Modifikace lozisek vretena Teknomotor

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

21. 3. 2019, 9:53

Engineer píše: 21. 3. 2019, 9:34
Poslední reakce, aby se z toho nestala zbytečná přestřelka.

O obrábění vím, třeba proti tobě, určitě hovno.
Ale zrovna u měničů a elektroniky obecně, nebo třeba motorů, to tak asi nebude.
Pokud jsem se k něčemu z této oblasti vyjadřoval a "zabil vlákno" (jak píšeš): to znamená, že jsem napsal blbost, která není pravda? Nebo jsem naopak poukázal na blbost, kterou napsal někdo jiný (a podal jsem to třeba formou dotazu, protože jsem to třeba mohl blbě pochopit)?
Pokud je to ten první případ, tak je to samozřejmě špatně a rád se poučím, kde jsem střelil kozla. A ještě za to poděkuji, jak je mým zvykem.
Pokud je to ten druhý případ, tak je to správně (podle mého vidění světa).
Engineer
Příspěvky: 2354
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2019, 10:42

Neboj, nemám náladu na konfrontace, poslední reakce ... přečti si na co jsi se ptal o pár postů výše a jakým způsobem. jestli jsi to nepostřehl, tak tady se řeší ložiska ve vřeteni, ne elektrika a měniče, nebo konstrukce motorů po elektrický stránce ... vlákno se totiž jmenuje:
MODIFIKACE LOŽISEK VŘETENA TEKNOMOTOR
Pokud jsi specialistou na konstrukci vřeten s ohledem na použitá ložiska, jejich aplikaci, údržbu, životnost, přesnost, tak piš k tématu a nebo pokud je to pro Tebe tenký led či velké neznámo, tak prosím nepiš nic, pochopil jsi konečně o co mi šlo?
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

21. 3. 2019, 11:09

Jo, pochopil. Je to o ložiscích.
(a hned jsem se provinil proti slibu, že už nebudu reagovat, ale snad "souhlasný" mail mi bude prominut)
Milan199 píše: 21. 3. 2019, 12:41 to Dawe :
ad vodníci u mne skončili. To "vodní" (nalil jsem tam to co prodává Fronius asi isopropyl) chlazení je dost složité (navíc čerpadlo filtr hadičky nádržku) a nic to neřeší. Když jsem to rozebíral byly trubičky vedené dutinami pláště bez nějakého teplovodného media. Tedy přenos tepla na nic. Čekal bych u vřetena za 100k že budou protaženy vinutím aby odvedly teplo tam kde vzniká.

to Robokop :
...
Ty dva výkony ve stejné velikosti motoru bych bral (kratší / delší cívky) to se dělá i u běžných asynchronů. Ty hodnoty výkonu je ovšem nutné dělit tak 3 (jsem optimista). U těch mých 915 jsem naměřil max. příkon (!!!) 1,6 kW. A to už bylo slyšet jak motor zřetelně ztrácí dech ! Myslím, že to přesně vystihl někdo už dříve tady na foru. Je to výkon vypočtený z max. proudu který motorem proteče vteřinu předtím nežli shoří. (citace bez záruky)
...
t256
Příspěvky: 2820
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

21. 3. 2019, 11:42

Tim neustalym fnukanim ze se ti zda tohle slovo nebo tamta veta offtopic jen lidi otravis.
Pak to dopadne napr. jako s ted uz naprosto zoufalym forem o 3D tisku rebelove.org.
Zustal tam jen admin, par trolu a skolou povinnych decek. Decka resi dokola neustale ty same blbosti ktere si mohou vygooglit za 5 vterin, troli troluji a admin mezi neustalym buzerovanim ze je vsechno offtopic, zamykanim a rozdelovanim vlaken resi zpoplatneni fora protoze pry nema cas a nervy aby ty tri prispevky denne co tam pribudou stihl administrovat. :-)
A lidi resi problemy pres sz.

