Gravírka na plošné spoje

Stroje zahranicni produkce, napr. z ciny a podobne, pouze podlozene informace o kvalite a potrebnych upravach takoveho stroje aby byl pouzitelny
Odpovědět
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7578
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

3. 10. 2021, 8:04

Dawe píše: 1. 10. 2021, 5:43
Thomeeque píše: 22. 9. 2021, 4:09 Mazec, vypadá to perfektně! Nemáš náhodou předlohu nakreslenou v Eagle, podělil by ses (stačí .brd)? Zkusil bych to samé fixou.

Dík, T.
Tak co, vydarilo se ti to fixou? :)
Zatím jsem se k tomu nedostal, ale v plánu to je, dám pak vědět (nezávisle na výsledku ;))
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7578
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

9. 10. 2021, 9:26

Ahoj, tak jsem to dnes konečně zkusil. Kreslil jsem originální verzi, pady jsem v Eagle nezvětšoval, použil jsem ale jiný, poměrně primitivní trik - zadal jsem v CAMu menší šířku čáry, než jakou fixa ve skutečnosti dělá, díky čemuž vše trochu naboptná. Myslím, že kresba i lept dopadly dobře, horší to bylo s vrtáním. Resp. by to asi taky bylo v pohodě, jen mám zřejmě hodně tupý 0.7mm vrták (nebo je to Proxxonem nebo špatnými řeznými podmínkami, nemám to moc vychytané), místo hezkých dírek jsou v mědi krátery, škoda :( Desku jsem propípal, bez zkratů.

Kresba (omylem jsem předlohu zezrcadlil, síla zvyku :))
Kresba (omylem jsem předlohu zezrcadlil, síla zvyku :))
Vyleptáno (barvu nechávám pro případ, že by vrták z pod desky vytáhl zbytek leptacího roztoku. Také se lépe středí vrták)
Vyleptáno (barvu nechávám pro případ, že by vrták z pod desky vytáhl zbytek leptacího roztoku. Také se lépe středí vrták)
Vyvrtáno, viz výše.
Vyvrtáno, viz výše.

Btw. ta součástka pro nožičky z rozestupem 1mm skutečně potřebuje 0.7mm otvory?

T.

EDIT: Krátká videa: kreslení, vrtání
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 10. 10. 2021, 11:19, celkem upraveno 1 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 8848
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

9. 10. 2021, 9:58

Jestli jsem viděl dobře ,to opravdu vrtáš obyč černým vrtákem nebo je to optický klam?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Dawe
Příspěvky: 1752
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

9. 10. 2021, 9:59

Ty diry jsou urcite tupy, mozna i nevystedeny vrtak. Jinak to mas pekne. Ja puvodne myslel, zes to vrtal pred leptanim, ale pak jsem si obrazek otevrel na velkem displeji a pochopil ze to tak neni.
Co se tyce vrtani der do kuprexitu, tak vzdy nejprve navrtavam takove otvory kopinatou frezou hned po gravirovani cest, aby finalni vrtaky neuhnuly. Staci 0.2mm hloubka. Tim se clovek vyhne taky tem medenym otrepum v otvorech. Ale chapu ze pri fotoceste jde o krok navic...

Jinak opravdu jsem potreboval 0.7mm diry (coz je, asi souhlasis, take to nejtezsi na vyrobe takove desky). Do nich jdou samostatne pogo piny stejneho prumeru, ktere pak tvori ve vyslednem zarizeni -primitivnim sorteru- napruzeny dotykovy rastr jez se dotyka a tvori kontakt s terminaly zkouseneho IO. Obrazek napovi.
VNH5019h pogo pin patice spasovani PCB (3).jpg
VNH5019A sorting H-bridge Current sensing (2).jpg
VNH5019A sorting H-bridge Current sensing (8).jpg
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7578
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

9. 10. 2021, 10:31

fmodel píše: 9. 10. 2021, 9:58 Jestli jsem viděl dobře ,to opravdu vrtáš obyč černým vrtákem nebo je to optický klam?
Nene, to je klam, používám 1/8" TK vrtáky, ale starší kousky, navíc jsou možná trochu naleptané :roll:

