Opěrné ložisko

Odpovědět
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

14. 11. 2018, 3:15

Zdravím, potřeboval bych poradit s opěrným ložiskem na frézku. Konečně se mi podařilo sehnat originální opěrné ložisko na frézku Strigon ME 250. Bohužel průměr pouzdra v ložisku je 48mm a všechny frézovací trny co mám, mají průměr válečku do ložiska 56mm. Nevíte jestli se válečky na frézovacích trnech dělají i z menším průměrem? Případně vetší pouzdra do ložiska? Díky
Přílohy
20181114_160957[1].jpg
20181114_161016[1].jpg
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

3. 12. 2018, 10:41

Vzhledem k tomu, že můj dotaz byl dlouho bez odpovědi, usuzuji že byl
a) tak hloupý, že na něj nemělo cenu odpovídat :D
b) nikdo to neví :lol:
Takže jsem neotálel a dohledal jsem že ten můj "váleček" se ve skutečnosti nazývá vodící pouzdro frézařského trnu, které se skutečně vyrábí s několika vnějšími průměry a dodává ho třeba tato firma, stejně jako vymezovací podložky.
http://www.zjp.cz/vodici-pouzdro-pro-fr ... 7275/p4415
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

4. 12. 2018, 3:07

Dá se to koupit i od Lutoma.

Nicméně hlavní problém bude, že ložisko nejspíše nebude pasovat a budeš ho muset upravit. Mam 2ks FA3 a celkem 4 ložiska. Jen jedno k FA3AU je originál, 3 jsem dokoupil jednak doplnit druhé u FA3AU a u FA3H nemam vůbec žádné.
Ty 3 ložiska prostě nepasují. Jedno je třeba i po utažení svěrného šroubu na rybině horizontálního ramene stále volné, druhé zase nejde nasadit, atd. A co budu muset zkontrolovat a nejspíše doladit je aby osa kluzného pouzdra v ložisku byla v ose horizontálního vřetene, jinak to nedopadne dobře.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

5. 12. 2018, 10:07

No ,už ti možná konečně dochází,že ty šroty,co jsi záchránil před šrotem prostě nejsou k práci,ale na práci..Takový supr ložisko totiž za den nenapasuješ ani náhodou..a pak záleží,na kolik si ceníš den svého života..
Ale k věci,co se ptal kolega-ten "váleček" jedině stočit na průměr tak o dvě,tři desetiny větší,než potřebuješ, pak to dát -asi nejlíp na nitrocementaci,páč nikdo přesně neví z čeho to je( předpokládám že CE2 nebo 12020,ale bez záruky)Při tom je ale třeba ochránit díru,by se neoduhličila,nebo moc nenauhličila a neokujila.Na to jsou spec. pasty a poradí si s tím v kalírně,taky je třeba jim nahlásit,jak silnou tvrdou vrstvu tam chceš. ( pět desetin by mělo stačit)..No a po zakalení už jen naklepnout na kuželový trn a obrousit na požadovaný průměr.Bacha,jak se to bude zušlechťovat,pravděpodobně se díra stáhne. Tomu se dá odpomoci kalením na trnu,kdy se do toho pře odjezdem do kalení namáčkne trn s přesahem,řekněme dvě stovky a po kalení se zase vymačkne.Nebo prostě tu díru potom na litinovým trnu pastou trošku prolapovat.. Takhle to zní možná složitě,ale ve výsledku je to jednodušší,než shánět přesně tu požadovanou míru,hlavně když nemáš záruku,že je to míra běžná..No a pokud to bude starý trn z doby kolem války,je možné,že ložisko bude z něčeho ,co se prokalí v celém průřezu,takže to by stačilo po přetočení jen obrousit..
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

