Kompresor Orlík 2-JSK-75

navody prirucky brozury
prosim oznacujte vlakna podle nasledujiciho klice "Frezka nastrojova FNGJ32"

Mareska
Příspěvky: 10
Registrován: 13. 8. 2020, 9:55

4. 8. 2022, 4:39

Zhruba před rokem sem získal vrak kompresoru RND Rýmařov s kompresorem 1-JSK-75 ve variantě s 4kW motorem.
Následovala GO, kterou jsme vzal z gruntu a ted mam stroj, lepší než původní originál , když opouštěl fabriku,
Nicméně mám problém s zpětnou klapkou, netěsní a uniká přes ní vzduch z kotle od odlehčovacího ventilu kompresoru, Intenzita, uniku taková, že to syčí tak, že to nepřeslechnete z 3m.
Je tam starší varianta klapky. https://www.kompreservis-orlik.cz/zpetny-ventil-jsk-75/

Nechme stranou odlitek pro přidělání na příruby potrubí a soustřeďme se na samotný koncentrický ventil. Pokud správně chápu funkci tak na základním odlitku s šroubem jsou 4 dosedací kruhové plochy na které dosedá 0.5 mm plech na který tlačí dva kruhové pružinové plechy a vše uzavírá další cca 3mm plech, Přičemž to funguje tak, že tlak pružin a přetlak v kotli tlačí první plech na dosedací plochy a těsný kontakt dosedací ploch a plechu brání uniku vzduchu, pokud kompresor tlačí tak tlak před ventilem překoná tlak v kotli + tlak pružin odtlačí plech od kterým proudí vzduch do kotle.
Za 60 (můj kus je z roku 1960) přeci jen jak na dosedacích plochách tak na plehu byla řada škrábanců a důlková koroze.
Tak jsem obojí přebrousil a přeleštil.
P150, P500, P1000, P2000 a jeden stupeň leštění. Výsledkem je zrcadlově lesklý povrch jak celého plechu tak dosedacích ploch. Jsem si celkem jist, že se s tím ani v ČKD takhle nesrali.
Nicméně pořád to uniká, unik se snížil, ale pořád ventil propouští vice méně v celé ploše a když na to střiknu mýdlovou vodu bublá to skoro všude.
Co s tím?
Jak patří ty pružinové plechy, mam verzi kde i vnější plech je uzavřeny kruh. Ventil má kolík a tak jsou dvě varianty,
1. Oba plechy leží stejně na sobě a tvoří jakoby jeden plech.
2, Jeden plech se stranově utočí a tím se prohnutí pootočí o 90 stupňu
Která varianta je správná?
Malakh
Příspěvky: 99
Registrován: 3. 7. 2020, 4:31

4. 8. 2022, 6:33

Asi nie co by si chcel pocut, ale vymenil by som tu klapku za novsie vyhotovenie s hviezdicou s silonovym kruzkom.
Kedysi som skusal vycistit, prelestit koncentricke ventily ale nechodilo to ani zdaleka tak ako novy alebo repasovany a toto je vlatne tiez maly koncentricky ventil.
Mareska
Příspěvky: 10
Registrován: 13. 8. 2020, 9:55

5. 8. 2022, 7:23

Ano je to koncentrický ventil, tedy něco k čemu jsem nikdy neviděl výrobní dokumentaci a je mi tak záhadou s jakými parametry (drsnost, rovinnost atd.) dosedacích ploch ten kdo to navrhoval počítal.
Jak plochy tak plech jsem nebrousil v ruce šmirglem, ale lapoval pomocí práškového brusiva.. Zcela v ruce jsem to pak jen přejel na leštičce,ale to už nemá žádný podstatný vliv na geometrii,
Když se podívám na tělo s dosedacími plochami není na něm žádná přesná plocha za kterou by se to dalo upnout tak, aby se i původně ve výrobě daly dosedací plochy zbrousit na plocho s nějakou obtížně dosažitelnou drsností a přesností.
To stejné dosedací plech, zapomněl jsem změřit kolik to mělo původně, ale nyní je sila plechu 521 um a tak je jisté, ani původně to nebylo nijak extrémně tuhé těleso.
Podle meho je problém v pružinových plechách ,

