výroba lišty

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Odpovědět
r4cv
Příspěvky: 2264
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

4. 10. 2021, 6:59

na stroj (trumpf) potrebujem vyrobiť lištu, na ktorú sa upína plech pri tvárnení.
orientačne to vyzerá takto, pol.č.441. rozmery sú predpokladám 60x80mm, ešte som to nemeral.
problém je dĺžka, 2m. tá klinová časť ide medzi ložiská, tak tam musí byť nejaká presnosť.
na celkovej dĺžke by mala byť priamosť do 1mm.
aký spôsob výroby mám zvoliť?
hoblovanie?
frézovanie s prídavkom + brúsenie?
aký materiál? ideálne niečo odolné voči otlačeniu, bez tepelného spracovania.
lista.png
david.1
Příspěvky: 922
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma,Evropa(dříve se to jmenovalo Čechy)

7. 10. 2021, 8:09

Jedině hoblování,když to budeš frézovat,prohne -resp. zvlní se to.
'Tepelné zpracování každopádně,jinak se to bude vymačkávat.Leda že bys to měl třeba jen na jedno použití-pak to není potřeba.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 3716
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

8. 10. 2021, 8:01

Že by hoblování byl zázračný způsob, jak odstranit vnitřní pnutí materiálu? :D
motorovy
Příspěvky: 333
Registrován: 12. 6. 2008, 7:27
Bydliště: Bratislava, Želiezovce, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

8. 10. 2021, 8:11

materiál 42CrMo4+QT a pred frézovaním odvibrovať na rozloženie pnutia aby sa to nekrútilo pri obrábaní
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5170
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

8. 10. 2021, 8:14

Pokud jste si nevšimli, tak požadovaná přímost je do jednoho milimetru. Vyhrubovat z válené oceli a pak na hotovo.
Sancho Panza
Příspěvky: 114
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

8. 10. 2021, 9:50

Josef píše: 8. 10. 2021, 8:14 Pokud jste si nevšimli, tak požadovaná přímost je do jednoho milimetru. Vyhrubovat z válené oceli a pak na hotovo.
Pokud jsi někdy něco sám hobloval z QT, tak bys zjistil, že to nebude tak úplně jednoduché.
Pro ilustraci, půl metru dlouhý a nesouměrný profil (i stačí že to je mimo osu) se po ohrubování ohne o desetiny i víc.
Takže samozřejmě udělat to jde, ale jednoduché to nebude - jedině ohrubovat, přepnout, skoro načisto, přepnout a načisto.
A upínání taky nebude úplně triviální - prostě si to chce zkusit - QT je prostě (podle toho jak se povede várka) pěkná svině.
Sancho Panza
Příspěvky: 114
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

8. 10. 2021, 9:54

bobik píše: 8. 10. 2021, 8:01 Že by hoblování byl zázračný způsob, jak odstranit vnitřní pnutí materiálu? :D
Zkus si tu lištu z toho zušlechtěnýho QT (s tím profilem :lol: ) vyfrézovat a hned uvidíš o čem je řeč.
Mj, po hoblíku se to QT obvykle skutečně daleko míň deformuje - protože řezné síly jsou jinak a jiné.
Sancho Panza
Příspěvky: 114
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

8. 10. 2021, 10:00

david.1 píše: 7. 10. 2021, 8:09 Jedině hoblování,když to budeš frézovat,prohne -resp. zvlní se to.
'Tepelné zpracování každopádně,jinak se to bude vymačkávat.Leda že bys to měl třeba jen na jedno použití-pak to není potřeba.
u toho frézování už bude první problém v tom, že to rozumně upnout, bude stát majlant. Naopak na tý hoblovce to bude nesrovnatelně jednodušší.
A nemluvě o ceně nástrojů - to bude asi tak 1:50 ve prospěch hoblování. No a to, že je hoblování pomalé oproti frézování navíc u dlouhých štíhlých dílců rozhodně neplatí.
Problém (ovšem zásadní) bude v tom, že sehnat někoho s 2m hoblovkou, nebude vůbec jednoduché - třeba tady v okolí nikdo rozumný (pokud vím) není.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5170
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

