omlouvám se za téma dost mimo, ale v této části fora bude snad tolerováno a vím, že je tu dost lidí, kteří znají a mohli by poradit.... renovuji jawu 354 /spínačka s ampermetrem v nádrži/ a předchozí majitel vyměnil, dynamo za výkonější typ bez integrovaného relé... relé bylo externí Magneton 50 W bez reguklačního odporu, takto jezdil. Já pak vše rozhodil do krabic a po cca deseti letech jsem se na to vrhnul a houby si pamatuji, jak to bylo zapojeno (časem chci třeba i osadit origo dynamo s relátkem, ted bych ale rád rozhýbal stroj ve stávající konfoguraci). Tedy zatím chci dynamo bez regulátoru, externí relé a spínačka s ampermetrem. Vycházím z tohoto schématu
již tak nějak vím, že z dynama musí jít jeden drát na kontakt relé D a druhý na M, je to na dynamu i značeno...
tím pádem úplně vynechám "Svorkovnici" ze schématu zapojení jawa a je nutno propojit externí relé na spínačku, konkrétně na pozici 61 a 51 ??? alesppon tak předpokládám.
a je to tak že mám propojit D-61 a B-51 , plus ukostřit celé relé na plus pol baterie?
Nic víc nic mín a mělo by to být vše? Tedy plus ostatní vodiče, které budou již dle schématu jawa. Ještě jsem se dočetl a byl i informován o regulačním oporu na dynamu v případě absence na regulátoru (mám relé bez odporu)...mám toto řešit či je již součástí dynama (jak jsme psal, jezdilo to takto, zda to ale předchozí majitel přebastlil správně nevím :c) )
ještě foto stávajícího dynama
díky za radu
zapojení relé Jawa
souběžně jsem položil na jinem (vetošském) foru a dostalo se mi odpovědi takto:
Podle fotky statoru to vypadá že tam je osazen regulační odpor(dva žluté vodiče připojené ke svorkovnici M označené číslicí 2). Mělo by se to propojit takto:
Z kontaktu statoru označeného "1" na svorku regulátoru značenou "D"
Z kontaktu statoru označeného "2" na svorku regulátoru značenou "M"
A pak propojit regulátor se spínačkou:
Z kontaktu regulátoru označeného "D" na kontakt spínačky označeným č.61
Z kontaktu regulátoru značeného "B" na kontakt spínačky označeným č.51
Pokud není jisté jak bylo původně polarizováno dynamo tak ho pro jistotu nabudit podle toho jak se bude zapojovat akumulátor.
což mi i logicky sedí, protože původní rele je osazeno přes svorkovnici 61 a 51 a tudíž očekávám že i náhrada pujde na tyto kontakty, jinak by nebyla splněna podmínka stejných funkcí spínačky...
Podle fotky statoru to vypadá že tam je osazen regulační odpor(dva žluté vodiče připojené ke svorkovnici M označené číslicí 2). Mělo by se to propojit takto:
Z kontaktu statoru označeného "1" na svorku regulátoru značenou "D"
Z kontaktu statoru označeného "2" na svorku regulátoru značenou "M"
A pak propojit regulátor se spínačkou:
Z kontaktu regulátoru označeného "D" na kontakt spínačky označeným č.61
Z kontaktu regulátoru značeného "B" na kontakt spínačky označeným č.51
Pokud není jisté jak bylo původně polarizováno dynamo tak ho pro jistotu nabudit podle toho jak se bude zapojovat akumulátor.
což mi i logicky sedí, protože původní rele je osazeno přes svorkovnici 61 a 51 a tudíž očekávám že i náhrada pujde na tyto kontakty, jinak by nebyla splněna podmínka stejných funkcí spínačky...