Dawe píše: 9. 10. 2021, 9:59 Ty diry jsou urcite tupy, mozna i nevystedeny vrtak. Jinak to mas pekne. Ja puvodne myslel, zes to vrtal pred leptanim, ale pak jsem si obrazek otevrel na velkem displeji a pochopil ze to tak neni.
Jasné, díky za pochvalu :)

Dawe píše: 9. 10. 2021, 9:59 Co se tyce vrtani der do kuprexitu, tak vzdy nejprve navrtavam takove otvory kopinatou frezou hned po gravirovani cest, aby finalni vrtaky neuhnuly. Staci 0.2mm hloubka. Tim se clovek vyhne taky tem medenym otrepum v otvorech. Ale chapu ze pri fotoceste jde o krok navic...
Ahá, to je výborné! Také už jsem o nějakém "důlčíku" uvažoval, je to pro mne sice krok navíc, ale u jemnějších záležitostí se určitě vyplatí, někdy vyzkouším.

EDIT: Nejlepší by pro mne bylo docílit toho, aby tam ty otvory byly už nakreslené, ale k tomu jsem Eagle CAM ukecat neuměl, zkusím to prozkoumat znovu.

Dawe píše: 9. 10. 2021, 9:59 Jinak opravdu jsem potreboval 0.7mm diry (coz je, asi souhlasis, take to nejtezsi na vyrobe takove desky).
Rozumím, souhlasím :) Díky za vysvětlení a fotky, zajímavé udělátko!

T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Dawe
Příspěvky: 1752
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

10. 10. 2021, 8:07

Thomeeque> no jo, udelatko je vysledkem nedostatku chipu. Clovek pak nekdy musi podobne improvizovat.
Nezkousel jsi fixem i nejake uzke smd, treba QFP s rozteci 0.4mm?
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 838
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

10. 10. 2021, 8:09

Myslím že s tím vrtáním je ta hlvaní chyba špatný posuv na zub.
Ten vrták to odtláčí místo aby se do toho zakousnul a pálí se a tupí se. Stejně tak ten cuprexit pod tím je spíše odbroušenej místo odvrtanej.

Vůbec se neboj ten pousv alespoň zdvojnásobit. Já jsem se s tím taky trochu pral a řešil namotávání špon na vrták (byly dlouhý jemný) a hrana mědi byla s otřepem. Pak jsem to tam narval trochu svižněji a najednou žádný namotávání špon na vrták a okraj mědi naprosto ostrý/čistý řez.

Zkus na nějakým pokusnám vzorku desky takovouto rychlost:
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7578
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

11. 10. 2021, 3:17

Dawe píše: 10. 10. 2021, 8:07 Thomeeque> no jo, udelatko je vysledkem nedostatku chipu. Clovek pak nekdy musi podobne improvizovat.
Nezkousel jsi fixem i nejake uzke smd, treba QFP s rozteci 0.4mm?
Nezkoušel, chtěl jsem zkusit, ale nenašel jsem v Eagle žádný IO v QFP s roztečí 0.4mm (našel jsem s 0.5mm), je tam takový? Ideálně ne moc nožiček, nechci příliš plýtvat Cuprexem.

CZ_Pascal píše: 10. 10. 2021, 8:09 Zkus na nějakým pokusnám vzorku desky takovouto rychlost:
...
Jede ti to krásně! Zkusil bych, ale trochu se bojím, že to nedá můj Proxxon. Kouknu, jestli mám nějaký vrtáček v dostatečném množství, aby případná zlomenina tolik nebolela..

Díky, T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Dawe
Příspěvky: 1752
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

11. 10. 2021, 4:17

Thomeeque> Myslim ze treba FPGA Lattice, LFXP3C je v 0,4mm TQFP-100 pouzdre a mel by byt defaultne v Eaglu 6.x.
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 838
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

