Rezonance vřetene dvoukotoučové brusky

miv
Příspěvky: 340
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

14. 1. 2022, 12:33

david.1 píše: 13. 1. 2022, 11:22 Mne život naučil,že pokud lepím ložiska do věcí,které mají vůli vlivem opotřebení nebo propasování-a jsou axiálně zajištěná-tak odmastím vždycky jen jednu stranu,tu druhou jen otřu. V provozu to drží dostatečně a hlavně- dá se to rozebrat..
Já tu druhou stranu dokonce asi i trochu přimáznu olejíčkem, protože ten Loctite 603 drží strašlivě. Vymezuje vůli až do 0.1 mm a výrobce tvrdí, že mu nevadí ani mastnota. Demontovat to lze jen tehdy, nahřeje-li se to na cca 250 stupňů.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 2767
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

14. 1. 2022, 7:24

300 °C a ono to povolí když už si to nalepil. Pokud je to ovšem možné nahřát v tomto případě ano jinak taky jednu stranu neodmašťuju, nebo dokonce separuju.
Tak a zdá se že tu máme problém. Tím žes přilepil vnitřní kroužky na vyčvachtanou hřídel, tak ti nebeží hřídel rotoru přesně v ose ložiska.
Záleží jestli to jen suvně chodilo to ložisko, a nebo byla vůle na hřídeli třeba 2 desetiny a vibrátor je na světě
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
miv
Příspěvky: 340
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

14. 1. 2022, 12:24

kenybz píše: 14. 1. 2022, 7:24 300 °C a ono to povolí když už si to nalepil. Pokud je to ovšem možné nahřát v tomto případě ano jinak taky jednu stranu neodmašťuju, nebo dokonce separuju.
Tak a zdá se že tu máme problém. Tím žes přilepil vnitřní kroužky na vyčvachtanou hřídel, tak ti nebeží hřídel rotoru přesně v ose ložiska.
Záleží jestli to jen suvně chodilo to ložisko, a nebo byla vůle na hřídeli třeba 2 desetiny a vibrátor je na světě
Dnes jsem to demontoval (kombinace ohřevu a stahováku). Naštěstí jsem tam toho lepidla kápl jen jako šafránu. I tak to ale drželo dost silně. Znovu jsem to pořádně umyl a jemným smirkovým papírem očistil všechny plochy. Zdá se ale, že to není tak zlé, jak to původně vypadalo. Hřídel je před uložením pro ložisko osazená (viz přiložený náhled). Přes toto uložení lze ložisko sice volně nasunout, ale na konec se již musí nalisovat nebo za tepla nasunout. Poprvé jsem měl značný rozdíl mezi teplotou ložiska a hřídele, takže se mi zdálo, že je tam vůle. Při stejné teplotě je to ale OK. Jediné, co mne napadá, je buď nesousost levé a pravé strany ať už ohnutá hřídel nebo uložení ve štítech. Další možnost by mohla být menší rozteč dosedacích ploch pro vnější kroužky, takže by se ložisko opíralo vnějšími kroužky. Budu zkoušet dál. Už to umím rozebrat rychle, snadno a bez násilí.
IMG_20220114_130842[1].jpg
david.1
Příspěvky: 1067
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