6. 12. 2018, 12:00

Děkuji Vám pánové za odpovědi. V prvním dotazu mě spíše zajímalo, jestli se vodící pouzdra nevyrábějí co země, to průměr. Frézka je Maďarská a tak jsem potřeboval zjistit, zda to není rozměr třeba jen Strigonu. Nyní už vím, že se pouzdra běžně vyrábějí s vnitřním průměrem dle průměru trnu, v různých délkách a průměrech. Již zmiňovaná firma z odkazu tedy dodává i to mnou potřebné pouzdro 48mm. Výroba pouzdra tak jak píše david1 je pro mně pouze v teoretické rovině, protože pouzdro hotové stojí cca 800Kč a myslím, že bych se tímto způsobem k takové ceně ani nepřiblížil. Dále je věc druhá a to jak píše Aleš, napasování opěrného ložiska ze Strigona A na Strigona B. Tím se budu zabývat jak budu mít kompletní trn a náladu :D

Dále jsem si nemohl nevšimnout vaší konverzace v rubrice levných strojů. Původně jsem se chtěl zdržet hlasování :D , ale když jsme se zde takhle sešli a bylo zde zmíněno zachraňování vraků tak mi to nedá.
Dle mého názoru asi není vhodné kupovat a opravovat stroje "vraky či šroty" pokud mají sloužit ke komerční výrobě. Pokud budu mít profesionální kovovýrobu, dostatečný kapitál, zakázky a odbyt je nesmysl koupit vyvaklaného Volmana, rok se s ním srát a zákazníkům říkat, ještě vydrž než uschne natřený koník :) Ovšem z mého pohledu kutila a na fóru jistě nejsem jediný je často jediná možnost jak se dostat ke stroji koupit šrot. Sám mám soustruh a frézku do kterých jsem investoval spoustu času a peněz, aby se na tom dalo tak nějak něco dělat. Tyto "repase" nejsou o ničen jiném, něž to rozebrat, preložiskovat, vyčistit, nalakovat a znovu složit. O nějakém zaškrabávání lože při dnešních cenách nemůže být ani řeč. Sám jsem měl nabídku na zaškrabání lože suportu 22tis. bez DPH. Takže se jako kutil smířím s tím, že na tom tisíciny honit nemůžu. A proč to všechno proboha dělám? Na to je jednoduchá odpověď. Protože mně to BAVÍ. Někdo lepí letadla a já soustružím, frézuji a až koupím vrak brusky a za rok ho dám dohromady, tak budu i brousit. Jak budu brousit? stejně na hovno jako soustružit, ale budu u toho šťastnej a o to tu jde :) Tak se chlapci přeci nehádejte, život je krátkej a stejně se nedoberete stejného názoru :)
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

6. 12. 2018, 12:07

Petr68 píše: 6. 12. 2018, 12:00 Jak budu brousit? stejně na hovno jako soustružit, ale budu u toho šťastnej a o to tu jde :)
:wink:
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

7. 12. 2018, 11:15

Petr68 píše: 6. 12. 2018, 12:00 Děkuji Vám pánové za odpovědi. V prvním dotazu mě spíše zajímalo, jestli se vodící pouzdra nevyrábějí co země, to průměr. Frézka je Maďarská a tak jsem potřeboval zjistit, zda to není rozměr třeba jen Strigonu. Nyní už vím, že se pouzdra běžně vyrábějí s vnitřním průměrem dle průměru trnu, v různých délkách a průměrech. Již zmiňovaná firma z odkazu tedy dodává i to mnou potřebné pouzdro 48mm. Výroba pouzdra tak jak píše david1 je pro mně pouze v teoretické rovině, protože pouzdro hotové stojí cca 800Kč a myslím, že bych se tímto způsobem k takové ceně ani nepřiblížil. Dále je věc druhá a to jak píše Aleš, napasování opěrného ložiska ze Strigona A na Strigona B. Tím se budu zabývat jak budu mít kompletní trn a náladu :D