11. 10. 2021, 7:29

Thomeeque píše: 11. 10. 2021, 3:17 Jede ti to krásně! Zkusil bych, ale trochu se bojím, že to nedá můj Proxxon. Kouknu, jestli mám nějaký vrtáček v dostatečném množství, aby případná zlomenina tolik nebolela..
No jako samozřejmě dokud to nevyzkoušíš, tak nevíš co to udělá (u těch našich hraček člověk nikdy neví dokud nevyzkouší - tam se nějaký tabulkový postupy nedají všeobecně aplikovat :? ), ale teoreticky by to nemuselo znamenat nějakou zvýšenou zátěž na ten vrták. Ono paradoxně, když ten vrták tím pomalým postupem neztupíš, tak naopak bude ta síla na ten vrták menší, protože to nebude pod sebou tlačit a brousit, ale krásně se zařízne a odhodí šponu pryč :idea: . Myslím si, že to za pokus rozhodně stojí.
Já tam mám nějakých 18000 ot/min - to by ten Proxxon měl dát asi v pohodě.

Už tadyk bylo několikrát zmíněno že velikost třísky se nedá zmenšovat donekonečna a prostě nějakou minimální velikost mít musí :!: A čím tupější břit, tím větší ta špona musí být, aby se přešlo z oblasti odtlačování :arrow: do oblasti odkrajování.

Všichni hobíci jsme začínali/začínáme opatrně polehoučku, ale občas se člověk splete a narve to tam trojnásobnou rychlostí a pak valí vočiska :shock: , že to jede bez vibrací a frézka/vrták vydrží daleko víc než pár kousků. Toho je potřeba se chytnout a vyzkoušet tam příště takový prametr narvat vědomě/cíleně :mrgreen:

Držím palce a těším se na další videa (protože já už jen teoretizuju a k ničemu se sám pořádně nedostanu :oops: :cry: )
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7578
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

12. 10. 2021, 4:29

Dawe píše: 11. 10. 2021, 4:17 Thomeeque> Myslim ze treba FPGA Lattice, LFXP3C je v 0,4mm TQFP-100 pouzdre a mel by byt defaultne v Eaglu 6.x.
Ještě by to šlo :) Vzal jsem i lupu, propípal a dobré.

Image766927904131998103.jpg
Image4099576745763927650.jpg

CZ_Pascal píše: 11. 10. 2021, 7:29 Já tam mám nějakých 18000 ot/min - to by ten Proxxon měl dát asi v pohodě.
Můj Proxxon (s mým zdrojem) točí na maximu 18500. Jenže to je na prázdno, bojím se, co s tím udělá při takto agresivní strategii řezný odpor. Asi si připravím kód pro sérii děr, kde se bude F zvyšovat postupně, abych to příp. včas zarazil. Můžu zkusit i lepší zdroj. Díky za tipy a povzbuzení, až bude nálada, vyzkouším.

T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Dawe
Příspěvky: 1752
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

12. 10. 2021, 4:37

Parada, mas to urcite hezci nez to dokazu vygravirovat. Zkusim najit taky foto.
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7578
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

12. 10. 2021, 4:44

Akorát já právě zjistil, že jsou tam (LFXP3C_XXT100) rozestupy 0.5, nikoliv 0.4 :lol: Njn, důvěřuj, prověřuj.. Nicméně pokud jsou u 0.4mm menší pady, asi by to stále mohlo klapnout, i když už by to asi bylo hodně na hraně.

Dawe píše: 12. 10. 2021, 4:37 Zkusim najit taky foto.
Ideálně i Eagle fajly..
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 12. 10. 2021, 5:06, celkem upraveno 1 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Dawe
Příspěvky: 1752
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

12. 10. 2021, 5:04

Aha, no tak jsem se evidentne spletl. :lol:
Mozna ten vetsi 144pinovy LFXP3C_XXT144 je 0.4mm?
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7578
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

12. 10. 2021, 5:33

Dawe píše: 12. 10. 2021, 5:04 Aha, no tak jsem se evidentne spletl. :lol:
Jj :D Ale netvrdil jsi to na 100%, měl jsem si to ověřit.

Dawe píše: 12. 10. 2021, 5:04 Mozna ten vetsi 144pinovy LFXP3C_XXT144 je 0.4mm?
Noup, 100, 144 i 208, všecko jedna 0.5mm pakáž.. defaultní knihovna lattice.lbr z Eagle 7.7.0..
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Odpovědět

Zpět na „zahranicni produkce“