sériové alebo paralelne?

Patres.I
Příspěvky: 289
Registrován: 20. 1. 2012, 6:00
Kontaktovat uživatele:

26. 4. 2013, 7:41

Tu je odpoveď z microconu

Statický moment je udáván pro plný proud obou fází motoru a nulovou rychlost. Je to moment, kterým by blo potřebné působit externě na stojící motor, aby se rotor pootočil o více než dva celé kroky. Dynamický moment je vždy menší, dosahuje nejvýše 70-75% statického momentu a s rycstí ksá. Tyto hodnoty se odečítají z momentové charakteristi


Dik za odpovede ,zapojim to teda sériovo ,aj tak mi momentalne nic iné nezostáva ,verím že s leadshine M542 to bude lepšie :)
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 884
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

26. 4. 2013, 8:52

Cjuz píše:druhně při paralelním spojení bude muset trvale pracovat nadproudová ochrana což může zapříčinit přehřívání výkonových koncových členů. Pokud je tam jen nějaký IO nemusí paralelní zapojení dlouhodobě vydržet, ale může
zde se může namítnout že si přece proud volím sám a driver se má přizpůsobit, to ano ale je zde nějaká rychlost regulačního obvodu a všech prvků. Pokud by byl driver dokonalý můžu výstupy zkratovat kouskem drátu a on to musí zvládnout. Jenže rychlost nárustu proudu může být tak vysoká že než zareaguje proudová ochrana dostane se hodnota proudu špičkově mimo technické možnosti driveru respektive jeho koncového tranzistoru. Ten je přetěžován a následně se může prorazit.
Většinou na místní bludy už nemám energii ani reagovat protože z myšlenkových pochodů některých (ne málo) autorů je vidět že snaha o vysvětlení je marná. Stejné pocity jako mám já z některých rad oboru elektra nezřídka cítí i ti co utrpěli strojním vzděláním a také už nereagují na místní výkvět. Je to myslím si škoda pro tohle fórum, ale takový je život...

Teď k tématu:
Driver (pokud není navržen místním všeumělem za nebývalé podpory spolupachatelů zde na fóru) nemá naprosto žádný problém uřídit proud v motoru který "krmí", protože jeho základní funkcí je práve ona přesná regulace proudu za poměrne složitých neustále se mněnících podmínek (různé provozní stavy motoru: různá rychlost otáčení, zmněna zatěžovacího momentu, zmněna magnetického obvodu vlivem tvaru rotoru vůči statoru, magnetické vlastnosti rotoru/statoru atd...). K žádnému přetěžování driveru tedy nedochází! Důvod proč některé motory hůře snáší zkrat na výstupu není výkonové přetížení, ale absence indukčnosti motoru, která je nedílnou součástí regulační smyčky a čím větší je ona indukčnost tím více má regulační smyčka času na reakci. Nulová indukčnost znamená nulový čas pro reakci na zkrat a tím pádem nulová možnost regulace proudu - ten tedy naroste na neůměrnou mez. Proto soistikovanější drivery přidávají vnitřní indukčnost dostatečne velkou na to aby regulační smyčka stihla vypnout (a dostatečně malou aby nezhoršovala zbytečne vlastnosti driveru).

Velké motory mají relativně velkou indukčnost a proto není pro malé drivery problém uregulovat malý proud kterým disponují. Problém je že malý proud větším motorům nestačí, protože moment je (v určité oblasti) přímo úměrný proudu.

Co se týká informace o jmenovitém momentu a proudu. Ten je samozřejmě (jak už je zvykem udávat co největší/nejlepší čísla že ano) udáván pro jmenovitý stálý proud oběma cívkama.

Při pohybu motoru samože neteče vinutím stálý proud, ale proud promněnný velice blízký sinusovce. Když se na tento stálý proud podíváme jako efektivní tak lehce dopočítáme maximální amplitudu (tedy vrcholovou hodnotu sinusovky). Většina driverů bere ve svém nastavení ůdaj právě o této špiškové hodnotě kdy při určiém natočení motoru odpovídá tento proud hodnotě proudu jednou cívkou, kdy ve druhé (fázově elektricky otočené o 90stupňů) je nulový. Tento stav kdy jednou cívkou teče onen "špičkový" proud a druhou nic se dá považovat za onen maximální dynamický moment motoru, který platí ve stavu kdy driver síhá (má dostatek napětí na krmení indukčnosti a protinapětí generovaného pohybem motoru) regulovat proud cívkami motoru.

