Půjde to vytisknout a co můžu očekávat?

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět
Hoffec
Příspěvky: 62
Registrován: 9. 8. 2017, 9:23

10. 2. 2018, 12:08

Zdar pánové (možná i dámy),

Mám trochu prekérku - dopředu říkám, že jsem nikdy netiskl nic na tiskárně sám, vždycky jsem jen dal modely a dostal výtisk - většínou né moc zdařilý, což připisuju tiskárně a ne tiskařovi - zkrátka, dostal jsem se do situace, kdy se budu muset naučit a sám se tím prkousat a vytisknout několik modelů do sestavy, z nichž tento mi dělá starosti. Je to dvacetistěn. Celé najednou to asi kloudně nevytisknu že? Rozdělil jsem tedy model na dvě části s tím, že je po vytištění složím. Jde mi o to, že řez modelu protíná ty čtvercový výřezy na jednotlivých ploškách, do kterých přijdou plechové čtverečky, které se tam nalepí.
dolni pulka.jpg
Dolní polovina
horni pulka.jpg
Horní polovina
koule cela.jpg
Kompletní model


Mé otázky znějí:

Dokáže to tiskárna vytisknout tak, aby ty převisy, které tam jsou neudělaly při tisku nějakou neplechu?
V dřívější době jsem se setkal s tím, že jsem dal model o nějakých rozměrech, ale výsledek tisku měl rozměry jiné, řádově v desítkách mm na nějakých 150 mm - je to dneska už jiné?
Jaké přesnosti je možné reálně dosáhnout?

Tiskárna, kterou mám pro toto k dispozici - SIGMA BCN3D
Materiál k tomu mají nějaký ABS nebo PLA ale prakticky jde koupit libovolný, který se dá do tiskárny dát.

Budu vděčný za jakékoli rady i připomínky, nechci to jen narvat do tiskárny a čekat co se stane...

Díky, Martin
lubbez
Příspěvky: 1002
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

10. 2. 2018, 7:46

Problém vidím v tom, že tam budeš muset dát podpěry a v tu chvíli by byla asi lepčí dvouetruderová tiskárna a podpěry tisknout vodou rozpustným materiálem. Velikost nastavuješ ve sliceru. Já mám Ultimaker 2+ a jako slicer CURU a největší jsem tiskmul krabičku 150x110x80mm a rozměry byly pod milimetr, spíš ještě míň. PLA se tiskne lépe, ABS se musí temperovat a stejně se trhá a bortí. Jsou ale na to slušné spreje, které to udrží. Pokud budeš tisknout podpěry ze stejného materiálu, tak bude vnitřek hrbolatej. Já osobně bych to říznul vodorovně a tisknu výdutí ven, aby povrch byl stejný ze všech stran a místo slepení bude naprosto hladké a rovné. Ale já jsem laik, jestli jsem vytisknul 10 kilo filamentu, tak je to moc. Myslím, že na radění jsou tu povolanější.
Nazdar, ať se dílo povede
Lify
Příspěvky: 1131
Registrován: 14. 1. 2016, 4:33

12. 2. 2018, 10:15

Ahoj, nejlepší ještě do toho udělat rovnou v cadu podpory u těch čtverců, takhle uděláš lepší povrch než když budeš mít podpory od sliceru. Jinak tiskni určitě na dva díly. Ale i tak zapni podpory všude. U MK3 na 100 mm mi to šlo na 99,7 mm, ale to je spíš že se to trošku zmenšilo teplotou :)
Šikovnej nerozhodnej trpaslík
Věčný tazatel
t256
Příspěvky: 603
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

13. 2. 2018, 6:52

Podpory vytiskni z hipsu nebo nejakeho podobneho rozpustneho materialu jak uz nekdo radil. BCN3d ma 2 extrudery, takze zadny problem. Pokud mas strach ze spatneho povrchu pod podporami, nastav je tak, aby delaly tesne u modelu treba 2-3 vrstvy plne, zbytek podpor muzes tisknout z normalniho levneho materialu. Kdyz budes rozpoustet kontaktni vrstvy podpory, zbytek odpadne a povrch bude perfektni. Je to videt na obrazku zde.

Obrázek
Hoffec
Příspěvky: 62
Registrován: 9. 8. 2017, 9:23

14. 2. 2018, 9:39

Ahoj,

Všem díky za rady, koukám, že s těmi rozměry to tak žhavé není, pokud se dostanu na rozměrových obvodech u složené sestavy (3 díly) na přesnost do 1 mm, tak budu asi rád.

Teoreticky ani tak nejde o drsnost povrchu, do těch čtverců se budou vkládat ocelové destičky, takže případný poblém by šel upravit nožem. Koukám, že ta cívka PVA stojí kolem tisícovky, rozhodnutí asi nechám na zadavateli.

Dám pak vědět, jak to dopadlo

M.
atlan
Příspěvky: 1339
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

14. 2. 2018, 3:45

Preco 3diely?
No na prvy pokus sa na 1mm asi nedostanes ale taky 4 vytisk by uz mohol byt po korelcii celkom slusny. Zalezi od tlaciarne, chladdnia, materialu pre tlac. Od skladovania materialu.
chb
Příspěvky: 2072
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

14. 2. 2018, 4:07

neodhadnu k čemu to je - dvacetistěn, jaká má být funkce / vzhled
ale osobně bych to rozdělil na víc dílů - něco jako dvě nosné polokoule - pravděpodobně 20stěnná přepůlená koule a na ni bych nalepil 20 samostatně vytištěných dílů s pěkně udělanými čtverci
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Kio
Příspěvky: 30
Registrován: 9. 3. 2008, 9:10
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

20. 2. 2018, 4:09

Při týhle velikosti ti to bude z ABS praskat pokud nemáš vyhřívanou komoru, jako že ne, takže jedině z PVA
Netuším co máš uvnitř tělesa, to z těch obrázků není patrné ... pokud jí rozdělíš tak jak jsi ji rozdělil, tak jenom na těch vodorovných možná bude potřeba udělat nějaké podpěry

Já tyhle velký věci už tisknu jedině z PETG a rozměrově se mi to udrží do dvou desítek, netrhá se to a není to takové bláto jako PVA (ale zase tiskárnu od toho už člověk nikdy nevyčistí), nicméně chce to vyzkoušet. Tvarově to je v pohodě.
Odpovědět

Zpět na „Rapid prototyping - stereolitografie - 3D tisk - 3D skenery - RepRap a související projekty“