dimenzovanie pohonu kulickoveho sroubu

mechanika k motorům
pribehol
Příspěvky: 20
Registrován: 21. 4. 2009, 8:34
Bydliště: Kosice

22. 4. 2009, 11:04

zaujimava uvaha, ako si na nu prisiel ?
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

22. 4. 2009, 11:36

To je jednoduché, nejdřív jsem vypočítal skalární součin vektoru síly a dráhy...

Ne, kecám, prostě mě to tak napadlo. Asi přes zachování energie :-)
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

22. 4. 2009, 11:57

Bral jsem v úvahu, že tam bude ještě nějaké tření a že nechci aby měl pohon problém při mírně zvýšeném odporu, takže výsledek násobím nějakým keficientem a protože tu mechaniku vůbec neznám, raději volím koeficient o něco vyšší, takže 2.
Proto po vynásobení šla ta dvojka do pryč. Dimenzovat znamená spočítat teoretické zatížení a pak něco přidat, takže to pro vysvětlenou.

Tomáš
pribehol
Příspěvky: 20
Registrován: 21. 4. 2009, 8:34
Bydliště: Kosice

22. 4. 2009, 12:16

jasne, ta dvojka sla prec kvoli treniu a inym odporom. len som chcel vediet z coho ste vychadzali pri tom vzorci. cize zjednodusene plati, ze

M=F*r
F=Q*tan alfa

kde,
tan alfa = S/2*pi*r
Q=g*m + a*m

je to tak ?

DAKUJEM.
PavelZ
Příspěvky: 356
Registrován: 10. 3. 2008, 11:48
Bydliště: Praha

22. 4. 2009, 2:02

Já si ten vzorec, co psal prochazka, pamatuju tak, že musí být na obou stranách převodu stejná práce. Takže pro pohon šroubu platí, že na jednu otáčku se vyková práce M*fi [moment*úhel], což je tedy M*2*pi. To se rovná práci vykonanou při přímořarém pohybu, a ta je F*S [síla*dráha]. Když se vezme v úvahu nějaké tření, pak to lze zahrnou do koeficientu mech. účinnosti převodu, který může být co já vím v rozsahu 0,85÷0.99 ??? To byl řešen čistě převod či-li kinematika.
Pokud jde o silové poměry, tak jak bylo uvedeno, skládají se obecně ze statických složek (tření, gravitace apod.) a z dynamických složek (zrychlování/brždění jak břemene tak i setrvačná hmota šroubů a případných připojených mechanismů např. řemenic atd.).
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22385
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

22. 4. 2009, 8:51

jake tam ale je zadane zrychleni
to je mnohdy vetsi potreba energie nez samotny staticky moment potrebny pro pohyb

aby clovek mohl nejakou akceleraci odhadovat musi znat rychlosti
a vubec aplikaci

takze se tu bavime trochu o nicem
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
pribehol
Příspěvky: 20
Registrován: 21. 4. 2009, 8:34
Bydliště: Kosice

23. 4. 2009, 6:39

robokop,
zdviha sa paleta s nakladom o celkovej hmotnosti 4000 kg na 4 kulick sroubach D=50, stupanie sroubu 10 mm, v zvislom smere, vyska zdvihu 3000 mm. otacky sroubu: 300 /min, zvisla rychlost pohybu palety: 0.05m/s.

viete mi pomoct odhadnut akceleraciu ?
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

23. 4. 2009, 8:15

Z rychlosti, která byla zadána hned na začátku tj. 0,025 m/s jsem už akceleraci v mém příspěvku odhadl na 0,1 m/s2, takže tak úplně o ničem se nebavíme.

Akceleraci si můžete sám zhruba určit podle požadované doby akcelerace z nulové rychlosti na nominální rychlost.
V mém odhadu jsem si řekl, že by mohlo stačit když se to rozpohybuje za 1/4 sekundy tj. v/t = 0,025 * 4 = 0,1 m/s2.

Bude-li požadovaná rychlost 0,05 m/s a budete-li chtít, aby to jelo takřka hned tj. třeba za 0,1 s, tak bude akcelerace 0,05 * 10 = 0,5 m/s2.

Je to zase samozřejmě jenom odhad, protože tento vzorec uvažuje lineární zrychlení (rampu), ale to ve vašem případě nikdy lineární nebude, ale do výpočtu požadovaného momentu pohonu se dá výsledek bez problémů použít.

Tomáš
k
Příspěvky: 814
Registrován: 12. 8. 2008, 12:00
Bydliště: Kosice SK

23. 4. 2009, 8:28

spytam sa inac, potrebujete ten naklad nejako polohovat ? Totiz dosiahnut krokacom uvedene krutaky je dost problem ;) a aj serva na take momenty nebudu lahko dostupne nehovoriac o cene.

