Starý soustruh A.Plauert
Zdravím,
nedávno jsem si koupil starý soustruh asi Arno Plauert. Chtěl jsem celkově větší soustruh než mám doma, tzn. hlavně větší točnou délku ... Nakonec jsem si zajel na jeden inzerát 100km od domova. Cena byla dobrá, s opravami samozřejmě musím počítat, no a jiný už si kupovat nebudu. Na to moje kutění je již plně dostačující. Jinak soustruh byl „schovaný“ na zahradě ve velmi malé dřevěné kůlně. Musel jsem ho kompletně rozložit, jinak to nešlo a dostat k autu zhruba 60m špatným terénem. Odnést lože byl zážitek. Bohužel nemá nikde žádný štítek ani tabulku, všude je vyražené číslo 1 a na loži je vyražen asi rok 1941. K soustruhu jsou i dvě lunety a lícní deska. No a jelikož je rozložený, tak pomocí soustruhu co už mám doma, si ho po chvilkách opravuji a dávám dohromady. Takže momentálně jsem ve fázi čištění, oprav a nátěrů. Příslušenství včetně nortonky mám již hotové, teď jsou na řadě nohy a lože.
Nějaké parametry soustruhu:
- sklíčidlo pr.160mm
- točná délka 1100mm (měřeno od sklíčidla po špičku hrotu v koníkovi)
- točný průměr nad suportem 260mm
- točný průměr nad ložem 380mm
- točný průměr po vyndání můstku 570mm
- koník, pinola má kužel MK3, výsuv pinoly je 120mm.
- vnitřní průchozí průměr vřetene je 37mm
- strojní posuv podélný a příčný
- nožová hlava 100x100mm
- šířka lože 265mm
- motor 1.1kW
- celková délka stroje je 2000mm
- celková hmotnost kolem 600kg
- příslušenství - pevná a pohyblivá luneta, lícní deska
nedávno jsem si koupil starý soustruh asi Arno Plauert. Chtěl jsem celkově větší soustruh než mám doma, tzn. hlavně větší točnou délku ... Nakonec jsem si zajel na jeden inzerát 100km od domova. Cena byla dobrá, s opravami samozřejmě musím počítat, no a jiný už si kupovat nebudu. Na to moje kutění je již plně dostačující. Jinak soustruh byl „schovaný“ na zahradě ve velmi malé dřevěné kůlně. Musel jsem ho kompletně rozložit, jinak to nešlo a dostat k autu zhruba 60m špatným terénem. Odnést lože byl zážitek. Bohužel nemá nikde žádný štítek ani tabulku, všude je vyražené číslo 1 a na loži je vyražen asi rok 1941. K soustruhu jsou i dvě lunety a lícní deska. No a jelikož je rozložený, tak pomocí soustruhu co už mám doma, si ho po chvilkách opravuji a dávám dohromady. Takže momentálně jsem ve fázi čištění, oprav a nátěrů. Příslušenství včetně nortonky mám již hotové, teď jsou na řadě nohy a lože.
Nějaké parametry soustruhu:
- sklíčidlo pr.160mm
- točná délka 1100mm (měřeno od sklíčidla po špičku hrotu v koníkovi)
- točný průměr nad suportem 260mm
- točný průměr nad ložem 380mm
- točný průměr po vyndání můstku 570mm
- koník, pinola má kužel MK3, výsuv pinoly je 120mm.
- vnitřní průchozí průměr vřetene je 37mm
- strojní posuv podélný a příčný
- nožová hlava 100x100mm
- šířka lože 265mm
- motor 1.1kW
- celková délka stroje je 2000mm
- celková hmotnost kolem 600kg
- příslušenství - pevná a pohyblivá luneta, lícní deska
nebude to spíš Volman? viewtopic.php?f=107&t=12840
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
Viděl jsem kdysi dva stejné soustruhy v inzerátech a bylo tam napsané v nadpisu A. Plauert. Ale je pravda, že štítky jsem neviděl, takže nevím...
Jinak velké plochy hotové, čistění bylo strašné, musel jsem to i jednou přetmelit. Je to sice jen „naštětkované“, ale mě to nevadí, stejně to používáním občas poškrábu. Soustruh rozebírám do posledního šroubku, tak některé věci jako kličky si vyrábím z nerezu. Stavil jsem se v kovošrotě pro nerezovou tyčku a našel jsem tam i nerez plech, tak jsem ho vzal na vanu, kterou pak ještě „doladím“ a vyztužím.
