Holzmann BF20V
Dobrý den všem! Dlouhou dobu, možná více než rok jsem pročítal zdejší fórum, abych pochytil nějaké informace pro rozhodování o nákupu malé vrtačkofrézky. Pořídil jsem si variantu vrtačkofrézky BF20 od fy. Holzmann. Po rozdělání dřevěné přepravní bedny jsem zjistil rozsáhlou korozi na mnoha funkčních plochách křížového stolu. Bohužel to nebyl jen nějaký povlak, ale opravdu hluboká koroze. Rozsah otáček dosahoval max cca 60 % deklarovaných hodnot. Chyběla i jedna klička k točítku. Tak jsem obratem reklamoval. Nový stroj přijel přímo z Rakouska. No, že by byl o 100% lepší, tak to ani omylem. Nějaká menší koroze na nefunkčních plochách sice byla, alespoň že otáčky motoru byly téměř (do 10%) v deklarovaném rozsahu.
Zatím jsem pouze vrtal a vše v pohodě. Jen mě štve, že nemohu jednoduše používat vrtáky s MK1, nebo MK2. Ve vřeteni je MK2 s uchycením na závit M10.
Nedávno jsem začal pronikat i do tajů frézování. Objevil se hned další problém a docela nepříjemný. Při frézování obrobku z běžné konstrukční oceli mi sjíždí vřeteno asi o 0,3 mm při posuvu stolu o 50 mm. Třísku odebírám 0,2mm, aretaci zdvihu vřetene mám opravdu fest dotaženou. Na digitálním ukazateli hloubky nastavím nulu a vidím, jak pomalu je fréza vtahována do materiálu. Děje se to při frézování čelní frézovací hlavou se 6 VBD, ale i se stopkovou frézou 10 mm. Máte někdo podobnou zkušenost u podobných klonů BF20? Předem díky za radu!
Zatím jsem pouze vrtal a vše v pohodě. Jen mě štve, že nemohu jednoduše používat vrtáky s MK1, nebo MK2. Ve vřeteni je MK2 s uchycením na závit M10.
Nedávno jsem začal pronikat i do tajů frézování. Objevil se hned další problém a docela nepříjemný. Při frézování obrobku z běžné konstrukční oceli mi sjíždí vřeteno asi o 0,3 mm při posuvu stolu o 50 mm. Třísku odebírám 0,2mm, aretaci zdvihu vřetene mám opravdu fest dotaženou. Na digitálním ukazateli hloubky nastavím nulu a vidím, jak pomalu je fréza vtahována do materiálu. Děje se to při frézování čelní frézovací hlavou se 6 VBD, ale i se stopkovou frézou 10 mm. Máte někdo podobnou zkušenost u podobných klonů BF20? Předem díky za radu!
-
- Příspěvky: 3358
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,
ako máš tie nástroje upnuté? Vieš zistiť, či sa ti vysúva celá pinola, alebo iba vreteno?
Keď máš aretáciu zatiahnutú, skúšal si, či reálne aj tú pinolu aretuje?
Možno je príčina triviálna, na týchto čínskych krámoch napríklad často nebývajú dorezané závity, alebo niečo je krivé, nedoobrábané a zavadzia.
Prípadne urob nejaké fotky, to zvykne pomôcť.
ako máš tie nástroje upnuté? Vieš zistiť, či sa ti vysúva celá pinola, alebo iba vreteno?
Keď máš aretáciu zatiahnutú, skúšal si, či reálne aj tú pinolu aretuje?
Možno je príčina triviálna, na týchto čínskych krámoch napríklad často nebývajú dorezané závity, alebo niečo je krivé, nedoobrábané a zavadzia.
Prípadne urob nejaké fotky, to zvykne pomôcť.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5358
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Jak tu píše zverodoktor - problém aretace pinoly - prověřitzverodoktor píše: ↑7. 1. 2025, 10:45 Ahoj,
ako máš tie nástroje upnuté? Vieš zistiť, či sa ti vysúva celá pinola, alebo iba vreteno?
Keď máš aretáciu zatiahnutú, skúšal si, či reálne aj tú pinolu aretuje?
Možno je príčina triviálna, na týchto čínskych krámoch napríklad často nebývajú dorezané závity, alebo niečo je krivé, nedoobrábané a zavadzia.
Prípadne urob nejaké fotky, to zvykne pomôcť.
Za mne to může být i vertikální posuv vřetníku - i ten by měl mít aretaci - taky prověřit
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
pokud se mění údaj odměřování - tak se vysouvá jen vřeteno.
To je primitivně aretováno šroubem/kličkou z levé strany, šroub tlačí kousek mosazi do drážky ve vřetenu (pokud si to dobře pamatuji)
tipl bych, že chybí ten kousek mosazi uvnitř a/nebo nedořezaný závit.
Utažení jde ale lehce zkontrolovat ručním výsuvem.
To je primitivně aretováno šroubem/kličkou z levé strany, šroub tlačí kousek mosazi do drážky ve vřetenu (pokud si to dobře pamatuji)
tipl bych, že chybí ten kousek mosazi uvnitř a/nebo nedořezaný závit.
Utažení jde ale lehce zkontrolovat ručním výsuvem.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Ano, vysouvá se pinola vřetena, jejíž posuv vidím na displeji na čele vřeteníku/převodovky. Na levém boku je aretační šroub pinoly (M8) který zřejmě nějak tlačí na dno drážky v boku pinoly. Je dostatečně dlouhý s rezervou asi 15mm i při max. zašroubování. Což je 17 mm. Zbývajících 16 mm hloubky otvoru ke dnu drážky na boku pinoly je vyplněno něčím, co nedokážu identifikovat, natož nějak vyjmout. Takže mi zbývá rozebrat vřeteník, abych zjistil, přes co se ten aretační šroub opírá do pinoly?
