dimenzovanie pohonu kulickoveho sroubu
Josef to myslel tak, že ze statického hlediska je při zvedání na čtyřech a více šroubech (nebo lanech, řetezech, táhlech apod.) přeurčené. Takže pro zjednodušení se to dimenzuje tak, že břemeno je zvedáno pouze ve třech bodech, které jsou staticky určité tedy dá se jednoduchou matematikou spočítat zatížení jednotlivých šroubů při předpokladu, že všechno je absolutně tuhé. Protože ve skutečnosti není, díky deformacím se zatížení "nějak" rozděluje mezi jednotlivé nosné elementy, ale to už je vyšší dívčí (pružnost & pevnost) a není potřeba se tím pro tento případ zabývat.
K veřejné diskusi je zde dán ORIENTAČNÍ VÝPOČET kroutících momentů motorů pro pohon os hobby obráběcích strojků od nick "prochaska" (s jeho dovolením). Prosím uživatele již používaných strojů o možnost doplnění jejich parametrů do tabulky a porovnání se skutečností na stroji, zda by zde mohly uvést rozdíly mezi výpočty, jejich skutečností a vlastní postřehy. Výsledek této diskuse by mohl dát návod začínajícím stavitelům hobby strojů k přesnějšímu zvolení motorů. Jistě zde bude rozdíl u strojů s motory krokovými a se servomotory. Patrně bude nutné si všimnout rozdílu hodnot momentu setrvačnosti požadovaných ve výpočtech (kg/m2) a udávaných některými výrobci (g/cm2). Jak uvidíte bude tento údaj a např. i zvolené zrychlení mít velký vliv na vypočtenou výslednou hodnotu kroutícího momentu. Jsou uvedeny výpočty dva. Ve výpočtu č.3 se v ose Z nepočítá s řeznou silou, když zde působí vlastní tíha této osy. Já osobně prosím o shovívavost v případě chyb v tomto textu. Jak sem uvedl výše, výpočty jsou dány k veřejné diskusi.
- Přílohy
-
- vypocet krouticiho momentu 3.xls
- (26.5 KiB) Staženo 2108 x
-
- vypocet krouticiho momentu 2.xls
- (25 KiB) Staženo 1299 x
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
Tak jsem si stáhnul xls a ponořil jsem se do něj. Přijde mi, že výpočet obsahuje chybu. Šel jsem na to od lesa, pokud změním stoupání šroubu na větší, tedy z 5 mm třeba na 10mm tak by měl logicky stoupnout i výsledný kroutící moment a ne klesat. Přeci hrubší stoupání nemůže generovat menší výsledný kroutící moment.... Je má úvaha správná? Neexistuje inovovaná verze výpočtu?
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
a na to jsi přišel jak?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
že by posuv při stoupání 1mm/ot potřeboval 6kW motor a při stoupání 1m/ot mu stačilo 13W (vypocet krouticiho momentu 2.xls, X), je opravdu zvláštní.. ale zhruba do toho začínám vidět, pro větší stoupání (beze změny požadavku na zrychlení a max. rychlost) klesá vliv momentů setrvačnosti atp., což dává smysl, asi to je nakonec OK..
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Pokud si budu hrát s daty a do staženého souboru zadám místo 3000mm/min 2400mm/min a změním stoupání na 4mm (vyjdou stejné otáčky jako u původního zadání), zároveň stoupne kroutící moment. Nechci bejt rejpal, ale po vložení xls do diskuze tu debata usnula a nikdo nenapsal, zda to kontroloval popřípadě ověřil. Toť vše.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Jenže ještě hraje dost zásadní roli Požadované zrychlení (potažmo Úhlové zrychlení motoru, které s menším stoupáním stoupá a s ním stoupají M1~M3).. změň ho na 0.8 a voala..badina píše:Pokud si budu hrát s daty a do staženého souboru zadám místo 3000mm/min 2400mm/min a změním stoupání na 4mm (vyjdou stejné otáčky jako u původního zadání), zároveň stoupne kroutící moment.
Buď frajer a zkontroluj to ty Já tam chybu nenašel, spíš je to takový prozření, člověk najednou vidí, kde se krájí chleba..badina píše:Nechci bejt rejpal, ale po vložení xls do diskuze tu debata usnula a nikdo nenapsal, zda to kontroloval popřípadě ověřil. Toť vše.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Tak jo, souhlas. Pokud se upraví stoupání, a s tím současně i výsledná rychlost kvůli zachování stejných otáček motoru a dopočítám zrychlení tak aby požadovaných nominálních otáček dosáhl za stejnou dobu tak to funguje.
PS: Ještě jsem se zarazil na přepočtu Momentu setrvačnosti... u motorů je udáván v g.cm a do výpočtu kg.m (cm a m jsou na druhou). Tedy převod by měl být 400g.cm = 0,00004kg.m? Vychází mi totiž krouťák do 0,6Nm ve všech osách. A zdá se mi to nějak málo.
PS: Ještě jsem se zarazil na přepočtu Momentu setrvačnosti... u motorů je udáván v g.cm a do výpočtu kg.m (cm a m jsou na druhou). Tedy převod by měl být 400g.cm = 0,00004kg.m? Vychází mi totiž krouťák do 0,6Nm ve všech osách. A zdá se mi to nějak málo.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
taky mi to tak vychází, ověřeno ještě tady. Nějakej NEMA23 krokáč?badina píše:400g.cm = 0,00004kg.m
0.6Nm je docela dost. Můj stroj jede na 0.24Nm krokáčích Přilož XLS s tvejma hodnotama, odborně posoudíme T.badina píše:Vychází mi totiž krouťák do 0,6Nm ve všech osách. A zdá se mi to nějak málo.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Psal jsem do 0,6 na všech osách. Skutečnost je nižší viz přiložený XLS (X=0,22Nm Y=0,3Nm a Z=0,56Nm) . Chci použít na X a Z 3f krokáč 573S15 (nemá 23) a na Y krokáč 863S22 (NEMA 34). Je jasný, že se plný rychlosti na Z nejspíš nevyužije a výsledný moment bude nižší.
- Přílohy
-
- zakl.vypocet_00.xls
- (26.5 KiB) Staženo 706 x
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.