CNC SAHOS

milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

9. 1. 2019, 5:54

R - stick píše: 8. 1. 2019, 8:41
QNX píše: 7. 1. 2019, 2:42 Dnes mi přestalo fungovat CNC SAHOS a tak jsem chtěl zavolat servisáka (zatím je pro radu po telefonu), no a při té příležitosti jsem zjistil, že SAHOS už několik let neexistuje.
Netušíte, jestli někdo zajišťuje servis strojů SAHOS? Pokud ano, nemáte nějaký kontakt?

Neznáte podrobnosti o osudu SAHOSu? Celé to zaniklo, nebo se z toho stalo něco nového?
Haha !!!!!! :D :D :D :D :D :D - mohl bych vyprávět ..... celý Sahos vznikl kdysi dávno kvůli mé chybě, kdy jsem chtěl koupit CNC soustruh od jedné vznikající firmičky ze Štarnova. Havlíček tam tehdy začal vyvíjet řídící systém (pod Dosem) a jednu z prvních verzí mi nabídli. Já jsem jim skočil na špek a zafinancoval jsem celý vývoj tohoto systému, jeho překlopení do Windows a stavbu zakázkového soustruhu. Samozřejmě, skončilo to tak, jak muselo - krachem, odprodejem vyvinutého systému firmě Sahos, a já jsem v tom kšeftu nechal skoro 1,5 mega ..... :mrgreen: :mrgreen: A navíc - já blbec jsem si nezajistil autorská práva k tomuto softu vyvinutém původně pro mě a za mé prachy !!!! - dnes jsem se mohl válet na Bahamách a dovádět tam s Viktorem .... :mrgreen:

No ale podrobně - s HOdačem se znám, původně sídlili v Hrejkovicích, pak se přesídlili někam k Č Budějovicím a před pár lety s někým fůzovali, Hodače vyhodili a dnes existují, ale vyvíjejí moderní frézovací centra a soustruhy za příšerný balík. Že by krachli, to dost pochybuji - hromada jejich mašin u nás funguje.

Jestli ale jde o něco staršího - myslím tím jejich první řídící systémy na soustruhy, tak na to už servis není - to dokáží spravit jen tři lidi v této republice (a já jsem byl jedním z nich) O co konkretně jde?
Oba (včetně toho "vyhozeného" :mrgreen: mají firmu v Písku
https://www.edb.cz/firma-933747-3dsolid-pisek/kontakt
Ho je nyní v Písku
Sz pokud se nepletu je (resp. vždy byl) v Litvínovicích
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

10. 1. 2019, 5:13

Dnes jsem mluvil s Hodáčem a Jirouškem (https://arempro.cz). Takže ta závada je nějaké systémové kurvítko, které bylo spuštěné vybitou baterií na základní desce. Po výměně baterie a nastavení času se tam ještě musí nahrát nějaký licenční soubor a mělo by to zase běžet. Prý jsem jeden z posledních uživatelů toho systému, většině ostatních už ta PC umřela. Takže i když to teď zprovozním, stejně je ta změna systému někde na obzoru.
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 477
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

12. 2. 2019, 9:37

Tak ono to nebylo ani tak kurvítko, jako vcelku účinný systém proti neplatičům za servis. Šlo o to, že ty počítače dodával přímo AremPro - tedy p. Jiroušek, byly nějak bloknuté vůči změně data/času, s tím, že třeba po výměně vřetene, nebo nějaké dražší opravě se do systému zadalo heslo snad o 50 znacích a to umožnilo fungování stroje na třeba půlrok. Pokud dotyčný do té doby nezaplatil - tak nedělal. Prosté, jednoduché, účinné :D
Takže v případě problému s PC se to celý vykostilo z mašiny a odvezlo do Práglu do AremPro, oprava bývala vcelku svižná, p. Jiroušek velmi ochotný.
Ale už je to pár let, co Sahosky neservisuji . Ale kolega Vlk snad servisuje stále, jen je velmi vytížen.
Ale určitě bych ten stroj nepřekopával. Sahosy mají kruté slabiny, ale řízení mezi ně nepatří.

BTW - tu fintu s heslem měly i novější verze strojů s iTNC 530 :D
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

12. 2. 2019, 9:47

Pavel R píše: 12. 2. 2019, 9:37 Tak ono to nebylo ani tak kurvítko, jako vcelku účinný systém proti neplatičům za servis...
Hmm. A to se ten systém jen pronajímal nebo prodával?
Pokud prodával, tak jaké právo měl výrobce záměrně blokovat uživateli funkčnost? Ten placený servis byla povinná položka, která byla zmíněná v kupní smlouvě? A zákazník souhlasil s tím, že bez placeného servisu mu to po čase přestane fungovat?