Při zkoušení té frézovací hlavy nebyly žádné problémy. Zvuky z převodovky byly stejné, jako při práci se stopkovou frézou. Samozřejmě úběr jsem nastavoval minimální. Neplánuju žádnou výrobu. Veškeré nástroje jsem totiž podědil, takže frézku jsem pořizoval v podstatě ze zvídavosti
Našel jsem teď obrázkový rozpad dílů s kusovníkem. Měl by tam být mosazný váleček s osazením na konci. Takže ho zřejmě nezkontroluju pokud navyndám pinolu. To mne netěší.

Dnes jsem chtěl zjistit, jakou plochou se dotýká ten mosazný váleček dna drážky v pinole. Vzal jsem si lihový fix, že s ním nabarvím tu drážku. Po vysunutí pinoly jsem viděl, že v drážce je nějaká mastnota, olej, nebo vazelína. Tam by ale měl být suchý čistý povrch. Odmastil jsem celou dtážku a nabarvil jsem ji. Při té manipulaci s vysunutou pinolou jsem také přišel na to, že jsou uvolněné oba šroubky na spoji pravítka hloubkoměru s ramínkem od pinoly. Vyzkoušel jsem, že ten váleček v drážce dosedá celkem rovnoměrně. Ale hlavně už mi při frézování pinola nesjíždí
Teprve teď jsem si uvědomil, že to sjíždění pinoly jsem si neověřil zpětným přejezdem mástroje přes obrobek. Takže ta narůstající hodnota na hloubkoměru mohla být jen důsledek uvolněného spoje mezi pravítkem a pinolou. Vyzkoušel jsem několikrát ofrézovat kus materiálu a zdá se, že problém je vyřešen. Ještě jednou díky všem za vaše odpovědi a rady.

Kdysi jsem koupil podobnou. Taky Holz.. Jen s MK3, dlouhým stolem a posuvem. Špón už nařezala požehnaně. Po pár letech zkušeností doporučuju ještě zkontrolovat jestli v obou rychlostech jdou kola v převodovce proti sobě. Předchozí majitel to měl v záběru tak na půl a očesal plastová kola. Ty sem vyměnil za ocelová. Víc vrčí ale frčí. A když se mažou hustším lepivým plastickým mazivem tak trochu ztichnou. Dál doporučuji hlídat teplotu motoru. Nemá chlazení a uhlíky jsou jak do holícího strojku a pak to hoří. Pomohl jsem tomu dírou zvrchu a do ní fučí ventilátor z počítačového zdroje. Už jsem ale ztratil trpělivost s kolísáním otáček při rychlých změnách zátěže vřetena a půjde tam 3F motor s frekvenčním měničem. Na soustruhu mi takový měnič krásně drží otáčky od 2Hz do 80Hz, víc nepotřebuju. Divil jsem se jakou má při těch 2Hz pořád sílu a přesně a klidně drží nastavené otáčky. Tak ať ti dlouho a dobře slouží.
Dnes jsem při výrobě T-matic pro otočný stůl zjistil nemilou věc. Stoupání pohybového šroubu osy Y není asi moc v souladu se značením na točítku. Přestože jsem použil sondu na hledání hrany, vždy jsem se dostal mimo osu obrobků. Tu odchylku jsem rozeznal i od oka. Tak jsem do přesného svěráku upnul naplocho vedle sebe dvě 42 mm paralely. Několikrát pomocí dotykové sondy jsem naměřil výsledný rozměr vždy o 0,7 - 0,8 mm méně. Snažil jsem se pečlivě nastavovat stupnici na točítku i s vymezováním vůle při změně rotace točítka. Snad nedělám nějakou hloupou chybu? Dojet sondou na hranu, natavit stupnici točítka na nulu, zvednout sondu, přejet za obrobek = 45 otoček kličkou, spustit sondu, vymezit vůli šroubu, nastavit stupnici na nulu, dojet zpět na hranu. Tedy 45 otáček kličkou po 2 mm (90mm) mínus 4,2 mm dojezd na hranu mínus průměr sondy 2,54 mm = 83,26 mm. Na posuvce změřeno přesně 84mm. Co s tím? Zdá se mi to i na hobby stroj nějak moc.
takto nic nezměříš. stoupání šroubu můžeš měřit jen pohybem v jednom směru - bez couvnutí.
Matice posuvového šroubu je levný kousek litiny, sice má zářez jako možnost vymezení vůle, ale její upevnění je mizerné dvěma červíky.
Tyto strojky jsou levně navržené, z šizeného materiálu a hlavně - odfláknutá montáž.
(vyřešil jsem levným odměřováním, ještě mi někde leží)
Matice posuvového šroubu je levný kousek litiny, sice má zářez jako možnost vymezení vůle, ale její upevnění je mizerné dvěma červíky.
Tyto strojky jsou levně navržené, z šizeného materiálu a hlavně - odfláknutá montáž.
(vyřešil jsem levným odměřováním, ještě mi někde leží)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Tak se mi podařilo namontovat DRO na frézku. Obrazovka má označení HYMSEANN SNS-2V. Zdá se, že vše funguje. Jen mám problém s nastavením referenčního bodu na obou osách. Podle několika příspěvků na netu se to několika lidem také stalo a údajně je to tím, že ty nejlevnější měřítka nemají referenční body definované. Máte někdo podobné zkušenosti?
-
- Příspěvky: 3358
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,
je to pravda, nie každé pravítko ich má. Mal by si to vedieť dohľadať podľa označenia pravitka na stránkach výrobcu ( aj čínskeho)
je to pravda, nie každé pravítko ich má. Mal by si to vedieť dohľadať podľa označenia pravitka na stránkach výrobcu ( aj čínskeho)
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel