Protáčení kuličkového šroubu ve spojce

Věda, technika a další na co se nenašla vhodnější kolonka.
Odpovědět
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 828
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

24. 6. 2023, 9:43

Mám problém.
Už delší čas řeším občasné protáčení svěrné spojky typu Oldham na kuličkovém šroubu. Sestava: Krok. motor NEMA 34, 2,2 NM, svěrná spojka typu Oldham nasazená na hřídeli KM a na hřídeli vlastního šroubu. Průser je v tom, že ta hřídel má průměr 6,35 mm, a na šroub je při posunu k vřetenu soustruhu vyvíjen dost velký tlak, protože doslova protlačuje dřev. klacek ložiskem o průměru 20 mm. I když spojku dorvu doslova na krev, tak po čase dojde k protáčení a uvedené hřídeli a já musím celé opakovat znovu. Je to práce pro vraha, protože KM je na spec vyráběné přírubě, spojka je umístěna v úzkém tunýlku, takže nejde použít větší průměr a je téměř nepřístupná pro jakoukoliv přesnější montáž. Celá tato konstrukční zprasenina pochází od firmy Sahos, která ji montovala na své CNC soustruhy v počátcích výroby. Navíc celý posuvový šroub nemá zajištění proti podélnému pohybu, takže jsem to tady musel obejít na prasáka navrtaným zajišťovacím šroubem, držícím ložisko.

Co mě napadá za řešení - narvat do spojky zajišťovací červík, na hřídeli zbrousit malou plošku a dotáhnout - což je vzhledem k malému průměru spojky téměř nerealizovatelné. Dále pokusit se zdrsnit hřídel na šroubu, nebo tu část spojky na hřídeli přilepit průmyslovým lepidlem (mám ho, repasoval jsem takto hřídel vřetena na ložisku a funguje to perfektně) Poslední řešení je pak vyměnit celý šroub a použít moderní uložení v držáku KM a ložiskových domcích - ovšem tady je problém, že novou sestavu na soustruh jen s použitím ruční vrtačky z Baumaxu asi moc přesně neusadím.

Dokázali by jste mě někdo poradit, jak toto řešit?
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22399
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 6. 2023, 9:59

Zaklad je mit absolutne shodne prumery. Potom staci rrlativne mala sverna sila a nehne se to.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 828
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

24. 6. 2023, 10:09

robokop píše: 24. 6. 2023, 9:59 Zaklad je mit absolutne shodne prumery. Potom staci rrlativne mala sverna sila a nehne se to.
No, to je právě ten průser a zprasenina od Sahosu. Na motorku je hřídel 8 mm, na šroubu 6,35 mm. Sahos to dělal proto, že k tomu vyráběl i vlastní spojky, kde střední část tvořila vulkanizovaná guma navařená, nebo nalepená na kovové příruby. Aby jim to sedělo, tak to dělali všechno v průměru 6,35 mm na hřídel - a pokud to používali na větší motory, tak to museli napřed převrtat. Taky to hodně často praskalo a odcházelo. Když pak začaly být dostupné Oldhamy a všeobecně spojky na tomto principu, tak jsem to na mašinách okamžitě měnil. Chodí to bez problému - akorát s výjimkou kterou popisuji v tomto threadu.
lubbez
Příspěvky: 3159
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

24. 6. 2023, 12:20

Dej tam červíka. Spojka se dá vrtat i říznout závit a šroub bez problémů navrtat taky. Běžně to používám už delší dobu jako řešení stejného problému jako máš ty. Teď naposled jsem to ještě "vyladil" na ose jsem udělal frézou srovnání a červík nemá konec 120° ale je rovný.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8913
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

24. 6. 2023, 2:19

Nasadit, provrtat radiálně skrz, zkolíkovat.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

24. 6. 2023, 7:16

Nejpevnější spojení jsou kuželové svěrné spoje. Ale chtělo by to fotky nebo náčrtky.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

24. 6. 2023, 8:01

Loctite, použili jsme i na spojení kde se totálně vymlátil klínek a vypadalo to že už nic nepomůže.
Samozřejmě ne ten na hřídele, tedy pokud to chceš někdy rozebrat bez velkého nahřívání.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Odpovědět

Zpět na „Multioborová diskuze o technických tématech“