Nepíšu proto abych kohokoliv shodil před ostatními, ale abych zamezil šíření zcestných teorií tvářících se pro laika jako pravdivé (zvláště když autor zcestné teorie nezřídka má i pravdu).

(zkušenější snad prominou za použití některých ne zcela přesných formulací a absenci rovnic podkládajících má tvrzení :oops:)
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2433
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

26. 4. 2013, 9:48

CZ_Pascal píše:
Cjuz píše:druhně při paralelním spojení bude muset trvale pracovat nadproudová ochrana což může zapříčinit přehřívání výkonových koncových členů. Pokud je tam jen nějaký IO nemusí paralelní zapojení dlouhodobě vydržet, ale může
zde se může namítnout že si přece proud volím sám a driver se má přizpůsobit, to ano ale je zde nějaká rychlost regulačního obvodu a všech prvků. Pokud by byl driver dokonalý můžu výstupy zkratovat kouskem drátu a on to musí zvládnout. Jenže rychlost nárustu proudu může být tak vysoká že než zareaguje proudová ochrana dostane se hodnota proudu špičkově mimo technické možnosti driveru respektive jeho koncového tranzistoru. Ten je přetěžován a následně se může prorazit.
Většinou na místní bludy už nemám energii ani reagovat protože z myšlenkových pochodů některých (ne málo) autorů je vidět že snaha o vysvětlení je marná. Stejné pocity jako mám já z některých rad oboru elektra nezřídka cítí i ti co utrpěli strojním vzděláním a také už nereagují na místní výkvět. Je to myslím si škoda pro tohle fórum, ale takový je život...

Teď k tématu:
Driver (pokud není navržen místním všeumělem za nebývalé podpory spolupachatelů zde na fóru) nemá naprosto žádný problém uřídit proud v motoru který "krmí", protože jeho základní funkcí je práve ona přesná regulace proudu za poměrne složitých neustále se mněnících podmínek (různé provozní stavy motoru: různá rychlost otáčení, zmněna zatěžovacího momentu, zmněna magnetického obvodu vlivem tvaru rotoru vůči statoru, magnetické vlastnosti rotoru/statoru atd...). K žádnému přetěžování driveru tedy nedochází! Důvod proč některé motory hůře snáší zkrat na výstupu není výkonové přetížení, ale absence indukčnosti motoru, která je nedílnou součástí regulační smyčky a čím větší je ona indukčnost tím více má regulační smyčka času na reakci. Nulová indukčnost znamená nulový čas pro reakci na zkrat a tím pádem nulová možnost regulace proudu - ten tedy naroste na neůměrnou mez. Proto soistikovanější drivery přidávají vnitřní indukčnost dostatečne velkou na to aby regulační smyčka stihla vypnout (a dostatečně malou aby nezhoršovala zbytečne vlastnosti driveru).

Velké motory mají relativně velkou indukčnost a proto není pro malé drivery problém uregulovat malý proud kterým disponují. Problém je že malý proud větším motorům nestačí, protože moment je (v určité oblasti) přímo úměrný proudu.

Co se týká informace o jmenovitém momentu a proudu. Ten je samozřejmě (jak už je zvykem udávat co největší/nejlepší čísla že ano) udáván pro jmenovitý stálý proud oběma cívkama.

Při pohybu motoru samože neteče vinutím stálý proud, ale proud promněnný velice blízký sinusovce. Když se na tento stálý proud podíváme jako efektivní tak lehce dopočítáme maximální amplitudu (tedy vrcholovou hodnotu sinusovky). Většina driverů bere ve svém nastavení ůdaj právě o této špiškové hodnotě kdy při určiém natočení motoru odpovídá tento proud hodnotě proudu jednou cívkou, kdy ve druhé (fázově elektricky otočené o 90stupňů) je nulový. Tento stav kdy jednou cívkou teče onen "špičkový" proud a druhou nic se dá považovat za onen maximální dynamický moment motoru, který platí ve stavu kdy driver síhá (má dostatek napětí na krmení indukčnosti a protinapětí generovaného pohybem motoru) regulovat proud cívkami motoru.

Nepíšu proto abych kohokoliv shodil před ostatními, ale abych zamezil šíření zcestných teorií tvářících se pro laika jako pravdivé (zvláště když autor zcestné teorie nezřídka má i pravdu).

