Jaký závitník do plastu PA6 GF30 /obsah 30% skelných vláken

Odpovědět
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

17. 1. 2024, 3:48

Ahojte má tu někdo zkušenosti a tím pádem i typ jaký závitník použít?
Jedná se o výrobu mnoha tisíc závitů Od M3 až po M5
Normální závitník s tin povlakem vydrží 150-200 závitů a pak už je závit mimo toleranci a i na závitníku je vidět značné opotřebení.
Díky za nasměrování tzn výrobce typ povlaku atd. Je mě jasné že to "sklo" bude brousit každý povlak i materiál a žádný závitník nebude navěky.
Chladící emulzi ani řezný olej nemůžu použít kvůli vzhledu. Chladím to jen destilkou.
Takto vypadá závitník po 150ks závitů:
Obrázek
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

17. 1. 2024, 4:34

Ja se v tom taky nevyznam a kamarad co dela kompozity mi doporucil zavitniky karbonitridovane TiCN, nebo spesl tmave sedivy povlak nACRo. Delal jsem jen neco pres 400ks M6 pruchozich zavitu do sklenenych a karbonovych prepregu a mel jsem po ruce jen svetlemodry zavitnik s nACo z Ciny se znackou YIFINO, kterym delam normalne Inconel. Tak jsem to zkusil tim a slo to slusne. Asi bych nasel link, kdybys to chtel zkusit.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

18. 1. 2024, 4:45

kenybz píše: 17. 1. 2024, 3:48 Ahojte má tu někdo zkušenosti a tím pádem i typ jaký závitník použít?
Jedná se o výrobu mnoha tisíc závitů Od M3 až po M5
Normální závitník s tin povlakem vydrží 150-200 závitů a pak už je závit mimo toleranci a i na závitníku je vidět značné opotřebení.
Díky za nasměrování tzn výrobce typ povlaku atd. Je mě jasné že to "sklo" bude brousit každý povlak i materiál a žádný závitník nebude navěky.
Chladící emulzi ani řezný olej nemůžu použít kvůli vzhledu. Chladím to jen destilkou.
Takto vypadá závitník po 150ks závitů:
Obrázek
otázkou je pouze jestli chceš aby ti někdo napsal, co určitě nechceš slyšet, ale stejně víš :lol:
Nejdřív plastikářská klasika: Metrika v (na) plastu - všechno špatně :)
Pak: Vnitřní a dlouhá, ještě hůř.
Nakonec: Jakýkoli dodatečný obrábění na GF30 a podobných píp, vždy truchlohra. Závity obzvlášť.
Takže klasika - prostě to udělat jako to dělá kdokoli, kdo má pud sebezáchovy - buď vytáčet jádra a nebo vložky.
Nejlepší závit, žádný závit :lol:
Hledat rozumný řešení, bez přesné znalosti konkrétního dílce (tj. jak vypadá forma) je jasný věštění z křišťálové koule.
---------
Můžeš sice zkusit SK závitníky - ale na GF30 s rozumnou geometrií je rozumně neseženeš, normální na kov mají celkem blbou geometrií (i tak ale budou násobně držet líp než HSS), ekonomika bude cca stejně tragická jako u HSS (sice dýl vydrží, ale budou stát raketu).
A i tak to bude napikaču, protože to nepůjde řezat rozumnýma otáčkama, protože to prostě neuchladíš. A pokud to bude topit (bude), tak tolerance budou....viš kde. Bude to tahat chlupy, pinzeta a opruz to jistí.
Všechno špatně, upřímnou soustrast.
Btw - kdyby s tím přišel někdo za mnou, tak první otázka by byla: kdo a PROČ to "vymyslel" :shock:
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

18. 1. 2024, 6:42

:) :) :) Jsem čekal že poradíš no...
Je ti jasné, že zákazníkův díl nemůžu zveřejňovat no tak to zkusím nějak popsat:
Dejme tomu, že díl je ve tvaru obdelníku o stranách 15x10x30mm
V onom obdelníku jsou různá vybrání. V každém díle jsou 2 závity jeden je průchozí druhý je vždy do slepé díry.
Aby díl bylo možné zastříknout a následně odformovat, tak na jeden díl připadají 4 šíbry.
V těch šíbrech jsou kolíky tvořící díry pro budoucí závity.
Jinak to zaformovat nešlo, takže žádné vytáčení tam nejde udělat a nedovedu si představit jak dlouho by vydržel vytáčený závit M3 do hloubky 8mm...
Na začátku projektu jsem řekl, že to půjde, ale bude vysoká spotřeba závitníků v extrému vydrží závitník jen 50 závitů.
Skutečná cena za závitování je domluvená podle reálné spotřeby či životnosti závitníků.
Chlupy to nedělá jede to jak ďas. Akorát je to prozatím ruční zakládání do přípravku, pak udělam karuselový zakladač s ofukem vyhazováním atd. Závitořez valí na 700 ot nic se netaví. Samozřejmě jsem udělal testy než se dělala forma. Takže do jiného dílu ze stejného materiálu jsem navrtal díry a zkusil závity. V podstatě jsem udělal nemožné možným...
Dle mě by šlo nepovlakované závitníky nanitridovat pokud budou z materiálu vhodného na nitridaci samotný Tin povlak u jiných závitníků má jen minimální vliv na životnost nicméně je dobrým ukazatelem opotřebení. /jakmile se začne břit na hraně lesknout je třeba být na pozoru a častěji kontrolovat rozměr závitu kalibrem./
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

