To mi hlava nebere toto

jak na ebayi kupovat a prodavat, odkazy na zajimave veci obchodniky
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Odpovědět
radek01
Příspěvky: 213
Registrován: 17. 2. 2017, 9:25
Bydliště: Olšovec
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 1:43

Mně se zamlouvá cesta nechat spalovací motory (ještě zkusit zdokonalit a snížit jejich spotřebu). Uhlovodíky (naftu, benzín atd.) vyrábět synteticky z přebytků obnovitelných zdrojů (když moc fouká, svítí a elektřiny je nadbytek).
Dá se vyrábět vodík elektrolýzou vody a uhlík se dá získávat z CO2 z atmosféry. No a po spálení, se zase vypustí a tak pořád dokola :).
Lukas_2
Příspěvky: 526
Registrován: 6. 11. 2017, 3:58
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 2:01

Tady se to furt řeší ? Jéva. No, já jsem v elektru minulý týden jel, a spalováky jsou oproti tomu fakt zastaralé :D Takhle pohodlné, plynulé, intuitivní řízení, to je fakt super. Do kopce stojí bez brzd. Rozjezd ? Stačí pustit brzdu, a jede krokem. Převodovka ? sprosté slovo :D Jak to je těžký dole tak to má výborné jízdní vlastnosti... A to ticho... :lol: Dojezd myslím že říkal 280km. Což by mě a naprosté většině lidí rozhodně stačilo.

Ale je mi jasné že to teď a ani v brzké budoucnosti to nemůže nahradit spalováky, kvůli všech důvodů o kterých se tu bavíte. Každopádně ta jízda v tom je fakt super pohodlná, hned bych si zvykl.
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

25. 5. 2021, 3:10

Určitě, pro jistou kategorii uživatelů, pro jisté využití (třeba pro jízdu ve městech), ano, ALE je to drahé, požárně nebezpečné, uživatelsky omezující, atd.
Takže někdy v budoucnu asi ano, až bude hafo ekologicky vyprodukované elektrické energie, až to bude méně nebezpečné, až to bude stát tolik, co nyní běžné konzumní auto, až bude kdykoli a kdekoli možno během doby srovnatelné s tankováním dobít, tak o tom budu reálně uvažovat a ne, když mě k tomu více a více a to jen tendenčně a nepromyšleně nutí nějaké bláboly EU...

Jinak to: do kopce stojí bez brzd, stačí pustit brzdu a jede krokem - to samé umí kdejaký klasický automat... A ticho? - nebezpečná vlastnost, proto se uměle generuje zvuk chodu motoru, aby ostatní účastníci silničního provozu věděli, že něco jede a mohli se podle toho zachovat...
Lukas_2
Příspěvky: 526
Registrován: 6. 11. 2017, 3:58
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 3:25

Ta nebezpečnost je mediálně přitažená za vlasy si myslím. Viděl jsem podcast z Pražským hasičem. Dle jeho slov vyjíždí denně k 10ti požárům aut. Už si to přesně nepamatuju, ale celkově neviděl větší nebezpečí v elektroautě než spalováku. Ta auta mají několik míst kde se odpojuje mechanicky baterie, poté už nehrozí její vznícení. Nebo by teda nemělo, o tom toho dost nevím...
Taky, když chytne elektro, tak se z toho všichni mohou posr**, ale že denně hoří několik desítek spalováků jen v ČR už nikoho nezajímá.
Koho zajímá, hned na začátku se baví o elektro autech.
https://www.youtube.com/watch?v=BNDp8NP ... %A9hostolu
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

25. 5. 2021, 3:30

Tak ono uhasit auto se spalovacím motorem a elektromobil je sakra rozdíl. Jedno se uhasí nebo shoří a je hotovo, druhé se musí máčet asi měsíc v kontejneru s vodou a potom musí přijet ze zahraničí technik specialista a velmi obezřetně a za přísných bezpečnostních opatření baterie odpojit...
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 3:33

