Topná tělesa do podložky tisku .

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10104
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

6. 11. 2021, 6:10

Mám boxovanou tiskárnu ,topím vnitřek na 80°C ,stačí jenom přídavné vodní chlazení motorů a hotendu nebo jak se ta blbost jmenuje, řemeny pryž ne PU. BED 320x320 síla 14mm frézovaný hliník na formy (odstranění pnutí),jak chceš řešit dilataci v tomhle rozměru.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

6. 11. 2021, 6:14

fmodel píše: 6. 11. 2021, 6:00
Charon píše: 6. 11. 2021, 5:53
Vepr píše: 6. 11. 2021, 5:37
Pokud bude stačit 200W, tak topení vyrobím třeba samolepicí Al folií, nebo něčím podobným a budu to napájet 5V zdrojem.
No jsem zvědav jak na 5 voltech tam těch cca 40 amper budeš tlačit :lol:
O vhodným zdroji nemluvě...
To už bude fungovat jako bodová svářečka :mrgreen:
40A bych řekl, že je vcelku běžný zdroj, a ano koukal jsem i na invertorovou svářečku a měl bych to i s regulací doslova za pár korun.
Jinak samozřejmě bych mohl použít užší pásek a napětí zvýšit. Chtěl jsem se ale pohybovat z izolačních a bezpečnostních důvodů s napětím nízko.
Těch 5V byl jen příklad.
.
kiko01
Příspěvky: 1572
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

6. 11. 2021, 6:20

A vudes tlacit priamo na tu Al dosku? Alebo tam das gyrolit/sklo ?
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

6. 11. 2021, 6:34

fmodel píše: 6. 11. 2021, 6:10 Mám boxovanou tiskárnu ,topím vnitřek na 80°C ,stačí jenom přídavné vodní chlazení motorů a hotendu nebo jak se ta blbost jmenuje, řemeny pryž ne PU. BED 320x320 síla 14mm frézovaný hliník na formy (odstranění pnutí),jak chceš řešit dilataci v tomhle rozměru.
Plocha krabice z lamino desek ve které je stroj je asi 14m2 což už nějaká plocha pro vyzařování a ztrátu tepla je.
Některé podobné velké stroje nejsou v krabici vůbec. Sám také doposud tisknu i ABS na malém stroji bez krabice, jen kolem musím chodit pomalu, raději vůbec, abych nedělal průvan.
Nepředpokládám že by uvnitř bylo tak teplo jako máš ty, proto jsem si větší starosti s tepelnou dilatací nedělal. Al deska je krásně rovná, údajně broušená, tak bych se raději do velkých topných výkonů zbytečně nehnal, aby se nějak nedeformovala. Pokud myslíš dilataci konstrukce, případně řemenů, tak nad tím jsem se moc nezamýšlel, protože jsem si říkal že u tak velkých výrobků se desetina milimetru ztratí. Už teď vidím ale jiný problém v tom, že jsem použil nevhodné řemeny, protože při té délce pruží až příliš.
.
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

6. 11. 2021, 6:38

kiko01 píše: 6. 11. 2021, 6:20 A vudes tlacit priamo na tu Al dosku? Alebo tam das gyrolit/sklo ?
Rozhodně na sklo, už jen z důvodu co mi stála ta Al deska a i proto že s tím mám nejlepší zkušenosti.
Pokud by ale bylo něco na co by se dalo tisknout při 22C, tak jdu do toho !
Gyrolit neznám kouknu co to je.
.
kiko01
Příspěvky: 1572
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

6. 11. 2021, 6:41

Neviem ako sa tomu hovori unas, sklotextit sa mi zda, je to ten material co sa zneho robia plosaky sa mi zda...
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

6. 11. 2021, 7:21

Mex píše: 6. 11. 2021, 5:56
Před časem jsem si koupil v Číně takové topné kabely. Zatím jsem je nepoužil. Loni jsem je kupoval tak za 2/3 současné ceny.
https://www.aliexpress.com/item/32961019464.html

Číňan píše až 200C, takže teplotně by to mělo vyhovět. Ten měrný odpor je pro použití na 230V tak akorát.
Teplotně vyhoví, to je super, ale s tím odporem si nevím rady.
Jestli-že má 1m 33Ω, tak potřebných 50m bych musel rozdělit na asi 30 paralelních kusů, abych se dostal na přibližně 1kW, což je spousta spojek.
Pokud by stačilo na udržení teploty 200W, tak by těch paralelních topných segmentů bylo jen 6, čímž jsem opět u otázky minimálního potřebného výkonu.
Za elegantní bych považoval mít topný kabel s odporem kolem 1Ω/m, abych těch 50m délky mohl použít vcelku.
.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

