soustruh SN 320
vícekrát jsem viděl, že u takovýchle rozvodů mazání zredukovali průřez trubky kvůli omezení průtoku velmi jednoduše
přiměřené ji zmáčkli kleštěmi
přiměřené ji zmáčkli kleštěmi
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Jestli se nepletu, tak ta jedna silná jde nahoru do převodovky výměnných kol, kde je další podružný rozvaděč mazání.
Jinak v převodovce výměnných kol jsou na hřídelích zajišťovací kroužky, které jsou proti posuvu zajištěny kuželovými kolíky. Nešly vyklepnout, ani po odvrtání až k hřídeli z obou stran nešly.
Nakonec jsem do konců hřídelů našrouboval imbus šroub (proti poškození vnitřního závitu stahovákem) a kroužky utrhnul vnějším stahovákem ložisek. Potřebuji totiž vyndat hřídele z převodovky posuvů kvůli výměně ložisek. Problémem je ale onen podružný rozvaděč mazání do z kterého vedou trubičky do nábojů k hřídelům a brání tak jejich demontáži. Ty trubičky jsou zřejmě bez poškození nedemontovatelné..... Dělal jste to někdo?
Myslel jsem si, že vyšroubuji šroub z (kruhového) podružného rozvaděče mazání a půjde to sundat v celku, jenže on je to pouze červík. Vnější průměr rozvaděče je 32mm a vevnitř je 30mm, že by tam byl jen zalisovaný? Uvnitř byla naražena přívodní trubka a podélná děrovaná trubka pro mazání pro skrápění ozubených kol podélnou trubičkou, viz foto.
Jinak v převodovce výměnných kol jsou na hřídelích zajišťovací kroužky, které jsou proti posuvu zajištěny kuželovými kolíky. Nešly vyklepnout, ani po odvrtání až k hřídeli z obou stran nešly.
Nakonec jsem do konců hřídelů našrouboval imbus šroub (proti poškození vnitřního závitu stahovákem) a kroužky utrhnul vnějším stahovákem ložisek. Potřebuji totiž vyndat hřídele z převodovky posuvů kvůli výměně ložisek. Problémem je ale onen podružný rozvaděč mazání do z kterého vedou trubičky do nábojů k hřídelům a brání tak jejich demontáži. Ty trubičky jsou zřejmě bez poškození nedemontovatelné..... Dělal jste to někdo?
Myslel jsem si, že vyšroubuji šroub z (kruhového) podružného rozvaděče mazání a půjde to sundat v celku, jenže on je to pouze červík. Vnější průměr rozvaděče je 32mm a vevnitř je 30mm, že by tam byl jen zalisovaný? Uvnitř byla naražena přívodní trubka a podélná děrovaná trubka pro mazání pro skrápění ozubených kol podélnou trubičkou, viz foto.
Naposledy upravil(a) syzko dne 31. 3. 2023, 9:30, celkem upraveno 1 x.
Aha, já to napsal špatně. Nebylo v úmyslu zredukovat průtok, nýbrž vnější průměr 5/4. prvně mně napadlo pájení, cínem, málo pevné, stříbrem, nenašel jsem dobře schovaný Argentol mosazí, borax se předemnou taky styděl. další pokus, závity, moc slabá stěna u slabší trubky (do větší to šlo dobře). Nakonec šel okolo syn, už se na mně nemohl dívat trubku obrousil a já už do večera rači nic nedělal,
. Já zas řešil mazání výměnných koleček, které byly na suchu. Regulační červík byl taky první na řadě, teprve po sundání předního deklu se ukázalo, že vypadla ta trubka z toho ,,malého rozvaděče". Taky jsem to chtěl vyndávat, dokonce tam vyřezat závit a použít stejné koncovky jako u rozbočky u filtru. Že by nešly ty spojovací trubičky, které jsou jen v jakýchsi benzínových hadičkách z mopedu bych teda nevěřil, kdo ví, nezkoušel jsem to.Stejně jako vyklepnutí rozvodky hliníkovou kulatinou a musí jít ven i s děravou trubkou mazání kol posuvů. Nenavádím samo k násilí, to nee...

Nakonec se mi podařilo měděné trubičky v převodovce výměnných kol vytáhnout. Jak jsou na nich nalisované ty ocelové nátrubky, tak ty šly vytáhnout z děr.
Problém byl se zajišťovacími kuželovými kolíčky, kterými jsou zajištěny dorazové kroužky hřídelí v převodovce výměnných kol. Vyrazit nešly ani po jejich částečném odvrtání.
Nakonec jsem použil stahovák ložisek a kroužky strhl po hřídelích, čím se kuželové kolíčky (bez poškození hřídelí i kroužků) ustřihly a šly pak vyklepnout.