15. 1. 2022, 4:07

miv píše: 14. 1. 2022, 12:24

Dnes jsem to demontoval (kombinace ohřevu a stahováku). Naštěstí jsem tam toho lepidla kápl jen jako šafránu. I tak to ale drželo dost silně. Znovu jsem to pořádně umyl a jemným smirkovým papírem očistil všechny plochy. Zdá se ale, že to není tak zlé, jak to původně vypadalo. Hřídel je před uložením pro ložisko osazená (viz přiložený náhled). Přes toto uložení lze ložisko sice volně nasunout, ale na konec se již musí nalisovat nebo za tepla nasunout. Poprvé jsem měl značný rozdíl mezi teplotou ložiska a hřídele, takže se mi zdálo, že je tam vůle. Při stejné teplotě je to ale OK. Jediné, co mne napadá, je buď nesousost levé a pravé strany ať už ohnutá hřídel nebo uložení ve štítech. Další možnost by mohla být menší rozteč dosedacích ploch pro vnější kroužky, takže by se ložisko opíralo vnějšími kroužky. Budu zkoušet dál. Už to umím rozebrat rychle, snadno a bez násilí.IMG_20220114_130842[1].jpg
To zkoušení začni tím,že kotvu odneseš někam na soustruh,jednu stranu (za ten průměr pro ložisko) upneš do vycentrované (!) univerzálky,druhý průměr hodíš do lunety, nalepíš tam hodinky a oměříš 1.) házivost kotvy přes plechy a za 2.) házivost konce hřídele + tam,kde se dávají kotouče..Ten samý postup znovu na druhé straně-po otočení kotvy . Případně,když už to bude v mašině,tak můžeš rovnou opravit navrtávky. To samozřejmě v ideálním případě,že kotva nebude házet. Jinak nejdřív srovnat( v prizmatech pod lisem) a pak opravit navrtávky. Nakonec upnout mezi hroty a nesmí házet víc než tři stovky. Pak za kvalitu a neházivost ručím, i když kotva nebude vyvážená.
miv
Příspěvky: 340
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

15. 1. 2022, 5:02

david.1 píše: 15. 1. 2022, 4:07
miv píše: 14. 1. 2022, 12:24

Dnes jsem to demontoval (kombinace ohřevu a stahováku). Naštěstí jsem tam toho lepidla kápl jen jako šafránu. I tak to ale drželo dost silně. Znovu jsem to pořádně umyl a jemným smirkovým papírem očistil všechny plochy. Zdá se ale, že to není tak zlé, jak to původně vypadalo. Hřídel je před uložením pro ložisko osazená (viz přiložený náhled). Přes toto uložení lze ložisko sice volně nasunout, ale na konec se již musí nalisovat nebo za tepla nasunout. Poprvé jsem měl značný rozdíl mezi teplotou ložiska a hřídele, takže se mi zdálo, že je tam vůle. Při stejné teplotě je to ale OK. Jediné, co mne napadá, je buď nesousost levé a pravé strany ať už ohnutá hřídel nebo uložení ve štítech. Další možnost by mohla být menší rozteč dosedacích ploch pro vnější kroužky, takže by se ložisko opíralo vnějšími kroužky. Budu zkoušet dál. Už to umím rozebrat rychle, snadno a bez násilí.IMG_20220114_130842[1].jpg
To zkoušení začni tím,že kotvu odneseš někam na soustruh,jednu stranu (za ten průměr pro ložisko) upneš do vycentrované (!) univerzálky,druhý průměr hodíš do lunety, nalepíš tam hodinky a oměříš 1.) házivost kotvy přes plechy a za 2.) házivost konce hřídele + tam,kde se dávají kotouče..Ten samý postup znovu na druhé straně-po otočení kotvy . Případně,když už to bude v mašině,tak můžeš rovnou opravit navrtávky. To samozřejmě v ideálním případě,že kotva nebude házet. Jinak nejdřív srovnat( v prizmatech pod lisem) a pak opravit navrtávky. Nakonec upnout mezi hroty a nesmí házet víc než tři stovky. Pak za kvalitu a neházivost ručím, i když kotva nebude vyvážená.
Díky za radu. Začnu shánět někoho se soustruhem.
david.1
Příspěvky: 1067
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

15. 1. 2022, 9:36

V té větě máš chybu!Má tam být:,,Začnu shánět soustruh." Teď už přece máš zdůvodnění,na co ho potřebuješ.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 2767
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

16. 1. 2022, 10:38

dal bych to raději do prizma kostek a na příměrné desce změřil házivost hodinkama. V tom soustruhu to stáhneš jak ve sklíčidle, tak i v té lunetě a naměříš kdo ví co.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
miv
Příspěvky: 340
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

