Mostový jeřáb

Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2265
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

28. 12. 2023, 8:55

Právě takhle to mám dělaný (s tím účkem) na fabrickým mosťáku 3,2 tuny. Je to od našich slovenských bratrů - kočka taky Balcancar s mikrozdvihem. Musím ho jen trochu prodloužit :D. Asi o 1500mm. Kámoš tyhle jeřáby celkem dost projektuje (vyrábí mmj. zdvihací zařízení), tak mám od něj nějaký rozumy - na hale mají rozpon 22m - nosnost 10 tun. Jezdí jim tam dva - dělají takový velký krámy, tak to berou občas oběma. Někde mám i komplet projekt s výkresama na šířku 9 metrů, nosnost dvě tuny - kdyby se někdo chtěl vzdělávat. Ta dokumentace je od jednoho známého, má vlastní kovovýrobu. Koupil jsem od nich nějaký skříně a regály a nějak to tam bylo zapomenutý. Ani to nechtěl vrátit. Tak mi to tady zůstalo. Právě tam je popisovaný ten průhyb. Ale musel bych to prohnat přes foťák nebo scan, je to na papyrusu.

qwer. asi tak... je to taky technický zařízení budovy, které nepodléhá stavebnímu povolení. Kdybys věděl, co mi dělalo životní prostředí za problémy během řízení o vydání stavebního povolení. Tak jsme to z projektu smázli a nechali jen přípravu na mostový jeřáb. To už tý paňmámě nevadilo.
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

28. 12. 2023, 9:11

Jo bezpečák by u mě dostal infarkt :lol: zatím jsem na živnost a provozovnu nemám a trvalé bydliště jinde. Ale od nového roku zaměstnávám, naštěstí ičaře. Musím se ještě s někým o tom všem pobavit abych popřípadě neměl problémy od nějakých nepřejících úředníků.

Číňan kouří do ovzduší, lije chemikálie do moře a vše je v poho ale zde se nemůže poctivě pracující člověk uživit protože řeší nesmysly jako revize hasičáků, revize elektriky a pod..... Neřeknu velké firmy, ale živnostníci a malé SROčka, ubohé....

Ten max. průhyb by byl zajímavý pokud to lze určit nějak jednoduše, ale studovat nějakou bichli a počítat tunu vzorečků by se mi nechtělo
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

28. 12. 2023, 10:44

Důležité je spočítat teorii, např i jednoduše zde https://e-konstrukter.cz/technicke-vypo ... te-nosniky
Pak vzít závaží a ověřit v praxi, změřit reálný průhyb - pokud to sedí nebo je to lepší tak alespoň něco.

Papíry na jeřáb, tedy vyhrazené zdvíhací zařízení, to je nereálné, navíc to nedává smysl.
Cedulka "mimo provoz" taky nikoho od toho že to zdvíhací zařízení je neomluví.
Prostě normy mluví jasně a je jedno jestli to je dílna pro 2 nebo 200 lidí.
Zkusil bych to specifikovat jako "zdvihací zařízení sestavená a konstruovaná výhradně pro montážní účely" - nevyhrazená zdvihací zařízení. I tak to je poměrně hodně papírů, ale když člověk udělá výkresy, statické výpočty, ověření nosnosti, zapojení a el. revizi, pak si vystaví CE tak se z toho dá v případě průšvihu nějak vybruslit.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

29. 12. 2023, 7:17

Pěkné ...u toho balcanu jde dat hák s kladkou a máš 2x větší nosnost a poloviční rychlost zdvihu. V práci nám dělali nový jeřáb včetně dráhy a po sestavení se měřil průhyb metrem taky se dělala zkouška nosnosti. Frekvenčák byl pouze na pojezd. I tak je tam potřeba stykače kvůli regulérní funkci central stop. Před celou "elektrikou" je ještě jeden ovládací stykač, který pouští silovinu do dalších obvodů a je také blokovaný central stopem. Po zapnutí hlavního vypínače se musí sepnout tlačítko start onen ovládací stykač přitáhne. Při stisku central stopu stykač odpadne a musí se to znovu nahodit tlačítkem start. U tech balcancarů bych určitě udělal tu zkoušku nosnosti cca 650kg a vyzkoušel jak funguje brzda. Brzda je kuželová a je přímo na hnacím motoru.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