Obě hřídele i s ozubenými koly jsem vymontoval a dolní je po výměně ložisek již namontována zpět.
Obě se dají vyndat bez demontáže řadících vidliček i když to byl tak trochu ježek v kleci a chce to promyslet.
Zajímavé je, že všechna ložiska byly s vyšší přesností P6 nebo P5, přestože jde jen o převodovku.
Takhle vypadají obě hřídele, sestavené tak, jak byly v převodovce: ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Demontáž dolních hřídelů ozubených kol:
(V převodovce je dělená zubovou spojkou s ložiskem v dělící přepážce a končí vpravo vývodem pro hřídel posuvů s drážkou)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Levá část:
Demontuje se vytažením drážkované hřídele po odstarnění vnější ségrovky u přepážky. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pravá část:
Demontuje se vcelku po demontáži náboje a výstupní hřídelky vyklepnutím kuželového kolíku v náboji kola. Posunutím středové zubové spojky (její ségrovka se neodstraňuje) s vnějším ložiskem vlevo, čímž se získá prostor a vytáhne se hřídel včetně vnitřní ložisko ze zubové spojky a tím se hřídel uvolní. Ten se pak společně s ozubenými koly vyjme po posunutí řadících vidliček vpravo. Pak jde směrem vlevo demontovat i z přepážky středové ložisko se zubovou spojkou.
Všimněte si labyrintu na vývodním náboji, je i v bronzovém pouzdru s odtokovým kanálkem,
komu tedy podle hřídele teče ven olej, třeba má ucpaný odtokový kanálek, nebo vydřené bronzové pouzdro. Před demontáží pravé hřídele ozubených kol se náboj a tato výstupní hřídel vyjme jako první.
Problém byl se zajišťovacími kuželovými kolíčky, kterými jsou zajištěny dorazové kroužky hřídelí v převodovce výměnných kol. Vyrazit nešly ani po jejich částečném odvrtání.
Nakonec jsem použil stahovák ložisek a kroužky strhl po hřídelích, čím se kuželové kolíčky (bez poškození hřídelí i kroužků) ustřihly a šly pak vyklepnout.
Obě hřídele i s ozubenými koly jsem vymontoval a dolní je po výměně ložisek již namontována zpět.
Obě se dají vyndat bez demontáže řadících vidliček i když to byl tak trochu ježek v kleci a chce to promyslet.
Zajímavé je, že všechna ložiska byly s vyšší přesností P6 nebo P5, přestože jde jen o převodovku.
Takhle vypadají obě hřídele, sestavené tak, jak byly v převodovce: ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Demontáž dolních hřídelů ozubených kol:
(V převodovce je dělená zubovou spojkou s ložiskem v dělící přepážce a končí vpravo vývodem pro hřídel posuvů s drážkou)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Levá část:
Demontuje se vytažením drážkované hřídele po odstarnění vnější ségrovky u přepážky. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pravá část:
Demontuje se vcelku po demontáži náboje a výstupní hřídelky vyklepnutím kuželového kolíku v náboji kola. Posunutím středové zubové spojky (její ségrovka se neodstraňuje) s vnějším ložiskem vlevo, čímž se získá prostor a vytáhne se hřídel včetně vnitřní ložisko ze zubové spojky a tím se hřídel uvolní. Ten se pak společně s ozubenými koly vyjme po posunutí řadících vidliček vpravo. Pak jde směrem vlevo demontovat i z přepážky středové ložisko se zubovou spojkou.
Všimněte si labyrintu na vývodním náboji, je i v bronzovém pouzdru s odtokovým kanálkem,
komu tedy podle hřídele teče ven olej, třeba má ucpaný odtokový kanálek, nebo vydřené bronzové pouzdro. Před demontáží pravé hřídele ozubených kol se náboj a tato výstupní hřídel vyjme jako první.
Demontáž horního hřídele posuvů:
Stáhnout ložiskový domeček na hřídeli v převodovce výměnných kol (jsou v něm připraveny otvory s vnitřími závity pro vylisování).
Demontovat pravý vývodový náboj hřídele tažného šroubu z vnějšku převodovky.
Uvnitř převodovky vyklepnout zajiš´tovací kuželový kolík z náboje ozubeného kola u přepážky v pravé části převodovky. Hřídel vylisovat tahem směrem k převodovce výměných kol, nebo vylisovat ze strany vývodového náboje tak, aby se stáhla nasazená hřídel v pravé řásti z ložisek.
Hřídel z prava nevytloukat, jinak se roztemuje konec hřídele a nepůjdou stáhnout 2ks ložisek, která jsou na konci nalisována (je mezi nimi příložka). P.S. na hřídelkách ovládacích páček jsou v drážce nasazeny těsnící kroužky proti vytékání oleje, které je dobré, když už je kryt sundaný vyměnit.