(zkušenější snad prominou za použití některých ne zcela přesných formulací a absenci rovnic podkládajících má tvrzení :oops:)
Nějak nechápu, vždyť je to to samé?
Sám píšete že lepší driver je na to prostě stavěný neboď má indukčnost pro zvládání takových situací. Levný IO nic takového nemá a struktura prostě není navržená na provoz s indukčností která proudově staticky překračuje povolené maximum.
Z odpovědi vyplývá že jakýkoliv malinký driver bez problémů zvládne posílat svůj jmenovitý proud do jakéhokoliv motoru a s tímto nesouhlasím. Pokud výrobce má jako abslolutní maximum 3,5A tak i přes ochranný obvod který se bude toto snažit udržovat bude proudová regulační smyčka vždy dostávat v určitých okamžicích nepatrně nad tuto hranici což je z dlouhodobého hlediska nepřijatelné. Zde žádné efektivní hodnoty neplatí to se dá použít třeba pro oteplení.

Pročpak asi lidem odchází často třeba L298Nka, protože jsou tyto IO vyráběny opravdu na hranici svých možností a výrobce uvede do datasheetu co se dá iluzorně z něho dostat. TB6560 jsem viděl použitou občas taky na profesionálních strojích. Motory měly odběr do 0,7A, že by si to výrobce neuměl spočítat? Nikoliv věděl co si může od takového IO dovolit aby zde měl rozumnou spolehlivost. Provozovat takový obvod na hranici výrobních parametrů s takto zapojeným motorem je dle mě hazard.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 884
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

27. 4. 2013, 7:04

CZ_Pascal píše:Většinou na místní bludy už nemám energii ani reagovat protože z myšlenkových pochodů některých (ne málo) autorů je vidět že snaha o vysvětlení je marná.
Takže se to opět potvrdilo :(
Poučení pro píště: zbytečně neplýtvat energií.
Patres.I
Příspěvky: 289
Registrován: 20. 1. 2012, 6:00
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2013, 7:12

Takže mi z tohto vyplýva ,že to môžem kludne zapojiť na TBA 6560 ,bez toho aby to odišlo kvoli prúdom ? Zapojenie seriové alebo paralelné ,som z toho jeleň ,každý povie inak :(

Dakujem
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 884
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

27. 4. 2013, 7:43

Patres.I píše:Takže mi z tohto vyplýva ,že to môžem kludne zapojiť na TBA 6560 ,bez toho aby to odišlo kvoli prúdom ? Zapojenie seriové alebo paralelné ,som z toho jeleň ,každý povie inak :(

Dakujem
Ano zapojit to klidne muzes. Ale vysledek bude stat za prd protoze ten obvod jak proudove tak napetove neni na takovy motor urceny. Dokud se nebudes snazit TBA donutint k vysimu vykonu tak bude v pohode, ale motor bude velice slaby a pomaly. Pak zjistis ze kdyz pridas trochu proudu tak motor zacne aspon v pomalych otackach trohu tahnout, ale TBA to dlouho nevydrzi.

Seriove nebo paralelne ? Benzin nebo Diesel ? Taky dostanes ruzne odpovedi. Nezbyde nez pouzit vlastni hlavu a rohodnout se na zaklade informaci zde na foru jiz mnohokrate popsanych ktere vlastnosti daneho zapojeni jsou pro tebe dulezitejsi.

Klidne vyzkousej obe dve zapojeni - driveru to je jedno ! (Pokud se nejedna o nejaky domaci bastl, ktery pokud je blbe zapojeny brzy shori tak jako tak - a nebude to vubec zadna skoda!)
Pri seriovem (ktere ti doporucil i Cjuz) bude mit motor v nizkych otackach aspon nejaky moment.
Pri paralelnim se naprazdno dosanes na vyssi otacky ovsem s mizernym momentem.

Na momentove krivky udavane vyrobcem motoru s timto driverem samozrejme zapomen!
Patres.I
Příspěvky: 289
Registrován: 20. 1. 2012, 6:00
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2013, 7:57

CZ_Pascal píše:
Patres.I píše:Takže mi z tohto vyplýva ,že to môžem kludne zapojiť na TBA 6560 ,bez toho aby to odišlo kvoli prúdom ? Zapojenie seriové alebo paralelné ,som z toho jeleň ,každý povie inak :(

Dakujem
Ano zapojit to klidne muzes. Ale vysledek bude stat za prd protoze ten obvod jak proudove tak napetove neni na takovy motor urceny. Dokud se nebudes snazit TBA donutint k vysimu vykonu tak bude v pohode, ale motor bude velice slaby a pomaly. Pak zjistis ze kdyz pridas trochu proudu tak motor zacne aspon v pomalych otackach trohu tahnout, ale TBA to dlouho nevydrzi.