Nahrazovat novějším provedením klapky se mi to moc nechce, jednak nevím zda to má stejné rozměry a šlo by to jen přehodit bez nutnosti měnit příruby a pak poškodilo by to historickou věrnost stroje, Na to celkem kašlu, ale ta nová je proti téhle prostě hnusná, mlj kus je ted bilý s červenou šipkou :-) .
Zkusim z 0,3 mm mosazi vyrobit stejný dosedací plech a dat ho tam s tím původním, mělo by to zvýšit tlak per a uvidíme co to udělá,
Mareska
Příspěvky: 10
Registrován: 13. 8. 2020, 9:55

9. 8. 2022, 6:57

Ucházelo to dál a tak jsem musel změřit rovinnost dosedacích ploch vůčí sobě.
Ukzalo se, že čím je dosedaí plocha dál od středu tím je opotřebovanější a nižší,
Plochy jsou 4 (vnitřní je jen na distanční kroužek) Pokud druhá od středu bude 0 tak třetí je -1 um a čtvrtá dokonce -4 um.
Otázka je co s tím.

Lapováním srovnat, to bych sice uměl a mám na to vybavení, ale v téti pžesnsit to neudělam bez toho abych mihl celou plochy položt na lapovací kotouč a tomu brání šroub , je do základny sice asi zašroubován, ale spoj byl dělán jako nerozebiratelný zajištěn kolíčkem a ranou důlčíkem.
Jěště mě napadlo nalepit na planžetu 130um teflonovou folii, má teplotní odolnost +260C ,ale nevím jak dlouho by vydržela mechanicky?

Už se těš jak budu odvrtávat ten kolíček. :(

Obrázek
morave
Příspěvky: 6
Registrován: 8. 2. 2020, 7:21

2. 9. 2022, 6:36

Oprava sacího ventilu ORLÍK 1 JSK 75.
Po zabroušení a vyleštění dosedacích ploch, to nech zaklapat. Po pár měsících na to zapomeneš a nebude tě to trápit. Není to ventil spalovacího motoru, aby uhořel. Má naprosto jiné podmínky. A sací chladí výtlačný... ještě lze strhnout hrany dosedacích ploch desky, tím se zůží dosedací plocha a urychlí zaklapání obou ventilů. Tohle jsou prakticky bezúdržbové kompresory, jen musí mít stále olej! Nemá-li jseš v p...li..
haasservis
Příspěvky: 11
Registrován: 11. 6. 2021, 4:14

19. 2. 2023, 6:48

Nevíte někdo náhodou při kolika stupních vypíná na orlíku ten teplotní spínač co je na hlavě. Dělám si GO a moc jsem nepochopil důvod provedení toho spínače mám ho na plechovém účku podložený pertinaxovou destičkou takže se nedotýká hlavy ani toho plechu a navíc se ani to plechové účko nedotýká hlavy tak nechápu jak to může fungovat ten pertinax bude dokonalí izolant. Kdybych alespoň věděl jaká je provozní teplota od toho bych odvodil bezpečnou pro vypnutí . Nebo máte někdo jinak vyřešenou ochranu proti přehřátí ,díky
morave
Příspěvky: 6
Registrován: 8. 2. 2020, 7:21

20. 2. 2023, 2:12

Ahoj. Ten teplotní spínač je knoflíkový mžikový , teplota by na něm měla být uvedena . Je to bimetalový mžikový kontakt, který měří vzduch vycházející z kompresoru. Pokud praskne řemen přestane foukat ventilátor, stoupne teplota vzduchu a tohle čidlo rozpojí ovládací obvod stykače motoru a motor se zastaví. Teplotu lze zvolit podle automobilového motoru vzduchem chlazeného - volil bych 110 stupňů Celsia. Někdo tu dával odkaz na dokumentaci ke kompresoru, tuším tříválec. Tam to bude popsáno.
kinedryl
Příspěvky: 229
Registrován: 19. 8. 2013, 10:29

9. 3. 2023, 12:35

Dovolim si vyuzit vlakno...