18. 1. 2024, 7:06

Dawe píše: 17. 1. 2024, 4:34 Ja se v tom taky nevyznam a kamarad co dela kompozity mi doporucil zavitniky karbonitridovane TiCN, nebo spesl tmave sedivy povlak nACRo. Delal jsem jen neco pres 400ks M6 pruchozich zavitu do sklenenych a karbonovych prepregu a mel jsem po ruce jen svetlemodry zavitnik s nACo z Ciny se znackou YIFINO, kterym delam normalne Inconel. Tak jsem to zkusil tim a slo to slusne. Asi bych nasel link, kdybys to chtel zkusit.
Díky za odpověď zkus poslat ten link
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

18. 1. 2024, 7:10

Sancho Panza píše: 18. 1. 2024, 4:45 Nejdřív plastikářská klasika: Metrika v (na) plastu - všechno špatně :)
Proč je metrika v plastu špatně? Já ji používám a jde to, šroubky v tom držej, kde je namáhání, dám vložku (zase metrickou). Zkoušel jsem kdysi pro klid duše tu vložku s hrubým stoupáním a nenašel jsem rozdíl. (nerýpu, jen se ptám)
Aleš Procháska
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

18. 1. 2024, 8:07

kenybz píše: 18. 1. 2024, 6:42 :) :) :) Jsem čekal že poradíš no...
Je ti jasné, že zákazníkův díl nemůžu zveřejňovat no tak to zkusím nějak popsat:
Dejme tomu, že díl je ve tvaru obdelníku o stranách 15x10x30mm
V onom obdelníku jsou různá vybrání. V každém díle jsou 2 závity jeden je průchozí druhý je vždy do slepé díry.
Aby díl bylo možné zastříknout a následně odformovat, tak na jeden díl připadají 4 šíbry.
V těch šíbrech jsou kolíky tvořící díry pro budoucí závity.
Jinak to zaformovat nešlo, takže žádné vytáčení tam nejde udělat a nedovedu si představit jak dlouho by vydržel vytáčený závit M3 do hloubky 8mm...
Na začátku projektu jsem řekl, že to půjde, ale bude vysoká spotřeba závitníků v extrému vydrží závitník jen 50 závitů.
Skutečná cena za závitování je domluvená podle reálné spotřeby či životnosti závitníků.
Chlupy to nedělá jede to jak ďas. Akorát je to prozatím ruční zakládání do přípravku, pak udělam karuselový zakladač s ofukem vyhazováním atd. Závitořez valí na 700 ot nic se netaví. Samozřejmě jsem udělal testy než se dělala forma. Takže do jiného dílu ze stejného materiálu jsem navrtal díry a zkusil závity. V podstatě jsem udělal nemožné možným...
Dle mě by šlo nepovlakované závitníky nanitridovat pokud budou z materiálu vhodného na nitridaci samotný Tin povlak u jiných závitníků má jen minimální vliv na životnost nicméně je dobrým ukazatelem opotřebení. /jakmile se začne břit na hraně lesknout je třeba být na pozoru a častěji kontrolovat rozměr závitu kalibrem./
V pohodě - popis stačí. Pokud je to udělaný tak, že to vytáčet nejde (ani nejdou zakládaný závitový jádra), tak se tomu prostě říká smolík :lol: . Metrický závity (i v tom GF30) jsou obecně naprosto špatně (pokud není nějaký extra zdůvodnitelný mimořádný důvod). Normální (konstrukčně) by tam bylo dát šrouby do plastu a hranatý díry - pak se nic nezávituje, šroub si to vytlačí sám, tečka. Když už někdo mermomocí chce metriku, tak vložky, a ať si to pak zaplatí.
Prostě já bych to jako běžnou produkci nevzal, protože nemám potřebu se pak s někým hádat o tom, že ty závity nedrží, protože je to ujetý 0.00735689 :lol: pod kalibr a že nebo že ty závity nemají profil - nosnou hloubku, protože v plný hloubce v serií to závitovat bude opruz.
Povlakovat to můžeš, životnost se mírně zvýší, cena bude vyšší o povlak (tj. jasně víc než životnost) a bude to vic topit (tj. větší boj s tolerancema) - protože jakýkoli povlak je vždy ostrost dolů a "chlupatý" povrch nástroje. Navíc je dost dobrý si uvědomit, že to, že to máš na kalibr, s tupějším závitníkem, rozhodně neznamená, že se to nemůže za dva měsíce trochu stáhnout (povolí vznitřní pnutí po závitování) a když bude zákazník typický :x, takto bude mimo kalibr a otluče ti to o hlavu a opravovat to bude čistý opruz.
Valí na 700 - tomu neříkám valí - valí by bylo co kinmatic dá - tj. těch 2200 nebo 3000 :) podle verze.
Prostě pokud to musíš závitovat, tak ty závitníky v tom budou mizet jako v žumpě, může s tím dělat co chceš a rozhodně to nebude žádný vegáč.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

