Vrtání a frézování DPS

postupy vyroby a nejake zajimave navrhy
t256
Příspěvky: 2004
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

8. 11. 2021, 4:52

Kvalita je OK, taky vrtam s tim vicemene nejlevnejsim co koupim na ebay a na obcasne domaci vrtani v pohode. Spis to blbou manipulaci zlomim nez ztupim. Na nahodne vrtani dremelkou z ruky jsem si poridil tohle https://www.ebay.com/itm/403248039992 a pocet zlomenych karbidovych dramaticky klesl. Ale pouzivam to opravdu jen vyjimecne, protoze moc nevydrzi. Treba kdyz zapomenu vyvrtat diru, potrebuju protahnout na vetsi prumer a nechce se mi vytahovat vrtacku apod. Fouknu to do maleho sklicidelka a operativne tim vykousu dirku.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6271
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

8. 11. 2021, 5:17

pokud by měl někdo zájem o vysokootáčkové vřeteno precise 1,2kw - převinuté na 3f 1000hz. atc na 3,175mm
tak písněte sz - nejlépe výměna.

podobné https://www.vitechparts.com/precise-sc52-lenz.html
Mex
Příspěvky: 9223
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 11. 2021, 5:24

Dawe píše: 2. 11. 2021, 10:56
Dawe, kolik prosím jezdíš s tím gravírovaním? Jaký úběr na otáčku a jakou rychlost?
Už se musím konečně taky rozhoupat a zkusit to frézování PCB. Mám tu nějaké gravírovací jehly 30 stupňů/0.1mm, to by mohlo vyhovět.
Na masku sice stejně budu potřebovat fotocestu, ale to už je suchý proces.
I když ta silikonová kočka z videí ve vedlejším vlákně pálila masku laserem. Tak třeba by to nějak šlo. Já jsem zatím do masky laserem jenom dělal popisy.

Díky.
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

8. 11. 2021, 5:38

Mex> nejsem na pocitaci, takze se nemuzu ted podivat, ale treba posledni desticky jsem pred par dny dal na youtube a jsou tam v titulcich i parametry gravirovani.
Jsem momentalne omezeny na 9000 rpm kvuli loziskum vretene, ale prisel jsem na to, ze to presto, pri patricnem zpomaleni posuvu, prekvapive dobre funguje.
Co se tyka vrtani kuprexitu, tak tam neni rychlost posuvu kriticka, to jsem si overil mockrat, ale hadat se o tom nebudu. Dulezite pro perfektni diry je mit ostry a symetricky brouseny vrtacek (stejna delka britu), jehoz hrot nehaze ani par stovek. Blbe je, ze to clovek okem u tech blesich rozmeru pod 0.8mm uz nevidi okem. Jinak dokazou ty vrtacky pres tloustku kuprexitu treba i o 0.2mm uhnout a to u dvouvrstvych PCB, nebo narocnejsich veci uz muze vadit.
edit: 30° gravirovaci kopinate nastroje uz pouzivam jen na nenarocne veci. Nejcasteji pouzivam asi 0.1mm 10° a 15°, pak nepotrebujes tak dobry leveling.

TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Mex
Příspěvky: 9223
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 11. 2021, 5:58

Dawe píše: 8. 11. 2021, 5:38 Mex> nejsem na pocitaci, takze se nemuzu ted podivat, ale treba posledni desticky jsem pred par dny dal na youtube a jsou tam v titulcich i parametry gravirovani.
Jsem momentalne omezeny na 9000 rpm kvuli loziskum vretene, ale prisel jsem na to, ze to presto, pri patricnem zpomaleni posuvu, prekvapive dobre funguje.
Co se tyka vrtani kuprexitu, tak tam neni rychlost posuvu kriticka, to jsem si overil mockrat, ale hadat se o tom nebudu. Dulezite pro perfektni diry je mit ostry a symetricky brouseny vrtacek (stejna delka britu), jehoz hrot nehaze ani par stovek. Blbe je, ze to clovek okem u tech blesich rozmeru pod 0.8mm uz nevidi okem. Jinak dokazou ty vrtacky pres tloustku kuprexitu treba i o 0.2mm uhnout a to u dvouvrstvych PCB, nebo narocnejsich veci uz muze vadit.
edit: 30° gravirovaci kopinate nastroje uz pouzivam jen na nenarocne veci. Nejcasteji pouzivam asi 0.1mm 10° a 15°, pak nepotrebujes tak dobry leveling.
Děkuji.
Takže 9000RPM a F400, tedy nějakých 0.045mm/otáčku. To je docela dost.
Musím použít co mám, a jiné než 30 stupňové jehly nemám. Ale při minimální hloubce vniku by to snad nemuselo moc vadit, ne?

