Hlboké rýhy na ploche vedenia - čo s tým?

krytí posuvových šroubů a jiné věci spojene s tématem
Odpovědět
zverodoktor
Příspěvky: 2994
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

8. 11. 2023, 10:51

Ahojte,
pokačujem pomaly s čistením a opravami mojej novonadobudnutej FN25. No a samozrejme ako to už chodí u starých strojov, vyťahujem postupne kostlivcov zo skrine.
Na vedení stola sú hlboké a žiaľ aj početné rýhy. Zatiaľ som ich a okolie jemne zaškriabal tak, aby boli pod úrovňou. Je možná nejaká rozumné riešenie, aby sa to nepridieralo ďalej?
Ďakujem za rady, Andrej.
Přílohy
IMG_20231108_233826.jpg
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Zbýňa
Příspěvky: 1923
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

9. 11. 2023, 4:53

Popravdě, tohle už je docela špatný a žádá si to o komplet přeškrábání (s pravítkem, ne jen ozdobit). Nicméně jestli do toho nechceš jít, tak jsi proto udělal maximum. Hlavně to zkontroluj na barvu raději broušenou kostkou než pravítkem (pak můžeš i pravítkem, ale velký smysl to mít nebude) a brusným kamenem (kostkou) jestli nejsou někde výčnělky, to samý na protistraně a pak už jen mazat.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7212
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

9. 11. 2023, 5:47

přesně jak píše zbýňa
takovýmhle brouskem
https://www.profi-odevy.cz/brousek-karb ... gL-svD_BwE
to vedení pojezdi, ploše neublížíš a ukáže ti výčnělky
no a pak mazat a udržovat v čistotě
ty rýhy můžou být klidně 1 mm a víc hluboký, to fakt nezaškrábeš
nějaký tekutý kovy atd do toho nepatlej, nemá to smysl
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
tiborius
Příspěvky: 364
Registrován: 9. 8. 2018, 1:58

9. 11. 2023, 6:08

Nazdar.

Zamiešam sa do debaty lebo ma to zaujíma. /mám aj ja doma pár starších mašín na oživenie/

Aký je váš názor na vyplnenie škár týmito prostriedkami./možno toto nie je presne na vedenia, ale ak by som tam zavolal tak by mi poradili, no ale pre pochopenie otázky stačí/

https://www.bapeco.cz/cs/kluzne-hmoty/1 ... leni-100_g


Videl som to na ruských stránkach /podobných tejto/ a tam to veselo aplikovali na 3G71.

Robil takéto niečo niekto?

Inač riešilo sa to okrajovo :
viewtopic.php?t=24625
zverodoktor
Příspěvky: 2994
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

9. 11. 2023, 8:36

Ahojte,
ďakujem za názory, v podstate sa potvrdilo to čo som si aj myslel. Zatiaľ som plochy prebehol na farbu mostovým pravítkom. Napodiv, celkové opotrebenie nieje až také dramatické, katastrofa sú akurát tie ryhy. Dnes to ešte trochu pobehám brúsnou kockou a pozriem sa, ako vyzerá protiplocha.
Ešte ma napadlo. Suporty sú mazané pichacími maznicami (nie centrálne). Nepomohlo by používať nejaký olej s protizadieracou prísadou? Existuje niečo také?
tiborius píše: 9. 11. 2023, 6:08
Aký je váš názor na vyplnenie škár týmito prostriedkami./možno toto nie je presne na vedenia, ale ak by som tam zavolal tak by mi poradili, no ale pre pochopenie otázky stačí/
Ahoj,
tiešenie to je, ale nie úplne Plug and Play. Tá klzná hmota v tenkej vrstve nebude dobre držať na liatine, ktorá je nasiaknutá olejom. Na to, aby to fungovalo je treba zafrézovať v mieste poškodenia kapsu, ideálne s podobratým okrajom, alebo v núdzi s pár šikmo navŕtnými otvormi na dne, aby hmota nevypadávala a nerobila ďalšiu škodu.
Niekde tu na fóre o takej oprave písal Tumlík.
Ja som od tejto firmy použil na opravu prefrézovaného stola frézky tekutý kov a výsledok príjemne prekvapil.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8164
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

9. 11. 2023, 10:04

Jestli je tam aspoň kousek rovné plochy, tak to bude v pořádku (na hobby zatížení) a ty rýhy můžeš využít jako mazací drážky :-) Ale lidi jsou zvířata, co jsou schopní udělat s mašinou. Ani si radši nepředstavuju, co všechno tam předchozí majitel prováděl, když tam vydřel tohle.
Aleš Procháska
Aris
Příspěvky: 684
Registrován: 15. 11. 2012, 8:21