Sorry za ot :-)
Milan199
Příspěvky: 2906
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

22. 3. 2019, 12:10

to Mex
na chlazení jsem použil kapalinu předepsanou Froniusem pro svářečky Mig i Tig kde odvádíš z hořáku místně obrovské množství energie. Je to tohle :
20190321_231220[1].jpg
Protože Teknomotor se jaksi neobtěžuje doporučit CO se má použít jako chladicí medium, nalil jsem tam to co používám do svářeček protože nemám čas ani náladu se babrat s pitomostmi. Když se potom vysypaly ložiska (evidentní diletantismus montáže) a musel jsem vřeteno rozebrat, zjistil jsem, že vodní chlazení je poněkud k ničemu. Z hlediska fyziky ani moc tepla odvést nemůže. Ostatně druhý motor chlazený vzduchem nejevil známky nějakého přehřívání. Tož jsem celé vodní chlazení vyhodil.

Jaké byly praktické výsledky ? Teplota pouzdra ? Nevím, nepopálil jsem si o to prsty. Vřeteno se po 5 týdnech vysypalo na fatální chybu montáže. Po odstranění "vodníka", opravě sestavy zadních ložisek a doplnění chlazení vzduchem vřeteno maká už 16 měsíců, má podle statistiky najeto cca 3,5 G ot, takže bude brzy nutné vyměnit ložiska.

Protože vřeteno řeže závity M5 (také) zajímal jsem se o průběh proudu při obrábění. V první fázi jsem na měniči nastavil zobrazení proudu. Jednak se to špatně odečítá (furt se to mění) dvak kdo na to má zírat. Tak jsem před měnič dal 3f watmetr a kontroloval jsem co to sežere za hodinu konkrétního provozu. Upozorňuji, že jsem musel redukovat řezné parametry protože vřeteno to prostě nedalo ! Zatížil jsem ho na maximum. To, že už motor nemůže je dost dobře slyšet.
Výsledek je ten, že udávaný výkon je "trochu" nižší. To co je na grafu v technické specifikaci je i selským rozumem trochu těžko uchopitelné.

Z jiné zkušenosti :
Praktické porovnání 800W číňana a upraveného Atase 750W je, že Atas za hodinu práce odebere 3x tolik materiálu.
Závěrem :
Tři roky se zabývám upgrade Atasů. Jsem jejich velký fanda a fakt mne to baví. Dnes je ve výrobě v automotivu 5 generace Atasů na sestavách vřetenových ložisek, s tlakováním, mlhovým mazáním ložisek a dalšími vylepšeními. Ale co mám komu vykládat, předávat ? Abych byl za blba ? Abych se jak malý kluk hájil, že to co je odzkoušeno v provozu a za loňský rok to obrobilo miliony dílců je horší nežli nějaký dovoz z Číny? Nikomu vodní chlazení nevymlouvám. Ostatně jsem napsal že u MNE vodníci skončili. Až budu potřebovat z hlediska ostatních technologických parametrů do malého prostoru vtěsnat vysokovýkonné vřeteno, budu nucen chladit kapalinou. Pak se s tím budu zabývat a pokusím se vyřešit soubor problémů, které kapalinové chlazení přináší a vytěžit výhody, které poskytuje. Pro oblast hobby mi to přijde jako zbytečné hrdinství.

Obecně platí, že mne ani tak nezajímá nějaké teoretizování. Jsem většinou postaven před problém že za tři týdny se má odevzdat prvních 10000 kusů a pak každý měsíc 40000. Pro mne jsou potom prioritní otázky typu : Utáhne vřeteno tenhle provoz ? Jaká bude životnost nástrojů ? Kolik to spotřebuje vzduchu a kolik elektřiny ? No a kolik to vydělá ?

Zdá se mi, že jsem to tu trochu rozšťoural. Tedy těm co si chtějí odnést nějaké poznatky, vzkazuji pozorně čtěte. Ti co mají pochybnosti, ať je konkretizují. Ti co chtějí rýpat... no tak ať rýpají.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

22. 3. 2019, 12:30

Díky za info o chlazení a za zajímavé (pro mě příjemné) srovnání s Atasem.

Jestli jsem správně pochopil tu nálepku, tak ta kapalina je voda (zřejmě destilovaná nebo dokonce DEMI) s přídavkem lihu (běžného etanolu) kvůli posunutí zamrzání na -10C. To pak dává smysl - voda odvede teplo, líh zajistí nezamrzání a částečně asi i ochranu proti biodegradaci.