K vrtání: snažím se s tím jezdit tak rychle, aby z toho lezla špona a ne prach. A pak jsou díry perfektní.
U běžných rozměrů mezi 0.5-1.5mm mi vychází posuv na otáčku tak mezi 1/30 - 1/40 průměru vrtáku.
Dokonce často musím použít vrták o 0.05mm větší, protože díra má tak přesný rozměr, že mám problém tam dostat kalibrovaný trn přesného průměru.
Konkrétně když používám ložiskové jehly jako registrační piny.
Uhnutí 0.2mm na 1.5mm cuprextitu mi připadá dost hrozné.
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

8. 11. 2021, 6:31

Mex píše: 8. 11. 2021, 5:58 Musím použít co mám, a jiné než 30 stupňové jehly nemám. Ale při minimální hloubce vniku by to snad nemuselo moc vadit, ne?...
V te hloubce je prave schovany ten problem, protoze polotovary desek nejsou vubec rovne a litaji desetinu sem/tam na 100mm. Clovek si ani nemuze hrat s nejakym vyrovnavanim, to je fakt dost neproduktivni. Takze je potreba autoleveling. Ale ani po celkem detailnim autolevelingu (treba ja pouzivam nejcasteji rastr 6mmx6mm) to neni pro pouziti 30° frez idealni a pokud je na desce nejaka lokalni propadlina nebo kopec, tak viditelne kolisa sirka gravirovane stopy. Pri DOC 0.1mm (coz je u takove frezy nominal pro 0.18mm siroke izolacni mezery) se pak muze stat ze i freza vyjede chvilkove z rezu. A v tom vezi ten problem.
Frezou s 10° vrcholovzm uhlem muzes jezdit pro stejnou sirku stopy nominalne hloubeji a zabranit tomu, plus ti s variablni vyskou povrchu mene kolisa jeji sirka. Viz obrazky pro ilustraci, prestoze je mi jasne ze si to dokazes predstavit.
Pokud te ted napada, ze pro mene detailni desky to neprestavuje problem, protoze si tam muzes dovolit sirsi izolacni mezeru, jeji variace te taky moc nemusi trapit a tak proste zajedes s 30° frezou nominalne hloubeji...tak mas pravdu jen castecne. Protoze u 0.1mm siroke spicky takova freza vydrzi max. dlouhodobe kolem 0.25-0.30mm DOF, pak uz se stava ze se ulomi jeji spicka. Zalezi i na dane desce, ale o moc hloubeji to neni dobre. Pro takove nenarocne gravirovani pak s 30° frezou dava smysl ty se sirsi 0.2mm spickou.
30deg.PNG
10deg.PNG
...Uhnutí 0.2mm na 1.5mm cuprextitu mi připadá dost hrozné.
Mne to taky pripada hrozne, ty 0.2mm je mysleno "sikme" vrtani a posun v umisteni diry, nikoliv jeji prumer...abych to upresnil. A to byl extrem u nepredvrtanych der. Odhadem ale tak kazdy desaty vrtacek z tech levnych cinskych karbidovych sad mi urcite uhybal tak, ze to bylo u dvouvrstvych pcb patne..
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Mex
Příspěvky: 9223
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 11. 2021, 7:09

Nojo, no. Musím vycházet z toho co mám. Když jsem ty jehly kdysi dávno kupoval, tak jsem si říkal, že ostřejší úhel už bude strašně křehký. Že pak se to musí zlomit už když se na to člověk jenom špatně podívá.
Možná svůj první tišťák pojedu jen velmi mělce, řekněme 0.05mm. Uvidím, jak to bude vypadat. Pak případně udělám ještě jedno kolo třeba na těch 0.1mm.

Mně je jasné, že jsi myslel odchylku polohy, kde ten vrták vyleze. I když při tak velké odchylce (0.2mm na 1.5mm) už by se to zřejmě projevilo i na průměru díry. Ten karbiďák je přece slušně tuhý, i v těm malých průměrech. Tak to by se spíš zlomil, než by uhnul o nějakých 7.5 stupně (pokud to správně počítám).
Celkem běžně vrtám 2 desky. Zatím jen jednou jsem vrtal 3. Ale už na těch dvou deskách by se to muselo šíleně projevit.
Faktem je, že profíci, kteří vrtají těch desek tak 5-8, nahoru dávají tenký hliníkový plát.

Každopádně díky za info.
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

8. 11. 2021, 7:26

Mex píše: 8. 11. 2021, 7:09 Možná svůj první tišťák pojedu jen velmi mělce, řekněme 0.05mm. Uvidím, jak to bude vypadat. Pak případně udělám ještě jedno kolo třeba na těch 0.1mm.
Zase moc male DOC neni taky dobre, protoze by ses mel uz prvnim pruchodem proriznout pres vrstvu medi (u me 35um, 18um mi na gravirovani dobre nefungovaly). Vsak uvidis, pak se pochlub.
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Mex
Příspěvky: 9223
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 11. 2021, 8:09

Dawe píše: 8. 11. 2021, 7:26
Mex píše: 8. 11. 2021, 7:09 Možná svůj první tišťák pojedu jen velmi mělce, řekněme 0.05mm. Uvidím, jak to bude vypadat. Pak případně udělám ještě jedno kolo třeba na těch 0.1mm.
Zase moc male DOC neni taky dobre, protoze by ses mel uz prvnim pruchodem proriznout pres vrstvu medi (u me 35um, 18um mi na gravirovani dobre nefungovaly). Vsak uvidis, pak se pochlub.
Já vím. To je nakonec skoro smysl akce. Udělat průzkum bojem jak moc to bude výškově lítat, a tedy jestli a kolik bude nedoříznutých částí a kolik bude naopak až moc širokých.
Docela mě láká to jít hned zkusit. Jenže budu muset udělat nějaké přípravy, jako nainstalovat nějaký vstup od "sondy" a tak.
Což se snadno řekne, a normálně i snadno udělá. Ale při výrazně omezené pohyblivosti a na berlích to není zas úplně triviální. Na těch berlích je nejblbější to, že má člověk pořád zaměstnané obě ruce a nemůže nic jednoduše přenášet.

