Co jste dneska bastlili?
Ledky, ktoré nemajú žiadne odpory? To by asi na autobaterke moc dobre nefungovalo

Tos C45-2000
- Kilovolt
- Sponzor fora
- Příspěvky: 827
- Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
- Bydliště: Podřipák jak vyšitej!
Některé už ho mají v sobě https://www.tme.eu/cz/katalog/led-diody ... 1605969%3B
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
-
- Příspěvky: 1012
- Registrován: 15. 11. 2009, 2:17
Na řízení ledek by měl být hlavně proudový zdroj s přesně nastaveným proudem, jako se používá u led svítidel, ale u Čína řetězu je to jedno tam není předpoklad že to bude svítit spoustu hodin po celej rok. Čipy v těch ledkach nebudou mít životnost 50 000 hodin ale třeba jen 10 000 hodin což bohatě stačí
vypocty su asi dobre, ale ten odpor bude prehrievat.Klimbik píše: ↑23. 12. 2019, 10:14 ja bych si dovolil nesouhlasit s tim, ze misto 30V tech 32V vubec nebude vadit. Podle toho jak jsem se naucil pocitat odpory pro ledky, secte se ubytek napeti vsech ledek v serii (musely by se znat tabulky, byva to treba 3V na ledce, myslim treba na bile), dal bychom museli znat, jaky proud ma ledkou spravne tect (to byva dost casto 20mA u obyc 5mm ledek). takze secteme vsechny ledky v serii, dejme tomu ze jich je 10, to bude 30V ubytek napeti. pokud by tedy mel zdroj presne 30V, bude to slapat dobre. Pokud ale bude mit 32V, mel by se do serie jeste pridat odpor, ktery se vypocte jako napeti (po odecteni ubytku), tedy 2V deleno proudem, ktery tam pozadujem. takze podle me, aby se ledky brzo neznicily, by se v tomhle pripade (v tomhle prikladu), tak odpor by mel byt 100ohmu a mel by byt v kazde serii ledek. pak teprv bude ledkama protekat nas pozdovany proud 20mA. myslim ze tohle je prave problem i v auto zarovkach od cinanu, kde casto ledky zacnou blikat nebo se uplne odporouci. podle me tam treba nemaji spravne nebo vubec zadne odpory a pocitaji s 12 volty, pritom v aute byva klidne 13,5-14,5V. Tak pojdte do me elektrikari!![]()
Pokial viem, kazda letka ma odpor tie su paralelne zapojene v pocte napetia zdroja a nasledne taketo sekvencie znova paralelne zapojene do prudu zdroja a nie ako sa pisalo par prispevkov hore vyssie "paralelne zapojene seriovo prepojene" od Pavlika .
rocnik 1976 -stolár, trosicka uz aj strojar.
Tak velmi pochybuji, že každá ledka má odpor, to asi ani náhodou... Ledky nejsou rozhodně paralelně zapojené, protože se stačí na zapojení podívat a uvidíš, že jsou v sérii... U paralelního zapojení by byl nesmysl zapojení paralelních ledek s odporem v "počtě napetia zdroja" - to snad ne... To tvoje uvedené zapojení ledek bych rád schematicky viděl
Pokud by ledkami teklo v každé větvi tak těch optimálních 30 mA a šlo skutečně jen o sražení zmíněného rozdílu napětí zdrojů, to je 2 V, tak by výkonová ztráta na odporu, který by měl hodnotu 68R byla 0,06 W, takže by i miniaturní odpůrek 68R/0,6W (https://www.gme.cz/rm-68r-0207-0-6w-1) ani nevěděl že tam je a nehřál by...
Pokud by se počítalo, že různě propojené ledky řetězu jsou přesně navržené na napájení zdrojem 30 V a že 32 V jim může uškodit, potom by výrobce musel dodávat k řetězu stabilizovaný zdroj 30V, protože jinak by riskoval poškození ledek už jen tím, že napětí v síti má nemalou toleranci a napěťové špičky a mohou tak dostávat zabrat.
Ty zdroje jsou obvykle hrozný bastl, který dává "něco" aby to svítilo, ten zdroj bývá velmi měkký a tak myslím, že naprázdno bude mít nějakých klidně 36 V a při zátěži to někam nedefinovaně spadne.
Tady je jediné riziko, které jsem nezmínil, pokud by kolega použil stabilizovaný zdroj 32 V nebo tvrdý zdroj, tak by ty ledky nebyly úplně šťastné a nadávaly by na ty blbé vánoce a to i při 30 V, ono by to chtělo změřit kolik do té větve řetězu teče a omezit to odpůrkem tak, aby to bylo tak těch nějakých, asi optimálních, 30 mA.


