Uprava krokových motorů
Pupak: 1) mám doma spoustu magnetů, které jsou uskladněné volně (tedy vzduchová mezera = nekonečně velká) a žádné pozorovatelné odmagnetování se u nich nekoná . Je sice pravda, že kdysi dávno se např při uskladnění magnetu uzavíral magnetický obvod, aby se odmagnetování předešlo, ale to už u moderních magnetů potřeba není.
2) když v tom motoru není řádný magnet, tak ho ani nemůžu zničit.
2) když v tom motoru není řádný magnet, tak ho ani nemůžu zničit.
Ja prece netrvrdim,ze se to tyka vsech magnetu na svete.Jsou ale motory,kde se magnetismus vytvari v extremnim mg. poli a tam to proste vadi.Mg obvod musi byt trvale uzavren.Pokud tomu neveris,tak si precti odbornou literaturu.
Pupak: Dobře, dejme tomu, že jsou i KM, které mají nějaké magnety ze zmagnetizovaného železa a těm by rozpojení magnetického obvodu mohlo uškodit, ale to stále nevysvětluje otázku, jak rozpojení magnetického obvodu může poškodit KM, kde žádný magnet není ...... to opravdu nechápu.
Nevim jake motory pouzivas ty,ale vsechny,co mam ja,maji rotor sestaveny z plechu a permantnich magnetu.Rotor je silne magneticky.
Motory Japan servo,Minebea,Sanyo Denki vsechny stejne konstrukce.
Motory Japan servo,Minebea,Sanyo Denki vsechny stejne konstrukce.
Tak jsem rozebral dva KM a jeden měl rotor bez magnetu, u druhýho sice magnet vidět nebyl, ale rotor byl tak magnetickej, že určitě obsahoval někde uvnitř RE magnet(y).
Pokusím se trochu přispět do mlýna svým příspěvkem ohledně konstrukce krokových motorů. V naší obci bydlí ( už je na penzi ) konstruktér krokových motorů z bývalého podniku MEZ Náchod. Navštívil jsem ho a daroval mi příručku "KROKOVÉ MOTORY ZSE MEZ Náchod", kterou sám napsal a byla vydána v roce 1985 jako obchodně technická a propagační brožura ( možná ji někdo máte ):
DRUHY KROKOVÝCH MOTORŮ
V současné technické praxi se nejvíce používají tři druhy krokových motorů.
1. Krokové motory s pasivním rotorem, někdy označované jako reakční či reluktanční nebo s proměnou reluktancí – zkratkou VR ( Variable Reluktance ).
2. Krokové motory s aktivním rotorem – aktivním proto, že jeho rotor obsahuje magneticky aktivní část – permanentní magnet. Podle uspořádání pólů magnetu rozlišujeme dvě skupiny krokových motorů s aktivním magnetem:
a) S radiálně polarizovaným permanentním magnetem – obyčejně čtyř a vícepólovým – tyto motory jsou v některé literatuře označovány jako PM krokové motory ( Permanent Magnet Step Motors ).
b) S axiálně polarizovaným permanentním magnetem ( vždy dvojpólovým ) – jsou pravděpodobně nejvíce rozšířené – označují se někdy jako hybridní, protože jsou u nich uplatněny jednak prvky konstrukce krokových motorů s pasivním rotorem, jednak krokových motorů PM.
3. Krokové motory s odvalujícím se rotorem, jsou typické tím, že jejich vzduchová mezera je v jednom nebo několika místech nulová ( rotor se dotýká statoru ).
Některé informace už zřejmě nebudou úplně aktuální a technický vývoj jde kupředu ( je třeba vzít v úvahu rok vydání 1985 – to znamená know how tak ještě mínus 5 až 10 let ), ale některé principy by mohly být stejné a trochu osvětlit „tajemství“ krokového motoru.
DRUHY KROKOVÝCH MOTORŮ
V současné technické praxi se nejvíce používají tři druhy krokových motorů.
1. Krokové motory s pasivním rotorem, někdy označované jako reakční či reluktanční nebo s proměnou reluktancí – zkratkou VR ( Variable Reluktance ).
2. Krokové motory s aktivním rotorem – aktivním proto, že jeho rotor obsahuje magneticky aktivní část – permanentní magnet. Podle uspořádání pólů magnetu rozlišujeme dvě skupiny krokových motorů s aktivním magnetem:
a) S radiálně polarizovaným permanentním magnetem – obyčejně čtyř a vícepólovým – tyto motory jsou v některé literatuře označovány jako PM krokové motory ( Permanent Magnet Step Motors ).
b) S axiálně polarizovaným permanentním magnetem ( vždy dvojpólovým ) – jsou pravděpodobně nejvíce rozšířené – označují se někdy jako hybridní, protože jsou u nich uplatněny jednak prvky konstrukce krokových motorů s pasivním rotorem, jednak krokových motorů PM.
3. Krokové motory s odvalujícím se rotorem, jsou typické tím, že jejich vzduchová mezera je v jednom nebo několika místech nulová ( rotor se dotýká statoru ).
