Orlík 1JSK-50

Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

2. 8. 2018, 2:41

Mex píše: 2. 8. 2018, 2:38
DwPetr píše: 2. 8. 2018, 2:22 Tak pro začátek bych si sjednotil řády. Navrhuju používat stodolní jednotu - atmosféra (0,1MPa)
Sjednotit jednotky je jistě rozumné. Ale pak by bylo asi lepší použít nějaké obvyklé, což je bar (1 bar = 0.1 MPa).
Atmosféry snad používali naposled naši otcové.
Právě ti byli fachmani bez zbytečnejch omáček, můžeš používat názvy jak inženýr, ale praxe je, že na tom pramálo záleží.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
P.S.
Příspěvky: 191
Registrován: 26. 11. 2007, 12:55
Bydliště: Praha 11
Kontaktovat uživatele:

2. 8. 2018, 2:42

P.S. píše: 2. 8. 2018, 1:57 Pustil jsem kompresor, vypnul na 3 a znovu zapnul kolem 0,5 Mpa
Omlouvám se všem za špatné jednotky znovu jsem to změřil a vypne při 0,36 a vypne při 0,1 MPa
P.S.
Příspěvky: 191
Registrován: 26. 11. 2007, 12:55
Bydliště: Praha 11
Kontaktovat uživatele:

2. 8. 2018, 2:48

DwPetr píše: 2. 8. 2018, 2:39 Ty to máš přesně naopak, máš doma hodně malej kompresorek, co nemá ani objem, ani tlak a potrebuješ ho provozovat na hranici možností.
Ne ne, ten kompresor není můj, jen mám možnost švagrovi za něj koupit nějaký menší z OBI.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

2. 8. 2018, 2:51

DwPetr píše: 2. 8. 2018, 2:41 Právě ti byli fachmani bez zbytečnejch omáček, můžeš používat názvy jak inženýr, ale praxe je, že na tom pramálo záleží.
To možná jo. Ale zrovna bar je teda podle mě hodně zažitá jednotka (na rozdíl od MPa).
Ta atmosféra má mimo jiné problém v tom, že je definovaná nejednoznačně.

Samozřejmě tím, že 1 bar = +- 1 atmosféra je to významově celkem fuk.
Mimochodem schválně jsem napsal +-, protože podle pojetí atmosféry to může být skutečně někdy víc a někdy míň (viz jednotky "at" a "atm").
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

2. 8. 2018, 3:01

P.S. píše: 2. 8. 2018, 2:35
Tak jsem zkoušel tlačit z 0,1 do 0,26 MPa přesně 2 minuty. Pak jsem nechal kompresor do vypnutí 0,36 Mpa a spustil chlazení a ofuk vřetena, za 1 minutu klesl tlak na 0,28 MPA
No musel jsem jít z dílny na kompl, protože už sem se v tom ztrácel. Přeložím ti to co jsi napsal (před tím než si to správně upravil, v citaci je to už správně):

"Tlačil jsem z 10ti atm na 26atm (jsou chladírenský kompresory co kolem 20ti atm. tlačí, většinou maj motory 22kw, tj. velkej jak převrácená popelnice) přesně dvě minuty. Pak jsem tlačil dál na 3,6 atm.. (tam to asi někde pšouklo ve švu) pustil jsem mašinu a za jednu minutu jsem měl v nádrži 2,8 atm."

Tak a teď jak to mělo bejt:

Vypustil jsem všechen vzduch do prdele, zapnul jsem kompresor, za 2 minuty jsem ho vytrhl z elektriky a drápem jsem udělal rysku na tý věci připomínající budík, co by mohla bejt manometr, a kde stála rafika. Pustil jsem mašinu, párkrát jsem psíkl pistolí a po jedný minutě jsem vytrhl z elektriky i tu mašinu. Drápem jsem udělal druhou rysku kde stojí rafika teď. Vypustil jsem všechen vzduch do prdele, protože si nepamatuju kde ta rafika stála na začátku a od tý rafiky jsem změřil šuplerou (zase mluvim jak fotr co) jak je ta rafika daleko od prostřední rysky, a hodnotu A jsem napsal křídou na vrata. Potom jsem tou stejnou šuplerou změřil jak daleko je ta prostřední ryska od tý druhý rysky a zase jsem tu hodnotu, tentokrát B napsal zase na ty vrata.