Pokud by ledkami teklo v každé větvi tak těch optimálních 30 mA a šlo skutečně jen o sražení zmíněného rozdílu napětí zdrojů, to je 2 V, tak by výkonová ztráta na odporu, který by měl hodnotu 68R byla 0,06 W, takže by i miniaturní odpůrek 68R/0,6W (https://www.gme.cz/rm-68r-0207-0-6w-1) ani nevěděl že tam je a nehřál by...
Pokud by se počítalo, že různě propojené ledky řetězu jsou přesně navržené na napájení zdrojem 30 V a že 32 V jim může uškodit, potom by výrobce musel dodávat k řetězu stabilizovaný zdroj 30V, protože jinak by riskoval poškození ledek už jen tím, že napětí v síti má nemalou toleranci a napěťové špičky a mohou tak dostávat zabrat.
Ty zdroje jsou obvykle hrozný bastl, který dává "něco" aby to svítilo, ten zdroj bývá velmi měkký a tak myslím, že naprázdno bude mít nějakých klidně 36 V a při zátěži to někam nedefinovaně spadne.
Tady je jediné riziko, které jsem nezmínil, pokud by kolega použil stabilizovaný zdroj 32 V nebo tvrdý zdroj, tak by ty ledky nebyly úplně šťastné a nadávaly by na ty blbé vánoce a to i při 30 V, ono by to chtělo změřit kolik do té větve řetězu teče a omezit to odpůrkem tak, aby to bylo tak těch nějakých, asi optimálních, 30 mA.
Pár postřehů z praxe. Za posledních cca 15 let jsem spotřeboval více jak čtyřista tisíc ledek na různá svítící udělátka. Nejlíp se dělá s červenejma a žlutejma, hned za tím jsou zelené pak modré a bílé jsou až poslední. Jestli má LEDka pracovní proud 20mA, je optimum cca 18 mA a bude svítit ještě za dva roky. Kromě proudu je potřeba brát v úvahu ještě napětí v závěrném směru. Použít na 10 LEDek napětí 30V bez odporu je s prominutím naprostá blbost. Pokud bude menší než součet všech úbytků na jednotlivých přechodech diod, sice budou svítit, ale každá trochu jinak. Pokud napětí přesáhne ten součet tak proud poroste i=u/r a to r je vnitřní odpor zdroje. Při troše štěstí to dopadne stejně jak tady kolega připojil laserovou ledku na baterku jenom dvakrát si škrtnul a konec. U tý řady sice shoří jenom jedna, ale ten zbytek bude odcházet postupně. Z praxe mám vyzkoušené, že napájecí napětí by mělo být vyšší o cca 5V (červená) až 7V(bílá) při 5 LEDkách v sérii . 10 LEDek jsem nepoužíval, protože jsem používal toroidy od TRONICu, které dávaly 11,8V~. Jinak odpor se hřát nebude ani náhodou, protože úbytek napětí při 20mA dá maximálně pár mW.
Jistě, těch 30 mA je pro provoz v nějakém slušného zařízení zbytečných, on už nárůst svítivosti ledky při zvyšování If od cca poloviny If max. tak velký není a klesá jen životnost ledky. U toho řetězu bych předpokládal použití nějakých úplně obyčejných a laciných ledek, ty mívají If max. až 50 mA a Číňan se s tím moc nemaže, na životnost nehledí a tak tam těch 30 mA asi tak očekávám, při 20 mA by jim ty méně kvalitní ledky možná málo svítily.
Nevím, chce to změřit.
Jinak čínské výrobky tohoto typu jsou obvykle orvané o vše, co slušný vývojář použije. Nedávno jsem předělával demagnetizér z AliExpressu, také: ledka, která indikuje provoz zapojená přes odpor přímo na síťové napájecí napětí bez sériové diody, takže v propustném směru OK, ale v závěrném směru katastrofa. Zase funguje to, ale ta životnost ledky bude velmi omezená, je to prostě čuňárna...
Nevím, chce to změřit.
Jinak čínské výrobky tohoto typu jsou obvykle orvané o vše, co slušný vývojář použije. Nedávno jsem předělával demagnetizér z AliExpressu, také: ledka, která indikuje provoz zapojená přes odpor přímo na síťové napájecí napětí bez sériové diody, takže v propustném směru OK, ale v závěrném směru katastrofa. Zase funguje to, ale ta životnost ledky bude velmi omezená, je to prostě čuňárna...
Naposledy upravil(a) pavlík dne 24. 12. 2019, 12:01, celkem upraveno 1 x.
Jak rikaji ostatni, hrat odpor urcite nebude pri 20mA a srazeni 2V. Jina situace by byla, kdyby ledky byly stavene na treba 300mA a nebo kdybychom srazeli treba 100V dolu. Protoze vykon odporu se pocita : P = U * I, kde P je potrebny vykon ( ja bych ho teda radsi trochu prehnal, kazdy vi jak to mam s pzedimenzovanim veci
), U je to zbytkove napeti a I je proud v obvodu, ktery je ve vsech mistech obvodu stejny, na rozdil od napeti. Takze pri zbytkovem napeti 100V a proudu 20mA to vychazi na 2W, pak je tedy potreba koupit vykonnejsi odpor. Jinak ty nejmensi odpory co se bezne pouzivaji maji tusim 0,25W