Jinak velké plochy hotové, čistění bylo strašné, musel jsem to i jednou přetmelit. Je to sice jen „naštětkované“, ale mě to nevadí, stejně to používáním občas poškrábu. Soustruh rozebírám do posledního šroubku, tak některé věci jako kličky si vyrábím z nerezu. Stavil jsem se v kovošrotě pro nerezovou tyčku a našel jsem tam i nerez plech, tak jsem ho vzal na vanu, kterou pak ještě „doladím“ a vyztužím.
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5201
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Dobrá páce hochu - máš to fakt pěkný...
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
-
- Příspěvky: 589
- Registrován: 30. 9. 2017, 10:08
- Bydliště: Zichovec
- Kontaktovat uživatele:
uzasne. cim se ti podarilo vycistit nebarvene casti do takoveho stavu? je to az neuveritelne
Přesně moje krevní skupina. Jen to utírání každé kapičky oleje po chvíli provozu a rovnání špon ve vaně na symetrickou hromádku to bude něco Neboj nejsi v tom sám
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Jaké špony?
To je snad jen na koukání, ne?
Jak to dřív říkaly ženské - koukej, ale nesahej (teď v době #metoo už je to samozřejmě jinak - ani nekoukej).
Když tu byl dotaz, čím to autor čistil, tak mě jako první napadlo, že Photoshopem. Jinak by to nemohl mít tak krásné.
To je snad jen na koukání, ne?
Jak to dřív říkaly ženské - koukej, ale nesahej (teď v době #metoo už je to samozřejmě jinak - ani nekoukej).
Když tu byl dotaz, čím to autor čistil, tak mě jako první napadlo, že Photoshopem. Jinak by to nemohl mít tak krásné.
Díky moc chlapi!
Co se týká čištění…dva roky soustruh stál v dřevěné boudě bez pohybu, takže někde to chytlo „lišku“ např. v nortonce na ozub. kolech. Takže ozub. kola do sklíčidla na druhý soustruh a jen boky velmi jemným smirkem a liška byla pryč. Hřídele byly bez koroze, ale konce měly lišku, takže zase na soustruh a jemně smirkem. Beru to vždy tak, jestli daná plocha součástky má na něco vliv a podle toho se rozhodnu. Stejně povrchovou ochranu to nemá žádnou. Spojovací materiál a kličky pokud to půjde budou nerez. To vroubkování očistit neumím, tak to raději vyrobím nové. Některé věci pojišťuji Loctite 243. Nortonka je „daná“ na tmel Dirko (mám doma zbytek tuby), aby se ztrátové mazání nevydávalo úplně všemi směry. Na nortonce budu mít pak nějakou odkládací plochu na šupleru, proto tam mám nachystané ty dvě horní matice. Hřeben jsem smirkem očistil jen pohledovou stranu, zuby vyčistil kartáčem, zbytek byl dobrý. Většinu věcí před montáží mažu olejem. Lože bylo naštěstí celé mastné a pokryté „prachem“ z mosazi. Takže jsem ho odmastil a projel kamínkem, protože tam byly nějaké malé záseky.
Co se týká čištění…dva roky soustruh stál v dřevěné boudě bez pohybu, takže někde to chytlo „lišku“ např. v nortonce na ozub. kolech. Takže ozub. kola do sklíčidla na druhý soustruh a jen boky velmi jemným smirkem a liška byla pryč. Hřídele byly bez koroze, ale konce měly lišku, takže zase na soustruh a jemně smirkem. Beru to vždy tak, jestli daná plocha součástky má na něco vliv a podle toho se rozhodnu. Stejně povrchovou ochranu to nemá žádnou. Spojovací materiál a kličky pokud to půjde budou nerez. To vroubkování očistit neumím, tak to raději vyrobím nové. Některé věci pojišťuji Loctite 243. Nortonka je „daná“ na tmel Dirko (mám doma zbytek tuby), aby se ztrátové mazání nevydávalo úplně všemi směry. Na nortonce budu mít pak nějakou odkládací plochu na šupleru, proto tam mám nachystané ty dvě horní matice. Hřeben jsem smirkem očistil jen pohledovou stranu, zuby vyčistil kartáčem, zbytek byl dobrý. Většinu věcí před montáží mažu olejem. Lože bylo naštěstí celé mastné a pokryté „prachem“ z mosazi. Takže jsem ho odmastil a projel kamínkem, protože tam byly nějaké malé záseky.
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 27. 11. 2011, 9:48
Výsledek je opravdu pěkný. Rád bych se optal na barvu kterou si to natíral?
Není náhodou tohle ten tvůj stroj?
- Přílohy
-
- Volman.pdf
- (1.94 MiB) Staženo 492 x
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2