Dále jsem si nemohl nevšimnout vaší konverzace v rubrice levných strojů. Původně jsem se chtěl zdržet hlasování :D , ale když jsme se zde takhle sešli a bylo zde zmíněno zachraňování vraků tak mi to nedá.
Dle mého názoru asi není vhodné kupovat a opravovat stroje "vraky či šroty" pokud mají sloužit ke komerční výrobě. Pokud budu mít profesionální kovovýrobu, dostatečný kapitál, zakázky a odbyt je nesmysl koupit vyvaklaného Volmana, rok se s ním srát a zákazníkům říkat, ještě vydrž než uschne natřený koník :) Ovšem z mého pohledu kutila a na fóru jistě nejsem jediný je často jediná možnost jak se dostat ke stroji koupit šrot. Sám mám soustruh a frézku do kterých jsem investoval spoustu času a peněz, aby se na tom dalo tak nějak něco dělat. Tyto "repase" nejsou o ničen jiném, něž to rozebrat, preložiskovat, vyčistit, nalakovat a znovu složit. O nějakém zaškrabávání lože při dnešních cenách nemůže být ani řeč. Sám jsem měl nabídku na zaškrabání lože suportu 22tis. bez DPH. Takže se jako kutil smířím s tím, že na tom tisíciny honit nemůžu. A proč to všechno proboha dělám? Na to je jednoduchá odpověď. Protože mně to BAVÍ. Někdo lepí letadla a já soustružím, frézuji a až koupím vrak brusky a za rok ho dám dohromady, tak budu i brousit. Jak budu brousit? stejně na hovno jako soustružit, ale budu u toho šťastnej a o to tu jde :) Tak se chlapci přeci nehádejte, život je krátkej a stejně se nedoberete stejného názoru :)
Jo,tak to tam taky popisuju..Pro někoho i cesta je cíl.Jenže já nemám tolik místa a peněz (ostatně ani času),abych měl vrakoviště strojů a mohl dělat systémem :kutím,kutím,až najednou koukám že jsem to zkurvil..Pokud to máš jen na výrobu šroubů na lešení bez vyšších cílů,tak proč ne.Jenže já třeba občas vyrábím nějaký vřetýnko,ventil do spalovacího motoru,nebo jen hloupej pístní čep v atypické míře.A to na šiškostroji dělat asi moc nejde..A mít doma bývalé stroje,(které když jsou v dobré kondici,to lehce zvládnou) a dávat si ty práce,kde záleží na přesnosti někde dělat..to mi nejde do hlavy.Tam prostě neušetříš.Navíc,každá odjetá mašina je kasička,pořád tam sypeš a nikdy to v podstatě nemůžeš dostat zpátky.Tím chci jen naznačit, co už jsem mockrát psal inženýrovi(evidentně ne nekonomie),že když už pořizuju běžnej stroj,radši něco přidám,nebo nebudu nesmyslně čumět,jestli je to v dojezdové vzdálenosti tramvaje (doprava,pokud to není pětitunová mašina a cesta 500km je v podstatě v hodnotě slušného stroje zanedbatelná částka),protože když to pak přitáhnu domů,vesměs to můžu po odbahnění a základní kontrole bodnout do zásuvky a dělat na tom-když to bude přesný, tak i pro druhý,který mi za to něco dají-známí zase nějaké vybavení,nebo materiál,cizí peníze,které můžu vrátit pod polštář,aby se mi zase leželo dobře. Když budeš mít šrot, za pár korun,tak budeš mít sice polštář nacpanej,ale stejně neusneš,páč budeš špekulovat,jak to udělat,aby třeba soustruh točil věci válcové,když mi to pořád dělá kužel a po každém přidání musím zastavit a měřit,páč je to vymrdaný na všechny strany a v každém místě to bere jinak..U brusky je to ještě horší,nejen že nedokáže udělat slušnej povrch a udržet opakovatelnou válcovitost,ale třeba nebrousí ani na kulato,což se od oka,nebo s mikrometrem v ruce často ani nepozná..a že by si u tebe zámečníci podávali dveře,abys jim obrousil čepy na panty,které pak přivaří ke vratům,o tom si můžeš nechat zdát..