A teď jde jen o to, která je větší. Správně by měla bejt větší ta mezi rafikou a prostřední ryskou, znamená to totiž, že při tom odběru to ten kompresor stíhá ufoukat. Ale pozor, na hranici svých možností. (tvůj kompresor vzhledem k tomu co jsi napsal za čísla))

Když ti to zobecním, natlačil si za dvě minuty 260l, pak ti to vyplo až když si tam měl natlačených 360l, a po minutě ti 80l mašina sežrala. Do toho jsi nefoukal tou pistolí. 80l je parametr toho akorát novýho kompresoru. S tím jak se používá se jeho účinnost snižuje, stejně tak jako se jeho účinnost snižuje s narůstajícím tlakem.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

2. 8. 2018, 3:24

Cílem je, aby sis ujasnil pojmy, tou atmosferou nic nezkazíš, každej fachman ví o čem mluvíš.

Pak bys měl vědět jakej má tvý zařízení odběr, pokud to není nikde uvedený, tak to musíš vyzkoumat.

Udaj na nádobě máš 100l, to je daný a manometr ti ukáže tlak. Když je to 0,3MPa, což ty na budíku vidíš a jseš schopnej to vypínačem na tý hodnotě zastavit, tak máš v nádrži 300l vzduchu. Kompresor necháš vyplej a pustíš mašinu plus ty věci okolo, a po minutě na budíku uvidíš kolik 0,xxMPa zbejvá, převedeš to na litry a hned vidíš spotřebu.

Minutu používáme proto, protože je to jednotka kterou umíš naměřit a uvádí se pomocí ní (někdy v přepočtu na m3/h)výhon kompresoru.

Když ti to příklad vezme 80l/min (5m3/hod) tak ten kompresor jede nonstop. Ideální je, aby stál dýl než jede. Takže by měl mít aspoň 2,5x větší výkon než odběr, což je u u toho odběru 80l kompresor s výkonem 200l/min. Běžný kompresorky těch 220l mívaj. Není to tak dlouho, cu někdo prodával Sheppachy, nový za 1500,- bez nádrže, a ty těch 220l/min. uvedený měly. Těch 10 atm. většinou tlačej taky všechny.

Takovej kompresor doplníš odkalovačem, klidně dva za sebou, nemusej bejt ani drahý, i ty levný fungujou (při stříkání by to bylo poznat, že je tam voda nebo jinej bordel) a funguješ.

Jestli ti to stačí takhle, tak resume je, že ten kompresor ti na ten tvůj účel nestačí, potřebuješ větší/výkonnější, a tedy nemá smysl zabývat se přestavbou, úpravou, nebo přeštělováním spínačů.

Ještě doplním, hledej výstupní výkon, bacha na to, plno šmejdů uvádí výkon sací, protože ten je samozřejmě daleko vyšší, ten je ti na nic, důležitej asi jako čerstvý horský vzduch v plechovce. Seriozní výrobce jej uvádí.
Naposledy upravil(a) DwPetr dne 2. 8. 2018, 3:52, celkem upraveno 1 x.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

2. 8. 2018, 3:45

Tady se můžeš podívat do prospektu Atmosu, tam si porovnej jaký parametry se uvádí http://www.atmos-chrast.cz/is/data/stro ... ct_CZE.pdf

Samozřejmě se pak dá koupit nějaká čínská ludra, nebo bazar.

Tady si všimni, jak je v popisu uvedený jak ten výkon klesá se zvyšujícím se tlakem https://dum.bazos.cz/inzerat/92577316/P ... -38050.php
Naposledy upravil(a) DwPetr dne 2. 8. 2018, 3:48, celkem upraveno 1 x.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

2. 8. 2018, 3:47

Předně bych si k tomu připojil nějaký funkční měřák, abys věděl, že se na měřená čísla můžeš spolehnout. Manometr se dá koupit už za nějakých 60 Kč.
Pokud chceš měřit reálnou spotřebu, tak bys to měl měřit při jmenovitém tlaku. Pokud máš mít pro ATC tlak 6 bar, tak asi není rozumné to měřit při tlaku 3.6 bar, protože spotřeba může být úplně jiná.

Jestli jsem to správně pochopil, tak ten kompresor už máš ke své frézce připojený, protože jinak bys asi neměl jak změřit ten pokles tlaku.
Tak když už ho tam máš, tak to nechej chvíli běžet v normálním provozním stavu, a hned uvidíš, jestli ti ten kompresor stíhá držet tlak a jaká je střída provozu kompresor zapnut/vypnut.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

2. 8. 2018, 3:49

Pravdu máš Mexi, správná poznámka, s tím tlakem (bral jsem to tak, že těch šest tam ani nemá, když mu to spíná od 3 do 5ti)
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
P.S.
Příspěvky: 191
Registrován: 26. 11. 2007, 12:55
Bydliště: Praha 11
Kontaktovat uživatele:

