Kolejnice
-
- Příspěvky: 250
- Registrován: 20. 4. 2009, 12:10
- Bydliště: Praha
Ahoj,
stále mě vrtá hlavou využití starých kolenic,nevím co to je za material,viděl jsem kdysi v kovošrotu lamače na kolenice.koleje tam praskaly jako litina.Mám od té doby jeden kousek používám ho jako kovadlinu.Tvarem přímo vybízí k výrobě koníka,nevím jaké má ten mareriál kluzné a tlumící vlastnosti.Co z něj vyrobit třeba lože na soustruh nebo podobně?
Díky za reakce. Martin
stále mě vrtá hlavou využití starých kolenic,nevím co to je za material,viděl jsem kdysi v kovošrotu lamače na kolenice.koleje tam praskaly jako litina.Mám od té doby jeden kousek používám ho jako kovadlinu.Tvarem přímo vybízí k výrobě koníka,nevím jaké má ten mareriál kluzné a tlumící vlastnosti.Co z něj vyrobit třeba lože na soustruh nebo podobně?
Díky za reakce. Martin
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3734
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
citace:
Vývoj kolejnicových materiálů postupoval od ocelí pevnosti minimálně 600 MPa
(asi do roku 1934) s relativně nízkým obsahem C (0,40 až 0,50%), stopovým obsahem
křemíku a obsahem manganu do 1%. Pro výrobu se používala Thomasova ocel. Nízký
obsah křemíku v této oceli svědčí o tom, že ingoty nebyly dezoxidovány ferosiliciem, tzn.
byly odlity z oceli neuklidněné. Dosahovaly velmi nízkou vrubovou houževnatost,
především za záporných teplot (KCU2 při teplotě –20°C cca 5 až 10 J.cm-2).
Po roce 1950 byly do tratí ČSD zabudovávány kolejnice z oceli jakosti 10 650.0,
10 750.0 a 10 800.0 o nejmenší pevnosti 650 MPa, 750 MPa a 800 MPa v závislosti na
obsahu uhlíku.
Plné zvládnutí techniky vakuového odlévání otevřelo možnost zvýšení středního
obsahu uhlíku na 0,55 až 0,75% (obsah manganu 0,75 až 1,4 %, křemíku 0,15 až 0,50%)
při eliminaci nebezpečí vzniku vločkovitosti kolejnicové oceli. Od roku 1968 byly
vyráběny vakuované kolejnice ve čtyřech jakostních třídách podle pevnosti (800-849
MPa, 850 - 890 MPa, 900 - 949 MPa, nad 950 MPa) [2].
S rostoucími nápravovými tlaky a především provozními rychlostmi se požaduje
od nově aplikovaných materiálů v rámci Evropských tratí soulad s technickými dodacími
podmínkami na bázi UIC 860, DB/DR-TL 91 8234.
V současné době patří mezi nejpoužívanější kolejnicové materiály oceli na bázi
C-Mn, jejichž mechanické vlastnosti, zejména pak odolnost proti opotřebení, odpovídá
pevnostním stupňům, odvozeným od obsahu uhlíku v rozmezí 0,40 až 0,82 hm.%, resp.
obsahu Mn od 0,75 do 1,7 hm.%. Pro Evropu jsou standardizovány jakostními stupni
podle technických podmínek UIC 860, které odpovídají chemickým složením
i deklarovanými mechanickými vlastnostmi jakostem podle BS (pro Británii) a AREA
(pro USA a Kanadu). Kategorie vývojově starších typů jsou v podstatě srovnatelné i u nás
původně vyráběnými tradičními značkami ocelí s označením ČSD (tab. 2.1). Z uvedeného
sortimentu jsou kolejnice z materiálu UIC 700 používány již pouze v omezeném rozsahu.
Nejvíce se používají kolejnice jakosti UIC 900A i na stavbu nově budovaných
železničních koridorů.
holt je to věda
Vývoj kolejnicových materiálů postupoval od ocelí pevnosti minimálně 600 MPa
(asi do roku 1934) s relativně nízkým obsahem C (0,40 až 0,50%), stopovým obsahem
křemíku a obsahem manganu do 1%. Pro výrobu se používala Thomasova ocel. Nízký
obsah křemíku v této oceli svědčí o tom, že ingoty nebyly dezoxidovány ferosiliciem, tzn.
byly odlity z oceli neuklidněné. Dosahovaly velmi nízkou vrubovou houževnatost,
především za záporných teplot (KCU2 při teplotě –20°C cca 5 až 10 J.cm-2).
Po roce 1950 byly do tratí ČSD zabudovávány kolejnice z oceli jakosti 10 650.0,
10 750.0 a 10 800.0 o nejmenší pevnosti 650 MPa, 750 MPa a 800 MPa v závislosti na
obsahu uhlíku.
Plné zvládnutí techniky vakuového odlévání otevřelo možnost zvýšení středního
obsahu uhlíku na 0,55 až 0,75% (obsah manganu 0,75 až 1,4 %, křemíku 0,15 až 0,50%)
při eliminaci nebezpečí vzniku vločkovitosti kolejnicové oceli. Od roku 1968 byly
vyráběny vakuované kolejnice ve čtyřech jakostních třídách podle pevnosti (800-849
MPa, 850 - 890 MPa, 900 - 949 MPa, nad 950 MPa) [2].
S rostoucími nápravovými tlaky a především provozními rychlostmi se požaduje
od nově aplikovaných materiálů v rámci Evropských tratí soulad s technickými dodacími
podmínkami na bázi UIC 860, DB/DR-TL 91 8234.
V současné době patří mezi nejpoužívanější kolejnicové materiály oceli na bázi
C-Mn, jejichž mechanické vlastnosti, zejména pak odolnost proti opotřebení, odpovídá
pevnostním stupňům, odvozeným od obsahu uhlíku v rozmezí 0,40 až 0,82 hm.%, resp.
obsahu Mn od 0,75 do 1,7 hm.%. Pro Evropu jsou standardizovány jakostními stupni
podle technických podmínek UIC 860, které odpovídají chemickým složením
i deklarovanými mechanickými vlastnostmi jakostem podle BS (pro Británii) a AREA
(pro USA a Kanadu). Kategorie vývojově starších typů jsou v podstatě srovnatelné i u nás
původně vyráběnými tradičními značkami ocelí s označením ČSD (tab. 2.1). Z uvedeného
sortimentu jsou kolejnice z materiálu UIC 700 používány již pouze v omezeném rozsahu.
Nejvíce se používají kolejnice jakosti UIC 900A i na stavbu nově budovaných
železničních koridorů.
holt je to věda