Pokud bys byl ochoten napsat něco o tunění Atasů, tak bys určitě potěšil nejenom mě, ale i další uživatele Atasů, kterých je tady myslím celkem dost.
Ale samozřejmě chápu, že ne každé know-how chce nebo může člověk pustit do světa.
Ale kdyby náhodou, tak předem díky.
Milan199
Příspěvky: 2906
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

22. 3. 2019, 1:02

to Mex
K tomu chlazení. Na rovinu - tu nálepku jsem ani nestudoval tak pečlivě jako ty. Tohle mi vrazili ke svářečce na čtvrt míče, tak to tam dolejvám. Smrdí to lihem. Víc o tom nevím. Usoudil jsem, že když to skousne svářečka, tak vřeteno musí.

ad Atas.
To vlákno o Atasech tady na foru chcíplo už před lety. I v tom původním provedení je podle mne Atas fantastický poměrem výkon / cena. Při nasazení do "výroby" se ale objeví kupa mrzutostí. Dneska je ve fázi dokončení Atas s ATC. Moc toho z původního Atase nezbylo. Stator a kostra rotoru. Tak co tu mám psát ? Vyrobte si nový přední a zadní štít ve vysoké přesnosti ? Na pneuválec použijte sadu náhradních těsnění od Festa ? Technologický postup výroby hřídele je následující : Mat 16220 vyhrubujte s přídavky 1 mm normalizačně žíhejte, upínací kužel s přídavkem 0,3 mm, následně cementovat,odhrubovat cementaci mimo kužele, následně kalit, brousit s přídavkem 0,05 mm, termizovat v oleji 48 hod a finálně brousit pod ložiska. Atd ... atd ...
Jenom ložiska stojí 5+4 k.
Celkem logicky mi někdo odvětí : co tady machruješ, tohle je hobby forum.
Jsem už v podstatě v důchodu a nemám ani čas, ani chuť vřetena vyrábět komerčně. Krom toho nechci skončit v kriminále. (viz certifikace, zkušebny, CE... ) Na know - how nijak nelpím, ale všimni si : Cokoliv jsem pustil, vzápětí šlo proti mě. Uvidíme...
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

22. 3. 2019, 5:03

k tomu atasu .
standartní ložiska mají mizernou životnost - přesnost, a mají vůle
předělal jsem jednu 750 na kosoúhlá ložiska a je to nebe a dudy tak teď dělám to samé na vodníkoj
ložiska dávám z ali a to 7004-AC-DB horní ložisko keramika

pár fotek :
vod1.jpg
vod2.jpg
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

22. 3. 2019, 5:19

Milan199 píše: 22. 3. 2019, 1:02 to Mex
K tomu chlazení. Na rovinu - tu nálepku jsem ani nestudoval tak pečlivě jako ty. Tohle mi vrazili ke svářečce na čtvrt míče, tak to tam dolejvám. Smrdí to lihem. Víc o tom nevím. Usoudil jsem, že když to skousne svářečka, tak vřeteno musí.

ad Atas.
To vlákno o Atasech tady na foru chcíplo už před lety. I v tom původním provedení je podle mne Atas fantastický poměrem výkon / cena. Při nasazení do "výroby" se ale objeví kupa mrzutostí. Dneska je ve fázi dokončení Atas s ATC. Moc toho z původního Atase nezbylo. Stator a kostra rotoru. Tak co tu mám psát ? Vyrobte si nový přední a zadní štít ve vysoké přesnosti ? Na pneuválec použijte sadu náhradních těsnění od Festa ? Technologický postup výroby hřídele je následující : Mat 16220 vyhrubujte s přídavky 1 mm normalizačně žíhejte, upínací kužel s přídavkem 0,3 mm, následně cementovat,odhrubovat cementaci mimo kužele, následně kalit, brousit s přídavkem 0,05 mm, termizovat v oleji 48 hod a finálně brousit pod ložiska. Atd ... atd ...
Jenom ložiska stojí 5+4 k.
Celkem logicky mi někdo odvětí : co tady machruješ, tohle je hobby forum.
Jsem už v podstatě v důchodu a nemám ani čas, ani chuť vřetena vyrábět komerčně. Krom toho nechci skončit v kriminále. (viz certifikace, zkušebny, CE... ) Na know - how nijak nelpím, ale všimni si : Cokoliv jsem pustil, vzápětí šlo proti mě. Uvidíme...
Jak je ten rotor u Atase na té původní hřídeli přidělaný - je nalepený a nebo je to udělané klasicky - pouze namáčklé na přímém rádlování?
Ptám se z cca stejných důvodů - jestli to půjde jednoduše (bez rizika zničení) přelisovat a nebo přelepit na jiné vřeteno. Navíc by mě vyhovovala větší díra - dá to to ve vylisovaném stavu protočit na větší díru (nerozpadne se ten rotor)?.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

