Vrtání polystyrenu

Odpovědět
Uživatelský avatar
Mr. MR
Příspěvky: 776
Registrován: 31. 5. 2020, 10:05

18. 6. 2024, 4:14

Ahoj,
potřebuju vrtat 12 mm díry do dvrdého polystyrenu tloušťky 1 mm. PS je blbý, taví se ale přitom je křehký. Dosud se to dělalo na soustruhu vypichovacím nožem, ale je třeba stovky kusů a zastavovat pro výměnu kusu je nepraktické. Raději bych byl, kdyby to šlo na vrtačce. Zkoušel jsem spirálový vrták broušený do dřeva, ale zalepuje se. Spíš by se hodila nějaká super ostrá fréza. Máte s tím někdo zkušenosti?
Díky za tipy
Připrav se, hrajem...
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1577
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

18. 6. 2024, 4:39

Nešlo by to vyseknout lochajznou? Nevím teda jak je kus velkej, aby to neprasklo do boku. Nebo 12ku vykružovák / korunku.
Uživatelský avatar
Kratus
Příspěvky: 515
Registrován: 1. 5. 2015, 2:36
Bydliště: Příbram

18. 6. 2024, 4:42

Něco podobného jsem kdysi dělal do PVC. Díra pr. 30mm tl. 2mm
Soustružník mi udělal jádrový vrták se stěnou cca 0,5mm a ručně nabrousil asi 4 zuby.
Skrz díry v boku se foukal stlačený vzduch aby vyfoukl vyříznutý kroužek.
Pokud můžeš, chlaď to mlhou vody s Jarem.
Vrtak.png
Vrtak.png (29.14 KiB) Zobrazeno 2035 x
Milan199
Příspěvky: 3028
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

18. 6. 2024, 4:43

Když to šlo tím vypichovacím nožem, tak zkus ve vrtačce vyvrtávací hlavičku a ten nožík dej do ní.
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2624
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

18. 6. 2024, 4:53

A obycejny Forstneruv vrtak jsi neuvazoval?
Bude sice vrtat v celem prurezu, ale zase by se nemel vubec zalepovat - diky siroke "spone".

Nez jsem si poridil stromeckovy, tak jsem tim plastove desky vrtal - ovsem stromeckovy ma nevyhodu, ze se "zamyslis" a dira je hned vetsi - pokud nemas presny doraz :).

Nebo uplne obycejny vykruzovaci vrtak (zubata trubka), ale tam musis vyrazet to vznikle kolecko ...
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
Zbýňa
Příspěvky: 1944
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

18. 6. 2024, 6:09

Ahoj,
jestli pošleš vzorek a máš alepoň malej ruční lis, tak ti na to mohu vyrobit razník a matrici. Ještě jsem to, na takový materiál nenavrhoval, tak bych si udělal zkoušku. Pak třeba i sofistikovanější nástroj. Ale do konce týdne jsme pryč.
zverodoktor
Příspěvky: 3044
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

18. 6. 2024, 9:30

Zbýňa píše: 18. 6. 2024, 6:09 Ahoj,
jestli pošleš vzorek a máš alepoň malej ruční lis, tak ti na to mohu vyrobit razník a matrici. Ještě jsem to, na takový materiál nenavrhoval, tak bych si udělal zkoušku
Ahoj, niečo sa mi marí že na vysekávanie tvrdého polystyrénu ho treba vysekávať za tepla, inak praská. Ak sa nemýlim, je o opracovaní plastov užitočná stať v knihe Chemie pro vsechny, v novšom vydaní.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
t256
Příspěvky: 2870
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

19. 6. 2024, 7:20

Kdyz jsem vysekaval diry do polystyrenu taky mi to s normalnimi raznicemi praskalo. Musel jsem nabrousit raznice opacne, tzn. zkoseni bylo uvnitr trubky, venkem byla rovna. Pak to celkem slo. Delal jsem cca 20mm diry do tech bezpecnostnich tabulek s ruznymi zakazy. Praskaly taky kdyz byly hodne stare, ten material casem krehne.
Uživatelský avatar
Mr. MR
Příspěvky: 776
Registrován: 31. 5. 2020, 10:05

19. 6. 2024, 8:03

Díky všem za rady. Vysekáváním se to rozbije, PS je křehký. Všichni to vidíte stejně, brát jen obvod, střed vypadne. Zkusímto co radí Kratus, aby nástroj bral symetricky a méně kopal než vyvrtávací nožík. Mám k dispozici vrtačku V16, nechci aby mi nesymetrický nástroj vypadl z morse kuželu.

t256> to zní taky zajímavě. Zkusím, díky.
Připrav se, hrajem...
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5341
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

19. 6. 2024, 8:10

Rada, rizni to laserem ti asi bude k prdu, že :mrgreen:
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
Uživatelský avatar
Mr. MR
Příspěvky: 776
Registrován: 31. 5. 2020, 10:05

19. 6. 2024, 8:15

Jedná se o Petriho misky. Po vyvrtání a sterilizaci budou v kontaktu se živými organismy. Mám obavy ze splodin po laseru. Vrtá se vždy do dna, jedna díra na střed, takže i ukládání by byl opruz.
Připrav se, hrajem...
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
Odpovědět

Zpět na „dalsi“