
samohyb na vítr
asi nejstručnější vysvětlení
"power comes from the difference in velocity between the air mass and the ground, as received by the vehicle's rotor or wheels"
"power comes from the difference in velocity between the air mass and the ground, as received by the vehicle's rotor or wheels"
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
-
- Příspěvky: 1672
- Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
- Bydliště: Martin,Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
A dokonca je to prepojene valcekovou/clankovou retazou asi z bicykla...
Ale ked tu tvrdite ze keby to vsetko zo zadu vyhodil a miesto toho tam hodil 1 plachtu a bude to minimalne to iste, tak mi to aj tak postrada zmysel

-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8345
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
To byla varianta pro boční vítr, tam plachta nebo křídlo stačí. Podívej se na tu wikipedii, tam je to rozebrané pro všechny tři případy, že jsem to z toho pochopil i já.
Aleš Procháska
Která rychlost větru se bere ve vztahu k tomu vozidlu? Když měříme rychlost větru v 1m tak v 6m je 1,5 větší a v 30m je už dvojnásobná.
Viz zdroj zde:https://www.google.com/search?client=fi ... v%C4%9Btru
Viz zdroj zde:https://www.google.com/search?client=fi ... v%C4%9Btru
mě to teda z toho vysvětlení viz výše hlava nebere
viz bobík
viz bobík
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Pří jízdě po větru kola roztáčí vrtuli tak, aby foukala dozadu. Vítr, který vrtule generuje, se tak přičte k okolnímu větru a jede to tím pádem rychleji. Zrychluje to, dokud to různé ztráty nevyrovnají. Alespoň tak to chápu já.
(Edit: hrubka
)
(Edit: hrubka

Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 4. 8. 2021, 12:07, celkem upraveno 1 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8345
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Je to poháněné rozdílem relativní rychlosti větru (vzhledem k pohybu vozítka) a relativní rychlosti silnice (vzhledem k pohybu vozítka). Možná se to dá líp pochopit na mechanickém modelu:
Mějme vozík, který jede pravými koly po zemi a levými koly po pohyblivém pásu (ten v téhle analogii odpovídá větru). Kola se otáčejí volně, jen jedno levé kolo je připojeno k jednomu pravému kolu přes převod (levé se točí pomaleji, pravé rychleji, obě stejným směrem). Když pohnu pásem, vozík se pohne také a to rychleji, než pás.
Úplně stejně to funguje pro vítr, jen ten převod je potřeba naladit pomocí stoupání vrtule a převodu z vrtule na kola.
Mějme vozík, který jede pravými koly po zemi a levými koly po pohyblivém pásu (ten v téhle analogii odpovídá větru). Kola se otáčejí volně, jen jedno levé kolo je připojeno k jednomu pravému kolu přes převod (levé se točí pomaleji, pravé rychleji, obě stejným směrem). Když pohnu pásem, vozík se pohne také a to rychleji, než pás.
Úplně stejně to funguje pro vítr, jen ten převod je potřeba naladit pomocí stoupání vrtule a převodu z vrtule na kola.
Aleš Procháska
Ja som nad tým rozmýšľal dosť dlho a tiež si to neviem poriadne predstaviť. Po tom teste s modelom na bežiacom páse tomu ale verím, je tam pekne vidno, ako sa to rozbieha oproti vetru.
Teší ma aspoň to, že profesor fyziky to mal tiež problém pochopiť, takže si nemusím pripadať až tak hlúpo

Tos C45-2000
Neměl by ten vozík spíš zatočit doleva? Ten převod by měl v principu zároveň brzdit, ne?prochaska píše: ↑3. 8. 2021, 4:34 Je to poháněné rozdílem relativní rychlosti větru (vzhledem k pohybu vozítka) a relativní rychlosti silnice (vzhledem k pohybu vozítka). Možná se to dá líp pochopit na mechanickém modelu:
Mějme vozík, který jede pravými koly po zemi a levými koly po pohyblivém pásu (ten v téhle analogii odpovídá větru). Kola se otáčejí volně, jen jedno levé kolo je připojeno k jednomu pravému kolu přes převod (levé se točí pomaleji, pravé rychleji, obě stejným směrem). Když pohnu pásem, vozík se pohne také a to rychleji, než pás.
Úplně stejně to funguje pro vítr, jen ten převod je potřeba naladit pomocí stoupání vrtule a převodu z vrtule na kola.

Koukám na ten model na běžícím pásu, a z několikaletý modelářský praxe se mi nechce věřit tomu,
že by konstrukce vozíku dokázala předat dostatečnou energii tý vrtuli. Slečna sice pěkně otevírá hu*u, ale já jí to nevěřím

Nevím, jestli jste si všimli, ale na všech modelech mají obráceně vrtuli, a obrácená vrtule má mizernou účinnost

-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8345
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
V reálné konstrukci by samozřejmě zatočil doleva, tohle jsem myslel čistě teoreticky. To by tam asi musely být nějaké kolejnice nebo něco takového pro směrové vedení. Nejlepší by bylo to postavit a zkusit. Jestli má někdo Lego Technic s kolečky a ozubenými kolejnicemi, případně Fischertechnik (imho stavebnice podstatně lepší než Lego, škoda, že se nerozšířila), může si zaexperimentovat 

Aleš Procháska
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8345
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Představ si, že ta vrtule má nulový skluz a pak ti vyjde stejná mechanická vazba jako s tím vozíkem co jsem psal výše, akorát že na vzduch a ne na pohyblivý pás. S reálnou vrtulí to pak bude fungovat jen v nějakém rozpětí provozních parametrů, ale na stejném principu.
Aleš Procháska