Lepíš to předpokládám oboustrankou. Já to asi jako obvykle dám ještě na registrační kolíky.
Jen bude třeba nějak vymyslet algoritmus práce, abych se při levelingu to těch trnů netrefil. A osadit je dodatečně možná bude znamenat nějaký pohyb v ose Z a tedy výškové zkreslení.

Původně jsem zvažoval to generovat přes PCB-gcode. Ale ten je jenom pro Eagle, a ten chci brzo zcela opustit a jít na KiCAD. Tak asi rovnou začnu s FlatCAMem. Což asi taky chvilku zabere se ho naučit.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7622
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

8. 11. 2021, 8:32

vvitty píše: 8. 11. 2021, 4:09 Kvalita - no pro hobika prijatelna :D
Mluvíš o HPTec z CNC shopu? Pro profíka přijatelná neni? V čem je problém?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

8. 11. 2021, 9:20

Mex> Jo, ja polotovar desky prilepim tenouckou nepruznou oboustrankou primo na rovny povrch (mam na to primitivni srovnane pripravky ze dreva nebo MDF - na tom to drzi nejlip. Popsal jsem to uz tady.
Nijak polotovar nearetuju, protoze obrys vyslednych desek prakticky vzdy stejne odfrezuju.
Co se tyce sw, tak pouzivam historicky nejvic Eagle s PCB-gcode. Ale znam i praci s KiCADem a na vetsi projekty mam Altium a tam potom pouzivam pres Gerber taky FlatCAM. A prestoze je FlatCAM fakt schopny, tak uprimne mi nejsnazsi a nejrychlejsi porad prijde spustit to ULP primo z Eaglu s prednastavenou overenou konfiguraci ... ale to je individualni.

Jinak ono to neni az tak slozite. A asi to zni, ze z toho delam strasnou vedu. Ale to je tim, ze to gravirovani PCB delam uz dlouho, jednu dobu jsem fakt graviroval vetsi mnozstvi desek a taky velike rozmerove (treba 400mmx160mm) a pritom velmi detailni layouty. Tak jsem si prosel nejakym vyvojem, aby mi to fungovalo dobre. Pro mensi desticky a vetsinove THT komponenty to gravirovani neni obtizne.
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Mex
Příspěvky: 9223
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 11. 2021, 9:29

Mně se ten PCB-gcode taky docela líbí. Dodělal jsem si tam i nějaké drobnosti. Používám to na generování dat pro vrtání.
Ale protože už chci od Eagle odejít, tak s frézováním asi rovnou začnu s FlatCAMem. Ono měnit to pak později je vždy horší, protože člověk v tom hledá to, co znal ze starého systému. A někdy se těžko smiřuje s tím, že to tam není nebo je to tam nějak úplně jinak.
Mex
Příspěvky: 9223
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 11. 2021, 9:33

Dawe píše: 8. 11. 2021, 9:20 ... A asi to zni, ze z toho delam strasnou vedu. ...
Tak ten pocit z toho rozhodně nemám.
Píšeš to vždy stylem "... je to tak, protože ...", tj. se zdůvodněním tvrzení. Což je super.
Takže díky.
lubbez
Příspěvky: 2192
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

10. 11. 2021, 5:31

Chlapi, já vás obdivuju. Párkrát jsem frézoval tišťák, vždycky to byla bída. Teď jsem si udělal speciální mašinku na plošňáky, ale stejně tam budu gravírovat jenom štítky a nějaké blbosti a ty plošňáky zase jenom fotocestou. Umím si představit třeba jeden vzorkovej, ale pak už jenom profi výroba. A ani to nemusí být z číny, i ten Pragoboard ujde.
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

11. 11. 2021, 12:19

Mex> za malo, pak se pochlub jak ti to jde ci nejde.
lubbez píše: 10. 11. 2021, 5:31 ...Umím si představit třeba jeden vzorkovej, ale pak už jenom profi výroba. A ani to nemusí být z číny, i ten Pragoboard ujde.
Vsak ja to tak mam taky, to frezovani je samozrejme na jednotky prototypu daneho layoutu. Ale tech layoutu muze byt neurekom. :D Jedinou, ale hlavni vyhodou pro me je flexibilita - kdyz potrebujes malou zmenu hned a ne zitra nebo pozitri. Oproti fotoceste resp. leptani i lepsi opakovatelnost - clovek nemusi resit podleptani.
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Odpovědět

Zpět na „plosnaky“