6. 11. 2021, 10:55

Vepr píše: 6. 11. 2021, 7:21 Teplotně vyhoví, to je super, ale s tím odporem si nevím rady.
Jestli-že má 1m 33Ω, tak potřebných 50m bych musel rozdělit na asi 30 paralelních kusů, abych se dostal na přibližně 1kW, což je spousta spojek.
Pokud by stačilo na udržení teploty 200W, tak by těch paralelních topných segmentů bylo jen 6, čímž jsem opět u otázky minimálního potřebného výkonu.
Za elegantní bych považoval mít topný kabel s odporem kolem 1Ω/m, abych těch 50m délky mohl použít vcelku.
Segment 5m dělá něco přes 300W.
Tak když dáš 5 kusů po 5 metrech, máš přes 1.5kW.
t256
Příspěvky: 2820
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

7. 11. 2021, 7:54

Na 200W zapomen. Osobne mam box cca 600x600x1000mm (kombinace ocel/plexisklo). Podlozku 200x300 z 3mm hliniku puvodne urcenou na 12V napajim pro sviznejsi praci z 24V zdroje, jde do ni cca 25A tedy 600W. Kdyz ji mam na 130C box se timto po nejake dobe vytopi na cca 45C, pokud chci vic nebo rychleji, musim pouzit pridavne topeni. Pokud budes zatezovat zdroj proudem v radech desitek A, nepouzivej PWM regulaci topeni. Kondiky ve zdroji se ti zahrejou a zdroj pujde brzy do kopru.

Pouzivam podobne topne elementy jako tento https://www.ebay.com/itm/184444451554 Je to vicemene PTC termistor, takze se jeho teplota z principu zastavi na nejakych 230C a vic nehreje, zadne zhaveni do ruda se nekona. Musis pod to dat vetrak a vzduch ti musi v boxu aspon pomalu vertikalne proudit. Jinak se ti teply vzduch bude hromadit nahore. Ja jsem mereni ukoncil pri rozdilu 20C a dal tam trubku s vetraky ktere vzduchem toci.

Nejspis budes muset resit i odtah tepleho vzduchu. Casem se ti box nahreje a teplota muze stoupat nad unosnou mez. Dost tezko se ti podari vyladit to do rovnovazneho stavu abys mel pozadovanou teplotu podlozky a v boxu a aby netrvalo hodiny nez se to cele ustali. A i kdyby, stejne se ti to rozhodi pri zmene okolni teploty, teploty podlozky apod. Problem je s regulatorem ktery umi drzet zadanou teplotu pomoci kombinace topeni a chlazeni a ma spojity vystup (aby nebyly v tiskarne pruvanove soky pri spinani ve stylu on/off. Ja takovy nenasel, musel jsem ho zbastlit.
kiko01
Příspěvky: 1572
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

7. 11. 2021, 11:13

Ak bude ale tlacit len PLA/PETG tak podlozku hriat na viac ako 70st. urcite nebude potrebne. Pla-cko niektory tlacia aj bez vyhrevu ale to asi len na mensie veci. Ono ani nema prilis rado vyssie teploty komory pretoze ostava makke a treba ho chladit aspon na 40st. Pet je v tomto lepsi ale ma zase ine specifika, ja ho mam osobne radsej.
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

7. 11. 2021, 7:09

t256 píše: 7. 11. 2021, 7:54 Na 200W zapomen. Osobne mam box cca 600x600x1000mm (kombinace ocel/plexisklo). Podlozku 200x300 z 3mm hliniku puvodne urcenou na 12V napajim pro sviznejsi praci z 24V zdroje, jde do ni cca 25A tedy 600W. Kdyz ji mam na 130C box se timto po nejake dobe vytopi na cca 45C, pokud chci vic nebo rychleji, musim pouzit pridavne topeni.
U malé tiskárny desku ohřívám ABS na 110C, PET na 70C a PLA na 50C, tak že v boxu takové tepelné poměry jako máš ty mít nebudu.
Jedna z možností, která mi napadla když jsem viděl to topení na které odkazuješ je, že bych desku neohříval vůbec a že bych jen topil v bedně a deska by se ohřála vzduchem. To ale naráží na to, že výtisk mi při tak nízkých teplotách na desce nedrží.
Sehnal jsem na burze cívku železného drátu průměr 0.6 mm s odporem na jeden metr 0,38Ω v nějaké modré izolaci, což by při délce 100m dělalo 1392W.
Ta izolace je ale neznámých vlastností, tak že si nejsem jistý jak se bude chovat, když bude trvale v teple.
Idelální by byl drát s menším průměrem, který by měl menší příkon a hlavně v silikonové izolaci.
.
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