http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3734
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
železničář nejsem
, ale protože martinodipraga je můj dobrý kamarád tak jsem mu vyhledal jenom vyčerpávající informace, je to z nějakých skript, proto tam je citace:
mě už od průmky stačila obecná informace, že kolejnice se dělají z desítky a posunovači mají nejradši nádražní dvanáctku


mě už od průmky stačila obecná informace, že kolejnice se dělají z desítky a posunovači mají nejradši nádražní dvanáctku

http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
tak využitie starých koľajníc je takéto, teda čo aj poznám:
-cigoši (cigáni/cikáni) ich veľmi radi kradnú a zanesú do kovošrotu
-veľmi dobré štiepacie kliny
-náhrada za kovadlinu
-vykovali sa z toho aj motyky a rýle, ktoré sa tak rýchlo neopotrebovali ako kupované
-cigoši (cigáni/cikáni) ich veľmi radi kradnú a zanesú do kovošrotu
-veľmi dobré štiepacie kliny
-náhrada za kovadlinu
-vykovali sa z toho aj motyky a rýle, ktoré sa tak rýchlo neopotrebovali ako kupované
študent strojárstva a začiatočník modelár, ručné spracovanie kovov + sústruženie - Bernardo Profi 300 V
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22890
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
rikas ze ten tvar je zcela idealne navrzen na prekovani jednou ranou v zapustce na profil takovehoto noze
takze kolejnice v metrazi je vlastne polotovar pro nozire a nejakym marketingovym nedopatrenim to zacly nakupovat i drazni spolecnosi
takze kolejnice v metrazi je vlastne polotovar pro nozire a nejakym marketingovym nedopatrenim to zacly nakupovat i drazni spolecnosi
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8336
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Ano, pochopil jsi to úplně správněrobokop píše:rikas ze ten tvar je zcela idealne navrzen na prekovani jednou ranou v zapustce na profil takovehoto noze
takze kolejnice v metrazi je vlastne polotovar pro nozire a nejakym marketingovym nedopatrenim to zacly nakupovat i drazni spolecnosi

Aleš Procháska
-
- Příspěvky: 250
- Registrován: 20. 4. 2009, 12:10
- Bydliště: Praha
Díky za odpovědi,kudly asi dělat nebudu,do toho kousku co mám mlátim už 30 let,no ale aspon vím z čeho to je.
Martin
Martin
Kolejnice je taky výborný materiál pro první ročníky odborných učilišť a středních škol, kde z toho studenti musí jen za pomoci tupého pilníku a ruční pilky na železo dělat kladívko (s vyžadovanou přesností na setiny).
Byli sice mezi námi i tací co ihned poté co se za mistrem zabouchly dveře zapínali brusku v rohu dílny, ale pak nedokázali mistrovi vysvětlit fialovou barvu opilovaného povrchu materiálu. 

