Gravírka na plošné spoje

Stroje zahranicni produkce, napr. z ciny a podobne, pouze podlozene informace o kvalite a potrebnych upravach takoveho stroje aby byl pouzitelny
Odpovědět
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

29. 10. 2021, 3:11

Thomeeque> dnes jsem delal narychlo redukci z TQFP44 (0.8mm roztec) na DIP40.
Dopadlo to celkem slusne, na 0.5mm bychom byli na tom s tema ruznyma technologiema, rekl bych srovnatelne - viz foto po gravirovani a vrtani 0.4mm der a vysledku pred ocistenim (ty obri duzny jsou btw 0.8mm :D )
Přílohy
PCB gravirovani frezovani adapter TQFP44 to DIP40 package (1).jpg
PCB gravirovani frezovani adapter TQFP44 to DIP40 package final (2).jpg
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
t256
Příspěvky: 2004
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

29. 10. 2021, 5:28

Jen pro srovnani, ted jsem delal desticku mou oblidenou technologii prenosu toneru. Vytisknout na zluty papir, prohnat laminatorem, sup do chloridu. Za 5minut hotovo.
Přílohy
pcb.JPG
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7622
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

5. 11. 2021, 10:03

t256: Také pěkný výsledek (zkus něco hodně jemného, třeba /viewtopic.php?p=427788#p427788). Těch pět minut ti sice nevěřim, ale rychlejší to asi je.

Dawe: Ty by ses možná dostal trochu dál, za cenu užších cest (já se pod těch 0.3mm prostě z principu nemám šanci dostat, leda někde sehnat "ostřejší" fixku, což jsem zatím nezkoušel). Ty otřepy z toho ještě nějak dostaneš (kartáčkem?)?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

5. 11. 2021, 10:27

Thomeeque > jojo, prejedu to na zaver vzdy jeste bronzovym kartackem a jde to skoro samo.
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

7. 11. 2021, 9:36

Jeste k tomu casu. Dnes jsem delal jeste dalsi dve ty redukce a trvalo to celkem 19 minut, vcetne nalepeni kuprexitu, autoleveling, ocisteni a vseho. Takze pod 10minut na desticku, kdyz uz je hotovy g-code.
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
Dawe
Příspěvky: 1810
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

7. 11. 2021, 9:56

Thomeeque píše: 5. 11. 2021, 10:03 Dawe: Ty by ses možná dostal trochu dál, za cenu užších cest (já se pod těch 0.3mm prostě z principu nemám šanci dostat, leda někde sehnat "ostřejší" fixku, což jsem zatím nezkoušel)...
Vzpomnel jsem si, ze kdyz jsem jeste na skole rysoval tusi, tak existovala Centropen trubickova pera i s hrotem 0.18mm a 0.25mm. Mozna by stalo za to je vyzkouset... v ramci posouvani hranic technologie :D
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3s+MMU2s
Markforged Mark2
t256
Příspěvky: 2004
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

7. 11. 2021, 10:54

Thomeeque píše: 5. 11. 2021, 10:03 t256: Také pěkný výsledek (zkus něco hodně jemného, třeba /viewtopic.php?p=427788#p427788). Těch pět minut ti sice nevěřim, ale rychlejší to asi je.
To mi o moc jemnejsi neprijde, ale delam takto i desky na TQFP pouzdra s rozteci vyvodu 0.5mm bez nejakych problemu. Tohle jsem vyfotil protoze jsem ho zrovna vyrobil. Cas jsem nemeril, ale kdyz nepocitam zahrivani chloridu a laminatoru, o moc dyl to nebude. vytiskle a prelaminovane je to prakticky hned a kdyz neni moc vysumely chlorid, je to vyleptane za 3-4minutky.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7622
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

7. 11. 2021, 8:29

Tak až bys zase dělal TQFP pouzdra s rozteci vyvodu 0.5mm, tak se plz pochlub. Jak řešíš vrtání? Je fajn, že máš díry "předvrtané" už leptem 👍

Dawe píše: 7. 11. 2021, 9:56
Thomeeque píše: 5. 11. 2021, 10:03 Dawe: Ty by ses možná dostal trochu dál, za cenu užších cest (já se pod těch 0.3mm prostě z principu nemám šanci dostat, leda někde sehnat "ostřejší" fixku, což jsem zatím nezkoušel)...
Vzpomnel jsem si, ze kdyz jsem jeste na skole rysoval tusi, tak existovala Centropen trubickova pera i s hrotem 0.18mm a 0.25mm. Mozna by stalo za to je vyzkouset... v ramci posouvani hranic technologie :D
Trubičkové pero jsem zkoušel používat na začátku, ale zavrhl jsem to. Zaprvé byl také potřeba leveling, což by ještě šlo, ale hlavně se to zacpávalo při přejezdu přes dříve nanesený a již trochu zaschlý lak (a takových přejezdů je v Eaglem vygenerovaných HPGL mraky). Fixe to nějakým zázrakem nevadí. Možná je to dané lakem, až tak jsem s tím neexperimentoval. Pro moje potřeby těch 0.3mm zatím nebyl problém (já zase takové jemnůstky nedělám), jemnější čára by znamenala více plottrování, asi to nemá smysl hrotit (asi by pak už začal být i problém s přesností samotného stroje, už teď je vidět, že je tam nějaký rozptyl).
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
t256
Příspěvky: 2004
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

7. 11. 2021, 9:03

Thomeeque píše: 7. 11. 2021, 8:29 Tak až bys zase dělal TQFP pouzdra s rozteci vyvodu 0.5mm, tak se plz pochlub. Jak řešíš vrtání? Je fajn, že máš díry "předvrtané" už leptem 👍
Vrtam ruco coz je trochu nevyhoda takoveho postupu, na takove vrtacce s cinkym 300W vretenem ER11 pridelanym na pojezd z historickeho HDD :-)
Ale vrtam naproste minimum, takze to nijak neresim, s smd je prace mnohem rychlejsi. Ty "predvrtane" diry jsou celkem k nicemu, i kdyz ma cinsky bazmek jen 12000 otacek, tak to karbidovy vrtak nijak nenavede, dira se vyvrta kamkoliv. Snad jen se tak lip trefuje protoze vidis kde ma pad stred. Desku s temi hustymi vyvody ted tady zadnou nemam, ale dodelavam novy laminator, tak pri zkouseni muzu neco vyfotit.
t256
Příspěvky: 2004
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

25. 11. 2021, 7:51

Thomeeque píše: 7. 11. 2021, 8:29 Tak až bys zase dělal TQFP pouzdra s rozteci vyvodu 0.5mm, tak se plz pochlub. Jak řešíš vrtání? Je fajn, že máš díry "předvrtané" už leptem 👍
Zdejsi diskuze mne primela abych konecne potunil laminator a tady je zdokumentovan cely proces vyroby desky a vysledek.
Fotky nejsou kdovi co, na foceni mam jen mobil, ale myslim ze podstatne na nich videt je.
Sirka spoju je od 5 do 20 mil (0,127-0,508mm), vse je popsane na desce myslim srozumitelne.

Vytisk na zluty papir z ebay. Vytisknu si to nejdriv na normalni A4 abych videl kde je pozice tisku a pak o neco vetsi kousek zluteho papiru nez je motiv prilepim k A4 papirovou olizovaci paskou a sup znovu do tiskarny. Setrim si tak zluty papir
zl1.JPG