Některé informace už zřejmě nebudou úplně aktuální a technický vývoj jde kupředu ( je třeba vzít v úvahu rok vydání 1985 – to znamená know how tak ještě mínus 5 až 10 let ), ale některé principy by mohly být stejné a trochu osvětlit „tajemství“ krokového motoru.
no rad by so videl nejaky krokac zo skupiny 3 v akcii, neviem si to predstavit ako to moze fungovat, moze to byt celkom zaujimave
Cituji z příručky:
KROKOVÉ MOTORY S ODVALUJÍCÍM SE ROTOREM
Existuje celá řada konstrukcí těchto krokových motorů. Typické pro ně je, že vzduchová mezera není konstantní, ale rotor se statoru dotýká v jedné nebo dvou přímkách. Tak, jak se přemisťuje magnetické pole, přemisťuje se bod ( nebo body ) dotyku statoru a rotoru. Dráha dotyku je buď hladká z vhodného materiálu ( pryž, termoplast ) nebo opatřená ozubením.Do této skupiny motorů patří také krokové motory s pružným ( flexibilním ) rotorem. Rotor se pružně deformuje ve směru magnetického pole a dotýká se statoru. Jak se mění poloha pole, dochází postupné deformaci rotoru a odvalování po vnitřním povrchu statoru.
U motorů s odvalujícím se rotorem se dosahuje nejlepších hodnot ukazatele poměru provozního momentu k objemu motoru ( asi 2x větší než u motorů a axiálním permanentním magnetem ). Motory s odvalujícím se rotorem jsou vhodné pro realizaci velmi malých velikostí kroku – většinou zlomky stupně. Přitom dosahují velmi vysokých provozních kmitočtů – řádově až několik desítek kHz a velké přesnosti krokování, příznivých dynamických vlastností.
KROKOVÉ MOTORY S ODVALUJÍCÍM SE ROTOREM
Existuje celá řada konstrukcí těchto krokových motorů. Typické pro ně je, že vzduchová mezera není konstantní, ale rotor se statoru dotýká v jedné nebo dvou přímkách. Tak, jak se přemisťuje magnetické pole, přemisťuje se bod ( nebo body ) dotyku statoru a rotoru. Dráha dotyku je buď hladká z vhodného materiálu ( pryž, termoplast ) nebo opatřená ozubením.Do této skupiny motorů patří také krokové motory s pružným ( flexibilním ) rotorem. Rotor se pružně deformuje ve směru magnetického pole a dotýká se statoru. Jak se mění poloha pole, dochází postupné deformaci rotoru a odvalování po vnitřním povrchu statoru.
U motorů s odvalujícím se rotorem se dosahuje nejlepších hodnot ukazatele poměru provozního momentu k objemu motoru ( asi 2x větší než u motorů a axiálním permanentním magnetem ). Motory s odvalujícím se rotorem jsou vhodné pro realizaci velmi malých velikostí kroku – většinou zlomky stupně. Přitom dosahují velmi vysokých provozních kmitočtů – řádově až několik desítek kHz a velké přesnosti krokování, příznivých dynamických vlastností.
Nevím jak to fizikálně funguje, ale odmagnetování motoru skutečně existuje a dokonce i takového který má rotor složený z plechů. Při servisu jednoho stroje kolega který tvrdil že motor je špatný protože se špatně točí usoudili že ho rozebere a podívá se jestli to není jen v ložiskách. Chyba byla v tom že to byl motor s brzdou která sice cvakala ale neodbrzdila úplně. Po opětovném složení motor skutečně neměl ani 1/4 původní síly (pracoval na Z ose stroje pro osazování kontaktů a ani bez zátěže se neunesl). Výsledek = 6764Kč namísto pouhé výměny kolečka v brzdě orig. za asi 120Kč .
- Radek-B
- Příspěvky: 2144
- Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
- Bydliště: V:Karlovice
- Kontaktovat uživatele:
JJ a kdo neveri VIZ QNX at to skusi. Nekdy je to v poho a nekdy je to docela dost drahe.sejosef píše:Nevím jak to fizikálně funguje, ale odmagnetování motoru skutečně existuje a dokonce i takového který má rotor složený z plechů. Při servisu jednoho stroje kolega který tvrdil že motor je špatný protože se špatně točí usoudili že ho rozebere a podívá se jestli to není jen v ložiskách. Chyba byla v tom že to byl motor s brzdou která sice cvakala ale neodbrzdila úplně. Po opětovném složení motor skutečně neměl ani 1/4 původní síly (pracoval na Z ose stroje pro osazování kontaktů a ani bez zátěže se neunesl). Výsledek = 6764Kč namísto pouhé výměny kolečka v brzdě orig. za asi 120Kč .
RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
automatizace/konstrukce
Krokáče jsem naštěstí už opustil, takže tento problém řešit nemusím
Myslim, ze bezpecnejsi nez zkouset, jestli se to zmari nebo ne, by bylo sehnat Fe trubku s takovym vnitrnim prumerem, aby do ni presne pasoval rotor (pripadne nechat vysoustruzit, zvladne to kazdy ucen a cena bude urcite nizsi nez za novy KM a staci vam jedna trubka na vsechny rotory stejneho prumeru). Pak by se jen presoupnul rotor do trubky a pri montazi zase zpatky. Mag. obvod bude uzavreny, nemelo by se s tim tudiz prihodit nic spatneho.
Motory typu Variable Reluctance (tedy bez perm. magnetu v rotoru) je mozne rozebirat jak libo, z principu tam na nejakem zmagnetovani nebo odmagnetovani vubec nezalezi. Rotor v nich je jen kus zeleza, nic vic.
S pozdravem,
Ales Chlubny
Motory typu Variable Reluctance (tedy bez perm. magnetu v rotoru) je mozne rozebirat jak libo, z principu tam na nejakem zmagnetovani nebo odmagnetovani vubec nezalezi. Rotor v nich je jen kus zeleza, nic vic.
S pozdravem,
Ales Chlubny