reprap a podobne

http://www.reprap.org/wiki/Main_Page" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

23. 6. 2011, 5:38

x y z osy reaguji a hybou se, home all fungovalo, home po jednotlivých osách ne (ale to prej blbne v repsnapperu), krokáč co má vytlačovat materiál nereaguje a netuším, zatím kde z repsnapperu zjistit jaké je stávající teplota hlavy.

Připojit ten tonokip FW na originál SW se mi nepodařilo a replikatorG zatím taky nepracuje.

Přes víkend zkusím rozebrat a opravit netěsnící hlavu a znovu se pohrabat v FW.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

28. 6. 2011, 9:14

Takže další pokrok.
Termistor měří příkaz t105 vrací teplotu (zdá se že správnou). jen z nějakého mě neznámého důvodu není nikde v repsnapperu uvedená (přijde mi to jako docela chyba).
Motor extruderu se točí taky, jen jaksi na jiný příkaz než používá repsnapper. Pokud dám příkaz purge, pošle repsnapper příkaz M101, ale tonokip/sprinter FW, co mám, takový příkaz vůbec nezná a používá místo toho G1 E+-xxx Fxxx ... Takže teď koumám, jak to někomu může vůbec v téhle (doporučené) kombinaci fungovat. Vyřešeno, stačilo vypnout 3D FW ve volbě extruderu.
Ke vzteku je navíc to, že se mi povedlo, při dotahování hlavy, odlomit nohu toho topícího odporu. U nás se mi nepovedlo najít prodejce stejného provedení (všechny mají vyvýšené konce). Naštěstí mám jeden náhradní akorát to bude 24h zase tuhnout, ale i tak by to chtělo nakoupit pár kusů "do foroty" a neplatit 25e poštovné z Holandska či Německa...
Jinak ten odpor vypadá takto: Obrázek s vnějším průměrem 5mm a délkou 12 (dimenzovaný na 3, nebo 4W. U ná mají všechny tento tvar: Obrázek (s čepičkami na konci), nebo jsou dokonce hranaté....

Zkoušel jsem tisk "na prázdno" ale bohužel mi po pár pohybech spadne na ububtu 11.4 repsnapper, takže zkusím znova zkompilovat či jinou verzi.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7040
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

28. 6. 2011, 9:41

v tomto provedení se unás prodávaly přesné odpory s malou tolerancí , ale už jsem dlouho nenakupoval , kdyby jsi potřeboval tak mám přístup k několika průměrům a různým ohmickým hodnotám kanthalu, a i nějaká keramická tělíska by se našla.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

28. 6. 2011, 10:14

Tak v nejhorším bych musel předělat topné tělísko. Snad ten poslední nezničím :)

Jinak tentokrát mi repsnapper nespadl, kdyz zblbnul, tak alespoň vím kde by mohl být problém. Vypadá to, jako by neschrostnul víc jak 100 bloků programu čico (začne normálně tisknout a pak spadne aplikace)...

ok

ok

N98 G1 F1000*126
N99 G1 X71.16 Y49.6373 E2432.71 F4000*60
N100 G1 X11.5 Y49.6373 E2492.37 F4000*49
N101 G1 X10 E2493.87 F1000*126
; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
ok

; request more 0 < 4
; queue cmd 'G1 F1000' queue 0
; queue cmd 'G1 X11.5 Y47.6373 E2495.37 F4000' queue 1
; queue cmd 'G1 X71.16 Y47.6373 E2555.03 F4000' queue 2
; queue cmd 'G1 X72.66 E2556.53 F1000' queue 3
N102 G1 F1000*76
; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
Error: checksum mismatch, Last Line:96

Resend:97

ok

N97 G1 X72.66 E2431.21 F1000*110
; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
ok

N102 G1 F1000*76
; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
Serial Error: Line Number is not Last Line Number+1, Last Line:96

Resend:97

ok

N97 G1 Z0.4 F50*37
; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
ok

N104 G1 F1000*74
; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
Serial Error: Line Number is not Last Line Number+1, Last Line:96

Resend:97

ok

Error: No Line Number with checksum, Last Line:96

N97 G1 X72.66 E2255.76 F1000*104
Error: No Line Number with checksum, Last Line:96

ok

N106 G1 F1000*72
; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
ok

Serial Error: Line Number is not Last Line Number+1, Last Line:97

Resend:98

N98 G1 F1000*126
ok

ok

N108 G1 F1000*70
ok

N107 G1 X72.66 E2255.76 F1000*80
N88 G1 F1000*127
Serial Error: Line Number is not Last Line Number+1, Last Line:98

Resend:99

ok

N99 G1 F1000*127
ok

N112 G1 F1000*77
Serial Error: Line Number is not Last Line Number+1, Last Line:98

Resend:99

ok

N99 G1 F1000*127
Error: No Line Number with checksum, Last Line:98

ok

N114 G1 F1000*75
ok

N113 G1 F1000*76
Serial Error: Line Number is not Last Line Number+1, Last Line:99

; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
Resend:100

ok

N100 G1 X72.66 E1127.88 F1000*83
Error: No Line Number with checksum, Last Line:99

; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
Error: No Line Number with checksum, Last Line:99

ok

N117 G1 F1000*72
; writeable - wait ok count is 0, queue 4 resend 0
; reset dev size to zero
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

28. 6. 2011, 12:05

Tak opětovný download a rekompilace v kombinaci s příkazem sudo zdá se pomohli. Zkoušel jsem tisknou vlastní stl model a tisk proběhl celý (naprázdno bohužel bez hlavy a materiálu).

EDIT: tak už jsem chtěl vyzkoušet první tisk a bohužel se vyskytla další "moucha".

Extruder nereguluje teplotu. Dokud nezapnu ohřev hlavy nic se neděje. Jakmile zadám nějakou teplotu na kterou se má hřát, tak se začne nekontrolovaně ohřívat a pomůže jen odpojení zdroje. Navíc v repsnapperu nikde neukazuje stávající teplotu. příkaz M105 normálně funguje a teplota je zdá se v pořádku, stejně tak snad i mosfety, jinak by buď hřály pořád, nebo vůbec...
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

1. 7. 2011, 12:47

Motory dělají co mají, "na prázdno" vytisknu součást. Extruduju i ABS přes trysku. Problém je že zřejmě firmware nebo něco jiného nereguluje teplotu. Jakmile jednou zapne ohřev hlavy, už ho nevypne. Říkal jsem si jestli třeba neodešli mosfety a do hlavy nejde proud permanentně. Tak jsem přenastavil výstup na hlavu na jiný pin a to samé. Navíc dokud ho nezapnu příkazem M104 tak netopí. Prostě to nereguluje teplotu, nevypíná ohřev. Taky jsem dnes zkoušel starý FW tj. starší tonokip, ale ten neměří teplotu vůbec. M105 nevrátí nic. Skoušel jsem to i na replikatoruG a tam je krásně vidět i graf se stávající a požadovanou teplotou. I tam to dělá to samé, jakmile se zapne ohřev hlavy, teplota neustále stoupá...
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

4. 7. 2011, 11:24

Potíže s udržováním teploty odstraněny, ukázalo se že mám špatně zapojený termistor.
Takže poslední stav, tiskárna "tiskne".
Obrázek
Výsledek zatím "nicmoc", takže se jde laborovat s teplotami, posuvy atd. Měřítko jsem nastavil kupodivu rychle. Horší je to s tím, že mi dost možná chladne konec extruderu rychleji než bych chtěl a přednastavené posuvy jsou extrémně mimo. Potíže jsou taky v "zatáčkách", kdy dlouhou čáru vytisknu více méně v pohodě ale na konci jak se zastaví vyteče více materiálu než má.

EDIT:
Vypadá to že hlavní problém je v příliš velké délce zahřáté hlavy. Sice to nevede k tomu, že by to motor neutáhl, ale totálně to zredukuje možnost přesně regulovat vytlačování plastu. Takže jsem rozebral hlavu a předělám ji na verzi s teflonovou trubičkou, plus maximálně zkrátím oblast tavení (nechápu jak mohli fungovat s prvními verzemi kde byla jen dlouhá kovová trubička..).
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

7. 7. 2011, 4:31

Ahoj,
pokud jde o ty konce... hodně záleží na tom, v jakém SW generuješ cesty /gcode . Pokud to děláš přímo v repsnapperu, tak to bude vždycky stát za prd. Používám workflow: openscad->skeinforge->repsnapper, pro kontrolu stl souborů netfabb studio basic (neumí to nic v té free verzi, ale hezky zobrazuje).
Kvalita tisku jako taková je v podstatě ovlivněna z 80% tím, jak jsou generovány cesty extruderu.

