BLDC vřeteno - druhý test - vodní chlazení
Mám v plánu postavit malé vřeteno poháněné BLDC motorem.
Cílem je dosáhnout cca 80.000 ot/min.
Nyní stojím před rozhodnutím zda jej přetlakovat za provozu vzduchem a případně kolik.
Ložiska nemají žádné krytí, takže i když tam jsou malé mezery kolem hřídele a před ložisko vložím něco na způsob filcu jako těsnění hrozí zde riziko.
Pokud budu potřebovat vzduch tak budu muset mít kompresorek.
Mám akvarijní který udělá cca 0,1bar / 1,5l/min což není nic moc.
Sice dle výpočtů vychází rychlost výstupu vzduchu kolem kleštiny cca 50m/s, ale asi to je teorie.
Zde foto o jaké velikosti se bavíme:
Cílem je dosáhnout cca 80.000 ot/min.
Nyní stojím před rozhodnutím zda jej přetlakovat za provozu vzduchem a případně kolik.
Ložiska nemají žádné krytí, takže i když tam jsou malé mezery kolem hřídele a před ložisko vložím něco na způsob filcu jako těsnění hrozí zde riziko.
Pokud budu potřebovat vzduch tak budu muset mít kompresorek.
Mám akvarijní který udělá cca 0,1bar / 1,5l/min což není nic moc.
Sice dle výpočtů vychází rychlost výstupu vzduchu kolem kleštiny cca 50m/s, ale asi to je teorie.
Zde foto o jaké velikosti se bavíme:
Naposledy upravil(a) Cjuz dne 17. 11. 2018, 11:51, celkem upraveno 2 x.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Udělej jednoduchej labyrint , vzduch je rozumný řešení ale bacha na vodu ,tak že vzduch tlačit až za ložiskama.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Přetlakování vzduchem se běžně používá u dřevoobráběcích CNC už spousty let. Je ale pravda, že jednak nemají 80 t ot/min, ale 24, stejně tak jsou násobně větší - 8 - 20kW. Přetlakování je řešeno hadičkou vnějš. prům 4mm, tlak 6 bar, přičemž naplno to fučí při ATC, jinak je to škrcený škrťákem.
Ale akvarijní kompresůrek mě přijde slabota. To už spíše nějaký kompresůrek na airbrush.
Ale akvarijní kompresůrek mě přijde slabota. To už spíše nějaký kompresůrek na airbrush.
No, aby si opět mohl někdo rýpnout, nebo se inspirovat tak zde zatím první test.
Je to prostě takový pokus, pro profesonální použití to smysl nemá.
Jediná výhoda je že průměr (bez chlazení motoru) je 37mm.
Těleso soustružené na čínském soustruhu + moje malé CNC.
Samozřejmě z důvodů nemožnosti dodržet jakoukoliv přesnost na těchto strojích je 95% děláno na jedno upnutí nebo rovnáno na tisícinové hodinky.
Pro testy je vřeteno osazeno klasickou keramikou s demontovanými krytkami (kosoúhlá vřetenová ložiska mám zatím v šuplíku)
keramické ložisko 61900-2RS/C 10x22x6 mm
Motor BLDC EZRUN-3660SL-4000KV. (děkuji lubošovi za podnětné rady )
Zatím jej udržím déle v cca 40.000 otáčkách, pak teplota víc roste a nechci to pokoušet.
Až dám větší ventilátor chlazení, vyzkouším na jakých otáčkách můžu jet nepřetržitě a teplota bude ještě na nízkých 60°C.
Zatím se mě tam voda dávat nechce, ale na celodenní frézování by to asi jinak nešlo.
Video roztočení (78.000ot/min) : https://youtu.be/aJAShtShnek
Je to prostě takový pokus, pro profesonální použití to smysl nemá.
Jediná výhoda je že průměr (bez chlazení motoru) je 37mm.
Těleso soustružené na čínském soustruhu + moje malé CNC.
Samozřejmě z důvodů nemožnosti dodržet jakoukoliv přesnost na těchto strojích je 95% děláno na jedno upnutí nebo rovnáno na tisícinové hodinky.
Pro testy je vřeteno osazeno klasickou keramikou s demontovanými krytkami (kosoúhlá vřetenová ložiska mám zatím v šuplíku)
keramické ložisko 61900-2RS/C 10x22x6 mm
Motor BLDC EZRUN-3660SL-4000KV. (děkuji lubošovi za podnětné rady )
Zatím jej udržím déle v cca 40.000 otáčkách, pak teplota víc roste a nechci to pokoušet.