29. 12. 2023, 10:33

Cjuz píše: 28. 12. 2023, 10:44 Důležité je spočítat teorii, např i jednoduše zde https://e-konstrukter.cz/technicke-vypo ... te-nosniky
Pak vzít závaží a ověřit v praxi, změřit reálný průhyb - pokud to sedí nebo je to lepší tak alespoň něco.
Průhyb znám, dělal jsem si simulaci v Fusion360. je to ale takové nic neříkající číslo když neznám hranici


Cjuz píše: 28. 12. 2023, 10:44 Cedulka "mimo provoz" taky nikoho od toho že to zdvíhací zařízení je neomluví.
Kdybych pověsil cedulku a řekl že je zařízení mimo provoz z důvodů čekání na revizi tak nevidím důvod proč by jim to mělo vadit


Cjuz píše: 28. 12. 2023, 10:44 Prostě normy mluví jasně a je jedno jestli to je dílna pro 2 nebo 200 lidí
To je ale pěkně debilní, tak aď mi ti chytří úředníci zaplatí jeřáb za 300tis. Mi, jako malému živnostníkovi který tak tak přežije z výplaty, nedá nikdo ani korunu dotaci jako je to u velkých firem a různých daňových podvodníků, tak nevidím prakticky důvod mít stejné podmínky a splňovat stejné nařízení.
Další věcí je že to je diskriminace tohoto oboru kovoobrábění. Zatím co instalatér, zedník, elektrikář na montážích atd. si vystačí s nářadím v hodnotě tisícikorun, vše bez papírů a mají stejnou hodinovku jako já. Já musím mít dílnu za miliony, stroje za miliony, nářadí za statisíce a ještě aby toho nebylo málo tak ti čur... úředníci budou provokovat s provozovnou, revizemi atd.
Omlouvám se za offtopic ale tento systém v tomto státě mě neskutečně štve a zdržuje od pořádné práce.


kenybz píše: 29. 12. 2023, 7:17 u toho balcanu jde dat hák s kladkou a máš 2x větší nosnost a poloviční rychlost zdvihu.
ano, mám to poznačené v tom videu, bez kladky 250kg s kladkou 500kg


kenybz píše: 29. 12. 2023, 7:17 U tech balcancarů bych určitě udělal tu zkoušku nosnosti cca 650kg a vyzkoušel jak funguje brzda. Brzda je kuželová a je přímo na hnacím motoru.
Ta brzda už mi trochu povolovala jak jsem zvedal těžší věci, tak jsem to měl rozebrané a ano je tam kůželový rotor proti kúželovému talíři brzdy. Myslím že to takto mají jen ty slabší kočky do 1000kg a pak už je brzda samostatná.
zajímá mě jak to je s momentem toho motoru? jsou obě rychlosti stavěné na +- zdvih těch 500kg a pak se motor "zadusí"? jde mi o to kdybych zvedal nějaký díl z 6 tunového CNC soustruhu a zapomněl jsem povolit nějaký šroubek tak aby ten kladkostroj nepřetížil konstrukci jeřábu třeba tunou
jean
Příspěvky: 619
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

29. 12. 2023, 10:51

Ak bol vyrobca co i len trochu pri zmysloch, tak tona ten motor nemoze "zadusit". Moze to byt osetrene mechanicky, ale neverim, ze by niekto riskoval a dal tam slaby motor bez rezervy.
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

29. 12. 2023, 11:53

Mechanicky: měl jsem sundané víko převodovky a žádnou prokluzovou spojku jsem tam neviděl. Zdá se mi to i z bezpečnosti riziko, kdyby ten prokluzový prvek proklouznul třeba kvůli poruše nebo zhoupnutí břemena tak se odpojí nejen motor ale i brzda a která je až za motorem a břemeno by spadlo na zem
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