Youtube - "klimbíkova bastlírna" 

Pokud nebudes vedet jake tam mas ledky a jak jsou zapojene, muzes se jen dohadovat jestli to bude vadit nebo ne. Muzes maximalne zkusit zmerit proud celym retezem jestli prilis neroste.
Ledek se vyrabi spoustu typu, nektere maji integrovane odpory, jine uz primo proudove radice ktere zajistuji i vselijake blikani apod. Nebo to muze byt zapojeno natvrdo bez odporu - u cinana bych se nedivil nicemu. V tom pripade by ale nejspis problem byl. Pro zajimavost jsem zkusil nejakou modrou ledku co mam na stole, pri 3V brala 12mA, pri 3,2V 24mA tedy dvojnasobek. Proud neroste linearne, je zavisly na teplote a meni se i casem. Nicmene u vyrobku ktery jede par hodin rocne klidne muze vyrobce pocitat s tim, ze to nejak prezije a nekomplikovat si zivot proudovym napajenim.
Ledek se vyrabi spoustu typu, nektere maji integrovane odpory, jine uz primo proudove radice ktere zajistuji i vselijake blikani apod. Nebo to muze byt zapojeno natvrdo bez odporu - u cinana bych se nedivil nicemu. V tom pripade by ale nejspis problem byl. Pro zajimavost jsem zkusil nejakou modrou ledku co mam na stole, pri 3V brala 12mA, pri 3,2V 24mA tedy dvojnasobek. Proud neroste linearne, je zavisly na teplote a meni se i casem. Nicmene u vyrobku ktery jede par hodin rocne klidne muze vyrobce pocitat s tim, ze to nejak prezije a nekomplikovat si zivot proudovym napajenim.
Podľa mňa by ani číňan nepoužil na ledky napäťový zdroj, keď sa LED začne ohrievať tak sa začne zvyšovať prúd, tým sa ohreje ešte viac a takto to pokračuje až kým nezhorí - thermal runaway (pri konštantnom napätí bez odporu). Takže minimálne nejaký odpor tam byť musí
Tos C45-2000
proč jen Čína ... vy starší co jste fotili, znáte ten ruský blesk k foťáku, kdy výbojka byla přímo připojená do zásuvky a jediný "srážecí odpor", byly ty 3m přívodní dvoulinky - a taky to fungovalo
další pokus a tentokráte pěkné špony z plátkové frézy
(+ trochu je viditelná nevýhoda 3D tištěné formy)

další pokus a tentokráte pěkné špony z plátkové frézy
(+ trochu je viditelná nevýhoda 3D tištěné formy)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů