Uprava krokových motorů

QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

23. 11. 2007, 5:42

Pupak: 1) mám doma spoustu magnetů, které jsou uskladněné volně (tedy vzduchová mezera = nekonečně velká) a žádné pozorovatelné odmagnetování se u nich nekoná . Je sice pravda, že kdysi dávno se např při uskladnění magnetu uzavíral magnetický obvod, aby se odmagnetování předešlo, ale to už u moderních magnetů potřeba není.
2) když v tom motoru není řádný magnet, tak ho ani nemůžu zničit.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

23. 11. 2007, 8:12

Ja prece netrvrdim,ze se to tyka vsech magnetu na svete.Jsou ale motory,kde se magnetismus vytvari v extremnim mg. poli a tam to proste vadi.Mg obvod musi byt trvale uzavren.Pokud tomu neveris,tak si precti odbornou literaturu.
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

23. 11. 2007, 10:01

Pupak: Dobře, dejme tomu, že jsou i KM, které mají nějaké magnety ze zmagnetizovaného železa a těm by rozpojení magnetického obvodu mohlo uškodit, ale to stále nevysvětluje otázku, jak rozpojení magnetického obvodu může poškodit KM, kde žádný magnet není ...... to opravdu nechápu.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

23. 11. 2007, 11:20

Nevim jake motory pouzivas ty,ale vsechny,co mam ja,maji rotor sestaveny z plechu a permantnich magnetu.Rotor je silne magneticky.
Motory Japan servo,Minebea,Sanyo Denki vsechny stejne konstrukce.
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

25. 11. 2007, 9:02

Tak jsem rozebral dva KM a jeden měl rotor bez magnetu, u druhýho sice magnet vidět nebyl, ale rotor byl tak magnetickej, že určitě obsahoval někde uvnitř RE magnet(y).
PetrNC
Sponzor fora
Příspěvky: 423
Registrován: 19. 6. 2007, 7:32
Bydliště: Náchodsko

25. 11. 2007, 10:04

Pokusím se trochu přispět do mlýna svým příspěvkem ohledně konstrukce krokových motorů. V naší obci bydlí ( už je na penzi ) konstruktér krokových motorů z bývalého podniku MEZ Náchod. Navštívil jsem ho a daroval mi příručku "KROKOVÉ MOTORY ZSE MEZ Náchod", kterou sám napsal a byla vydána v roce 1985 jako obchodně technická a propagační brožura ( možná ji někdo máte ):

DRUHY KROKOVÝCH MOTORŮ

V současné technické praxi se nejvíce používají tři druhy krokových motorů.

1. Krokové motory s pasivním rotorem, někdy označované jako reakční či reluktanční nebo s proměnou reluktancí – zkratkou VR ( Variable Reluktance ).

2. Krokové motory s aktivním rotorem – aktivním proto, že jeho rotor obsahuje magneticky aktivní část – permanentní magnet. Podle uspořádání pólů magnetu rozlišujeme dvě skupiny krokových motorů s aktivním magnetem:
a) S radiálně polarizovaným permanentním magnetem – obyčejně čtyř a vícepólovým – tyto motory jsou v některé literatuře označovány jako PM krokové motory ( Permanent Magnet Step Motors ).
b) S axiálně polarizovaným permanentním magnetem ( vždy dvojpólovým ) – jsou pravděpodobně nejvíce rozšířené – označují se někdy jako hybridní, protože jsou u nich uplatněny jednak prvky konstrukce krokových motorů s pasivním rotorem, jednak krokových motorů PM.

3. Krokové motory s odvalujícím se rotorem, jsou typické tím, že jejich vzduchová mezera je v jednom nebo několika místech nulová ( rotor se dotýká statoru ).