zl2.JPG
Zluty papir jen prehnu pres okraj desky a strcim do laminatoru. Nijak ho k desce nelepim, pri te teplote lepidlo vytekalo z pasky (pripadne se uplne roztavila) a zbytecne zasirala valce. Teplotu pouzivam 190C a reguluju ji cinskym regulatorem REX C-100. Koupil jsem na Ali cca za 3kila verzi s relatkem a topne telesa spinam primo vestavenym rele v regulatoru. Jednoduche a levne, je to PID takze teplotu drzi pekne. Puvodni regulace bimetalem byla nahovno, protoze teplota byla nizka a litala o 30°C coz je moc. Podstatne je nechat laminator poradne nahrat aby teplota valcu byla skutecne takova jaka ma byt, coz muze chvili trvat protoze valce se nahrivaji od topneho telesa pres vzduchovou mezeru. Ja to pro jistotu zmeril teplomerem mezi valci, abych vedel za jak dlouho jsou nahrate. Je dobre pouzit laminator ktery ma zahrivane oba valce, pry se vyskytuji i takove, ktere maji topne teleso jen nad jednim. Nejspis bude treba laminator oddeklovat, protoze nemaji drahu delanou na neohebny material. Ale to neni zadny problem. Pokud je moc vysoka teplota, toner je rozmazany, pokud nizka, neni dokonale prilepeny a slity. Rychlost posuvu mam cca 30mm/min aby se deska poradne prohrala. Nejspis by mohl byt i rychlejsi, tohle jsem jeste neladil.
zl3.JPG
Po zalaminovani zluty papir sloupnu hned jak to zchladne. Jde to lehce jako kdyz odlepujete samolepku. Pokud se neco nepovede, neni nic jednodussiho nez to smaznout hadrem namocenym v acetonu a zalaminovat znovu. Nasledne uz deska leti do chloridu.
Tady je vyleptana deska s tonerem
zl4.JPG
Toner se da smyt acetonem, ale tady jsem ho pro ucely foceni pracne odrbal praskem na vany. Smaznout acetonem jde lehce, ale mam nejaky podivny material na desky a smazly toner se dostane do laminatu a udela tam nehezke fleky ktere uz nejdou dolu. Nicemu to nevadi, jen to blbe vypada, takze jsem dal nezkoumal jak tomu predejit.
Tady je vysledek.
zl5.JPG
Blbe se to vecer foti, deska se porad leskne, takze jeste foto proti svetlu.
zl6.JPG
Myslim ze vysledek je celkem uspokojivy a hlavne cely proces je velice rychly a neni k nemu potreba prakticky zadne specialni vybaveni.
Napsani tohoto prispevku mi trvalo nekolikanasobne dyl nez vyrobit tu desku :-)
Pokud si budete chtit nekdo zafrezovat a srovnat, prikladam uvedenou desku kterou jsem si rychle pro ladeni laminatoru nacrtnul ve formatu eagle ze soucastek ze kterych prave neco bastlim. Osobne pri teto metode pro jistotu nepouzivam cesty uzsi nez 10mil, ale je videt ze jdou udelat bez problemu i polovicni.
Přílohy
test leptani.rar
(13.27 KiB) Staženo 5 x
Naposledy upravil(a) t256 dne 25. 11. 2021, 8:04, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6271
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

25. 11. 2021, 8:03

pěkné , mohl bys dát odkaz na papír , a jakou tiskárnu používáš ?
kancelářský tiskárny dávají strašně málo toneru apři pokusech to nekrylo .
t256
Příspěvky: 2004
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

25. 11. 2021, 8:13

Zluty papir je tohle https://www.ebay.com/itm/333831811965
Tiskarnu mam OKI MC350, nedavno je prodaval typek z Kromerize na aukru za 350 kacek. Jen tam chybely valce, jinak byla prakticky nepouzita - cca 4000 vytisku.

S tim krytim muze byt problem prave v nizke teplote laminace. Toner se pekne neslije a pak se proleptava. Samozrejme nastaveni uspory toneru v ovladacich tomu taky moc nepomuze. Taky neni dobre desku macerovat v chloridu pul dne. Ja leptam s nahratym chloridem na cca 60C a bublifukem odhadem tak 3 minutky (nestopoval jsem to).
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6271
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

25. 11. 2021, 8:24

ok dík
některé tiskárny prostě šetří a ani jim to nejde vymluvit , ono je to vidět i na tisku na obič papír že nekrejou .
Uživatelský avatar
Radhard
Příspěvky: 114
Registrován: 1. 7. 2020, 10:19
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 11. 2021, 10:42

A co teprve když se použijou barevné lepící papíry (tisne se na tu lepící vrstvu), tak to jsou výsledky. Odlepení papíru probíhá potopením nalaminované sestavy do vody. Žádné násilí.
A cena lidová.
blp.jpg
t256
Příspěvky: 2004
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

26. 11. 2021, 6:24

Kdyz pouzijes ten zluty papir z ebay, nemusis nic macet, proste ho hned sloupnes. Jde to samo. Nekdo zminoval, ze to lepidlo muze zasirat tiskarnu, kdyz se v zapekacce natavi.
Odpovědět

Zpět na „zahranicni produkce“