18. 1. 2022, 5:40

kenybz píše: 16. 1. 2022, 10:38 dal bych to raději do prizma kostek a na příměrné desce změřil házivost hodinkama. V tom soustruhu to stáhneš jak ve sklíčidle, tak i v té lunetě a naměříš kdo ví co.
Hlásím problém odhalen a vyřešen. Hřídel byla v pořádku, čela motoru ale nikolivěk. Ta byla poněkud nerovnoběžná. Po náhradě ložisek za dvouřadá naklápěcí už se to točí bez rezonancí. Možná by opravdu stačila 6305-C3, ale ta naklápěcí fungují dobře. Už na to lze položit to kafe, aniž by spadlo.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 2767
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

18. 1. 2022, 8:18

super tak se podařilo a to je jen dobře.
Jak psal kamarád qwer sů to jednoduché stroje a nemá smysl chtít extra ýsledky. Hlavně aby to bylo přijatelné.
Kotouče už si tam dal?
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
miv
Příspěvky: 340
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

19. 1. 2022, 11:20

kenybz píše: 18. 1. 2022, 8:18 super tak se podařilo a to je jen dobře.
Jak psal kamarád qwer sů to jednoduché stroje a nemá smysl chtít extra ýsledky. Hlavně aby to bylo přijatelné.
Kotouče už si tam dal?
Zkušebně ano. Ale ještě to budu jednou rozebírat, protože jsem to testoval bez opěrných vymezovacích kroužků, které jsem nedával, abych vyloučil předepínání ložisek, které mohlo způsobovat chvění také. Ty kroužky musím nalepit, protože se jinak protáčejí a rezonují také. Dále chci nechat srovnat opěrné příruby kotoučů. Opěrné čelní plochy totiž rozhodně nejsou kolmé k ose otáčení. Díky nim pak brusný kotouč stranově kmitá. Takže ještě nějakou práci to dá. Jinak všem díky za podporu.
miv
Příspěvky: 340
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

19. 1. 2022, 10:15

david.1 píše: 15. 1. 2022, 9:36 V té větě máš chybu!Má tam být:,,Začnu shánět soustruh." Teď už přece máš zdůvodnění,na co ho potřebuješ.
Co takhle něco jako SV18RA, točná délka 1000mm? Je 62 tisíc dobrá cena? Na co se při koupi zaměřit? Co změřit před koupí přímo na místě a jak? Na co si dát pozor?
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 2767
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

20. 1. 2022, 9:17

ty 18-ky Ra to tak odpovídá ta cena. Po tech letech provozu tam bude potřeba jistě nějaká oprava. Vodící plochy na loži pro podélný suport jsou kalené. takže tam nebude velký lavor. Ideální vzít někoho ssebou kdo se vyzná.
Ta cena je přiměřená jsou i výrazně dražší. Vyzkoušel bych zda to maže pak všechny otáčky vřetene postupně od nejnižších. Na vysoké otáčky může jet 18-ka až po zahřátí a nechat běžet třeba 10 minut. Dál bych vyzkoušel všechny posuvy na nortonce a hlavně v pravo vedle suportu páku přepínající směr posuvu při závitování. tam bývá problém, že to nefunguje nebo to nezapadne ta zubová spojka a prostě nejde to hladce. U toho přepínání směru posuvu jsou dovolené maximální otáčky cca 500ot/min. zkusil bych to tak při 350ti, protože to vyžaduje cvik a při vyšších otáčkách to nezkušený nedokáže zařadit aby to šlo hladce a může se zdát, že to nechodí správně.
Na nějaké měření přesností musí být mašina vyvážená a koník seřízený na to nebude mít prodávající nervy to sledovat a trpět :)
upnul bych do soustruhu nějakou kulatinu průměr třeba 60mm v délce 150mm a to lemo bez opření koníkem a stočil bych to o pár mm a pak změřil mikrometrem. vůle ve vřetenu bývá nastavená na 0,02mm dát hodinky nad univerzálu a zapáčit dřevěným hranolem.
Hranol se opře o o lože jednou stranou a druhou se tlačí na univerzálu. je to potřeba vyzkoušet ve dvou směrech to ukáže jestli nejsou pouzdra ve vřetenu kaput když to bude do 0,05mm je to cajk to jde když tak doseřídit, ale jak tam bude desetina a víc to už může vyžadovat opravu.
Když jsem kupoval RA-čko, tak bylo 12km od baráku pod plachtou odpojené stálo 50 hned jsem bral.
Všechno jsou to stroje, které běhaly mnoho let ve fabrikách na směny. najít nějakou topovku je nemožné a tak člověk to prostě vezme a musí si poradit. Díly se dají stále koupit.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
miv
Příspěvky: 340
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