Lukas_2 píše: 25. 5. 2021, 3:25
Taky, když chytne elektro, tak se z toho všichni mohou posr**,
Na to jak jich je málo tak je to dost často .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 3:38

Mně to taky přijde, že se pozornost lidí obrací nesprávným směrem :-)

Elektromobily jsou konečně po sto letech marného snažení dotažené do stavu kdy se dají prakticky použít, jsou tady a už tu s námi zůstanou. Řada věcí se jistě vyřeší nebo zlepší (požáry), něco vyřešit nepůjde ale třeba to půjde pro některé způsoby použití rozumně obejít (vlastnosti vyplývající z Faradayovy konstanty), každopádně bude víc na výběr. Problém mám spíš s tím, že se toho chytají všelijací vykukové, kteří se jen chtějí dostat k moci a v rámci toho se snaží rozvrátit fungující systém, aniž by měli adekvátní náhradu a nechápou nebo úmyslně při tom ignorují fakta.
Aleš Procháska
Lukas_2
Příspěvky: 526
Registrován: 6. 11. 2017, 3:58
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 4:20

Problém hodně lidí je v tom, že se neptají jak to jde, nebo by jít mohlo, ale jak to nejde. Já taky dokážu vymyslet hromadu důvodů proč elektro nejde, ale takhle se nedá existovat. To i vlaky byli kdysi zhouba lidstva. Snad všechno pokrokového kdysi určitě bylo označeno za neuskutečnitelné, nefunkční, zbytečné atd... A dnes to všichni používáme.

To si pamatuju z jednoho kreleného serialu pro děti. Starověk, vynálezce vymyslí kolo, udělá si nějakou kárku a prezentuje ostatním. A tu se najde někdo kdo se tváří jako by to bylo dílo satanovo. Ne, já budu jezdit na hranolu jak jsem zvyklý :D

Jistě, elektrifikovat osobní dopravu do roku 2030 nebo kdy je zcela absurdní (v celé evropě). Ještě dlouho tu spalováky budou ve formě os. aut. Ještě déle jako tahače, a ještě déle jako autobusy MHD...

Vybudovat pro to infrasktrukturu bude náročné, bude to trvat dlouho, ale už to není nemožné. Baterie budou lepší a lepší. Hasiči postupně dostanou výbavu na vypořádání se s elektro auty.

Kdyby auta byla řízena centrálně autonomně tak by ani neměli k čemu vyjíždět, ale to je daleká budoucnost :D

Prostě mi přijde že tohle zpátečnické uvažování tu je a bylo pořád, vždy. Ale řekl bych že je zbytečné se tomu bránit. Myslím si že to je o financích a vývoji co do toho tečou. Čím víc peněz se do toho dá, tím dřív a lepší to bude.
A neříkám že eletro je jediná správná cesta. Alternativních pohonů je (nebo může být) více, určitě to bude minimálně jeden z nich.
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22386
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 4:28

Dost pravdepodobne by soucasne baterky mohla nahradit jina technologie. Mozna to budou palivove clanky. Mozna jiny typ baterii ale tam je porad svizel kde vzit infrastrukturu na dobijeni. Mozna prutocne baterie. Mozna neco uplne jineho. Jiste je ze soucasne baterky to nevytrhnou. A dobre je ze se zdokonalujeme v el. autech obecne. Je dost pravdepodobne ze se to s nastupem lepsiho zdroje proudu bude hodit.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3536
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 4:32

https://www.akademon.cz/2020/09/rizika- ... tromobilu/

navic s elektrinou je drobny problem, u aut hasici jako prvni odpojuji baterii a pak vyprostuji, takze v aute pod napetim name smolika, to stejne plati u budov, do baraku pod proudem se pri haseni neleze a cim vetsi ohinek, tim vic panely dodavaji proudu
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Uživatelský avatar
Mr. MR
Příspěvky: 761
Registrován: 31. 5. 2020, 10:05

25. 5. 2021, 4:43

Čím víc peněz se do toho dá, tím dřív a lepší to bude.
S touto větou rozhodně nemohu souhlasit. Teoreticky ano, ale v praxi to funguje často opačně. To by museli být lidé čestní a nekrást.
Připrav se, hrajem...
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