18. 1. 2024, 8:10

prochaska píše: 18. 1. 2024, 7:10
Sancho Panza píše: 18. 1. 2024, 4:45 Nejdřív plastikářská klasika: Metrika v (na) plastu - všechno špatně :)
Proč je metrika v plastu špatně? Já ji používám a jde to, šroubky v tom držej, kde je namáhání, dám vložku (zase metrickou). Zkoušel jsem kdysi pro klid duše tu vložku s hrubým stoupáním a nenašel jsem rozdíl. (nerýpu, jen se ptám)
Pokud je metrika v vložce, tak to problém samozřejmě není, běžně se to dělá. Ovšem do plastu napřímo, nemá co dělat, protože jednak má nevhodný profil - nedrží a vznikají nevhodný napětí.
Prostě do plastu patří šrouby do plastu, proto se taky dělají.
Milan199
Příspěvky: 2937
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

18. 1. 2024, 9:31

Tyhle svinstva se sklem tedy neobrábím, ale třeba by pomohlo napovlakování amorfním diamantem.

Hodně si vybrušuji malinké nožíky ze SK. Nejprve je říznu na "drátku" a pak zalapuji čelo a hřbetní plochy. Na hliník se mi osvědčilo napovlakování amorfním diamantem. Nástroj co vydržel třeba 10000 ks vydrží 30000. Dokonce se dá třeba na půlce životnosti povlaku to přepovlakovat // nežli se začne omílat řezná hrana //.

Třeba by ti to stálo za zkoušku.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

18. 1. 2024, 3:47

Jo to by šlo je to stejný povlak ja na frézování grafitových elektrod na hloubičku?
Jinak jsem teda pokročil a volal s obchodníckem vezmu od nějé vícero druhů a uvidí se.
S jedním závitníkem jsem dal bezproblémů 500 závitů, tak to nebude žádná hrůza.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
hastroha
Příspěvky: 264
Registrován: 26. 12. 2017, 5:53

18. 1. 2024, 5:03

kenybz píše: 17. 1. 2024, 3:48 Ahojte má tu někdo zkušenosti a tím pádem i typ jaký závitník použít?
Jedná se o výrobu mnoha tisíc závitů Od M3 až po M5
Normální závitník s tin povlakem vydrží 150-200 závitů a pak už je závit mimo toleranci a i na závitníku je vidět značné opotřebení.
Díky za nasměrování tzn výrobce typ povlaku atd. Je mě jasné že to "sklo" bude brousit každý povlak i materiál a žádný závitník nebude navěky.
Chladící emulzi ani řezný olej nemůžu použít kvůli vzhledu. Chladím to jen destilkou.
Takto vypadá závitník po 150ks závitů:
Obrázek

Tak to upřímnou soustrast a pevné nervy ...

Takový černý PEEK , to bys měnil závitníky s vše ostatní , ještě častěji !!
Dawe
Příspěvky: 2524
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

19. 1. 2024, 10:03

kenybz> koukam, ze uz to mas poresene, ale posilam link na ty cinske modre s nACo povlakem.
Dival jsem se na muj M6 a je po tech 400 zavitech skoro jak novy, mozna bych nepoznal ze byl vubec pouzity. (Na niklovych slitinach mi tyto vydrzi vic jak polovinu toho co normalne vydrzi znackove karbidove.) Dej pak prosim vedet jaky ti vysel nakonec nejlip. :)
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3296
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

17. 2. 2024, 9:24

Tak jsem nakoupil nějaké závitníky a některý vydrží 300 jiný dražší až 800 závitů. Ale ve výsledku co závit to 1kč za nástroj což není katastrofa.
Dají se i nabrousit a pak to zase závituje. Po broušení vydrží závitník asi 80% závitů o proti novému.
Zajímavé je, že pokud několikrát po sobě neochladím závitník, tak se břit rychle zatupí zřejmě nepatrný rozklad polymeru sežere břit.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Odpovědět

Zpět na „dalsi“