29. 12. 2023, 12:15

Meki píše: 29. 12. 2023, 10:33 Průhyb znám, dělal jsem si simulaci v Fusion360. je to ale takové nic neříkající číslo když neznám hranici
Pokud mas tu simulaci spravne (spravne zavazbeno, spravne materialove charakteristiky, spravne nasitovano, spravne zatizeni, bez aditivni chyby na tom dlouhem nosniku), tak ti staci zobrazit si napjatatost (nejlip redukovane Von Mises) a ta ti ukaze hodnoty uz v MPa, ktere se daji porovnat s mezi kluzu, resp. mezi umernosti pouzite oceli. Nejvetsi bude pochopitelne u nosniku v pate u podpory. Jeste bys mel formalne zkontrolovat samotne tecne napeti v kritickych mistech polohy kocky, ale to uz vychazi prakticky vzdy dobre.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

29. 12. 2023, 12:55

Meki píše: 29. 12. 2023, 10:33
Cjuz píše: 28. 12. 2023, 10:44 Cedulka "mimo provoz" taky nikoho od toho že to zdvíhací zařízení je neomluví.
Kdybych pověsil cedulku a řekl že je zařízení mimo provoz z důvodů čekání na revizi tak nevidím důvod proč by jim to mělo vadit
Nesmíš připustit, že zařízení se někdy používalo. Je ve výstavbě a není ještě schváleno pro provoz !!! Až bude hotové jistě bude splňovat všechny náležitosti. Firma co mi to dodává ale nějak nekomunikuje ...
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22399
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 12. 2023, 1:00

U techhle nosniku neni problem ze to nekde praskne (ohne) diky prekroceni meze kluzu ale ze se ti pruzne pretoci na bok, tj. do vrtule. Pak mas uplne jinou konfiguraci ktera s tou simulaci ma malo spolecneho.
Dawe píše: 29. 12. 2023, 12:15
Meki píše: 29. 12. 2023, 10:33 Průhyb znám, dělal jsem si simulaci v Fusion360. je to ale takové nic neříkající číslo když neznám hranici
Pokud mas tu simulaci spravne (spravne zavazbeno, spravne materialove charakteristiky, spravne nasitovano, spravne zatizeni, bez aditivni chyby na tom dlouhem nosniku), tak ti staci zobrazit si napjatatost (nejlip redukovane Von Mises) a ta ti ukaze hodnoty uz v MPa, ktere se daji porovnat s mezi kluzu, resp. mezi umernosti pouzite oceli. Nejvetsi bude pochopitelne u nosniku v pate u podpory. Jeste bys mel formalne zkontrolovat samotne tecne napeti v kritickych mistech polohy kocky, ale to uz vychazi prakticky vzdy dobre.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

29. 12. 2023, 1:07

Meki psal o pruhybu a neznalosti jeho meze. Tak jsem mu napsal jak se ta hranice u staticke a staticky urcite ulohy bezne stanovuje. A to muze udelat velmi snadno.
Jine mezni stavy (jako to pretoceni, nebo vzper u otevenych profilu se daji opet spocist, at uz analyticky, nebo MKP, ale o nich on nepsal.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 463
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37

22. 1. 2024, 9:51

Praxe z provozu:

-S tím zdvihem: je to nakonec ta nejhorší varianta. 250kg kočka zvedne i 750kg ale brzda ubrzdí jen 250kg. Takže když jsem zvedal 750kg tak po uvolnění tlačítka zdvihu letělo břemeno na zem skoro volným pádem... Ani opětovné zmáčknutí zdvihu nezabere, když se asynchronní motor tak rychle začne otáčet na opačnou stranu tak už se v něm elektromagnetické pole "nechytne" do rotoru nebo jak to popsat.

-Ten estop : je to super věc, někdo zde zmiňoval že větší jeřáby to mají. Co se mi stalo: asi jsem zapomněl na stýkači zdvihu dotáhnout šroubek na nepotřebné svorce k nezapojeným kontaktům, ten se spínáním stýkače vytřepal a spadl dovnitř, tím stýkač zablokoval v sepnutém stavu a lano jelo stále nahoru a nešlo to zastavit. Ještě že jsem nic nezvedal.

Jinak je to skvělý pomocník, nemůžu si jej vynachválit.
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“