroutí do vrtule i ten soustruh.
Tak zkusíme nějaký příklad - motor 3000ot/min, 1kW - jaký moment je dosažitelný třeba na 20ot/min s moderním měničem v tom vektorovém režimu.
při 20ot/min a stejném proudu vinutím jako při jm. ot a výkonu tam bude i stejný krouťák, tj. těch 3,2Nm (činný výkon bude v tom okamžiku 6,7W)
určitě se to dá hodně přetížit, tj. měničem tam nacpat násobně větší proud a pak to bude schopno dát i větší krouťák (přímo úměrný proudu)
omezujícími faktory budou
a) průřez drátu vinutí, tj. jeho činný odpor a tím ztráty na něm a jeho oteplení, dále délka provozu s nadproudem
b) od nějaké hranice (odhadem tak troj - pětinásobek jm. proudu) začnou hrát roli magnetické vlastnosti obvodu, tj. jeho nasycení
c) dimenzování měniče a jeho nadproudové ochrany
....
výše uvedené je taky důvod, proč i u strojů s pohonem vřetene měničem jsou v pohonu vřetene použity převodovky
jen ta převodovka nemá třeba 24 kvaltů ale jen 2 nebo 3
třeba u Masturna ale 98% věcí dělám stejně na nejvyšší stupeň
ty další dva jsou tam jen na na těžké hrubování na průměru tak 150-200 a výš
platí to i u ss pohonu ze stejných důvodů
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
0,0067kW
je to napsáno už nahoře
je to napsáno už nahoře
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;