7. 11. 2021, 7:27

kiko01 píše: 7. 11. 2021, 11:13 Ak bude ale tlacit len PLA/PETG tak podlozku hriat na viac ako 70st. urcite nebude potrebne. Pla-cko niektory tlacia aj bez vyhrevu ale to asi len na mensie veci. Ono ani nema prilis rado vyssie teploty komory pretoze ostava makke a treba ho chladit aspon na 40st. Pet je v tomto lepsi ale ma zase ine specifika, ja ho mam osobne radsej.
Převážně tisku ozubené kola a díly, které šroubuji a na to mi přijde že je PET nejlepší.
PET drží na skle jako čert a to i při nízkých teplotách, problém ale je že pokud je podložka málo teplá, tak s přibývajícíma vrstvama se chladnoucí výtisk smršťuje tak, až se některý kraj od skla utrhne. Teď jsem zrovna tiskl PET na sklo 40C a to je, tak na hraně. Hledám bezpečnou nízkou teplotu, tak abych si udělal představu o potřebném minimálním příkonu topení.
Kdybych měl na desce lepidlo, které by bylo elastické, tak by se chladnoucí výtisk změnou velikosti neutrhnul a mohl bych tisknout na studenou desku.
Přišel bych tak sice o dokonalý povrch první vrstvy výtisku, ale výrazně by se mi zjednodušila konstrukce stroje a navíc bych ušetřil za elektřinu.
.
t256
Příspěvky: 2820
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

7. 11. 2021, 8:17

Vepr píše: 7. 11. 2021, 7:09 ...Jedna z možností, která mi napadla když jsem viděl to topení na které odkazuješ je, že bych desku neohříval vůbec a že bych jen topil v bedně a deska by se ohřála vzduchem. To ale naráží na to, že výtisk mi při tak nízkých teplotách na desce nedrží.
Sehnal jsem na burze cívku železného drátu průměr 0.6 mm s odporem na jeden metr 0,38Ω v nějaké modré izolaci, což by při délce 100m dělalo 1392W.
Ta izolace je ale neznámých vlastností, tak že si nejsem jistý jak se bude chovat, když bude trvale v teple.
Idelální by byl drát s menším průměrem, který by měl menší příkon a hlavně v silikonové izolaci.
Osobne bych u stroje ktery jede hodiny bez dozoru do nejakeho pochybneho topeni nesel. Nez se ti zahreje podlozka od vzduchu bude trvat silene dlouho a stejne to nakonec nebude drzet kvuli nizke teplote. A zahrivani vzduchu nad nejakych 55C uz je problematicke pro motory. Potrebna teplota hodne zavisi i od konkretniho plastu. Ja tisknu nejvic z petg a abs, nejlevnejsich znacek co momentalne sezenu a uz se mi i stalo, ze model z abs ktery z jednoho drzel blbe, tak z jineho drzel tak, ze pri sundavani vytrhal "cocky" ze skla (kdyz jsem jeste nemel kalene).
lubbez
Příspěvky: 3148
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

8. 11. 2021, 7:57

Koupil jsem od jednoho člena fóra tepelné desky do thermotransferových lisů. Je to sice na 220 volů, ale fungujou parádně a byly za pár korun. Jednu z nich používám jako termostat 450x600x350 mm bedna, jedu na 83 °C mám tam samozřejmě větráček a drží to jeden stupeň v pohodě. Ve chvíli, kdy člověk něco dělá pro sebe a nemusí to jít přes EZU, je použití nízkého napětí pro topení vcelku hloupost. Podobnou službu mi dělá posledních 30 let cínovačka z nejmenší ploténky elektrického sporáku, na které je železná miska s cínem a celé je to schované v kousku fasádní skleněné vaty nalakované teploodolnou barvou.
Vepr
Příspěvky: 354
Registrován: 3. 3. 2014, 10:34

6. 1. 2022, 7:29

Na konec jsem koupil v Číně silikonové topení 1000x1000 mm 1kW.
Je to dost neohebné, asi je uvnitř i podle viditelné kresby něco jako tenký plošný spoj s 3mm rastrem.
Otázka je, jak to mám nalepit? Nemůžu se k tomu odhodlat, protože jak jednou to samolepidlo chytne už to asi neutrhnu bez toho abych ten vnitřek zlámal. Můžu to nalepit na mýdlovou vodu, jak se obyčejně dělá?
Přílohy
IMG_8426.jpg
.
Odpovědět

Zpět na „Rapid prototyping - stereolitografie - 3D tisk - 3D skenery - RepRap a související projekty“