25. 5. 2021, 6:04

filla píše: 25. 5. 2021, 4:32 https://www.akademon.cz/2020/09/rizika- ... tromobilu/

navic s elektrinou je drobny problem, u aut hasici jako prvni odpojuji baterii a pak vyprostuji, takze v aute pod napetim name smolika, to stejne plati u budov, do baraku pod proudem se pri haseni neleze a cim vetsi ohinek, tim vic panely dodavaji proudu
A k čemu by to bylo dobré, napřed odpojovat baterku?
Možná to tak konkrétní hasič Pepa Novák opravdu udělal. Ale reálný důvod to asi nemá.
Auto má sice vysokonapěťovou baterku, ale je to izolovaná soustava, galvanicky oddělena od země. Takže klidně můžeš stát na zemi a holou rukou sáhnout na jeden nebo druhý pól té baterky (na na oba zároveň, samozřejmě).

U solárů na baráku je to jiný případ. Ty soláry jsou galvanicky spojené se zemí. Takže pokud tam není nějaký odpojovač, tak můžou proti zemi skutečně kopat. I když i tady se asi to reálné nebezpečí trochu přeceňuje. Soláry jsou většinou nahoře na střeše, takže ony i jejich kabeláž asi přehoří hodně brzy.
A kdyby to skutečně mělo být tak strašně nebezpečné, tak by snad bylo jednoduché uzemnit hasičské auto a tedy i hadici. Takže pak případný proud, který by prošel proudem vody, skončí v tom uzemnění a ne v hasiči.
Nakonec i ty hasičské hadry by mohly mít vnější povrch vodivý. Takže náboj pojede po povrchu, a ne přes hasiče.

Co ale je problém i lithiových baterek je, že k hoření nepotřebují externí kyslík. Takže se nedají snadno hasit zamezením přístupu vzduchu. V tom je to jiné, než u hašení běžných spalováků.

Jinak ten odkazovaný článek se shodil tím dodatkem na konci, jak v Rakousku muselo jedno auto hasit kdoví kolik hasičských sborů.
To "muselo" znamená, že se tam opravdu sjeli. Ale reálně to hasili 4 chlapi. Ti ostatní to ale pojali reálné cvičení a seznámení s novou problematikou.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22386
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 6:09

Baterka se odpojuje kvuli pripadnemu zkratu anebo nechtene aktivaci airbagu
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

25. 5. 2021, 6:17

doncarlos píše: 25. 5. 2021, 9:10 Za rok 2020 se u nás spotřebovalo 7,66 miliard litrů pohonných hmot.
Umí tady někdo jejich energii přepočítat na elektrický výkon ?
Velmi jednoduše a zapamatovatelně se dá vzít, že 1 litr pohonných hmot představuje cca 10 kWh energie. Není to přesně, navíc se to trochu liší u beznínu a nafty. Ale o to nejde, pro hrubý přehled to stačí, a je to snadno zapamatovatelné.

No a opět snadno zapamatovatelné je, že spalovací motor dokáže na kola dostat zhruba 1/3 energie, která v tom palivu je. Opět se to liší pro benzín a naftu, a pro rozdílné podmínky. Ale pro orientační výpočet vyhoví.
Pro případné oponenty, kteří budou namítat, že maximální účinnost může být třeba 45% atd. - ano může, ale za optimálních podmínek. A to po většinu času v autě neplatí.

Takže těch 7.66 mld. litrů představuje zhruba 76.6 TWh energie.
Při účinnosti 1/3 to bude v elektrice představovat kolem 25.5 TWh.
Roční produkce Temelína je někde kolem 16 TWh.
Takže v tom palivu je něco přes 1.5 Temelína.
Pokud by se vzaly u elektriky ztráty nabíjecího procesu, přenosu atd., tak se to pořád vejde do 2 Temelínů.
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3536
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

25. 5. 2021, 6:19

"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Odpovědět

Zpět na „Ebay, aukro, a jine“