Průša 3D i3 MK3S+ - Umí tisknout z PETG-HT?

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

3. 2. 2023, 5:05

Zkusil jsem si své první tisky - to by bylo spíš do rubriky "Když se nedaří" ;-)
BAd 3d print.jpg
BAd 3d print II.jpg
BAd 3d print III.jpg
Než jsem si všiml označení na cívce, že je to PETG (Cívka dodávaná k tiskárně) ale bylo později.

Protože jsme chtěli tisk šedivou hmotou - jako beton - koupil jsem šedé PLA.
Tam se to pak už povedlo
good print.jpg
good print I.jpg
Pro představu zde prvotní výkresy modelů (modely jsem už trochu modifikoval)
Patka vršek.jpg
Patka spodek.jpg
PLA tedy tiskne dostatečně pro tyto účely, ale bohužel ta jedna bočnice se mi už ulomila.

Proto jsem podle tabulky materiálů chtěl zkusit tisk z PETG-HT.
Dokážu to na tom Průšovi?
Poradí mi někdo jak nastavit vlastní profil materiálu?
Nastavuje se to na tiskárně nebo ve sliceru nebo všude?
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6940
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

3. 2. 2023, 5:19

ve sliceru musíš vybrat odladěný profil pro daný material -hlavní je teplota - ta bude na pet-g o dost vyšší .
co používáš za slicer ?
ze stránek prušy :
PETG je univerzálně používaný materiál, ale hodí se především k tisku mechanických dílů používaných uvnitř i venku. Naše tiskárny jsou vyrobeny z PETG! Plastové lahve se také vyrábí z tohoto materiálu.
Tipy pro úspěšný tisk

Nastavení teploty a chlazení

Na rozdíl od PLA, PETG vyžaduje vyhřívanou podložku (85°C), jeho tisk přemostění a převisů je obvykle horší, navíc je náchylný na stringování (tvorbu vlásků). To může být zmírněno vyššími retrakcemi a nižší teplotou trysky, ale ještě lepší je použití našich profilů v PrusaSliceru. Je důležité během tisku PETG chladit - to pomáhá zachovat detail modelu a zabraňuje tvorbě vlásků. Ale pokud vám jde o pevnost modelu, zkuste vypnout chlazení tisku. Vyšší teploty filamentu podporují spojení vrstev, které vede k lepší mechanické odolnosti. Jinak doporučujeme tisknout prvních pár vrstev s vypnutým ventilátorem kvůli zamezení deformace, zbytek modelu radíme tisknout s ventilátorem na 50%.


https://help.prusa3d.com/cs/article/pet ... 1675444702
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6940
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

3. 2. 2023, 5:26

jinak já na sklo hadříkem nanáším fil juice- rozpuštěné ABS v acetonu - ale opravdu hodně řídké nesmí se táhnout . udělá matný film ale ne vrstvu .
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

3. 2. 2023, 5:39

packa píše: 3. 2. 2023, 5:19 .......
Na rozdíl od PLA, PETG vyžaduje vyhřívanou podložku (85°C), jeho tisk přemostění a převisů je obvykle horší, navíc je náchylný na stringování (tvorbu vlásků).
Jo to by asi nebyl problém ale ten PETG-HT potřebuje 110°C proto se ptám, jetli to ten Průša zvládne.

Na druhou stranu možná nejdřív zkusit PETG samotný jak to půjde.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6940
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

3. 2. 2023, 5:43

nevím jakou má pruša max teplotu bedu , ale to zjistíš snadno v nastavení předehřátí tiskárny.
I ten petg-ht jsem tisknul na bed ohřátý na 60°C skus ten juice nebo kores lepidlo .
Jistota že to chytneje kaptonová páska na tu se pet tiskne perfektně.
josef109
Příspěvky: 602
Registrován: 21. 5. 2017, 5:15
Bydliště: Praha

