Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Dobrý den,
Ve škole zhotovujeme školní projekt pneumobil (vozidlo poháněné vzduchem). Aby se vozidlo mohlo pohybovat, potřebujeme zhotovit ozubené kola do převodovky, viz výkresová dokumentace. Jelikož se jedná o školní projekt, je na to vymezeno jen málo peněz. Chtěl bych se proto s touto prosbou na vás obrátit, zda by bylo možné u Vás vyrobit tyto komponenty.
Přidávám i pro představu obrázek kompletního převodového mechanismu, pokud by jsme měli nějaké dotazy, rád je zodpovím.
S pozdravem
Jan Hajda, student VUT
Ve škole zhotovujeme školní projekt pneumobil (vozidlo poháněné vzduchem). Aby se vozidlo mohlo pohybovat, potřebujeme zhotovit ozubené kola do převodovky, viz výkresová dokumentace. Jelikož se jedná o školní projekt, je na to vymezeno jen málo peněz. Chtěl bych se proto s touto prosbou na vás obrátit, zda by bylo možné u Vás vyrobit tyto komponenty.
Přidávám i pro představu obrázek kompletního převodového mechanismu, pokud by jsme měli nějaké dotazy, rád je zodpovím.
S pozdravem
Jan Hajda, student VUT
- Přílohy
-
- 2016-8_01_01_01.pdf
- (127.42 KiB) Staženo 437 x
-
- 2016-8_01_01_02.pdf
- (127.34 KiB) Staženo 393 x
-
- evolventní ozubení.bmp
- (4.69 MiB) Staženo 470 x
-
- Příspěvky: 73
- Registrován: 14. 5. 2009, 4:34
- Bydliště: Severní Morava (F-M)
Taky bych to tak chápal (spojky v kolech). Aby se při obou směrech pohybu hřebenu výstup otáčel stále stejným směrem.
Cazeneuve 360HBX, Hurth LF4, 5K301P, Home made CNC, ...
Hřeben koná přímočarý pohon a vždy zabírá jen jedna hřídel, která přenáší kroutící moment dál na zadní kolo. V ozubeném kole je samostředící volnoběžná spojka. Na jedno ozubené kolo je poté připevněna příruba, která přenáší kroutící moment do jednoduchého řadícího mechanismu, kde je i možnost vyřadit (vyžadují pravidla). Poté je řetězem roztáčeno zadní kolo (cyklistické). Výhoda této transformace přímočarého pohybu na rotační oproti klikovému mechanismu spočívá v téměř konstantním kroutícím momentu. Jako pohon je pravidly dán pneumatický válec do zdvihu 500 mm a průměru 100mm (my používáme ten nevjvětší). Jestliže se podaří zhotovit evolventní ozubení které o 2/3 sníží hmotnost oproti původnímu řešení pomůže nám to v dosažení rychlosti hřebene z 1,4 na 2 m/s a tím pádem by se výkon vozidla zvýšil ze 7 na 10 kW. Toť jenom ke stránce pohonu. U pneumobilu bude také mnohem vylepšené plnění válce (větší výměník, tlumení v koncových polohách, nebo větší průřez hadic ..), takže musíme zvýšit i dojezd na nějakých zhruba 20-25km.
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8349
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Není v tomhle případě lepší nakoupit hotová kola + hřeben a upravit konstrukci podle toho, co je na trhu k dispozici? Jestli je potřeba dál snižovat hmotnost pohyblivých částí, tak je možné použít kola z plastu, závod na 25 km to musí vydržet 

Aleš Procháska
Pokud by se našel někdo kdo by ty kola zakalil a poté obrousil aby byla zaručena přesnost, tak s tím problém nemám, ale myslím si, že cenově výhodnější je ofrézovat nitridační ocel třídy 15 v zušlechtěném stavu a následně ji pouze nitridovat. U hřídelí je další problém a to s napětím v drážce pro pero. Působí tam kroutící a ohybový moment a celkové redukované napětí v tomto místě má hodnotu 520 Mpa. Ocel 15 330 má mez kluzu v zušlechtěném stavu okolo 800 MPa což je výborná hodnota.