Pokud to tam nebylo výslovně zmíněno, tak je to pěkně hnusný příklad vendor-lockingu, kdy dodavatel zneužívá své informační převahy nad zákazníkem.
Řekl bych, že poměrně snadno žalovatelné.

Od firmy s podobným chováním bych si příště nekoupil už ani krém na boty.
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 477
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

12. 2. 2019, 10:05

No systém byl součástí stroje - takže předpokládám, že si to dotyční prostě koupili. Ale to nebylo nastaveno tak, že by zákazník MUSEL kupovat servis od Sahosů.
To bylo prostě a jednoduše o tom, že pokud nezaplatil PROVEDENÝ servis, tak nejel. To mě přijde docela fér, ne ?
Ale je pravda, že pár firem se snad chtělo soudit, nebo dokonce i soudili - nicméně neúspěšně - jak jsem psal - tuto fci měly i pozdější stroje s Heidenem, přičemž vedení po nás, servisácích šlapalo ve smyslu, že neexistuje udělat servis třeba za 100 a více kKč (tedy skoro každý) bez zaheslování mašiny. Pokud zákazník zaplatil - no problem, šlo to odheslovat i na dálku, nebo se poslalo heslo bez omezení.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

12. 2. 2019, 10:12

Pavel R píše: 12. 2. 2019, 10:05 To bylo prostě a jednoduše o tom, že pokud nezaplatil PROVEDENÝ servis, tak nejel. To mě přijde docela fér, ne ?
Tak to pak je něco jiného.
Sice myslím, že i tohle je na hranici etiky (nebo spíš lehce za ní), ale primární chybu zde udělal zákazník, že nezaplatil za provedené dílo.
Rozhodně být dneska dodavatelem a mít jen trochu schopného a ostrého zákazníka, tak tohle bych určitě neriskoval. S důrazem na slovo "dneska", ne třeba někdy v pistolnických devadesátkách.

To mi ale trochu nesedí s tím, že tazatel tady ve fóru má zaheslovanou mašinu, ale předpokládám nikomu nic nedluží.
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 477
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

12. 2. 2019, 10:22

Tak ono to nebylo v ,,devadesátkách´´ jako spíše v novém miléniu, že :D Ale neplatičů je vcelku dost stále, není li pravda...


Co se týče tazatele - tam si myslím, že šlo o ,,kouzlo nechtěného´´ prostě lehl systém PC. A to umí asi každý systém, řešil jsem to i u onoho Heidenu, stejně jako u ostatních - a pak se stejně nedělá, dokud se to neopraví, ne ?
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

12. 2. 2019, 10:30

Pavel R píše: 12. 2. 2019, 10:22 Tak ono to nebylo v ,,devadesátkách´´ jako spíše v novém miléniu, že :D Ale neplatičů je vcelku dost stále, není li pravda...
No já to myslel spíš naopak, z pohledu zákazníka.
V devadesátkách si možná mohl dodavatel hrát na soudce, policajta a exekutora v jedné osobě a v podstatě zabavit (zneschopnit) zákazníkovi jeho majetek.
Dneska už to naštěstí tak snadné není.

Nicméně nemám v této kauze/tématu žádný osobní ani jiný zájem, takže je mi to celkem fuk. Ale firmu Sahos si docela určitě zapamatuju, kdyby na to třeba někdy v budoucnu od někoho přišel dotaz.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

12. 2. 2019, 10:36

budiz ti utechou ze uz zkrachovali pokud vim
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

12. 2. 2019, 10:39

robokop píše: 12. 2. 2019, 10:36 budiz ti utechou ze uz zkrachovali pokud vim
Pěkné.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

13. 2. 2019, 5:40

Pavel R píše: 12. 2. 2019, 10:05 No systém byl součástí stroje - takže předpokládám, že si to dotyční prostě koupili. Ale to nebylo nastaveno tak, že by zákazník MUSEL kupovat servis od Sahosů.
To bylo prostě a jednoduše o tom, že pokud nezaplatil PROVEDENÝ servis, tak nejel. To mě přijde docela fér, ne ?
Ale je pravda, že pár firem se snad chtělo soudit, nebo dokonce i soudili - nicméně neúspěšně - jak jsem psal - tuto fci měly i pozdější stroje s Heidenem, přičemž vedení po nás, servisácích šlapalo ve smyslu, že neexistuje udělat servis třeba za 100 a více kKč (tedy skoro každý) bez zaheslování mašiny. Pokud zákazník zaplatil - no problem, šlo to odheslovat i na dálku, nebo se poslalo heslo bez omezení.
Hlavně že sami včas platili těm, co jim kdysi dělali v Strakonicích rozvaděče. A nebo tomu člověku, co jim obráběl většinu dílců.
Tím nic ani nenaznačuji, ale podle mě to dopadlo přesně podle očekávání a tím nejlepším možným způsobem.
Jediný, co je naprosto nepochopitelný, je to, proč to trvalo tak dlouho.
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 826
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