22. 3. 2019, 5:48

průměr otvoru v rotoru je 16, na hřídely by měly být seky .
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

22. 3. 2019, 6:04

packa píše: 22. 3. 2019, 5:48 průměr otvoru v rotoru je 16, na hřídely by měly být seky .
Bezva - tzn. je to teda klasika - založené plechy do formy, na to dostříklá klec hliníkem, a pak ten celý rotor nalisovaný (bez lepení) na ten průměr?
Jestli to tak je, tak by to mělo jít optrně vymáčknout celkem bez problémů.
On totiž ten vlastní rotor (plechy a klec) a ten stator (plechy s vinutím) jsou naprosto ideální polotovar.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7176
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

22. 3. 2019, 6:14

dovolím si drobný přípodotek inspirovaný tou hádkou výše a po zkušenostech tady z fora (platí to obecně)
píšu-li příspěvek, dávám si sakra bacha, aby to co napíšu bylo jednoznačné a pokud možno to nešlo pochopit jinak, než to myslím
vždycky se totiž najde někdo, kdo autorův záměr nepochopí nebo pochopí jinak, než bylo zamýšleno
.....
jinak díky všem, kdo se smysluplně ptají a odpovídají a diskutují
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6935
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

22. 3. 2019, 6:19

milan584 píše: 22. 3. 2019, 6:04
packa píše: 22. 3. 2019, 5:48 průměr otvoru v rotoru je 16, na hřídely by měly být seky .
Bezva - tzn. je to teda klasika - založené plechy do formy, na to dostříklá klec hliníkem, a pak ten celý rotor nalisovaný (bez lepení) na ten průměr?
Jestli to tak je, tak by to mělo jít optrně vymáčknout celkem bez problémů.
On totiž ten vlastní rotor (plechy a klec) a ten stator (plechy s vinutím) jsou naprosto ideální polotovar.
jo jen počítej s tím že už tam není skoro žádný prostor na přetočení díry .
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

22. 3. 2019, 6:22

packa píše: 22. 3. 2019, 6:19
milan584 píše: 22. 3. 2019, 6:04
packa píše: 22. 3. 2019, 5:48 průměr otvoru v rotoru je 16, na hřídely by měly být seky .
Bezva - tzn. je to teda klasika - založené plechy do formy, na to dostříklá klec hliníkem, a pak ten celý rotor nalisovaný (bez lepení) na ten průměr?
Jestli to tak je, tak by to mělo jít optrně vymáčknout celkem bez problémů.
On totiž ten vlastní rotor (plechy a klec) a ten stator (plechy s vinutím) jsou naprosto ideální polotovar.
jo jen počítej s tím že už tam není skoro žádný prostor na přetočení díry .
se to rozpadne (pevnostně) a nebo přeruším tu klec (změním průřez v patě tak, že to bude ohmicky v xxxxx,) takže to začne topit?
Milan199
Příspěvky: 2906
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

22. 3. 2019, 6:56

to milan584
Ahoj , dej bacha ten rotor je lepený !! Pokud to neprohřeješ horkovzduškou tak ho spíš zničíš nežli stáhneš. Hřídel vypadá takto :
20181118_220806.jpg
Na to slisování si vyrob kroužek se zářezy z hliníku. Jinak rozmačkáš ty žebírka co tam víří vzduch.

Ten rotor bych neupravoval ! I na tu poslední generaci s ATC jsem vyšel s tou 16 hřídelí. Možné to ale asi je, ostatně to nyní zkouším na běžném asynchronu 1LE1002 1400ot / 1,1 kW. Tam potřebuji místo hřídele 28 průměr 50. Naměřil jsem průběh krouťáku v celém rozsahu předpokládaných otáček. Tak uvidím co se změní. Pokud mne to nezabije při testech dám vědět. Mělo by z toho být elektrovřeteno na malý sosustruh.

U prvních tří generací upgrade Atasu používám vepředu ložiska FAG 71904 E 2RSD T P4S UL. Vzadu jsem nechal 6000 jenom jsem tam dal kryté gumou a s plastovou klecí SKF. Na keramiku jsem se zatím nezmohl.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“