a jakej na to je studentskej rozpočet?
ono je krásné něco chtít v kusovce, nitridované, zušlechtěné, broušené.. ale pak je potřeba tohle všechno přepočítat na peníze a pokud nejsou tak ze svých požadavků ustupovat, ustupovat až být třeba rád za ty hotová kola
ono je krásné něco chtít v kusovce, nitridované, zušlechtěné, broušené.. ale pak je potřeba tohle všechno přepočítat na peníze a pokud nejsou tak ze svých požadavků ustupovat, ustupovat až být třeba rád za ty hotová kola

věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Mám vyčleněných 10 000 na to ozubení, s tím že potřebuji mít nějakou rezervu. Ano není to mnoho, kdybych chtěl tyto kola do někde koupit, předpokládám že cena s DPH by se pohybovala okolo 15 000kč, ale to si bohužel nemůžeme dovolit.
Nejsme projekt formula student.
Nejsme projekt formula student.
Co třeba pohledat ,prodávají se kola se zakalenými zuby a měkkým nábojem aby se dal doobrobit ,ani cena není špatná .Za pár dní budu objednávat do pomocný převodovky , za ty prachy mi je nikdo neudělá ani z překližky.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
mimochodem, pár věci jsem dělal pro ČVUT a vůbec nechápu jednu věc.. proč si to neuděláte sami? věčně se jak ČVUT tak VUT někde prezentují jaké mají školící prostory, jaké koupili/dostali stroje Moriny, DMG atd.. tak proč na tom neděláte?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
http://leteckaposta.cz/350758111
Tady ještě přikládám výpočtovou zprávu provedenou minulý rok mými předchůdci. Jsou tam nějaké chyby, které by se tam letos neměli vyskytovat, ale doufám že to stačí jako takový úvod do problematiky. Je to projekt na kterém pracuje 8 studentů, 4 na rámu a 4 na pohonu, na desingu pracují zase jiní studenti a taky je plno lidí z nižších ročníků kteří projevili zájem a taky se podílí na projektu. Myslím si, že je zajímavé za jak krátký čas, kolik se dá vymyslet zajímavých řešení. Bohužel aby takovýto projekt mohl existovat, musí se najít sponzoři kterým se tento projekt líbí a jsou ochotni nějak pomoci. Já nepředpokládám, že se najde sponzor co investuje nehorázné sumy do tohoto projektu, ale pokud má někdo kapacity na to, že si může dovolit pro někoho vyrobit 2, tak to je to, co potřebujeme. Máme ještě 5 týdnů na dokončení koncepčního návrhu, pokud se tato cesta ukáže jako chybná, nezbývá než přepracovat návrh a použít kola normalizovaná které budou levnější.
Tady ještě přikládám výpočtovou zprávu provedenou minulý rok mými předchůdci. Jsou tam nějaké chyby, které by se tam letos neměli vyskytovat, ale doufám že to stačí jako takový úvod do problematiky. Je to projekt na kterém pracuje 8 studentů, 4 na rámu a 4 na pohonu, na desingu pracují zase jiní studenti a taky je plno lidí z nižších ročníků kteří projevili zájem a taky se podílí na projektu. Myslím si, že je zajímavé za jak krátký čas, kolik se dá vymyslet zajímavých řešení. Bohužel aby takovýto projekt mohl existovat, musí se najít sponzoři kterým se tento projekt líbí a jsou ochotni nějak pomoci. Já nepředpokládám, že se najde sponzor co investuje nehorázné sumy do tohoto projektu, ale pokud má někdo kapacity na to, že si může dovolit pro někoho vyrobit 2, tak to je to, co potřebujeme. Máme ještě 5 týdnů na dokončení koncepčního návrhu, pokud se tato cesta ukáže jako chybná, nezbývá než přepracovat návrh a použít kola normalizovaná které budou levnější.