Frézování hliníkové formy
Zdravím
Jaké jsou postupné operace jakými nástroji pro výrobu hladkého povrchu hliníkové formy, řekněme třeba do Ra 5?
Už s tím laboruju poněkolikátý, a nedaří se mi mít použitelný finish. Pokaždý se to musí někdy dost složitě dobrušovat, v podstatě z toho nikdy nevypadne použitelná forma. Asi to co mě nejvíc trápí je že i když finishuju kuličkou R0,5, tak mám na vodorovných či mírně zkosených plochách jakoby vyškubaný či spíš vydřený materiál. Výsledkem je drsný povrch. Stěny neřeším, ty jsou samozřejmě hlaďoučké, šikmý plochy nad 20-30st taky jsou vcelku dobrý, ale když mám šikminu pod 20st, neřku-li vodorovinu, což není nic vyjjímečnýho, tak je to naprd.
Chápu že kulička na čím blíž špici spíš vydírá materiál než že by řezala, ale tak jak to pořešit?
Hrubování, jasný. Pak to beru kulovkou, třeba R1.5, desetinu přídavek axial+radial, 0,3mm krok. Pak se snažím o finish po 0,1mm, a je vcelku jedno jak velkou koulí, je to v pr... Menší větší krok nepomáhá. Paradoxně ten předchozí krok, po 0,3mm, vypadá líp než ten "finish". Už fakt nevím
Nechávat finishi větší přídavek? Snažit se použít frézy s rohovým radiusem? Jak probůh vyfrézovat rádius R1 u základny nějakýho sloupku (či malé díry) co je 4cm vysoký (hluboká), tak dlouhou frézu tak tenkou je snad nesmysl??
Jaké jsou postupné operace jakými nástroji pro výrobu hladkého povrchu hliníkové formy, řekněme třeba do Ra 5?
Už s tím laboruju poněkolikátý, a nedaří se mi mít použitelný finish. Pokaždý se to musí někdy dost složitě dobrušovat, v podstatě z toho nikdy nevypadne použitelná forma. Asi to co mě nejvíc trápí je že i když finishuju kuličkou R0,5, tak mám na vodorovných či mírně zkosených plochách jakoby vyškubaný či spíš vydřený materiál. Výsledkem je drsný povrch. Stěny neřeším, ty jsou samozřejmě hlaďoučké, šikmý plochy nad 20-30st taky jsou vcelku dobrý, ale když mám šikminu pod 20st, neřku-li vodorovinu, což není nic vyjjímečnýho, tak je to naprd.
Chápu že kulička na čím blíž špici spíš vydírá materiál než že by řezala, ale tak jak to pořešit?
Hrubování, jasný. Pak to beru kulovkou, třeba R1.5, desetinu přídavek axial+radial, 0,3mm krok. Pak se snažím o finish po 0,1mm, a je vcelku jedno jak velkou koulí, je to v pr... Menší větší krok nepomáhá. Paradoxně ten předchozí krok, po 0,3mm, vypadá líp než ten "finish". Už fakt nevím
Nechávat finishi větší přídavek? Snažit se použít frézy s rohovým radiusem? Jak probůh vyfrézovat rádius R1 u základny nějakýho sloupku (či malé díry) co je 4cm vysoký (hluboká), tak dlouhou frézu tak tenkou je snad nesmysl??
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit 

A nejak naklonit/postupne naklanet obrobek nebo nastroj, aby ta kulicka "nedrala vrcholem", ale rezala tou casti pod vrcholem - tj. umerne nakloneni?
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
To je dobrá teorie, ale asi bych měl zmínit že na 3osce

Já vím, já vím, většinou se formy dělají na pětioskách, ale taky se dělají i na 3oskách, a jde to.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit 