Až dám větší ventilátor chlazení, vyzkouším na jakých otáčkách můžu jet nepřetržitě a teplota bude ještě na nízkých 60°C.
Zatím se mě tam voda dávat nechce, ale na celodenní frézování by to asi jinak nešlo.
Video roztočení (78.000ot/min) : https://youtu.be/aJAShtShnek
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Tak na to, na čem jsi to dělal - fakt klobouk dolů !
Ta hřídel to je nějaký Aliexpress? Kolik Ti to háže?
Skoro 80 tis. RPM by bylo na malé vrtáky pro vrtání PCB fakt parádní.
Ty pinheadery jsou předpokládám teploty ložisek a uprostřed asi otáčky To máš nějaké reflexní čidlo? Nějakou clonku jsi tam asi vzhledem k vysokým otáčkám nedával. Máš tam 4 piny - to jsou zvlášť vytažené LED a fototranzistor nebo tam máš už nějakou elektroniku vevnitř?
Ta základní trubka to je nějaký polotovar (nějaká přesná hliníková trubka) nebo jsi to z něčeho nepřesného dělal na svém malém soustruhu?
Opravdu pěkné, palec nahoru.
Ta hřídel to je nějaký Aliexpress? Kolik Ti to háže?
Skoro 80 tis. RPM by bylo na malé vrtáky pro vrtání PCB fakt parádní.
Ty pinheadery jsou předpokládám teploty ložisek a uprostřed asi otáčky To máš nějaké reflexní čidlo? Nějakou clonku jsi tam asi vzhledem k vysokým otáčkám nedával. Máš tam 4 piny - to jsou zvlášť vytažené LED a fototranzistor nebo tam máš už nějakou elektroniku vevnitř?
Ta základní trubka to je nějaký polotovar (nějaká přesná hliníková trubka) nebo jsi to z něčeho nepřesného dělal na svém malém soustruhu?
Opravdu pěkné, palec nahoru.
Hřídel není čína, je to přesná kleština s tolerancí 0,005.
Po skušenostech s čínou jsem to nechtěl riskovat.
A kolik háže nevím, moje tisícovkové hodinky se ani nehnou (upnul jsem tam 4mm ložiskovou jehlu a měřil 2cm od kleštiny)
Musím si počkat na přesnější měřák
Ale celkově vřeteno lehce vibruje, holt nějaká malá nepřesnost tam je - budu to ještě zkoušet dovážit.
Samozřejmě se měří teplota vnějšího kroužku ložisek, vinutí motoru a pak otáčky.
Otáčky klasicky IR reflexním senzorem, na hřídely je nabarvený duralový váleček 1/2 bílá 1/2 černá.
Vše je dělané z kulatiny, trubka nebyla k dispozici.
Po skušenostech s čínou jsem to nechtěl riskovat.
A kolik háže nevím, moje tisícovkové hodinky se ani nehnou (upnul jsem tam 4mm ložiskovou jehlu a měřil 2cm od kleštiny)
Musím si počkat na přesnější měřák
Ale celkově vřeteno lehce vibruje, holt nějaká malá nepřesnost tam je - budu to ještě zkoušet dovážit.
Samozřejmě se měří teplota vnějšího kroužku ložisek, vinutí motoru a pak otáčky.
Otáčky klasicky IR reflexním senzorem, na hřídely je nabarvený duralový váleček 1/2 bílá 1/2 černá.
Vše je dělané z kulatiny, trubka nebyla k dispozici.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Tak to je parádní, dávám palec nahoru !
Mexova poznámka mne ale nenechala v klidu až natolik, že jsem se jal dohledávat na čem že jsi to stvořil...
To jako fakt na tomto https://sites.google.com/site/cjuzzujc/ ... ruh-cq9318 sranda strojku?
Tak to fakt klobouk dolu, pane mistr
Prozradíš i nějaké detaily z konstrukce, výroby atp.?
V případě záporné odpovědi tomu rozumím, že není zájem aby se takové info dozvěděli v zemi původů výrobního nástroje. Hrozi jednak únik know how a pak by nás tady zaplavili vysoce kvalitní a levné vřetýnka a druhak výrazné zdražení všech takto kvalitních výrobních nástrojů vyrobenych u nich...
