Kde hledat / vyrobit zubovou aretaci polohy - HOTOVO

Věda, technika a další na co se nenašla vhodnější kolonka.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2283
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

18. 10. 2022, 5:10

Mám na mysli něco jako na stativech, takové jemné zoubky do kruhu které proti sobě sapadají a umožní nastavit polohu v malích krocích ale pak ji malou silou dobře fixovat, ani nevím jak to nazvat pod čím hledat.

Jenže potřebuji buď dural, nebo nerez, v nouzi pozin ocel, plast by to asi nedal.
Budu fixovat mechanizmus o celkové hmotnosti asi 10kg (osa fixace +/- v těžišti) a délce 1m, nosný prvek je Al profil 90x90mm.
Takže nějaké maličké ozubení smetu hned, přestavení max 1x za směnu, ale mělo by to být trochu odolné dnešním operátorům ve fabrikách.
Pokud by tam byla i stupnice (nejde o úhel, ale aby věděli kde byly včera), bylo by to super.

aretace otoče.JPG
Naposledy upravil(a) Cjuz dne 9. 11. 2022, 6:36, celkem upraveno 1 x.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4435
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

18. 10. 2022, 5:16

Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2283
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

18. 10. 2022, 5:57

Díky, hirthovo ozubení slyším prvně.
Ale zrovna po lustraci internetu nadšený nejsem, přesná kola dělaná na CNC stoly nebude zrovna ideální cenová hladina a rozměr.

Nechtěl by si někdo dvě kolečka z nějakého duralu nebo i jiného kovu vychroustat?
Ideální by byl krok přestavení 2,5°a méně, na průměru 90mm a více cca do 150mm.
Vím bude to dost jemné, cca každé 2mm zub, ale stačí mezikruží cca 20mm to už nikdo nestrhne.

Pro firmu je to drbačka, ale pro kutila možnost slušného přilepšení :)
Je to na firmu, ale doklad být případně nemusí a radši někomu zaplatím celý víkend točení s děličkou.
Více SZ, případně to pak přehodím do odpovídající sekce.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4435
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

18. 10. 2022, 7:02

Bez nějaké teorie jsem ti navrhnul ozubení po 2,4°. Mělo by to jít udělat normální véčkovou gravírovací 90°frézou. Vnější průměr 100.
Přílohy
ozub.JPG
OZUBENI_H.zip
(337.99 KiB) Staženo 12 x
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2283
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

18. 10. 2022, 8:13

bobik píše: 18. 10. 2022, 7:02 Bez nějaké teorie jsem ti navrhnul ozubení po 2,4°. Mělo by to jít udělat normální véčkovou gravírovací 90°frézou. Vnější průměr 100.
Jo ale stejně blbě jako já.
Myslel jsem že to máš dobře ale taky se ti ty zuby na vnitřním průměru prolínají, zkontroluj si to.
Venkovní - OK
zuby 1.JPG
Vnitřní - :-(
zuby 2.JPG
.
teoreticky by šlo prostě tupě zrcadlit nějaké zuby a pak by do sebe zapadli, ale to asi není cíl.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4435
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

18. 10. 2022, 8:34

No jo, tak to bude přeci jenom chtít tu teorii naštudovat. :D
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2283
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

18. 10. 2022, 8:36

Už mě to sedí
Zadní strana:
zuby 2v2.JPG
.
.
Musí se pro výřez u vnitřku zachovat stejný úhel jak ve předu a pak nejde do středu ale do hodnoty 0,564 což je převrácená hodnota druhé odmocniny pí.
Proč se mě neptejte, ale sedí to.
zuby polovina.JPG
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4435
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

18. 10. 2022, 8:41

Teď už se mi to povedlo i bez študování. :D
Přílohy
OZUBENI_H.zip
(334.78 KiB) Staženo 16 x
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4435
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

18. 10. 2022, 8:42

Já tam mám 0,526. To bude spíš daný různým průměrem.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8221
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

18. 10. 2022, 10:59

Tady si můžeš nechat vygenerovat OpenSCAD model (a ten pak překonvertit ve FreeCADu třeba do stepu) http://thmq.mysteria.cz/hirth/
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2407
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

19. 10. 2022, 7:00

U tohoto ozubení je stejný problém jako v případě kuželového soukolí. Aby to přesně na sebe sedlo, musí být zuby „zužovány“ směrem do středu. V podstatě je to obdoba toho, k čemu jste se dohrabali i vy.
S jistou dávkou nepřesnosti, se to dá řešit hlubším zanořením frézy směrem ke středu kola viz: Kuželová ozubená kola http://www.steamer.cz/dil_kola.html
Já to už takhle na děličce dělal, ta trubka je roura od vysavače a i když je to jen v plastu, vyrobeno stejnou metodou (zanořením frézy), pevnost je více než dostatečná.
zuby.jpg
Uživatelský avatar
Mr. MR
Příspěvky: 643
Registrován: 31. 5. 2020, 10:05

20. 10. 2022, 6:58

Připrav se, hrajem...
https://www.youtube.com/watch?v=nxL99TbCD4M
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6636
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

2. 11. 2022, 11:57

Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2283
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

9. 11. 2022, 6:34

Tak díky zdejšímu členovi hotové, dnes jsem naeloxoval jednu polovinu aby se tam dal laserovat popis.
.
elox kola.jpg
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Odpovědět

Zpět na „Multioborová diskuze o technických tématech“