Pokial sa ale bavime o klasickom pohone asynchro motor + prevodovka je tento moment dost bez problemov ale zas si zvazte ako pohanat z jedneho pohonu vsetky 4 skrutky .. aby sa to nepriecilo.
pribehol
Příspěvky: 20
Registrován: 21. 4. 2009, 8:34
Bydliště: Kosice

23. 4. 2009, 10:50

tomas, diky za rady.

v tom vzorceku ktory ste mi napisali a ktory som aj pouzil, zohrava

dynamicka zlozka sily a*m = 0.1m/s2*4000kg = 400 N

oproti

statickej zlozky sily g*m = 10m/s2*40000kg = 40 000N

zanedbatelne 1 percento, vysledny moment aj tak nasobim 2, resp. 3 (150 Nm nie je hrozivo vela) na bezpecne prekonanie vsetkych odporov celej pohonovej sustavy.

na chytenie sa nejakeho zakladneho bodu pri urceni potreneho momentu na zdvihnutie, ste mi rozjasnili problem a pomohli v tom.
pribehol
Příspěvky: 20
Registrován: 21. 4. 2009, 8:34
Bydliště: Kosice

23. 4. 2009, 10:58

k,

krokace neprichadzaju vobec do uvahy. asynchr. + prevodovka.

z jedneho pohonu pohanat 4 srouby uvazujem pomocu retaze opasanej okolo retaz. kolies namont. na jednotl. skrubach. zvisle bezce budu vedene odvalovanim sustavy lozisk po stvorhranoch (presnych tahanych).

suhlasite ?
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

23. 4. 2009, 11:41

To by mohlo vyjít, ten asynchroňák bych možná ještě vylepšil měničem. A určitě promyslet uložení těch šroubů - čistý vzpěr asi nic moc, tři metry už chtěj svý.
Aleš Procháska
PavelZ
Příspěvky: 356
Registrován: 10. 3. 2008, 11:48
Bydliště: Praha

23. 4. 2009, 1:51

Mohu se zeptat, o jakém typu převodovky uvažujete: šneková, čelní, kuželočelní .... já osobně bych se vyvaroval samosvorné šnekové, ale použil bych nesamosvornou a motor s brzdou, jak již někdo výše naznačil + freq.měnič.
k
Příspěvky: 814
Registrován: 12. 8. 2008, 12:00
Bydliště: Kosice SK

23. 4. 2009, 2:01

PavelZ píše:Mohu se zeptat, o jakém typu pøevodovky uvažujete: šneková, èelní, kuželoèelní .... já osobnì bych se vyvaroval samosvorné šnekové, ale použil bych nesamosvornou a motor s brzdou, jak již nìkdo výše naznaèil + freq.mìniè.
snekova - kedze potrebuje 300 otacok a bezny motor bez menica mu da max 2900 otacok tak by tu slo o pomer 1:10 co aj pri viacchodom sneku nie je prave najkrajsia konstrukcia. Osobne by som radsej volil nejaky 1400 otackovy motor a prevod cca 1:5 co fakt ide s beznou celnou prevodovkou spravit .. pripadne az 700 otackovy motor s prevodom 1:2. Samozrejme, pokial by bol pouzity menic tak primerane zmenit prevod podla otacok motora s menicom.

Brzda je pri tejto aplikacii z bezpecnostnych dovodov tak ci tak nevyhnutna.
pribehol
Příspěvky: 20
Registrován: 21. 4. 2009, 8:34
Bydliště: Kosice

23. 4. 2009, 7:49

ales,

ty si na moj problem zareagoval okamzite. dik ti za to.

inac, uvazujem celnu prevodovku a kedze zdvih je zvisly, tak s brzdou.

ulozenie srub uvazujem hore pevne, t.j. dvojicu lozisk s kosouhlym stykom a dole posuvne, t.j. radialne lozisko, ktoreho vonkajsi kruzok "plave" v diere domceku (kvoli tep. dilatacii). pevne ulozenie este nemam uplne jasne, mozno to bude dvojica axialne lozisko + radialne. tiez este nie som rozhodnuty, ci sa to oplati kupit (jednotlive domceky s pevnym a posuv. ulozenim) alebo si vyrobit. ak budem pri cene, zvazim pomer ceny a istoty zarucenej presnosti vyroby dpmcekov v pripade kupy (HIWIN) oproti vlastnej vyrobe.
Odpovědět

Zpět na „šrouby a převodovky“