Ad to bavení-co tě prosím může bavit na tom,že sice uděláš,ale s jakou námahou,na kolikátý pokus,za jaký čas a s jakým duševním a fyzickým vypětím ? Přece když mám pěknej soustruh,nastavím míru,dám novej plátek a dělám míru na mikrometr,že to ta tvoje bruska z inženýrovy rubriky neudělá ani na tři pokusy..A vůbec nejde o to,jestli to děláš profesionálně,nebo jako koníčka.. Ty letadýlka taky můžeš patlat kanagomem ze špejlí a ve finále ti to možná bude lítat -anebo mít létadlo se čtyřtaktem a na vysílačku..A ve finále,když ti to nepůjde,nebo budeš mít jakejkoli jinej problém,tak prostě ten stroj prodáš-a když ne,za lepší peníze,než jsi ho pořídil ,tak neproděláš-ale na šrot budeš hledat masochistu-anebo to vzdáš a vrátíš to do oběhu za 3,90,-/kg i když jsi do toho před tím nasypal třeba těch 22 bez daně... Takovejch mašin už jsem viděl moc..Anebo budeš jako inženýrskej,uděláš si zvláštní téma na to,jak budeš převrtávat uložení ložiska a budeš vymýšlet,jak z hovna bič uplésti-teda přesněji napsáno,jak vlastními silami ,nehledíce na promarněný čas s pokud možno nulovými vedlejšími náklady,bez rozebrání celého šrotostroje na prvočinitele,bezznalostí,bez horizontky,bez přípravků ve kterejch se to normálně ve fabrice svrtávalo a bez použití měřidel,které má jen pár lidí v tomhle oboru,s maximální improvizací spácháš jak se povede co nejsouosejší díru .Ve finále, když se to povede,můžeš se bít v prsa a napsat něco sebeuspokojujícího,i když ostatním je jasný,že je to jen malinké popotlačení kuličky jednoho hrdobce-a když se nepovede,se šrotem jsi začínal,ve šrot se zase obrátí:-)) Zatím jsi ale trávil čas celkem zbytečnou prací,protože když budeš mít kompletní stroj hned na začátku,nebudeš trávit hodiny po bazarech ,utrácet další prachy, jezdit kilometry-nebo platit dopravu,ale můžeš dělat něco pro sebe-anebo pro druhé,když tě bude pálit,kolik jsi za tu pěknou mašinu musel vyndat..
Ad ty pouzdra-vidíš,to je můj pohled na problém-když máš mašiny,tak tohle neřešíš,prostě vezmeš pouzdro s větším průměrem (který jak jsem pochopil,máš doma=náklad 0,- ),stoupneš k mašinám a za čas,kterej bys tak akorát obětoval na objednání hotového kusu(který pravděpodobně stejně nebude skladem,takže budeš muset čekat a nedělat-anebo improvizovat ) to zmákneš.To pak jsi v plusu a místo výdaje 800+ řekněme kilo poštovný ,si můžeš dát po odečtení nákladů(řekněme hodně: elektřina,topení a ostatní režie,jako emulze,opotřebení řemenů,šroubu brusky a soustruhu a ubroušení destičky na soustruhu a kotouče na brusce režie 200,-) těch 700,- pod polštář-anebo lepší do spořitelny na vkladní knížku s heslem "nová frézka"..Nebo píšu něco blbě?
Mrkněte na mistra Kodeta,tady v tom filmu mi mluví z duše.. :D
https://www.youtube.com/watch?v=xS5KRBeSwzE
1:06:35 a pak 1:08:39
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