13. 2. 2019, 8:33

Pavel R píše: 12. 2. 2019, 9:37 Tak ono to nebylo ani tak kurvítko, jako vcelku účinný systém proti neplatičům za servis. Šlo o to, že ty počítače dodával přímo AremPro - tedy p. Jiroušek, byly nějak bloknuté vůči změně data/času, s tím, že třeba po výměně vřetene, nebo nějaké dražší opravě se do systému zadalo heslo snad o 50 znacích a to umožnilo fungování stroje na třeba půlrok. Pokud dotyčný do té doby nezaplatil - tak nedělal. Prosté, jednoduché, účinné :D
Aha - máš pravdu ..... To mě nenapadlo - ačkoliv jsem o tomto řešení věděl. Pamatuji si, jak jsme o tom s Hodačem jednou mluvili, v souvislosti, kdy jsem si chtěl od nich vzít jeden stroj na splátky. Tehdy mi říkal, že všechny mašiny mají softwarově pojištěné proti neplatičům - prostě jak jim nedojde splátka v termínu, tak stroj nejede. Tenkrát to neměli do systému integrované kvůli servisu, ale právě kvůli tomu, že v podstatě sami poskytovali leasing mašiny.

A to byl taky hlavní důvod, proč jsem tenkrát do toho obchodu nešel. Dnes si jen děkuji za svou prozíravost ....
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 477
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

13. 2. 2019, 12:24

milan584 píše: 13. 2. 2019, 5:40 Hlavně že sami včas platili těm, co jim kdysi dělali v Strakonicích rozvaděče. A nebo tomu člověku, co jim obráběl většinu dílců.
Tím nic ani nenaznačuji, ale podle mě to dopadlo přesně podle očekávání a tím nejlepším možným způsobem.
Jediný, co je naprosto nepochopitelný, je to, proč to trvalo tak dlouho.
Hele Milane, to fakt nevím. Já jsem k nim naskočil někdy v 2005-6, v určitém smyslu jsem se tam spoustě věcí o mašinách naučil. Jak si vedli po stránce ekonomiky, to neumím úplně posoudit - já spíše lítal po Evropě a snažil se dávat mašiny dohromady. Servisák je v této profesi takové samotářské řemeslo ........
Ale s Vláďou Hodáčem jsem taky nedávno mluvil, překvapilo mě, že prodává nějaký malý plotry a ..... elektrické kolobrndy :D

BTW - neříká Ti něco ANL ??? Vidím určitou paralelu... :)
Uživatelský avatar
Pavel R
Příspěvky: 477
Registrován: 5. 7. 2008, 5:52
Bydliště: Hlinsko

13. 2. 2019, 12:32

R - stick píše: 13. 2. 2019, 8:33
Aha - máš pravdu ..... To mě nenapadlo - ačkoliv jsem o tomto řešení věděl. Pamatuji si, jak jsme o tom s Hodačem jednou mluvili, v souvislosti, kdy jsem si chtěl od nich vzít jeden stroj na splátky. Tehdy mi říkal, že všechny mašiny mají softwarově pojištěné proti neplatičům - prostě jak jim nedojde splátka v termínu, tak stroj nejede. Tenkrát to neměli do systému integrované kvůli servisu, ale právě kvůli tomu, že v podstatě sami poskytovali leasing mašiny.

A to byl taky hlavní důvod, proč jsem tenkrát do toho obchodu nešel. Dnes si jen děkuji za svou prozíravost ....
No - já to vidím trošku jinak. Tady se řeší řídící systém - ale to nebyl slabý bod těch mašin. Takže pokud šlo o normálního zákazníka - za kterého považuji takového, co zaplatí, tak po této stránce mohl být v klidu.
Jiná písnička ale byly - no řekněme problémy na hardware stroje. Prostě řečeno konstrukce mašiny měla sakra daleko k dokonalosti.......
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22371
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

13. 2. 2019, 8:17

to byo videt uz z dalky
konstrukter prilis netusil co dela
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Odpovědět

Zpět na „CNC frézky“