3. 2. 2023, 6:00

Co je to za fidliment? Není na něm nic napsáno? Doporučená teplota, atd.?
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

3. 2. 2023, 6:21

Zdenek Valter> jestli to spravne chapu, tak to co ti prasklo byla jedna z tech dvou "jehel" pri pokusu zapichnout podstavec do nejake podlozky te modelove zeleznice? V podstate na ohyb ve vzperu. Jestli to tak nejak bylo a slo o PLA, tak to se neni moc cemu divit.
PLA je hodne krehke a praska v ohybu uz pri malych pretvorenich.
Navic, podle toho stringovani byl ten filament bud vlhky a nebo jsi tisknul pro ten dany material za priliis vysoke teploty a/nebo moc pomalu.
Zkus jakykoliv obycejny PETG, klidne nejlevnejsi Gembird. Ten je pri podobne pevnosti totiz daleko pruznejsi (modul pruznosti cca o 30-40% niz). Kdyz vylepsis trochu geometrii, aby jehly smerem k zakladne podstavce zvetsovaly prurez (zvysujici se ohybovy moment potrebuje vetsi pricny prurez), tak to bude dobre.
Profil filamentu naladis primo v Prusa Sliceru, v tiskarne to muzes v prubehu tisku korigovat (teplotu, flow) dle tvych podminek.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

3. 2. 2023, 9:21

Dawe píše: 3. 2. 2023, 6:21 Zdenek Valter> jestli to spravne chapu, tak to co ti prasklo byla jedna z tech dvou "jehel" pri pokusu zapichnout podstavec do nejake podlozky te modelove zeleznice? V podstate na ohyb ve vzperu. Jestli to tak nejak bylo a slo o PLA, tak to se neni moc cemu divit.
PLA je hodne krehke a praska v ohybu uz pri malych pretvorenich.
Navic, podle toho stringovani byl ten filament bud vlhky a nebo jsi tisknul pro ten dany material za priliis vysoke teploty a/nebo moc pomalu.
Zkus jakykoliv obycejny PETG, klidne nejlevnejsi Gembird. Ten je pri podobne pevnosti totiz daleko pruznejsi (modul pruznosti cca o 30-40% niz). Kdyz vylepsis trochu geometrii, aby jehly smerem k zakladne podstavce zvetsovaly prurez (zvysujici se ohybovy moment potrebuje vetsi pricny prurez), tak to bude dobre.
Profil filamentu naladis primo v Prusa Sliceru, v tiskarne to muzes v prubehu tisku korigovat (teplotu, flow) dle tvych podminek.
Ta bočnice se ulomila při hraní s prvním modelem z PLA.
PETG máme (ten oranžový) musím zkusit tisk v prvním případě z něj.
Ptal jsem se proto, že PETG-HT by měl být ještě lepší než samotný PETG z hlediska pružnosti.
Jinak díl s bočnicemi ze zasouvá do trubky.
Mezi bočnicemi bude vložen plošný spoj.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

3. 2. 2023, 9:43

Aha, to jsem teda blbe pochopil.
S PLA se musi nezne - jak je tuhy, tak pri mensich prurezech v ruce praska jak paratko.
Zkus urcite nejdriv obycejny PETG, ten HT PETG je lepsi, jen pokud potrebujes konstrukcni material, ktery si udrzi pevnost nad 80degC (coz pro ty semafory asi nevyuzijes), ale pro takove aplikace se ti na Mk3 zase bude lepe tisknout nejaky smesovy PC+ABS, treba Prusament PC blend.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22384
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

4. 2. 2023, 6:54

Pla je houzevnaty plast ale pouze do okamziku kdy navlhne. Pak se stava extremne krehkym... Lepsi a kvalitnejsi pla na to az tolik netrpi. Kazdopadne pro slusny tisk z pla je treba spulku vysouset. Plati to vice ci mene pro vsechny plasty. S navlhnutym plastem se budto blbe tiskne nebo to nejde vubec.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