***********************Pipik píše: ↑13. 12. 2024, 12:23 Zdravím
...
Chápu že kulička na čím blíž špici spíš vydírá materiál než že by řezala, ale tak jak to pořešit?
...
Tohle jde dobře řešit vykloněním vřetene třeba o 45° - pak to tam nedrbeš nulovou řeznou rychlostí.
************************
Hrubování, jasný. Pak to beru kulovkou, třeba R1.5, desetinu přídavek axial+radial, 0,3mm krok. Pak se snažím o finish po 0,1mm, a je vcelku jedno jak velkou koulí, je to v pr... Menší větší krok nepomáhá. Paradoxně ten předchozí krok, po 0,3mm, vypadá líp než ten "finish". Už fakt nevím
************************
Přídavek se nedá přesně stanovit - to záleží na hromadě faktorů a ty nejsou zřejmé. Ale přikláněl bych se k přídavku většímu.
************************
Nechávat finishi větší přídavek? Snažit se použít frézy s rohovým radiusem? Jak probůh vyfrézovat rádius R1 u základny nějakýho sloupku (či malé díry) co je 4cm vysoký (hluboká), tak dlouhou frézu tak tenkou je snad nesmysl??
Ohledně toho R1 - mrkni na stránky PM techu, mají prodloužené frézy - hledej "toroidní"
Je to odlitek nebo válcovaný materiál ?
Jedeš všude sousledně ?
Jak to mažeš ?
Pár fotek by prospělo - klidně SZ.
- Samozřejmě litej hliník, válcovanej na formu je trochu nonsenc, se zkroutí.
- Nepománá ani sousledný ani nesousledný. Ano, na některých místech je lepší to, ale na jiných zas ono.
- peru na to emulzi.
Co bys chtěl vidět? Výsledek? Ten tu bohužel zrovna žádný nemám. Mašinu? Bys tomu nevěřil že udělá 40mm dlouhou frézou stejně vysokou stěnu pomalu jak zrcadlo, takže tam to nebude

Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit 

Jsem právě po minulým týdnu co jsem frézoval formy na luxfery (neptejte se, je to komplikovaný a dlouhý příběh...) objednal frézy s rohovým rádiusem. Mám tu jen 6mm a víc, tak jsem objednal 2mm s R0,5 a 3mm s R1 a 4mm s R1, tak uvidím. Právě si myslím že největší error je v tý snaze frézovat špičkou kuličky, podle mě to tam už jen dře. Kdežto ty čelní s rádiusem mají přes střed jen jeden břit, zbytek do středu nedosáhne, a obecně je schopna díky tomu frézovat kolmo, takže i kdyby blízko středu, krásně odvede třísku.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit 

Nepsal jsi jak je ta forma veliká. U menších je ten válcovaný mat bez problémů použitelný. Hrubneš to, odšponuješ a necháš pár dní odležet.Pipik píše: ↑13. 12. 2024, 1:24- Samozřejmě litej hliník, válcovanej na formu je trochu nonsenc, se zkroutí.
- Nepománá ani sousledný ani nesousledný. Ano, na některých místech je lepší to, ale na jiných zas ono.
- peru na to emulzi.
Co bys chtěl vidět? Výsledek? Ten tu bohužel zrovna žádný nemám. Mašinu? Bys tomu nevěřil že udělá 40mm dlouhou frézou stejně vysokou stěnu pomalu jak zrcadlo, takže tam to nebude![]()
Já jsem mašinu nijak nezpochybňoval. Kdybys poslal pár fotek povrchů - třeba by mne něco napadlo.
Předpokládám, že ta emulze je koncentrace okolo 15%.
- Krutor
- Sponzor fora
- Příspěvky: 1024
- Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
- Bydliště: Moravské Bránice
- Kontaktovat uživatele:
Pár AL forem jsem frézoval, resp. se kolem toho motal (na 3-ose). Problém s "potrhaným" povrchem tedy nebyl. Myslím, že základem je ostrý nástroj a emulze. Samozřejmě tuhý stroj a co nejkratší nástroj, aby nevibroval. Já bych tušil problém právě v délce nástroje. To bývá u forem častý problém, že se potřebuješ dostat hluboko, máš kolmé stěny, a dole malý rádius. To je v podstatě nepřekonatelný problém.
Dle mých zkušeností ze zdá, že snaha vyšlichtovat celou formu na jeden nástroj vede ke spoustě kompromisů, a vždycky je někde ten povrch špatný. Chce to používat víc nástrojů, každý je dobrý na něco jiného. Na ploché dno je kulovka víceméně špatně, protože má v podstatě nulovou šířku stopy, a na špičce defacto nulovou řeznou rychlost. Lepší je toroid (fréza se zaoblenými rohy). Jenomže s tím zase neuděláš (přesněji řečeno nedoděláš) prohlubně, které nemají ploché dno.
Bohužel s počtem použitých nástrojů hodně narůstá pracnost při CAMování, a také riziko chyby.
Nápad s umělým nakloněním obrobku se mi líbí, ale samozřejmě je to pak vyšší dívčí. Zaprvé jak to upnout, zadruhé jak to zaměřit, zatřetí jako to odCAMovat. A to celý minimálně 3× až 4×
Good luck. Formařinu považuju za královskou disciplínu frézování. A to se samozřejmě pořád bavíme o duralu, do železa bych si absolutně netroufl hrábnout.
PS: Předpokládám, že se bavíme o nějaké slušné slitině - Certal, 7075, Gleich C330 (=7021). Nanejvýš automatový dural 20XX. V nouzi 5083. 6-kové slitiny radši nebrat. Dá se, ale bez emulze ani ránu, okamžitě zalepíš špičku kulovky a pak to dřeš, nebo zlomíš.
Dle mých zkušeností ze zdá, že snaha vyšlichtovat celou formu na jeden nástroj vede ke spoustě kompromisů, a vždycky je někde ten povrch špatný. Chce to používat víc nástrojů, každý je dobrý na něco jiného. Na ploché dno je kulovka víceméně špatně, protože má v podstatě nulovou šířku stopy, a na špičce defacto nulovou řeznou rychlost. Lepší je toroid (fréza se zaoblenými rohy). Jenomže s tím zase neuděláš (přesněji řečeno nedoděláš) prohlubně, které nemají ploché dno.
Bohužel s počtem použitých nástrojů hodně narůstá pracnost při CAMování, a také riziko chyby.
Nápad s umělým nakloněním obrobku se mi líbí, ale samozřejmě je to pak vyšší dívčí. Zaprvé jak to upnout, zadruhé jak to zaměřit, zatřetí jako to odCAMovat. A to celý minimálně 3× až 4×