Mexova poznámka mne ale nenechala v klidu až natolik, že jsem se jal dohledávat na čem že jsi to stvořil...
To jako fakt na tomto https://sites.google.com/site/cjuzzujc/ ... ruh-cq9318 sranda strojku?
Tak to fakt klobouk dolu, pane mistr
Prozradíš i nějaké detaily z konstrukce, výroby atp.?
V případě záporné odpovědi tomu rozumím, že není zájem aby se takové info dozvěděli v zemi původů výrobního nástroje. Hrozi jednak únik know how a pak by nás tady zaplavili vysoce kvalitní a levné vřetýnka a druhak výrazné zdražení všech takto kvalitních výrobních nástrojů vyrobenych u nich...
Na konstrukci není zase nic tak světového.
Přední ložisko je pevně uloženo, zadní je v posuvném pouzdru na které je vytvořeno předpětí přes pružinky.
Samozřejmě že míry musí sedět, je to spíš o setinách než desetinách.
.
Nejhorší je spojka, původní pevná nešla použít - přesnost byla stále mimo. Nakonec jsem použil modelářskou flexi.
Ta je samozřejmě taky hodně nevystředěná, takže jsem nejdříve vše co nejvíce srovnal.
.
Přední ložisko je pevně uloženo, zadní je v posuvném pouzdru na které je vytvořeno předpětí přes pružinky.
Samozřejmě že míry musí sedět, je to spíš o setinách než desetinách.
.
Nejhorší je spojka, původní pevná nešla použít - přesnost byla stále mimo. Nakonec jsem použil modelářskou flexi.
Ta je samozřejmě taky hodně nevystředěná, takže jsem nejdříve vše co nejvíce srovnal.
.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
a co tak použít klasickou pneu fortunu?
http://www.deprag.cz/pneumaticke-naradi ... arni-2779/
http://www.deprag.cz/pneumaticke-naradi ... arni-2779/
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
1. končí na 45.000otkenybz píše: ↑11. 11. 2018, 9:27 a co tak použít klasickou pneu fortunu?
http://www.deprag.cz/pneumaticke-naradi ... arni-2779/
2. přesnost se zde neřeší (počítám že nemá předepnutá vřetenová ložiska)
3. spotřeba vzduchu je smrtící (na domácí použití)
4. cena asi nebude zrovna hoby.
Kdyby to bylo tak výhodné, tak to už má na CNC strojích kde kdo.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
ale kde pak i 100 000 ot
http://www.deprag.cz/pneumaticke-naradi ... -7251.html
ty malé zase tolik vzduchu nepotřebují jen mě to tak napadlo jako možné řešení
http://www.deprag.cz/pneumaticke-naradi ... -7251.html
ty malé zase tolik vzduchu nepotřebují jen mě to tak napadlo jako možné řešení
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Tak jsem zjistil že pro chlazení vzduchem by to chtělo opravdu hodně vzduchu a vozit na vřetenu velký ventilátor není úplně in.
Na zkoušku jsem vytisknul chladící pouzdro na 3D tiskárně a nabastlil to na motor.
Výsledek je super, ohřev motoru se prakticky zastavil na 60°C.
Bohužel ložiska hřídele se zahřívala dál, nezjistil jsem kam až by to vylezlo protože přestalo fungovat snímání otáček.
Z černé barvy na rotační části se začaly v otáčkách uvolňovat miniaturní kousky barvy a "zaprášili" snímač tak moc že neukazoval.
To ale nic nemění na tom, že asi budu muset doplnit nějaké malé chladící místa i k těm ložiskům.
Sice 80°C není pro ložisko nijak hrozné, ale v grafu je vidět, že teplota by lezla mnohem výš.
. .
Testovací sestava:
Na zkoušku jsem vytisknul chladící pouzdro na 3D tiskárně a nabastlil to na motor.
Výsledek je super, ohřev motoru se prakticky zastavil na 60°C.
Bohužel ložiska hřídele se zahřívala dál, nezjistil jsem kam až by to vylezlo protože přestalo fungovat snímání otáček.
Z černé barvy na rotační části se začaly v otáčkách uvolňovat miniaturní kousky barvy a "zaprášili" snímač tak moc že neukazoval.
To ale nic nemění na tom, že asi budu muset doplnit nějaké malé chladící místa i k těm ložiskům.
Sice 80°C není pro ložisko nijak hrozné, ale v grafu je vidět, že teplota by lezla mnohem výš.
. .
Testovací sestava:
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.