Pragochema Brunigal v praxi:

Odpovědět
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4416
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

14. 5. 2022, 5:41

Dnes proběhlo vaření kvérové polévky, pochopitelně v přísně laboratorních podmínkách. Zde jsou postřehy viz dole:

1. vše je až překvapivě snadné
2. výsledek je výrazně lepší než jsme čekali !! Maximální spokojenost.

- minusy. Při vychládání se matroš začně prapodivně srážet. Nevím zda půjde použit znova. Pokud ne, potom je tato činnost poměrně drahá.
- minusy. Ta sračka hnusně žere kůži. Příště rukavice po lokty.
- minusy. Každá třída oceli se probarví diametrálně jinak. Od černé, přes hnědou až do fialova. Nekombinovat rozdílné matroše na jedné zbrani.

Závěrem hlavní dotaz pls !! Ten roztok nejde z rukou ani předmětů prakticky ničím moc smýt. Z brynýrovaného předmětu to ještě docela jde, ale z rukou vůbec. Udělá to divně klouzavý povrch. Prosím chemiky o radu, čím to nejlépe neutralizovat, případně smývat ze sebe i přemětů ??

Obrázek
QNX
Příspěvky: 3419
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

14. 5. 2022, 6:13

elbarto: Brunigal obsahuje hydroxid sodný, takže ta klouzavá sračka na rukou je mýdlo z lidského tuku. Pokud se ti tohle nějak výrazně děje, tak naprosto kašleš na bezpečnost práce. Prostě se v tom nemáchej. Jo a docela dobře to žere i nehty a oči. Neutralizovat to můžeš kyselinou, to může být v domácích podmínkách třeba ocet. Jen počítej s tím, že to kluzké mýdlo ti neutralizací nezmizí. To můžeš asi tak jedině omývat vodou (ideálně tvrdou, dešťovka skoro nefunguje). Po práci doporučuji ošetřit zasaženou pokožku ještě nějakým krémem. Taky to moc nechlastej, je dost jedovaté.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4416
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

14. 5. 2022, 6:19

... již z fotodokumentace je patrné, že se jednalo o pokus v rámci rychlé improvizace. Potom budu páchnout octem a nemůžu za babama, to snad raději citronos. Pokud s tím děláš potom další dotaz, jak příště poznám, že to mám správně koncentrované ? U nové lázně je to jasné, ale u již vařené ? Nebo to tam sypeš dokud se to ještě rozpouští ??
P.S. Ted už nebudu vozit šrouby na čern tomu Šmudlovi Fialovi do Kbel a raději si je uvařím na zahradě.
QNX
Příspěvky: 3419
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

14. 5. 2022, 6:52

S brunigalem nedělám, když už něco černím, tak si lázně připravuju vlastní.
Pokud chceš hlídat jen změnu koncentrace způsobenou odparem vody, tak můžeš použít hustoměr (jestli hustoměr nemáš, tak napiš, mám jich stovky). Skladovat to musíš v uzavřených nádobách, protože jinak ti NaOH bude reagovat se vzdušným CO2 a lázeň ti to časem znehodnotí (a pak už ti nebude fungovat ani ta kontrola pomocí hustoměru).
Milan199
Příspěvky: 2101
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

14. 5. 2022, 7:08

Když jsem jezdil na černění do Semil, tak to nechávali asi 15 min v té černicí lázni // ale nevím jestli to byl brunigal // pak to opláchli a na cca 15 min do hydroxidu - to celé dvakrát. Když se to vytáhlo z toho černidla poprvé, bylo to právě takové hnědo - rezavé // mat 11109 //. To se ale právě mému zákazníkovi líbilo protože to byla maketová soukolí na vláčky. Takže jsem si to tam hlídal, aby mi to "nenačernili".

Jinak jsem si tam obě ty složky vysomroval a pak jsem si černil doma sám. Takže rozehřát se to dá opakovaně.

Pokud se týká práce s tím, tak fakt bacha. Já jsem to ohříval na stole BN102 a ty louhy z toho stroje lezly i po letech. Už bych to doma nedělal, je to strašná prasečina. Údajně se ten brunigal dá vystopovat v odpadních vodách hodně dlouho - tak bacha na likvidaci.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4416
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

14. 5. 2022, 7:28

Když čistím louhem odpady, tak také nikdo neřeší kam to odtéká, to bych uplně nehrotil. Nejvíce mě překpapilo, jak rozdilně barví i jen maličko jiné ocely, samozřejmě vše vařené v jedné lázni. Příště zkusím nějaký nikl i když ten mi případně za pár kaček spáchá Omega. ONYX SZ.
jergus.balaz
Příspěvky: 930
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

14. 5. 2022, 8:19

elbarto píše: 14. 5. 2022, 7:28 Nejvíce mě překpapilo, jak rozdilně barví i jen maličko jiné ocely
Mne chytil jeden záver do višňovej farby. Známi to robí tak, že každú súčiastku nechá minútu v roztoku a potom vytiahne skontroluje a znovu do roztoku. Tak sa dá aspoň trochu trafiť do farby pri rôznych oceliach. Ak by si to prešvihol a chytí ti to napr do šeda, novym handrovym kotučom bez brusnej pasty sa to dá ako tak opraviť.
BalazKovo.sk
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4416
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

14. 5. 2022, 8:26

... ano, to jsi vystihnul přesně, višnovku má Brundibál dost rád :-)
zverodoktor
Příspěvky: 2256
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