9. 11. 2023, 10:12

Tyhle hluboké a dlouhé rýhy vznikají často puštěním strojního posuvu do zamčené osy. Ale vyloučit nejde ani zanedbané mazání. U FN 25 je konzola mazaná ručně do bodových maznic, vyžaduje to tedy po obsluze nějakou znalost stroje. Kdyby to bylo mazané centrálně, podobné starosti by značně ubyly.
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5244
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

9. 11. 2023, 10:30

Aris píše: 9. 11. 2023, 10:12 Tyhle hluboké a dlouhé rýhy vznikají často puštěním strojního posuvu do zamčené osy. Ale vyloučit nejde ani zanedbané mazání. U FN 25 je konzola mazaná ručně do bodových maznic, vyžaduje to tedy po obsluze nějakou znalost stroje. Kdyby to bylo mazané centrálně, podobné starosti by značně ubyly.
Neboj hovado ani do centalniho mazani olej nenaleje :lol:
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
zverodoktor
Příspěvky: 2994
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

9. 11. 2023, 11:56

prochaska píše: 9. 11. 2023, 10:04 Jestli je tam aspoň kousek rovné plochy, tak to bude v pořádku (na hobby zatížení) a ty rýhy můžeš využít jako mazací drážky :-) Ale lidi jsou zvířata, co jsou schopní udělat s mašinou. Ani si radši nepředstavuju, co všechno tam předchozí majitel prováděl, když tam vydřel tohle.
Frézka je z fabriky, s určitosťou viem že od r. 1991 bola v pivnici u medzimajiteľa tak ako ju doviezol, uňho nikdy nebola spustená. Nejaký úraz však mala, pretože obe liatinové čelá na X stole boli zlomené a následne zvarené. Páčka vypínania posuvu cez narážky je pokrivená a sú tam aj ďalšie známky toho, že zrejme niekto prešiel cez narážku a strojným posuvom vyvalil tie čelá. Opravu zrejme robili ešte vo fabrike, pretože zvar je naozaj profesionálny a posuvové matice a skrutky vyzerajú prakticky nové. Na väčšine funkčných plôch vedenia je pomerne dobre zachované pôvodné zaškrabanie, podľa odtlačku mostového pravítka je asi polovica plochy vedenia dobrá.
Predpokladám, že ju niekto nabúral, tak ju dajako opravili a potom stála v kúte. Ale všetko mohlo byť samozrejme úplne ináč :-)
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
jergus.balaz
Příspěvky: 1548
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

9. 11. 2023, 4:17

Tieto ryhy sú bežným javom, keď niekto nečíta manuály a používa na klasikách na čistenie stlačený vzduch.

Zvero: len to začisti kameňom a fréza pôjde ešte ďalších 40 rokov
BalazKovo.sk
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

9. 11. 2023, 6:13

Pokud se týká opravy vedení, tak bych asi zvážil tam ruční bruskou udělat takové X - aby to rozvádělo olej po celé šířce vedení.

Ty záděrky jsou často také od toho, že to nikdo nenamaže jak je rok // desetiletí ?? // dlouhý.

Asi vzbudím emoce, ale v dílně používám výhradně automobilové oleje.
Jednak jsou dostupné. Při výměně olejů v autech mi zbyde tu půl litru, tu třičtvrtě. Auta olej nežerou a tak ty zbytky využiju v dílně. Ty oleje jsou kvalitou úplně někde jinde, co se týká čistoty základového oleje, protioděrových přísad, nebo i alkalitě a dalších parametrech. Takže lineáry, kuličkové šrouby, ... většinou dostanou nějaký 0W30.
Na mazání vřeten do cca 5000 ot používám Suzuki Eecstar 0W16. Tenhle olej používám i na mazání smyku u šepinku, protože má skvělou mazivost.
Na vysokootáčková vřetena používám Toyota 0W8 v systému takzvaného minimálního mazání.

Takže na to vedení bych vzal nějaký převodový olej. Dá se to koupit u každé pumpy a kvalita frézku potěší.

Hlavně ale mazat !
zverodoktor
Příspěvky: 2994
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

10. 11. 2023, 7:36

Milan199 píše: 9. 11. 2023, 6:13 ... Hlavně ale mazat !
Ahoj Milane,
ďakujem za info o motoolejoch. Pre mňa ako vyslovene malo až mikrospotrebiteľa je vždy problém zohnať nejaký priemyselný olej v menšom balení ako 10 L (niektoré ani to nie) a tak je mazanie buď o tom, či mi dakto odleje, alebo namažem čím mám. Motooleje nieje problém kúpiť v malom, takže ukladám tvoje rady do adresára "užitočné rady" :)

Frézku jednak roky nikto nemazal a okrem toho mazanie tej spodnej časti suportu je cez 2 pomerne tenké trubičky, ktoré samozrejme boli upchaté :? . Prídavné mazacie drážky samozrejme môžu len pomôcť, dnes na to mrknem.

Ďakujem, Andrej.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Odpovědět

Zpět na „Ostatní mechanika“