S reprapem blbnu asi od začátku roku, zatím jsem postavil čtyři, a dělám na vlastních modifikacích, resp. na metodě, jak to vylejt do forem. Zatím jsem se dostal na cca 2 hodiny na replikaci kompletní tiskárny pomocí lití polyuretanu do silikonových forem a to bez dalších nutných zásahů (nic se nevrtá). Původně jsem koupil formy od metrixcreatespace/clonedel, ale ty stály tak za-- že bych jim to nejraději nasoukal do zadní brady.

FW používám lehce upravený tonokip/klimentkip jenž užíval Josef Průša při výuce v Aachenu.

Na teplotu si dej bacha. Dělá to potom ošklivý věci.. třeba pokud tiskne prvních několik až desítek layerů a potom se extruder zalepí, je teplota příliš vysoká, a plast se speče uvnitř extruderu. Taky se mi velmi neosvědčilo používat stejnou trysku pro ABS a PLA... pokud použiješ pro PLA a potom do toho narveš ABS, udělají ze z PLA výpečky, zalepí extruder... a skoro nejdou ven. U každého materiálu budeš muset nastavit teplotu empiricky (a to třeba i pro různé druhy/dodavatele ABS, nejlepší je bílý, pigmenty taky trochu komplikujou tisk...).

První Reprap jsem postavil za dva dny, a následně se trápil celý měsíc s extruderem.


Nějaký bláboly jsem napsal tady http://www.np-diskuze.cz/?p=15271" onclick="window.open(this.href);return false;, ale jelikož to bylo vždycky po pár pivkách... tak nic moc :-)
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

7. 7. 2011, 4:42

drk222 píše:Btw. jaký máte zkušenosti s tím dealextreme? Mně nějak není jasné, jak mohou doručovat zadarmo něco co stojí míň než pošta k nám? Můžete mi to někdo vysvětlit jak to funguje?
Já mám zkušenosti zhruba tříleté. Jejich byznys je založen na tom, že je nějakým způsobem podporován export, tedy mají poštovné opravdu levné, posílají toho hodně, tím i lepší ceny u jejich pošty. Jinak k tomu kaptonu... mám tady dvě kolečka šířky 6mm z DXE a nic moc -možná je to kopton? (6mm na uchycení termistoru k trysce). Mnohem lepší kapton mají tady přímo u nás navíc za slušnou cenu http://sublimace.net/shop/product_info. ... cts_id=272" onclick="window.open(this.href);return false;, říkají tomu termopáska, ale je to kapton, a mnohem lepší než ten z DXE.. no vlastně stejný, ale lepicí vrstva lepí a drží, ten z DXE se odlepuje. Na print bed/tiskovou plochu je lepší širší, alespoň 25mm, a tu jsem bral od grrf.de, https://shop.grrf.de/kapton-band-50mm-b ... ba3b3dc8ac" onclick="window.open(this.href);return false; , někde mají i filmy 10cm široké. Řešil se tady taky plast, grrf má taky za slušnou cenu 3mm abs (320m/€50) https://shop.grrf.de/3-mm-abs-c-82_100_ ... ba3b3dc8ac" onclick="window.open(this.href);return false;
Naposledy upravil(a) patrik dne 7. 7. 2011, 6:11, celkem upraveno 1 x.
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

7. 7. 2011, 5:12

drk222 píše:Takže další pokrok.
Termistor měří příkaz t105 vrací teplotu (zdá se že správnou). jen z nějakého mě neznámého důvodu není nikde v repsnapperu uvedená (přijde mi to jako docela chyba).
Motor extruderu se točí taky, jen jaksi na jiný příkaz než používá repsnapper. Pokud dám příkaz purge, pošle repsnapper příkaz M101, ale tonokip/sprinter FW, co mám, takový příkaz vůbec nezná a používá místo toho G1 E+-xxx Fxxx ... Takže teď koumám, jak to někomu může vůbec v téhle (doporučené) kombinaci fungovat. Vyřešeno, stačilo vypnout 3D FW ve volbě extruderu.
Ke vzteku je navíc to, že se mi povedlo, při dotahování hlavy, odlomit nohu toho topícího odporu. U nás se mi nepovedlo najít prodejce stejného provedení (všechny mají vyvýšené konce). Naštěstí mám jeden náhradní akorát to bude 24h zase tuhnout, ale i tak by to chtělo nakoupit pár kusů "do foroty" a neplatit 25e poštovné z Holandska či Německa...