14. 5. 2022, 9:45

Ahoj, skúsim pár skúseností a rád:
1. To že je to silne žieravé a máš si dať rukavice a štít, už vieš.
2. Roztok sa používa pri teplote okolo 140-145°C. Teplota varu je v podstate daná koncentráciou solí v roztoku. Ak máš solí málo, roztok bude vrieť pri nižšej teplote a tá začne stúpať postupne s množstvom odparenej vody ( a stúpajúcou koncentráciou solí v roztoku). Najjednoduchšie je vedieť, keď roztok zarobíš čerstvý podľa návodu na brunigale poznačiť si výsledný objem a po ukončení práce a ochladení (dôležité!) doliať destilkou koľko treba. A až potom odložiť. Ak vodu naleješ do vriaceho brunigalu, vzhľadlom na teplotu roztoku cez 140°C a teplotu varu vody 100°C ti obsah hrnca v momente vyprskne do xichtu. To vyzrážanie o ktorom píšeš je spôsobené nižšou rozpustnosťou pri nižších teplotách. Po opakovanom zohriatí sa zase rozpustí, ničomu to nevadí.
3. Teplota je kľúčová pre dobré vyfarbenie. Pri teplotách pod 140°C to čierni blbo alebo vôbec. Nad 145 °C vznikajú nahnedlé až hnedé povlaky.
4. Čiernený predmet by sa mal vkladať do lázne predhriaty, najlepšie vo vriacej destilovanej vode.
5. Roztok Brunigalu je tak koncentrovaný roztok lúhu, že celkom intenzívne rozpúšťa aj sklo. Za tepla dosť rýchlo, za studena tiež, ale pomalšie. S toho dôvodu je dobre používať na dlhšie skladovanie nádobu s polypropylénu, nie skla.
Prajem veľa čierniacich úspechov, Andrej.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
QNX
Příspěvky: 3419
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

14. 5. 2022, 10:41

zverodoktor: Jo, podle teploty varu to půjde také. To je dobrá připomínka.
Mex
Příspěvky: 9663
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

15. 5. 2022, 2:32

elbarto píše: 14. 5. 2022, 7:28 Když čistím louhem odpady, tak také nikdo neřeší kam to odtéká, to bych uplně nehrotil....
Jestli to nějak okrajově nesouvisí s tím, že Brunigal není jen hydroxid sodný.
Ten sice neprospívá biologickým materiálům při přímém kontaktu, ale jinak je celkem neškodný.
To se ale nedá říct o dalších složkách toho přípravku.
HellGrip
Příspěvky: 1086
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

15. 5. 2022, 4:25

zverodoktor píše: 14. 5. 2022, 9:45 Ahoj, skúsim pár skúseností a rád:
1. To že je to silne žieravé a máš si dať rukavice a štít, už vieš.
2. Roztok sa používa pri teplote okolo 140-145°C. Teplota varu je v podstate daná koncentráciou solí v roztoku. Ak máš solí málo, roztok bude vrieť pri nižšej teplote a tá začne stúpať postupne s množstvom odparenej vody ( a stúpajúcou koncentráciou solí v roztoku). Najjednoduchšie je vedieť, keď roztok zarobíš čerstvý podľa návodu na brunigale poznačiť si výsledný objem a po ukončení práce a ochladení (dôležité!) doliať destilkou koľko treba. A až potom odložiť. Ak vodu naleješ do vriaceho brunigalu, vzhľadlom na teplotu roztoku cez 140°C a teplotu varu vody 100°C ti obsah hrnca v momente vyprskne do xichtu. To vyzrážanie o ktorom píšeš je spôsobené nižšou rozpustnosťou pri nižších teplotách. Po opakovanom zohriatí sa zase rozpustí, ničomu to nevadí.
3. Teplota je kľúčová pre dobré vyfarbenie. Pri teplotách pod 140°C to čierni blbo alebo vôbec. Nad 145 °C vznikajú nahnedlé až hnedé povlaky.
4. Čiernený predmet by sa mal vkladať do lázne predhriaty, najlepšie vo vriacej destilovanej vode.
5. Roztok Brunigalu je tak koncentrovaný roztok lúhu, že celkom intenzívne rozpúšťa aj sklo. Za tepla dosť rýchlo, za studena tiež, ale pomalšie. S toho dôvodu je dobre používať na dlhšie skladovanie nádobu s polypropylénu, nie skla.
Prajem veľa čierniacich úspechov, Andrej.
Kur*a, Andi, vždy rád čítam Tvoje príspevky!
Toľko snahy a erudúcie a márnosti v jednom bode sa nikde len tak ľahko nenájde.
Martin
zverodoktor
Příspěvky: 2256
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

15. 5. 2022, 8:50

Milý Martin,
je naozaj pozoruhodné, ako dokážeš v jednej stručnej vete dokonale vyjadriť a zároveň zhrnúť celú podstatu problému. Ďakujem, Andrej.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4416
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

15. 5. 2022, 9:14

... vidím tady poznámku o destilce. Použil jsem kohoutkovku a nestalo se nic zlého, poznámku o destilce jsem v návodu přehlédl nebo to tam nezminují ? To zverodoktor: díky za postřehy mistře.
zverodoktor
Příspěvky: 2256
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

15. 5. 2022, 2:32

Za málo. Destilka je taký štandard pre istotu. Kohútová voda nemusí nijako vadiť, ale ak je napríklad tvrdšia, može sa pri ohrievaní na povrchu predmetu usadzovať kameň a spôsobovať nerovnomerný odtieň. Pri bežných súčiastkach to je asi jedno, ale pri zbraniach kde sa bazíruje na dokonalosti povrchovej úpravy by som ju použil. Ešte je dôležité, aby predmet bol dokonale zbavený hrdze a mastnoty. Odmasťujem obvykle Mafrasolom v ultrazvuku. Asi by stačilo aj bez ultrazvuku za tepla.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Odpovědět

Zpět na „povrchová úprava“