Volba typu závitu
Mám takovej teoretickej problém. Nejsem strojař; kdyby ano, asi by mě to kdysi ve škole učili ... .
K věci: Proč se používají jemné závity? Kvůli stoupání určitě, ale jak to souvisí s pevností závitu, respektive pevností šroubu? Dá se říct obecně, že jemnější závity než standardní mají větší pevnost? Šroub má větší průřez, čili je pevnější. Ale co ten závit? Má jemnější závit díky jemnějšímu stoupání vyšší pevnost, nebo ne? A nebo je to plus mínus stejný?
K věci: Proč se používají jemné závity? Kvůli stoupání určitě, ale jak to souvisí s pevností závitu, respektive pevností šroubu? Dá se říct obecně, že jemnější závity než standardní mají větší pevnost? Šroub má větší průřez, čili je pevnější. Ale co ten závit? Má jemnější závit díky jemnějšímu stoupání vyšší pevnost, nebo ne? A nebo je to plus mínus stejný?
Nevím jak je to s pevností, ale jemný závit je údajně odolnější proti vibracím.
Další můj postřeh: u naftových nádrží lokomotiv se velmi často na víčku nádrže vyskytuje jemný závit, jelikož je víčko ze vnitřní strany duté a hrubý závit by se na takovém průměru nevešel.
Další můj postřeh: u naftových nádrží lokomotiv se velmi často na víčku nádrže vyskytuje jemný závit, jelikož je víčko ze vnitřní strany duté a hrubý závit by se na takovém průměru nevešel.
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8163
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Čistě formálně je pevnost samotného závitu stejná. Když vezmeme pevnost a pružné prodloužení jádra šroubu, je na tom při stejném velkém průměru lépe jemný závit, protože na malý průměr zbyde víc materiálu (což je vidět i v katalogových údajích šroubů). Jemný závit je náročnější na přesnost výroby. Plus samozřejmě ty speciální požadavky, já například mám rád jemné závity proto, že na něm zbývá víc místa pro drážku na o-kroužek
Aleš Procháska
Vzledem k tomu, že nějakých 80-90% namáhání nese první závit, tak nemohu souhlasit s tvrzením, že pevnost samotného závitu je stejná. Jemný závit jste schopní při utažení strhnout, zatímco normální závit tam spíše ukroutíte šroub.
Já používám jemný závit tam, kde mi na matku nezbývá místo a musím použít takovou tu nízkou. Zdá se mi, že pak je víc závitů šroubu v matce a mám z toho lepší pocit
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
No nevim, mit v matce 1.5 nebo 5 sroubovic závitu se mi jako rozdil podstatny zdá. Uz jen jejich stycna plocha za kterou to drzi je nekolikanásobná, ale já nejsem konstruktér, jsem hobík
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Jemny zavit je odolnejsi vibracim...proto ho maji auta vsude mozne. Na trubkach se slabou stenou logicky protoze kravskej zavit by tu trubku zeslabil....pevnostni duvod to podle me nema..mozna z pohledu kratkych zavitu...kde vic prouzku tim vic adidas
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Řekl bych že je to deformace matky při zatížení.
Ale pak to vypadá, že všichni výrobci matek je dělají zbytečně asi třikrát tak vysoké, než je potřeba Podle tohohle stačí jen dva závity, neukazuj to EK nebo nám odlehčí matky
Ale pak to vypadá, že všichni výrobci matek je dělají zbytečně asi třikrát tak vysoké, než je potřeba Podle tohohle stačí jen dva závity, neukazuj to EK nebo nám odlehčí matky
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Spoj s jemným závitem má při stejném rozměru vyšší statickou pevnost nebo nižší hmotnost při stejné pevnosti a vyšší odolnost proti samovolnému povolení. S dynamickou pevností je to složitější, tam třeba vede Whitworthův závit nad metrickým díky větším rádiusům dna profilu. Dotazu na pevnost závitu moc nerozumím. Jak a proč vlastně posuzovat pevnost profilu závitu bez jádra šroubu nebo těla matice?