Volba typu závitu

kdyz nebudes vedet kam to dat tak to napis sem, admin to za tebe umisti nebo vytvori novou sekci
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2688
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

15. 11. 2022, 8:28

Mám takovej teoretickej problém. Nejsem strojař; kdyby ano, asi by mě to kdysi ve škole učili ... :) .
K věci: Proč se používají jemné závity? Kvůli stoupání určitě, ale jak to souvisí s pevností závitu, respektive pevností šroubu? Dá se říct obecně, že jemnější závity než standardní mají větší pevnost? Šroub má větší průřez, čili je pevnější. Ale co ten závit? Má jemnější závit díky jemnějšímu stoupání vyšší pevnost, nebo ne? A nebo je to plus mínus stejný?
Radek335
Příspěvky: 358
Registrován: 2. 2. 2017, 9:05
Bydliště: Hamry nad Sázavou

15. 11. 2022, 8:52

Nevím jak je to s pevností, ale jemný závit je údajně odolnější proti vibracím.

Další můj postřeh: u naftových nádrží lokomotiv se velmi často na víčku nádrže vyskytuje jemný závit, jelikož je víčko ze vnitřní strany duté a hrubý závit by se na takovém průměru nevešel.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

15. 11. 2022, 9:16

Čistě formálně je pevnost samotného závitu stejná. Když vezmeme pevnost a pružné prodloužení jádra šroubu, je na tom při stejném velkém průměru lépe jemný závit, protože na malý průměr zbyde víc materiálu (což je vidět i v katalogových údajích šroubů). Jemný závit je náročnější na přesnost výroby. Plus samozřejmě ty speciální požadavky, já například mám rád jemné závity proto, že na něm zbývá víc místa pro drážku na o-kroužek :-)
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4564
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

15. 11. 2022, 9:30

Vzledem k tomu, že nějakých 80-90% namáhání nese první závit, tak nemohu souhlasit s tvrzením, že pevnost samotného závitu je stejná. Jemný závit jste schopní při utažení strhnout, zatímco normální závit tam spíše ukroutíte šroub.
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5235
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

15. 11. 2022, 9:32

Já používám jemný závit tam, kde mi na matku nezbývá místo a musím použít takovou tu nízkou. Zdá se mi, že pak je víc závitů šroubu v matce a mám z toho lepší pocit
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4564
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

15. 11. 2022, 9:34

To je takový falešný pocit, jako když konstruktér použije na nosník pevnější ocel, s tím, že se mu to méně prohne. :D
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5235
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

15. 11. 2022, 10:00

bobik píše: 15. 11. 2022, 9:34 To je takový falešný pocit, jako když konstruktér použije na nosník pevnější ocel, s tím, že se mu to méně prohne. :D
No nevim, mit v matce 1.5 nebo 5 sroubovic závitu se mi jako rozdil podstatny zdá. Uz jen jejich stycna plocha za kterou to drzi je nekolikanásobná, ale já nejsem konstruktér, jsem hobík :mrgreen:
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Modros
Příspěvky: 1674
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

15. 11. 2022, 10:11

Jemny zavit je odolnejsi vibracim...proto ho maji auta vsude mozne. Na trubkach se slabou stenou logicky protoze kravskej zavit by tu trubku zeslabil....pevnostni duvod to podle me nema..mozna z pohledu kratkych zavitu...kde vic prouzku tim vic adidas
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4564
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

15. 11. 2022, 11:29

Jenom pro představu, jak vypadá rozložení tlaku u závitového spoje.
Přílohy
ZAVIT_MKP.jpg
josef109
Příspěvky: 604
Registrován: 21. 5. 2017, 5:15
Bydliště: Praha

15. 11. 2022, 2:31

Modros píše: 15. 11. 2022, 10:11 Jemny zavit je odolnejsi vibracim...
Odolnější pevnostně, nebo proti samovolnému povolení?
Modros
Příspěvky: 1674
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

15. 11. 2022, 2:50

josef109 píše: 15. 11. 2022, 2:31
Modros píše: 15. 11. 2022, 10:11 Jemny zavit je odolnejsi vibracim...
Odolnější pevnostně, nebo proti samovolnému povolení?
Rekl bych ze proti povoleni...
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

15. 11. 2022, 2:53

Preco mas ten zavit krivo?
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5235
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

15. 11. 2022, 3:22

Řekl bych že je to deformace matky při zatížení.
Ale pak to vypadá, že všichni výrobci matek je dělají zbytečně asi třikrát tak vysoké, než je potřeba :lol: Podle tohohle stačí jen dva závity, neukazuj to EK nebo nám odlehčí matky :mrgreen:
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Uživatelský avatar
Pipik
Příspěvky: 865
Registrován: 9. 11. 2016, 3:32
Bydliště: České Budějovice

15. 11. 2022, 3:22

atlan píše: 15. 11. 2022, 2:53 Preco mas ten zavit krivo?
To tak maluje ten software, aby ti naznačil jak se to bude deformovat ;-)
Model byl namalován rovně.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit :wink:
soustružník
Příspěvky: 790
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

15. 11. 2022, 3:33

Spoj s jemným závitem má při stejném rozměru vyšší statickou pevnost nebo nižší hmotnost při stejné pevnosti a vyšší odolnost proti samovolnému povolení. S dynamickou pevností je to složitější, tam třeba vede Whitworthův závit nad metrickým díky větším rádiusům dna profilu. Dotazu na pevnost závitu moc nerozumím. Jak a proč vlastně posuzovat pevnost profilu závitu bez jádra šroubu nebo těla matice?
Odpovědět

Zpět na „kdyz nebudes vedet kam“