Da sa nejako odhadnut vykon toho ventilatora na 2-JSK ? Nacisto sa mi rozpadla drazka aj remenica na klukovke, tak to chcem cele zrusit a dat tam nejaky elektricky Mezaxial. Odlahcovaci ventil som uz davno vyhodil, cize cela ta zadna cast je teraz zbytocna.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

9. 3. 2023, 2:28

kinedryl píše: 9. 3. 2023, 12:35 Dovolim si vyuzit vlakno...

Da sa nejako odhadnut vykon toho ventilatora na 2-JSK ? Nacisto sa mi rozpadla drazka aj remenica na klukovke, tak to chcem cele zrusit a dat tam nejaky elektricky Mezaxial. Odlahcovaci ventil som uz davno vyhodil, cize cela ta zadna cast je teraz zbytocna.
... starý, dobrý, nezničitelný, hliníkový Mezaxial.
kinedryl
Příspěvky: 229
Registrován: 19. 8. 2013, 10:29

9. 3. 2023, 5:00

Ano, ved co ine... Ale aky priblizne vykon by mal mat. Mechanicka vrtulka nejak moc extra nefukala a relativne v pohode stacila uchladit obe hlavy. Nerobil nikto takyto upgrade ?
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

10. 3. 2023, 11:39

Výkon bych neřešil, originál fouká tak mizerně, že všechno jiné bude lepší. Pokud chceš super tunning, potom možná nějaký kus plechu jako "difuzor" :-)
morave
Příspěvky: 6
Registrován: 8. 2. 2020, 7:21

12. 3. 2023, 10:01

Chlazení kompresoru a odfuk přetlaku z výtlaku...
Řešíme tu jednoduché věci. V zásadě je třeba určit, v jakém režimu a tlaku kompresor budeme provozovat. Pakliže v občasném, s ručním spouštěním, v pár minutách provozu, netřeba chlazení, odfuk, ani filtr sání... Pokud kompresor poběží nonstop, musí mít filtr sání, vhodný je i tlumič sání, dobré chlazení, odfuk z výtlaku, zpětnou klapku, odkalovač a sušičku vzduchu Dále tlakový spínač, teplotní vypínač (rozpínač) na hlavě kompresoru, stykač, ovládání stykače, jištění a proudový chránič motoru. Ideální je mít kompresor vybaven tak jak byl od výrobce. Tam stačí dolévat a měnit olej, ať běží v jakémkoliv režimu.
Úpravy:
Izentropická účinnost Kompresoru je od 40 do 88%. Tzn, že když u 2 válce Orlík s 5kW motorem budeme počítat se 40%, do tepla půjde 3kW. To 125 W mezaxial zvládne.
Odfuk - lze řešit elektrickým ventilem (solenoid). Je li odfuk odstraněn, zvyšuje se spotřeba energie.
Zpětný ventil, nebo zpětná klapka. Lze použít ventil s kuželkou mosaznou, i vodovodní, s vnitřním průchodem tvaru ventilu. Nebo i vodovodní klapku přímou mosaznou, s mosaznou klapkou vedenou na obou stranách. Neoriginální zpětné ventily a klapky je třeba vždy montovat dle návodu výrobce.
DakotaFred
Začátečník
Příspěvky: 1
Registrován: 30. 9. 2023, 11:32

30. 9. 2023, 3:21

Dobrý den
Nechci zakládat nové vlákno proto pokračuji zde v tomto.
Mám problém po dobu tlakováni mi stále uchází vzduch . Zda jsem dobře pochopil jedná se o odlehčovací ventil . Odhadl bych to tak na jednu třetinu vzduchu, která při tlakováni zbytečně unikne ven .Po natlakování a vypnutí si odfoukne a zpět již neuchází . Dle čtení , jsem pochopil ,že po sepnutí by ten vzduch tam měl chvíli unikat a postupně přestát po natlakování si přes odlehčovací ventil odfoukne . Vše ok až na to že u mě vzduch uniká po celou dobu tlakováni. Dá se s tím něco dělat? Nebo je zde něco špatně. Pokud jde sem vložit foto pokusím se vložit s označením kde vzduch uniká.
Tlakovy-spinac-kompresoru-Orlik-JSK75-original.jpg
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

1. 10. 2023, 2:03

Ventil musi být seřízený a čistý, je to docela jebání, případně nahradit el. odfukem.
Odpovědět

Zpět na „Navody ke strojum, dokumentace“