Frekvenční měnič pro soustruh - první zkušenosti

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

13. 11. 2018, 6:34

No a protože má motor dostatek výkonu není důvod přehánět to ještě s měničem.
Zde se dá ušetřit, použil bych s klidem 3G3MX2-A4015-E, ten umí zabrat +120% na 1 minutu, což na špičky určitě stačí.
No a na start je zde k dispozici 200% jmenovitého proudu což dělá 10.8A.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

14. 11. 2018, 12:03

Snad každý měnič umí krátkodobé přetížení. Výrobci měničů nejsou volové, a dělají už to nějaký ten pátek.
Shodou okolností mám taky Atase 550W. Mám ho připojený ke starému měniči Emerson 550W (sice používat výkonové a ne proudové parametry u měničů je celkem kravina, ale v tomhle vlákně se to snese). Samozřejmě nakonfigurovaný ve vektoru. Nemám brzdový odpor, takže mám nastavené rampu nahoru i dolů 0.5s/100Hz. Rozjezd ale klidně zvládá i s rampu 0.2s/100Hz, brždění už ne.
A klidně ho provozuju třeba na 5Hz.

Při nízkých otáčkách má nízký výkon třeba i motor lokomotivy. Jelikož je výkon krouťák krát otáčky, tak i když je krouťák furt stejný, tak s klesajícímí otáčkami samozřejmě výkon klesá, že. Vektorovým řízením do toho sice můžu nacpat i výrazně vyšší proud (stejně jako ho tam může nacpat víc ta lokomotiva), ale všeho s mírou (nemyslím s Kalouskem).
Takže by bylo dobré se vždy zamyslet, jestli opravdu potřebuju výkon, nebo jen kroutící moment.

Ke konkrétnímu motoru: asi je to ztráta času to sem psát, protože ty si stejně pískáš svoji písničku, i když ti několik lidí (kteří už pár motorů a měničů v rukou měli) říkalo něco jiného. Ale zkusím to.
Ten motor už má evidentně něco za sebou. Jsou věci, které časem zlepšují své vlastnosti - dobře uskladněné víno nebo whisky, ženská (zde platí v rozsahu 0-20let) atd. Ale u technických výrobků to většinou neplatí. Takže izolační vlastnosti motoru se časem zhoršují.

Provoz motoru na frekvenčním měniči výrazně víc zatěžuje motor napěťově, než provoz na hladké sinusovce ze sítě. Proto by se správně dokonce měly s měniči používat jen motory, pro to určené, které mají vyšší izolační vlastnosti (dneska se tak ale už mnoho nových motorů tak dělá automaticky). U starých motorů to automaticky neplatilo ani když byly nové, po mnoha letech provozu je to samozřejmě jen horší.
Nestrkáš to do letadla, které při případném problému spadne. Ale i tak bych nedával do měniče moc peněz, protože při prošvihnutí vinutí motor často ten měnič vezme sebou (asi aby mu na hřbitově nebylo smutno).
atlan
Příspěvky: 3343
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

14. 11. 2018, 5:25

No netvrdil by som ten stary socializticky motor moze mat hrubsi lak ako novy motor.
Stare motory vydrzia behat vo vode aj cely rok a novy simensacky po dvoch potopeniach je na vyhodenie.

Napatovo je motor pretazovany len nad 50Hz, a pri 1F menico to nije strasne tych 300v ta izolacia zvladne ako nic.
Otazka je mechanicke namayanie pri 5Hz ale verim ze zavity su na teano zaliate pakom tak sa nehybu a nepresuchaju.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

14. 11. 2018, 11:47

atlan píše: 14. 11. 2018, 5:25 Napatovo je motor pretazovany len nad 50Hz ...
L(dI/dt) ...
Fyzika je sviňa.
atlan
Příspěvky: 3343
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

14. 11. 2018, 4:47

A co jeden vzorec.... co to stym ma spolocne ?
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

14. 11. 2018, 5:07

atlan píše: 14. 11. 2018, 4:47 A co jeden vzorec.... co to stym ma spolocne ?
No právě úplně všechno.
Frekvenční měnič do toho nepouští pěknou hladkou sinusovku, ale PWM obdélníky.
No a tady vstupuje do hry fyzika a ten zmíněný vzorec. Vypnutím proudu prostě na indukčnosti vznikají napěťové špičky.
Takže napěťové namáhání vinutí je u provozu přes měnič úplně jiné (výrazně vyšší) než při provozu na síť.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