Stáhnout ložiskový domeček na hřídeli v převodovce výměnných kol (jsou v něm připraveny otvory s vnitřími závity pro vylisování).
Demontovat pravý vývodový náboj hřídele tažného šroubu z vnějšku převodovky.
Uvnitř převodovky vyklepnout zajiš´tovací kuželový kolík z náboje ozubeného kola u přepážky v pravé části převodovky. Hřídel vylisovat tahem směrem k převodovce výměných kol, nebo vylisovat ze strany vývodového náboje tak, aby se stáhla nasazená hřídel v pravé řásti z ložisek.
Hřídel z prava nevytloukat, jinak se roztemuje konec hřídele a nepůjdou stáhnout 2ks ložisek, která jsou na konci nalisována (je mezi nimi příložka). P.S. na hřídelkách ovládacích páček jsou v drážce nasazeny těsnící kroužky proti vytékání oleje, které je dobré, když už je kryt sundaný vyměnit.
Zdarec, obrázek čerpadla mi připomněl komentář k lamelovému filtru. Asi těch lamel tam bylo fakt málo. Já je měl na těsno vedle sebe jako u starý S 5ky . To by vysvětlovalo opotřebení kol a víka čerpadla, jelikož se volej asi moc nepucoval. Moje čerpadlo bylo skoro bez opotřebení i když za skoro padesát let, kdy byl vyroben se olej asi moc neměnil, podle tmavého povlaku vnitřku skříně. Hlavně aby tlačilo olej až nahoru. 

V tom filtru jsou mezi všemi lamelami distanční "podložky" ve tvaru křížku a proti nim na trnu stojí stírací elementy ve tvar D. Ty mezery jsou tedy dány tloušťkou stíracích elementů a podložek.
Při skládání jsem měl problém je tam všechny nacpat. Ten filtr je prostě na hrubé nečistoty a průtoku jemných nezabrání. Navíc pokud se provede otočení hřídelkou, která má filtr očistit, tak se asi dost nečisto dostane dovnitř. Lepší by byl klasický filtr, jako je u motorů aut.
Při skládání jsem měl problém je tam všechny nacpat. Ten filtr je prostě na hrubé nečistoty a průtoku jemných nezabrání. Navíc pokud se provede otočení hřídelkou, která má filtr očistit, tak se asi dost nečisto dostane dovnitř. Lepší by byl klasický filtr, jako je u motorů aut.
Ne ne, já nemyslel, že je špatně složenej, to bych si netroufl. Kdysi tady byla poznámka k filtru, že to někdo rozšrouboval a potom to nešlo složit, tak některé plechy vynechal, takle vznikl můj, teď vidím, že chybnej dojem o podobné situaci. Jo ten lamelák je konstrukčně mizernej, avšak u V3S a S5T jiný čištění nebylo, aspoň si to nepamatuju. Co jsem jich ve dvaceti nadělal, skládanej papír nebo odstředivka to není. Hezký zbytek dne.
Princip ovládání je stejný jako u S28. Takže návod z S28 jde v principu použít.
Nevím zda je stejná sada a uspořádání výměnných kol na závitové posuvy.
Provedení jednotlivých dílů je však většinou rozměrově odlišné včetně prizmatického lože.
Mobilní luneta třeba pasuje, pevná ne.
I některé odlišnosti uspořádání jsou. SN320 neumožňuje změnu rozsahu rychlostí výměnou převodových kol u elektromotoru.
V návodu SN320 je plusem tabulka všech ozubených kol s udáním umístění v přiloženém výkresu a výrobních údajů (modulu, počtu zubů, šíře, korekce, materiálu i kalení). Což usnadňuje výrobu náhradních.
V rumunské verzi návodu jsou pak uvedeny postupy pro kontrolu přesnosti stroje s mezními hodnotami. které v anglické chybí.
Nevím zda je stejná sada a uspořádání výměnných kol na závitové posuvy.
Provedení jednotlivých dílů je však většinou rozměrově odlišné včetně prizmatického lože.
Mobilní luneta třeba pasuje, pevná ne.
I některé odlišnosti uspořádání jsou. SN320 neumožňuje změnu rozsahu rychlostí výměnou převodových kol u elektromotoru.
V návodu SN320 je plusem tabulka všech ozubených kol s udáním umístění v přiloženém výkresu a výrobních údajů (modulu, počtu zubů, šíře, korekce, materiálu i kalení). Což usnadňuje výrobu náhradních.
V rumunské verzi návodu jsou pak uvedeny postupy pro kontrolu přesnosti stroje s mezními hodnotami. které v anglické chybí.