4. 2. 2023, 8:51

PLA je z tech bezne pouzivanych FDM filamentu houzevnaty nejmene. Vlhkost to jeste zvyraznuje.
Vrubova houzevnatost (Izodovo kladivo podle ISO 180) se u tech tistenych vzorku de facto standardne meri v rovine XY, cili se lame napric vrstvama. Pak vychazi PLA asi jen na 5 kJ/m2, pricemz ABS asi 10kJ/m2 a PETG asi 12-15kJ/m2. Viz datasheety treba od Ultimakeru.
Navic, Zdenek ma ty vytisky orientovane tak, ze k lomu ohybem mu dochazi mezi vrstvama a ne napric. V takove orientaci pak dochazi k delaminaci a houzevnatost vychazi asi na jednu petinu nebo i desetinu, prave podle vlhkosti a parametru tisku (teploty, vyska vrstvy...).
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5196
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

6. 2. 2023, 3:54

Tak jsem zkoušel Tisknout z toho Průšamentu PETG a dopadlo to takto:
Print PETG.jpg
Co se týče mechanických vlastností tak ten PETG je v pohoho, nicméně potřeboval bych to trochu vypilovat aby to tisklo v podobné kvalitě jako PLA.
PETG-HT opravdu není potřeba.
Bohužel Tisk se nedokončil protože mi kluci vypli přívod k tiskárně, ze zásuvky a potom už se Tisk řádně nenavázal.
Poradíte mi co dělám špatně?
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

6. 2. 2023, 4:10

Zdenek Valter> to stringovani je pro PETG v pripade podobnych modelu (nekolik ploch maleho prurezu pobliz sebe) typicke a uplne se ho nezbavis. Da se ale potlacit do te miry, ze ti po tisku staci oriznout paspartovacim nozem a pofoukat horkovzduchem.
Nejprve ten filament vysus - idealne horkovzdusna trouba, nebo nejaka susicka, kolem 70degC, 2 hodiny. S teplotou nesmis nad cca 78degC jinak se ti zacnou jednotlive zavity struny lepit na civce vzajemne k sobe a je po filamentu! Idealni je zmerit si skutecnou teplotu v troube vuci pozadovane nastavene teplote, nez zacnes danou troubu pouzivat.
Potom nech chvili odpocnout a tiskni s upravenym profilem.
Parametry, ktere nejvic omezuji stringovani jsou : teplota (snizuj), velikost retrakce (zvysuj) a rychlost retrakce (zvysuj, ale mirne), lift Z (zvysuj), obecna rychlost pohybu (zvysuj).
Pro Mk3 primo existuji i vyslicovane g-kody pro ruzne teploty a rychlosti. Hledej na printables v sekci testovaci modely, to ti usnadni pocatecni nastrel. Viz napr. tento temperature tower pro PLA, https://www.printables.com/cs/model/915 ... temp-tower
Ale pohledej, je jich vic i pro PETG.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
honzaZ
Příspěvky: 133
Registrován: 3. 11. 2019, 2:02

6. 2. 2023, 6:52

Dawe píše: 6. 2. 2023, 4:10
S postupem souhlasím akorát u toho lift Z bych byl opatrný a možná bych jej zkusil i úplně vypnout (má tendenci vytáhnout "string" nahoru, který se potom rozmázne po trysce/výtisku při dalším průchodu a taky celkově prodlužuje dobu po kterou se přenáší teplo do vytisku, což může dělat u menších ploch problém), nejlépe se mi osvědčila volba "wipe while retracting" (provádí retrakci a zároveň zajíždí do výtisku) s nějakým rozumným % retrakce před samotným "wipem"
Dawe
Příspěvky: 2522
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

6. 2. 2023, 9:50

honzaZ> ano, dobra pripominka.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Odpovědět

Zpět na „Rapid prototyping - stereolitografie - 3D tisk - 3D skenery - RepRap a související projekty“