8. 10. 2021, 10:23

Sancho Panza píše: 8. 10. 2021, 9:50
Josef píše: 8. 10. 2021, 8:14 Pokud jste si nevšimli, tak požadovaná přímost je do jednoho milimetru. Vyhrubovat z válené oceli a pak na hotovo.
Pokud jsi někdy něco sám hobloval z QT, tak bys zjistil, že to nebude tak úplně jednoduché.
Pro ilustraci, půl metru dlouhý a nesouměrný profil (i stačí že to je mimo osu) se po ohrubování ohne o desetiny i víc.
Takže samozřejmě udělat to jde, ale jednoduché to nebude - jedině ohrubovat, přepnout, skoro načisto, přepnout a načisto.
A upínání taky nebude úplně triviální - prostě si to chce zkusit - QT je prostě (podle toho jak se povede várka) pěkná svině.
Až budeš mít někde možnost (spíše si myslím, že už ne) vidět Contis, tak se podívej na vedení soukacích hlavic. Matroš vážil cca 7 metráků a hotový kus unesli dva chlapi.
motorovy
Příspěvky: 333
Registrován: 12. 6. 2008, 7:27
Bydliště: Bratislava, Želiezovce, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

8. 10. 2021, 12:47

Sancho Panza píše: 8. 10. 2021, 9:50
Josef píše: 8. 10. 2021, 8:14 Pokud jste si nevšimli, tak požadovaná přímost je do jednoho milimetru. Vyhrubovat z válené oceli a pak na hotovo.
Pokud jsi někdy něco sám hobloval z QT, tak bys zjistil, že to nebude tak úplně jednoduché.
Pro ilustraci, půl metru dlouhý a nesouměrný profil (i stačí že to je mimo osu) se po ohrubování ohne o desetiny i víc.
Takže samozřejmě udělat to jde, ale jednoduché to nebude - jedině ohrubovat, přepnout, skoro načisto, přepnout a načisto.
A upínání taky nebude úplně triviální - prostě si to chce zkusit - QT je prostě (podle toho jak se povede várka) pěkná svině.
Preto to vibrovanie. Posledne čo mám v pamäti sme odvibrovali zvarenec - lože na portálový stroj kde sa po obrobení lože pohli o 3 mm na 8 metroch, odvibrovaním to šlo na 0,1 mm (stále sa jedná o hrubovanie).

Koncom roka mám naplánované frézovanie tenkých dielov z hrubého polotovaru QT, dám sem potom info koľko sa pohol diel bez vibrovania a vibrovaný. Pri obyčajnom valcovanom plechu vibrovanie tiež pomohlo, to mám overené, ale bez čísel.
r4cv
Příspěvky: 2264
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

8. 10. 2021, 3:37

motorovy píše: 8. 10. 2021, 12:47
Koncom roka mám naplánované frézovanie tenkých dielov z hrubého polotovaru QT, dám sem potom info koľko sa pohol diel bez vibrovania a vibrovaný. Pri obyčajnom valcovanom plechu vibrovanie tiež pomohlo, to mám overené, ale bez čísel.
A vedel by si mi s tym pomoct, ked uz mas nejake skusenosti?
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 3716
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

8. 10. 2021, 4:38

Sancho Panza píše: 8. 10. 2021, 9:54
bobik píše: 8. 10. 2021, 8:01 Že by hoblování byl zázračný způsob, jak odstranit vnitřní pnutí materiálu? :D
Zkus si tu lištu z toho zušlechtěnýho QT (s tím profilem :lol: ) vyfrézovat a hned uvidíš o čem je řeč.
Mj, po hoblíku se to QT obvykle skutečně daleko míň deformuje - protože řezné síly jsou jinak a jiné.
To QT má pevnost 1200MPa? Jaký nože se na to hoblování používají? Jinak ať se frézuje nebo hobluje, tak snad na čisto na jedno upnutí se to nedělá ale s hrubovacími přídavky a s nějakou odstávkou, aby se vnitřní napětí mohla vyrovnat. Vždyť do materiálu nikdo nevidí. Z jedný várky se to může po hrubování zdeformovat o pár desetin, z další várky o pár mm.
r4cv
Příspěvky: 2264
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

9. 10. 2021, 6:01

Vzhladom na mozne problemy pri vyrobe a nikomu sa do toho nechce, tak asi bude nahradne riesenie.
Skusim tam napasovat linear velkosti 35 a viac.
motorovy
Příspěvky: 333
Registrován: 12. 6. 2008, 7:27
Bydliště: Bratislava, Želiezovce, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

10. 10. 2021, 7:04

r4cv píše: 8. 10. 2021, 3:37
motorovy píše: 8. 10. 2021, 12:47
Koncom roka mám naplánované frézovanie tenkých dielov z hrubého polotovaru QT, dám sem potom info koľko sa pohol diel bez vibrovania a vibrovaný. Pri obyčajnom valcovanom plechu vibrovanie tiež pomohlo, to mám overené, ale bez čísel.
A vedel by si mi s tym pomoct, ked uz mas nejake skusenosti?
S vibrovaním áno, máme na to vyvinuté zariadenie, stačí to doniesť na dielňu. Obrobiť to neviem, mám max 750 mm na fréze. Tu v Ba je napr. Istrometal, oni majú cnc centrum s 2,5 metrovým stolom.
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“