2. 8. 2018, 4:09

DwPetr píše: 2. 8. 2018, 3:01
P.S. píše: 2. 8. 2018, 2:35
Tak jsem zkoušel tlačit z 0,1 do 0,26 MPa přesně 2 minuty. Pak jsem nechal kompresor do vypnutí 0,36 Mpa a spustil chlazení a ofuk vřetena, za 1 minutu klesl tlak na 0,28 MPA
No musel jsem jít z dílny na kompl, protože už sem se v tom ztrácel. Přeložím ti to co jsi napsal (před tím než si to správně upravil, v citaci je to už správně):

"Tlačil jsem z 10ti atm na 26atm (jsou chladírenský kompresory co kolem 20ti atm. tlačí, většinou maj motory 22kw, tj. velkej jak převrácená popelnice) přesně dvě minuty. Pak jsem tlačil dál na 3,6 atm.. (tam to asi někde pšouklo ve švu) pustil jsem mašinu a za jednu minutu jsem měl v nádrži 2,8 atm."
Ty jednotky jsem zblbnul ale tady to snad mám dobře 1 atm je přibl. 0,1 MPa
Jinak na kompresoru nesmím nic nastavovat, protože není můj.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

2. 8. 2018, 5:46

Jednotkama si nelam hlavu, však už si to tady porovnáme kam co patří, od toho to tady je.

Problém toho, když kompresor nestíhá je ten, že se nadměrně ohřívá, tím se ohřívá i olejová naplň, která bejvá malá, čím je teplejší, tím je řidší a kompresor toho oleje víc vyfluše. No a čím je ho míň, tím je jeho teplota vyšší, až se napálí na šály, přestává mazat....
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Uživatelský avatar
shaolin
Příspěvky: 1174
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

3. 8. 2018, 8:20

Takýto malý kompresorik mám aj ja a testoval som zapínacie tlaky pokial až možem ísť. ... pri zap tlaku 6 barov už sa kompresor nerozbehne -slabý motor. Preto ho prevádzkujem od 5 do 7 barov. Pri 7 baroch sa už zvykol otvarať bezpečnostný ventil, tak som ho prestavil na 7,2. Hysterzia na vypínači sa dá zmeniť ale má to význam na tak slabom kompresore to riešiť ?
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

3. 8. 2018, 8:42

shaolin píše: 3. 8. 2018, 8:20 pri zap tlaku 6 barov už sa kompresor nerozbehne -slabý motor
Dej si tam tlakový spínač s odlehčovacím ventilem (nebo si oprav ten, co tam možná už máš). To snad mají už i různé marketové "značky" kompresorů za 2000-2500 Kč (tj. pod 100 E).
Když ten regulátor vypne motor, tak odlehčovací ventil odfoukne tlak z prostoru bezprostředně za kompresorem, takže při dalším startu se pak motor rozjíždí bez protitlaku.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

3. 8. 2018, 10:12

Ještě bych mohl doplnit, že je dobrý když ten odlehčovák vyfoukne těsně před rozběhem motoru. Někdy se stane, že během prodlevy to u mizernejch ventilů, nebo zpětnejch klapek naleze zpátky. Zrovna jsem nad tím přemejšlel co použiju na takovej svůj projektík - kompresor z 2.8 V6 :D
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
P.S.
Příspěvky: 191
Registrován: 26. 11. 2007, 12:55
Bydliště: Praha 11
Kontaktovat uživatele:

4. 8. 2018, 2:50

Díky všem za poučné poznámky. Udělal jsem pár zkoušek na mém stávajícím kompresoru z náklaďáku s 50 l nádrží:
IMG_20180804_145747.jpg
Ten spíná při 6 at a rozepíná asi při 7.2 at. Zkoušky ukázaly že při mé spotřebě 69 l vzduchu za min běží 13 sec a stojí 45 sec. Takže to vypadá že dává několikrát větší množství vzduchu než ten Orlík.
Je to dvouválec který jsem zbastlil asi před 30 lety má jeden odlučovač se zpět. ventilem za kompresorem, jeden odlučovač za nádrží a regulátor s filtrem a odlučovačem před frézkou. Nemá dobře udělané odvzdušnění klikové skříně, takže z něj trochu teče olej. Je vodou chlazený, ale to jsem dlouhá léta nepoužíval až teď se při delším obrábění dost hřál že byl cítit olej. Zapojil jsem vodní chlazení Cooler Master s dvěma ventilátory a funguje to docela dobře. Pořád jsem ale pokukoval po profesionálním řešení, proto ten dotaz na Orlík. Po Vašich radách jsem si uvědomil že bych Orlíčka asi brzy odrovnal, takže zatím zůstanu u svého stařečka.
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“