8. 12. 2018, 1:13

Zase další vlákno zahnojené kecama k ničemu.

DNFTT
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

8. 12. 2018, 9:13

Momentálně dávám dohromady pásovou pilu Güde, kterou jsem vytáhl ze šrotu. Pilu tam někdo hodil a asi dobře věděl proč, protože já sám jsem se s ničím horším asi nikdy nesetkal. Nicméně jsem na frézce za 5tis. srovnal a vyůhloval základnu, která byla zvlněná o 5mm a jen ze zajímavosti jsem jí po srovnání přejel na desce z barvou. Světe div se na pár detajlů celá modrá. Dále jsem na tom samém šrotu vyrobil nové uložení ramena, které lítalo o centimetr vpravo vlevo a na dalším šrotu za 15tis jsem do uložení vytočil pouzdra s přesností na tři stovky (měřeno mikrometrem). Vyrobil nová vodítka hnaného kola... No pila snad trochu přesně bude řezat :D Taky bych si přál mít v dílně stroje lepší, to asi každý, ale momentálně je pro mě přednější rodina a všichni víte kolik taková manželka měsíčně stojí :D
Přílohy
20181201_135440.jpg
20181206_154108.jpg
20181206_173730.jpg
20181206_173747.jpg
20181206_181650.jpg
20181208_095204.jpg
20181208_095307.jpg
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4859
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

8. 12. 2018, 9:26

Vidíme to oba stejně. :wink:
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
zverodoktor
Příspěvky: 2969
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

8. 12. 2018, 6:47

Krásna práca na stroji za 5000 :), klobúk dole . Plochu si rovnal flycuterom?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

8. 12. 2018, 10:30

Ano, plochu jsem rovnal flycutterem. Zde ještě výroba chybějícího excentrického vodítka pilového pásu. Taktéž na vraku za 15k :D
Přílohy
20181208_232047.jpg
20181208_232133.jpg
20181208_232304.jpg
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

9. 12. 2018, 9:45

No,máš to hezký.Doufám,že nebudeš moc zklamanej,až ta pila nebude řezat jak má a nikdo s tím nic neudělá,páč je to čína.Ad ty šroty za pět,patnáct- bavíme se předpokládám o té frézce,kterou už jsi takhle koupil-nebylo žádné natírání,ty neokurvené šrouby taky běžně jsou na všech levných strojích, atd,prostě jsi to jen umyl a dal tam nový ložiska ze šrotu,dělal jsi to v pracovní době v režii zaměstnavatele..Protože pokud to tak nebylo,dostáváme se do jiných pater..teda časových a cenových. :lol: ale jinak klobouk dolů,opravdu.
ad rodina,manželka..Každá sranda něco stojí-a investice do ženský je skoro stejnej nesmysl jako do těch inženýrovejch šrotů..Ale každej problém má dvě řešení-když se ti nedostává peněz na vlastní ženu,je dneska celkem v módě půjčovat si cizí..Neleze to tolik do peněz a když se chceš napít mlíka,taky si hned nekupuješ krávu:-)
qwer
Příspěvky: 1293
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

10. 12. 2018, 1:26

david.1 píše: 9. 12. 2018, 9:45 No,máš to hezký.Doufám,že nebudeš moc zklamanej,až ta pila nebude řezat jak má a nikdo s tím nic neudělá,páč je to čína.Ad ty šroty za pět,patnáct- bavíme se předpokládám o té frézce,kterou už jsi takhle koupil-nebylo žádné natírání,ty neokurvené šrouby taky běžně jsou na všech levných strojích, atd,prostě jsi to jen umyl a dal tam nový ložiska ze šrotu,dělal jsi to v pracovní době v režii zaměstnavatele..Protože pokud to tak nebylo,dostáváme se do jiných pater..teda časových a cenových. :lol: ale jinak klobouk dolů,opravdu.
ad rodina,manželka..Každá sranda něco stojí-a investice do ženský je skoro stejnej nesmysl jako do těch inženýrovejch šrotů..Ale každej problém má dvě řešení-když se ti nedostává peněz na vlastní ženu,je dneska celkem v módě půjčovat si cizí..Neleze to tolik do peněz a když se chceš napít mlíka,taky si hned nekupuješ krávu:-)
Alebo bude z tej pilky sklamaný tak ako je sklamaný zo sústruhu a frézky :D (Alebo je sklamaný niekto iný, že sa mu nenaplnili jeho katastrofické predpovede :lol: :lol: :lol: )
Odpovědět

Zpět na „pro frézku“