Zkoušel jsem tisk "na prázdno" ale bohužel mi po pár pohybech spadne na ububtu 11.4 repsnapper, takže zkusím znova zkompilovat či jinou verzi.
Mám tady pár těchto odporů (6.8OHm, dovezeno z anglie), případně i kus ketronové tyče 16mm (ta je drahá jak pes,1 cm vychází na cca 35Kč); makegear dělá topná tělesa z M12 závitové tyče s nichromovým drátem...s izolací ze sklelného vlákna, stočeny konce, provrtáno a vyřezán M6závit.. mě se povedlo to udělat i s normálním 0.3mm kanthhalem, jenom musíš nejdříve namastit tmel do závitů aby to izolovalo. Potom natočíš kanthal, dáš další dvě vrstvy tmelu a počkáš do druhého dne. Možno i uhladit štětcem s vodou. Pokud jde o tmel, MKgear používají keramiku, podle mého výzkumu se dá normálně použít s identickým výsledkem kamnářský tmel do 1200°C, Den Braven /zwalue stojí pod stovku a chová se úplně stejně. Navíc ho za stovku máš čtvrt kila, to je snad na stovku topných těles, dá se jako keramika ředit vodou. Prostě funguje to.
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

9. 7. 2011, 5:06

patrik: hlavu i "horký konec" mám vlastní odvozenou z několika verzí co jsem viděl (už čtvrtou verzi). U té poslední jsem se snažil zmenšit délku mosazné části, ve které se zahřívá plast na 15-18mm. (Někde je tu odkaz na dokumentaci prvních dvou verzí a fotky) předtím to bylo asi 35mm a reakce vytlačovaného materiálu byla mizerná. Navíc jsem potřeboval na jakýs-takýs tisk 265°C, což mi přijde na čistý ABS plast z grrf.de docela dost (všude psali něco o 240-250°C).

Pasky mam doma už troje, dvě z deal extreme 24mm (mimochodem trvalo to dva měsíce než došly a zatím nedošlo všechno zaplacené zboží) jednu 6mm z GME. Ta páska v odkazu nevypadá jako polyimid (kapton) ani omylem. Ten má obvykle medovou barvu. Co to snese pak záleží taky na lepidle. Na desku stolu jsem to zatím ale nepoužil. Tam používám, inspirován videem od autorů původního reprapu, malířskou krycí pásku z papíru do 80°C. Když se to zdrsní, funguje to fajn, je to široké 50mm a stojí to kolem 80kč 33m a na jedno místo sem tiskl asi 8x bez toho že by se ta páska poškodila.

Ten ABS z grrf.com mám doma taky, v evropě jsem nic lepšího nenašel. To ovšem nic nemění na tom že je ten tiskový materiál celkem drahý jako prase... Pokud se najde pár lidí co se domluví, jsem za to objednat větší množství z číny (někde jsem narazil na to že je potřeba objednat tak 100kg aby se ta letecká doprava lépe vyplatila, jinak posílají 25kg).

Jak jsem psal tak hlavu mám vlastní, kombinace mosazi. PTFE, oceli a abs, s vlepeným odporem (silikonovým těsněním na motory za 80kč)- zrovna mi jeden tvrdne na okně, přijde mi to ideální, ten namotaný zacementovaný drát se mi nezamlouvá, už jen díky tomu, že když se něco pokazí, nejde to rozebrat...

