Vule lozisek ve ventilatoru

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

18. 12. 2023, 4:31

t256 píše: 17. 12. 2023, 2:42 Otacky tam vzhledem ke konstrukci a velikosti turbinky nejspis nijak silene nebudou, na motoru nejsou a vzhledem ke zpusobu napajeni by stejne nemelo valny vyznam je tam davat. To co je na fotce je prisroubovane k tomu co je na videu. Motor je rizen driverem se vstupem 0-10V, takze rozbeh nijak neovlivnim. Na vstupu driveru zadne rampy nejsou, pri pozadavku na zapnuti se tam rovnou pusti voltaz odpovidajici pozadovanym otackam. Na driveru je nejaky trimr, ale nepodarilo se mi k nemu sehnat jakoukoliv dokumentaci, takze tezko rict k cemu slouzi.

Pokud se motor zasekne, drcam do turbinky plastovym brckem protoze je k tomu opravdu blby pristup, takze nejake hrubsi zaseknuti tam neni - nepootocil bych tim takovym zpusobem. Subjektivne opravdu neni rozdil jestli to popstrcim jednou nebo vickrat. Staci to popostrcit o par cm (pri vyplem motoru) a pak uz to zas nejakou dobu jede.

Ale co se tyka tech lozisek, pochopil jsem spavne ze kdyz tam hodim C3, nic tim nezkazim?
V případě kdy ty ložiska mají vymezenou vůli (v tomto případě jsou naopak lehce předepnuté tou pružinou) by tam měly s vysokou pravděpodobností být ty s zvětšenou vůlí (C3) měly být - aby byla jistota, že se vůle nevymezí do nuly.
Jinak podle mě to je typické - že se to s starýma ložiskama, když to chvíli stojí, nerozebíhá (ale po postrčení - jakmile se to jednou rozeběhne tak už to zase běží) - v těch ložiskách bude navíc za ty roky zdegradovaná ta původní vazelína a to v kombinaci jaký obvykle mívají tyhle motory měkký rozběh, znemožní že se to roztočí. Vyzkoušet to jde celkem snadno - stačí ty ložiska opatrně vyndat ven, do nich strčit cokoli co neudělá přesah, ale umožní s nima točit a po chvíli kdy se nehýbou (nechat stát třeba hodinu) zkusit rukou za tu hřídel pomalu protočit. Musí jít naprosto lehce, žádné lepení - což nepůjdou.
t256
Příspěvky: 2835
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

18. 12. 2023, 6:54

Lepit starou vazelinou se nelepi, nekdy system i cele tydny stoji a pak se rozbehne bez problemu, jindy po hodince uz ne. Rekl bych ze jak jedno z tech lozisek hrci (je to slyset na videu) tak se obcas dostane do takove polohy kdy je moment trosku vyssi a rotor uz se nerozbehne. Driver o zastaveni zjevne vi, protoze do motoru jen tak tuka v asi jednosekundovych intervalech. Je to slyset.

Pokud v motoru opravdu neni hallova sonda a spol a poloha je rizena jen na zaklade back EMF, bude ten rozbehovy moment nejspis o dost mensi. Az se k motoru dostanu, muzu mustkem zmerit ty dva draty z nej vedouci, poznam jestli je tam civka nebo neco jineho. Ale tipoval bych ze tam zadna elektronika nebude, zdalo se mi ze se pri startu motor o kousek zatocil na druhou stranu a pak se rozbehl spravne, coz by odpovidalo tomu bezsenzorovemu zjistovani polohy. Pokud to tedy nebyla interference mezi pohybujimicise lopatkami a led svetlem. Nijak hloubeji jsem to nezkoumal, protoze s tim stejne prd nadelam.

Ceho jsem si vsiml pri procitani povidani k tem vylepsenym E2 loziskum SKF bylo, ze tam pozaduji nejake minimalni zatizeni loziska, je tam na to i vzorecek. To ma jaky duvod?
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

18. 12. 2023, 7:02

t256 píše: 18. 12. 2023, 6:54 ...Ceho jsem si vsiml pri procitani povidani k tem vylepsenym E2 loziskum SKF bylo, ze tam pozaduji nejake minimalni zatizeni loziska, je tam na to i vzorecek. To ma jaky duvod?
Klec s kuličkama // zejména namazaná hutnou vazelínou // klade odpor. Další jsou setrvačné hmoty. Může proto docházet k prokluzu // ne odvalení // kuliček a to je pro ložisko katastrofa.

U motorů bývá pod jedním ložiskem pružná vlnovcová podložka právě z tohoto důvodu.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

18. 12. 2023, 8:26

t256 píše: 18. 12. 2023, 6:54 Lepit starou vazelinou se nelepi, nekdy system i cele tydny stoji a pak se rozbehne bez problemu, jindy po hodince uz ne. Rekl bych ze jak jedno z tech lozisek hrci (je to slyset na videu) tak se obcas dostane do takove polohy kdy je moment trosku vyssi a rotor uz se nerozbehne. Driver o zastaveni zjevne vi, protoze do motoru jen tak tuka v asi jednosekundovych intervalech. Je to slyset.

Pokud v motoru opravdu neni hallova sonda a spol a poloha je rizena jen na zaklade back EMF, bude ten rozbehovy moment nejspis o dost mensi. Az se k motoru dostanu, muzu mustkem zmerit ty dva draty z nej vedouci, poznam jestli je tam civka nebo neco jineho. Ale tipoval bych ze tam zadna elektronika nebude, zdalo se mi ze se pri startu motor o kousek zatocil na druhou stranu a pak se rozbehl spravne, coz by odpovidalo tomu bezsenzorovemu zjistovani polohy. Pokud to tedy nebyla interference mezi pohybujimicise lopatkami a led svetlem. Nijak hloubeji jsem to nezkoumal, protoze s tim stejne prd nadelam.

Ceho jsem si vsiml pri procitani povidani k tem vylepsenym E2 loziskum SKF bylo, ze tam pozaduji nejake minimalni zatizeni loziska, je tam na to i vzorecek. To ma jaky duvod?
jistě - jak už psal milan - tím, že mají zvětšenou vůli, tak ta vůle musí být vymezená - mírně předepjaté - protože jinak je riziko, že se kuličky budou odvalovat blbě (s skluzem nebo chvilkově i ne) a pak to ložisko by šlo do kytek velmi rychle. Stejně jako třeba u Eček. Třeba u mezaxiálu je to udělané tou zvlněnou podložkou (stejně to má i papst) a to bohatě stačí - ale ta podložka se musí předepnout někam cca do 1/2 zdvihu - aby "tahla", ale nebyla ani volná, ani na doraz - protože pak by pro změnu zase nepružila - při dilatacích by to opět zklikvidovalo ty ložiska. Mezaxiálů tu mám xx a ložiska se v nich mění celkem pravidelně, a jakmile se to vymezí blbě (nevymezí nebo narve nadoraz), tak za chvilku jsou ty ložiska KO.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“