14. 11. 2018, 6:17

jasně že se motory na provoz přez fm konstruují jinak , měly by mít doplnkovou mezifázovou izolaci , vyšší vzdušé vzdálenosti , větší překrytí izolací , a hlavně se testují na vyšší VN a to až 4kV.
Ty staré motory proložený papírem na fm docela často a pěkně hoří přesně jak psal Mex.

je tam od fm kupa špiček a díky tomu se může prorazit izolace .
lubbez
Příspěvky: 3147
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

15. 11. 2018, 8:31

Tak jsem se z dlouhé chvíle podíval osciloskopem na výstup z měniče. Není to až tak divoké. Sinus teda moc ne, ale klasické PWM taky ne a špičky taky ne. Měřl jsem to na motoru za chodu.
Motor je původní 250W z MN80. Rok výroby 1960. Je schopnej točit do cca 95Hz. V té chvíli ale bez zátěže dochází k výraznému ohřevu. Teplota se srovnává okolo 80 Hz. Když sjedu na 15Hz, motor se točí, ale nemá sílu i když přidávám napětí. V tomhle případě je to zřejmě kvalitou plechů. Mám těch motorů víc a říkal jsem si, že to otestuju, ale nakonec jsem to odpískal, i ten jeden motor trval víc jak hodinu. V každém případě to vidím tak, že připojit FM k motoru není žádná věda. FM je dělanej přímo na to otáčení. Jistě, může tam být spousta různejch uživatelskejch fíčurek, ale to většinou běžnej uživatel nepotřebuje a stačí mu výstup na potenciometr a tlačítka na směr otáčení. Pak se nastaví min a max kmitočet a případně hne s rampou. To je vše. O ostatní se postaral výrobce defaultními parametry FM. Mám tři FM MEV 0,75kV 2x a 2,2 kW. Jestli se dobře pamatuju, tak ta 0,75ka má při rozběhu přetížení 150% nějakou sekundu a při provozu až 300% po dobu 200mS.
xHonza
Příspěvky: 3
Registrován: 26. 11. 2018, 9:28

26. 11. 2018, 10:03

Zdravim vespolek, rekonstruuju ted stary soustruh a resim nejakou regulaci otacek (driv to tam bylo jen prehazovanim remenu na remenici). poradili byste mi prosim nejaky menic ktery by umoznil s tim pracovat v plynulem rozsahu otacek? stitek motoru viz priloha.
Přílohy
20181122_103250.jpg
xHonza
Příspěvky: 3
Registrován: 26. 11. 2018, 9:28

26. 11. 2018, 4:03

Staci u toho vystupni proud 7,5A co ma ten SIEMENS? ten motor ma na stitku 2*9A... Predem dik za trpelivost, jak jsem uz psal nevyznam se v tom a nerad bych koupil neco co pak bude k nicemu.
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1525
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

26. 11. 2018, 4:37

Určitě stačí, ale nic ve zlym, pokud si myslíš že tam je napsáno 2x9, tak nech zapojení nějakýmu elektrikářovi. Nejde mi tak ani o to, aby něco neshořelo, ale aby to bylo bezpečný pro obsluhu. Není to 2x9, ale 2,9. Dá se to lehce odvodit z výkonu pouhým odhadem, ani není třeba nic počítat :wink:
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

26. 11. 2018, 4:43

Nebude to 2*9A, ale 2.9A.
Pokud by sis ale koupil ten Siemens, tak ten má vstup 230V, takže i na výstupu bude mít 3x230V a musíš motor přepojit do trojúhelníku. Takže pak pro tebe platí ten údaj 5A.

Ten Altivar má zřejmě napájení 3x400V, tak pak bys mohl motor nechat ve hvězdě, jak ho máš asi zapojený teď. Když jsi ho dosud používal, tak tam zřejmě těch 3x400V přitažených máš.

Z těch dvou možností bych bral raději toho Altivara.
Ale tady na fóru se měniče dost často objevují, tak třeba seženeš i něco jiného zajímavého tady.
xHonza
Příspěvky: 3
Registrován: 26. 11. 2018, 9:28

26. 11. 2018, 7:26

Chlapi dekuju, moc jste mi pomohli.
Tom Dvk
Příspěvky: 400
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

8. 8. 2019, 11:03

Zdravím, vybírám si frekvenční měnič a chci se zeptat na jednu věc. Pokud má FM v manuálu poznámku, že brzdný odpor nelze připojit, protože FM nemá brzdný tranzistor, znamená to, že nebude brzdit vůbec? Konkrétně se mi jedná o Omron 3G3JV-4030. Díky.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“