Později se dá uvažovat o skleněném konci ale to je otázka ještě větších experimentů...
iro
Příspěvky: 5
Registrován: 22. 7. 2007, 3:24
Bydliště: Brno

9. 7. 2011, 7:42

Cose tyka objednavky z Ciny, bych se pridal. Ale stacilo by me tak 10kg. Jaka je cena za 1 kg pri te 100kg objednavce?
Uživatelský avatar
drk222
Příspěvky: 389
Registrován: 15. 3. 2011, 11:02
Bydliště: Brno

9. 7. 2011, 8:12

iro píše:Cose tyka objednavky z Ciny, bych se pridal. Ale stacilo by me tak 10kg. Jaka je cena za 1 kg pri te 100kg objednavce?
To se ptas moc, ja cet jen nejakou diskusi se svycarem co to takhle proved a uvadel tam neco o 9 dolarech na kilo, ale uz nevim jestli to byla jen ta letecka doprava nebo i material. Rekl bych ze to bude na domluve s dodavatelem atd. Na netu je nekolik cinskych firem s nabidkou ale netusim jak moc se na ne da spolehnout.
gnat
Příspěvky: 985
Registrován: 24. 2. 2009, 9:14
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

9. 7. 2011, 9:53

Taky bych si vzal cca. 10 - 20 kg podle ceny.
SABLE-2015
patrik
Příspěvky: 25
Registrován: 17. 4. 2009, 8:45

10. 7. 2011, 6:49

:drk222

nejlevnější ABS v Evropě, na které jsem narazil má asi tenhle Angličan : http://reprapkit.com/shop/abs/" onclick="window.open(this.href);return false; (taky topné odpory)
já osobně nejlevnější ABS nehledám, protože zpravidla u něj kolísá diametr od 2.8 do 3.2mm, což je při extrudování dost nežádoucí a alespoň mě takhle hnusně vytrestalo podobné pla... každých několik m bylo trochu širší, a já se dokola trápil se zasekávajícím extruderem, nebo neustálou variací vytlačovaného průměru (u ABS, PLA si nenechá zdaleka tolik líbit)

Pokud vím -z doslechu- tak si třeba Průša nechává dělat ABS, ale nevím kde. Kdesi jsem četl jak toho nosil metrák do třetího patra či kýhovýra kam.

Hotend s topným tělesem aka Makegear chodí velmi dobře a doporučuje ho i Průša. Já mám jeden MKGEAR, další tři "vlastní" tedy z ketronové 16mm tyče.
Zkoušel jsem i odpory, a ty jsou taky úplně v pohodě; aktuálně tam mám 0.35mm nozzle, na Wade's a Greg's Wade.

Skleněný hotend pokusy tady už byly, se zkumavkama a pod, zatím ale nic moc, pokud se nepletu. Já začínal se skleněným heatbedem, vyhřívaným přes 4 odpory a hliníkovou desku, ale pekelně to žralo, přes 17A/12V. Nakonec používám klasickej topnej oboustranněj plošňák vlastní výroby, jen jsem si nechal udělat film podle Průšova návrhu. Cpu do toho pořáe 12V bez jakékoli regulace a je to v pohodě. Jen se ta PCB - materiál myslím FR4 /0.35mm kroutí po zahřátí, vyřešeno ptfe čepičkami na šroubech, které ji podpírají, mám jich tam 5. Jinak PTFE se jako materiál na hotend moc neosvědčil, při vyšších teplotách měkne, ale používá se jako vložka do ketronu, který je zase trochu náchylný na otěr, takže potom ptfe to dobře klouže.


240st je víceméně max -tedy alespoň podle mých zkušeností, pak se to začne ucpávat v extruderu. Ono hodně záleží taky na tom, kde přesně měříš teplotu, a jak dobře máš zkalibrovanej termistor/thermistor table pro daný termistor, já to vždycky kontroloval podle termočlánku, vyndaného z tepelného lisu na trička a sledováním budíku na lisu. Např pokud máš velkou trysku na M6 (11mm šestihran) tyči, kulatý těleso před tryskou,a měříš na trysce, tak skutečná teplota bude vyšší než naměřená.

Třeba BytesFromBites používají ABS od Orbitechu pro repmana a BFB-3000, je lepší než to jejich. A je u nás pekelně drahý (http://4isp.cz/shop/index.php?route=pro ... duct_id=53" onclick="window.open(this.href);return false;), to jsou ty germánský, a slušně kvaltní ABS za hunbana a vyplatí se i s dopravou.
Odpovědět

Zpět na „Rapid prototyping - stereolitografie - 3D tisk - 3D skenery - RepRap a související projekty“