Matice spadla do motoru

Vse o konvencnich frezkach, ne o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

17. 3. 2014, 11:47

Ahoj,
mam následující problém.

Dávám dohromady frézku FN22 a kvůli vyčištění prostor a desky rozvaděče od mastnot jsem musel odpojit všechny kabely a i s nimi vyndat desku rozvaděče. Když jsem po vyčištění desku namontoval zpět a zapojoval zpět kabely na motoru, tak se mi povedlo, že mi jedna matice ze svorkovnice spadla někam do prostoru pod svorkovnicí. Bohužel jí nevidím, nemůžu jí ani nahmatat natož nějak vytáhnout.
Zkoušel jsem svorkovnici sundat, ale nešlo to – sice se s ní dá trochu vrtět ze strany na stranu, ale to je tak vše. Směrem nahoru se to nehne vůbec. Mam zato, že se má dát vytáhnout po dvou svislých šroubech, ale vůbec se to nehne. Svorkovnice je k tělu motoru přichycena přes matky na těch dvou šroubech, žádné jiné uchycení tam nevidím.
Teď jde o to, jestli někdo máte představu jak je motor a část kolem svorkovnice konstruovaná. Tj. jestli matice spadlá někam pod svorkovnici může znamenat nějaký problém, jako že by se dostala někam do vinutí nebo dokonce mezi stator a rotor, resp. obecně do pohyblivých částí a nějak motor poškodila. Pokud to žádný problém nepředstavuje tak se na ní vykašlu a seženu jinou. V opačném případě bych potřeboval prosím poradit jak svorkovnici sundat, nebo alespoň nadzvednout abych se pod ní dostal.
Do přílohy jsem dal fotky svorkovnice a štítek motoru. Je to starý 3f motor 2,2kW s vinutím konstruovaným pro dvě rychlosti otáčení. Jsou to relativně špatné fotky, protože těsně nad motorem je hned dno převodovky vřetene, takže na ní není vizuálně vidět (motor je stále namontován ve sloupu). Fotil jsem to, že jsem tam strčil telefon a nasvítil to náhlavní lampičkou.

Máte prosím představu, co s tím?

Díky
Přílohy
IMAG0355.jpg
IMAG0356.jpg
IMAG0360.jpg
IMAG0361.jpg
IMAG0362.jpg
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
mirenc
Příspěvky: 236
Registrován: 29. 2. 2008, 5:47
Bydliště: Slovensko-Budmerice

18. 3. 2014, 6:36

Svorkovnicu by som sa pokusil odmontovat tak, ze na tie skrutky, ktore trcia, by som
dal kontramatku a opatrne by som sa ich snazil vysrobovat cele ven, ale matku by som v motore radsej nenechaval, z dovodov, ktore si uviedol.
Matku by som sa snazil vytiahnut s nejakym malym neodymovym magnetom dobre
prilepenym na nejaky drotik ,alebo niecom, samozrejme ked je matka z magnetickeho materialu :)
Uživatelský avatar
PAKO.ll
Příspěvky: 1419
Registrován: 10. 2. 2012, 3:24
Bydliště: ŠKVOREC
Kontaktovat uživatele:

18. 3. 2014, 7:01

odpojit dráty , pak vyšroubovat prostřední štefty a svorkovnici vyndat...jinak případně motor odpoj od mašiny a zkus vyklepat či když je zhůru nohama tak vyluksovat.
Jedna rada nad zlato....nedělá li to člověk často, ideální je kus molitanu nacpat okolo svorkovníce a pak odpojovat ,zapojovat...pak ho dáš zase pryč.
Tohle je jeden z důvodů,proč i obyč eletrikář má dlooouhé čápovky :D
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2543
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

18. 3. 2014, 7:08

Ještě bych zkusil přimotat izolačkou malý, nejlépe neodymový magnet na kousek drátu a prošmátrat to s ním.
kovoel
Příspěvky: 504
Registrován: 12. 2. 2014, 9:04
Bydliště: Kousek od Prahy

18. 3. 2014, 8:50

:roll:
Naposledy upravil(a) kovoel dne 22. 7. 2018, 10:57, celkem upraveno 2 x.
V20
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

24. 3. 2014, 3:42

Ahoj,
svislé šrouby byly skutečně štefty. Důvod, proč svorkovnici nešlo posunout nahoru po šteftech byl, že na levém šroubu byla kontramatice, která nebyla vidět, protože byla zapuštěná v plastovém bloku svorkovnice. Byla to taková ta speciální matice, která nemá 6tihran ale drážku shora. Nicméně vytočit štefty bylo lepší řešení než svorkovnici přetáhnout, protože takto mi stačilo odpojit vývody z motoru jen na jedné straně a odklopit jí.
Našel jsem tam celkem 3 matice včetně té mé, takže už někomu předtím tam něco spadlo. Všechny se kupodivu drželi na plechách statoru hned pod otvory pro protažení kabelů od vinutí. Komplikovaně pomocí pinzety, baterky a zrcátka se mi podařilo ty 2 po někom jiném vyndat, akorát jako na potvoru ta, co tam spadla mě, mi spadla úplně někam dolů. Byla totiž zaklíněná pod kablíky, a jak jsem se jí snažil šroubovákem trochu povytáhnout tak mi spadla.
Nakonec jsem tedy musel motor vytáhnout ven. Jelikož jsme zjistili, že ložiska dost řachtají a potřebují vyměnit tak jsme motor nakonec úplně rozebrali. To byl celkem porod, protože čelní kryty byly do nákružků středního krytu dost naražené. Nakonec se je ale podařilo vyrazit. Vyjma špíny tam už nic jiného spadlého nebylo. Tak alespoň to vše pořádně vyčistím v technickém benzínu a vyměníme ložiska - to jedno bylo už dost špatné.

Díky všem za rady.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
jessy
Příspěvky: 9
Registrován: 6. 8. 2013, 7:54

24. 7. 2014, 2:19

kovoel píše:Jova
S kolegi to rešime (neměl bych to říkat) ale praxe je taková že v takovém případě úmyslně poškodíme
vinuti.Nemužeme si v nepřetržitém nonstop provozu dovolit odstàvku.Motor nelze bez odstavení celého zařízení vypnout.Motor se převine a příště si už dáš pozor.
Ale tak u tebe u hobi je to něco jiného prostě to riskneš a pojedeš a třeba vydrží
Asi tomu moc nerozumiem... Predsa keď ho zničíš, stejne tam odstávka bude, a navyše další náklady na prevití, nie ??
kovoel
Příspěvky: 504
Registrován: 12. 2. 2014, 9:04
Bydliště: Kousek od Prahy

24. 7. 2014, 10:17

To jessy ZÍTRA TI NAPÍŠI SZ
V20
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5212
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

25. 7. 2014, 11:18

Teorie rika, ze mosazna matka by nemela tolik vadit. Kovova se magnetickem poli rozpali a skonci zivot vinuti. Prakticky pokus jsem zatim neprovadel, protoze jsem zatim matici vzdy vytrasl. Po tresenim s nekolikakilowatovym motorem si uz davam pri teto praci opravdu velky pozor !!
Odpovědět

Zpět na „konvenční frézky“