Good luck. Formařinu považuju za královskou disciplínu frézování. A to se samozřejmě pořád bavíme o duralu, do železa bych si absolutně netroufl hrábnout.
PS: Předpokládám, že se bavíme o nějaké slušné slitině - Certal, 7075, Gleich C330 (=7021). Nanejvýš automatový dural 20XX. V nouzi 5083. 6-kové slitiny radši nebrat. Dá se, ale bez emulze ani ránu, okamžitě zalepíš špičku kulovky a pak to dřeš, nebo zlomíš.
Petr Spáčil
No, je pravda že dělat to ze 70xx jsem nezkoušel (většinou tu 5083), ta by se mazala podstatně míň. To asi jo. Zkusím příště.
60xx nechci do baráku, to je hrozný bláto - řezat jen s velkým úběrem na zub, kulička by se okamžitě zaplácla.
Přiznám se že sytost emulze moc neřeším - prostě tam dolejvám vodu, občas olej. Hodně se mi to odpařuje, stroj není zeshora zakrytý. Když to ale nechám někdy vyschnout, mám lehce mastný stěny. Toť celé moje měření množství oleje v emulzi

Ty toroidy (čelní s rohovým rádiusem) jak jsem psal vyzkouším příště. Měl jsem tu jen velký, a forma měla jen 25cm s drobnostma v ní, 6mm bych se nevešel. Přijde mi to jako řešení, pač jinak plochou frézou udělám hezký vodorovný povrch.
Naklápět formu na 3osce mi přijde jako harakiri.

Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit 

https://www.refraktometr-eshop.cz/rezne ... phire.html
pokud by si hledal levnější tak hledej hlavně stupnici Brix
pokud by si hledal levnější tak hledej hlavně stupnici Brix
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
- Krutor
- Sponzor fora
- Příspěvky: 1024
- Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
- Bydliště: Moravské Bránice
- Kontaktovat uživatele:
Slitina 6082 zas takové bláto není, má větší pevnost než 5083, ale riziko zalepení nástroje je větší. 6060 je fakt bláto. Hlavní předností 5083 je to, že je skoro vždy litá, tedy s minimálním vnitřním pnutím, což je u forem důležité.
Petr Spáčil