Některé informace už zřejmě nebudou úplně aktuální a technický vývoj jde kupředu ( je třeba vzít v úvahu rok vydání 1985 – to znamená know how tak ještě mínus 5 až 10 let ), ale některé principy by mohly být stejné a trochu osvětlit „tajemství“ krokového motoru.
PBr
Příspěvky: 942
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

25. 11. 2007, 1:32

no rad by so videl nejaky krokac zo skupiny 3 v akcii, neviem si to predstavit ako to moze fungovat, moze to byt celkom zaujimave
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22400
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 11. 2007, 5:13

a co takhke harmonicka prevodovka, to je podobny princip
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
PetrNC
Sponzor fora
Příspěvky: 423
Registrován: 19. 6. 2007, 7:32
Bydliště: Náchodsko

25. 11. 2007, 7:15

Cituji z příručky:

KROKOVÉ MOTORY S ODVALUJÍCÍM SE ROTOREM

Existuje celá řada konstrukcí těchto krokových motorů. Typické pro ně je, že vzduchová mezera není konstantní, ale rotor se statoru dotýká v jedné nebo dvou přímkách. Tak, jak se přemisťuje magnetické pole, přemisťuje se bod ( nebo body ) dotyku statoru a rotoru. Dráha dotyku je buď hladká z vhodného materiálu ( pryž, termoplast ) nebo opatřená ozubením.Do této skupiny motorů patří také krokové motory s pružným ( flexibilním ) rotorem. Rotor se pružně deformuje ve směru magnetického pole a dotýká se statoru. Jak se mění poloha pole, dochází postupné deformaci rotoru a odvalování po vnitřním povrchu statoru.
U motorů s odvalujícím se rotorem se dosahuje nejlepších hodnot ukazatele poměru provozního momentu k objemu motoru ( asi 2x větší než u motorů a axiálním permanentním magnetem ). Motory s odvalujícím se rotorem jsou vhodné pro realizaci velmi malých velikostí kroku – většinou zlomky stupně. Přitom dosahují velmi vysokých provozních kmitočtů – řádově až několik desítek kHz a velké přesnosti krokování, příznivých dynamických vlastností.
sejosef
Příspěvky: 124
Registrován: 17. 2. 2008, 2:16
Bydliště: Votice

17. 2. 2008, 3:18

Nevím jak to fizikálně funguje, ale odmagnetování motoru skutečně existuje a dokonce i takového který má rotor složený z plechů. Při servisu jednoho stroje kolega který tvrdil že motor je špatný protože se špatně točí usoudili že ho rozebere a podívá se jestli to není jen v ložiskách. Chyba byla v tom že to byl motor s brzdou která sice cvakala ale neodbrzdila úplně. Po opětovném složení motor skutečně neměl ani 1/4 původní síly (pracoval na Z ose stroje pro osazování kontaktů a ani bez zátěže se neunesl). Výsledek = 6764Kč namísto pouhé výměny kolečka v brzdě orig. za asi 120Kč :-).
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2144
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

17. 2. 2008, 3:51

sejosef píše:Nevím jak to fizikálně funguje, ale odmagnetování motoru skutečně existuje a dokonce i takového který má rotor složený z plechů. Při servisu jednoho stroje kolega který tvrdil že motor je špatný protože se špatně točí usoudili že ho rozebere a podívá se jestli to není jen v ložiskách. Chyba byla v tom že to byl motor s brzdou která sice cvakala ale neodbrzdila úplně. Po opětovném složení motor skutečně neměl ani 1/4 původní síly (pracoval na Z ose stroje pro osazování kontaktů a ani bez zátěže se neunesl). Výsledek = 6764Kč namísto pouhé výměny kolečka v brzdě orig. za asi 120Kč :-).
JJ a kdo neveri VIZ QNX at to skusi. :D Nekdy je to v poho a nekdy je to docela dost drahe.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

17. 2. 2008, 8:12

Krokáče jsem naštěstí už opustil, takže tento problém řešit nemusím :)
Ales
Příspěvky: 55
Registrován: 14. 7. 2006, 3:08

17. 2. 2008, 9:53

Myslim, ze bezpecnejsi nez zkouset, jestli se to zmari nebo ne, by bylo sehnat Fe trubku s takovym vnitrnim prumerem, aby do ni presne pasoval rotor (pripadne nechat vysoustruzit, zvladne to kazdy ucen a cena bude urcite nizsi nez za novy KM a staci vam jedna trubka na vsechny rotory stejneho prumeru). Pak by se jen presoupnul rotor do trubky a pri montazi zase zpatky. Mag. obvod bude uzavreny, nemelo by se s tim tudiz prihodit nic spatneho.
Motory typu Variable Reluctance (tedy bez perm. magnetu v rotoru) je mozne rozebirat jak libo, z principu tam na nejakem zmagnetovani nebo odmagnetovani vubec nezalezi. Rotor v nich je jen kus zeleza, nic vic.

S pozdravem,
Ales Chlubny
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“