20. 1. 2022, 3:51

kenybz píše: 20. 1. 2022, 9:17 ty 18-ky Ra to tak odpovídá ta cena. Po tech letech provozu tam bude potřeba jistě nějaká oprava. Vodící plochy na loži pro podélný suport jsou kalené. takže tam nebude velký lavor. Ideální vzít někoho ssebou kdo se vyzná.
Ta cena je přiměřená jsou i výrazně dražší. Vyzkoušel bych zda to maže pak všechny otáčky vřetene postupně od nejnižších. Na vysoké otáčky může jet 18-ka až po zahřátí a nechat běžet třeba 10 minut. Dál bych vyzkoušel všechny posuvy na nortonce a hlavně v pravo vedle suportu páku přepínající směr posuvu při závitování. tam bývá problém, že to nefunguje nebo to nezapadne ta zubová spojka a prostě nejde to hladce. U toho přepínání směru posuvu jsou dovolené maximální otáčky cca 500ot/min. zkusil bych to tak při 350ti, protože to vyžaduje cvik a při vyšších otáčkách to nezkušený nedokáže zařadit aby to šlo hladce a může se zdát, že to nechodí správně.
Na nějaké měření přesností musí být mašina vyvážená a koník seřízený na to nebude mít prodávající nervy to sledovat a trpět :)
upnul bych do soustruhu nějakou kulatinu průměr třeba 60mm v délce 150mm a to lemo bez opření koníkem a stočil bych to o pár mm a pak změřil mikrometrem. vůle ve vřetenu bývá nastavená na 0,02mm dát hodinky nad univerzálu a zapáčit dřevěným hranolem.
Hranol se opře o o lože jednou stranou a druhou se tlačí na univerzálu. je to potřeba vyzkoušet ve dvou směrech to ukáže jestli nejsou pouzdra ve vřetenu kaput když to bude do 0,05mm je to cajk to jde když tak doseřídit, ale jak tam bude desetina a víc to už může vyžadovat opravu.
Když jsem kupoval RA-čko, tak bylo 12km od baráku pod plachtou odpojené stálo 50 hned jsem bral.
Všechno jsou to stroje, které běhaly mnoho let ve fabrikách na směny. najít nějakou topovku je nemožné a tak člověk to prostě vezme a musí si poradit. Díly se dají stále koupit.
Díky moc. Již jsem na to začal připravovat doma politickou situaci. Ještě připravím prostor v dílně. Postačí na to základová deska asi 18 cm betonu? Nebo musím posílit?
turnigy
Příspěvky: 1690
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

20. 1. 2022, 4:49

Ešte k tomu meraniu vretena, ja to robím tak, že upnem meter dlhý kus guľatiny/rúry do vretena a na konci vyviniem silu okolo 100N (10 kg) do všetkých strán - najskôr hore/dole, potom vľavo/vpravo. Vôľa by mala byť okolo 0.02 - 0.03mm, ak to bude viac ako 0.05 tak by som ho nebral, oprava vretena na SV18 je veľmi zložitá. S vyjazdenými ložami sa dá v pohode žiť, ale s vybehaným vretenom už je to horšie.
Tos C45-2000
miv
Příspěvky: 340
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

20. 1. 2022, 8:57

turnigy píše: 20. 1. 2022, 4:49 Ešte k tomu meraniu vretena, ja to robím tak, že upnem meter dlhý kus guľatiny/rúry do vretena a na konci vyviniem silu okolo 100N (10 kg) do všetkých strán - najskôr hore/dole, potom vľavo/vpravo. Vôľa by mala byť okolo 0.02 - 0.03mm, ak to bude viac ako 0.05 tak by som ho nebral, oprava vretena na SV18 je veľmi zložitá. S vyjazdenými ložami sa dá v pohode žiť, ale s vybehaným vretenom už je to horšie.
Těch 0.05 je měřeno na univerzále nebo na konci té kulatiny?
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“