Seriove nebo paralelne ? Benzin nebo Diesel ? Taky dostanes ruzne odpovedi. Nezbyde nez pouzit vlastni hlavu a rohodnout se na zaklade informaci zde na foru jiz mnohokrate popsanych ktere vlastnosti daneho zapojeni jsou pro tebe dulezitejsi.

Klidne vyzkousej obe dve zapojeni - driveru to je jedno ! (Pokud se nejedna o nejaky domaci bastl, ktery pokud je blbe zapojeny brzy shori tak jako tak - a nebude to vubec zadna skoda!)
Pri seriovem (ktere ti doporucil i Cjuz) bude mit motor v nizkych otackach aspon nejaky moment.
Pri paralelnim se naprazdno dosanes na vyssi otacky ovsem s mizernym momentem.

Na momentove krivky udavane vyrobcem motoru s timto driverem samozrejme zapomen!
Dik za Info . Takže na doske TBA nemám nastaviť prúd pre motory na maximum,aby to nezhorelo .Dobre som pochopil ? :?

Ako alternatívy TBA mam v umysle použiť M542 driver- stýmto driverom by bol motor plnohodnotne využitý? (4.2A max)
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2433
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2013, 8:49

Pokud čínský výrobce nemá jako maximum proud tzv absolute maximum rating tedy 3,5A můžeš klidně nastavit. Doporučuji nepoužívat víc jak 3A.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 9328
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

27. 4. 2013, 9:15

CZ_Pascal píše:
CZ_Pascal píše:Většinou na místní bludy už nemám energii ani reagovat protože z myšlenkových pochodů některých (ne málo) autorů je vidět že snaha o vysvětlení je marná.
Takže se to opět potvrdilo :(
Poučení pro píště: zbytečně neplýtvat energií.
Zbytečný nebylo, hezky jsi to vysvětlil, aspoň já jsem díky tomu o něco chytřejší.

T.
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 27. 4. 2013, 11:48, celkem upraveno 1 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7038
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 4. 2013, 9:58

ty drivery mají omezen max proud odpory , takže víc stejně nedá takže motor ani driver neodpálíš , problém může být napětí , ty toschyby si moc líbyt nenechaj , nevím na kolik voltů jsou ty tvoje motory , ale při seriovém zapojení potřebuješ vlastně dvounásobné napětí , což ti tento driver nedovolí , takže asi bude lepší provozovat jej paralelně stím že nedosáhneš plného momentu .
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 9328
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

27. 4. 2013, 10:31

packa píše:ty drivery mají omezen max proud odpory , takže víc stejně nedá takže motor ani driver neodpálíš..
Jestli myslíš current sensing odpory na pinech NFA a NFB, tak ty by samy o sobě (pokud by selhala regulace) ten proud příliš neomezily - jejich hodnota je nastavena tak, aby na nich při jmenovitym proudu byla ztráta půl voltu, takže pokud by se na nich objevilo plné VM napětí, tak by tam byl skoro o dva řády vyšší proud (při VM=32V 64x proud nominální, např. 64x3,5A=224A). A jiný odpory v sérii s VM aspoň na čínských deskách myslím nejsou, jen snad jedna výkonová dioda.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7038
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 4. 2013, 1:00

JÁ CHTĚL JEN UPOZORNIT NATO , ŽE POKUD MÁ DRIVER MAX PROUD TŘEBA 3A a motor štítkově 10A tak ti tem notor stejně driver nepřetíží , prostě jen driver nepustí motoru větší proud a tím nedovolí jej naplno využít .
Patres.I
Příspěvky: 289
Registrován: 20. 1. 2012, 6:00
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2013, 6:47

Ďakujem za odpovede ,už som o niečo múdrejší :)

Ešte dotaz či s drivermi M542 sà stanú motory plnohodnotnými ,teda či to bude OK :)
dendy
Příspěvky: 54
Registrován: 14. 12. 2012, 5:14
Bydliště: Jížní Čechy,

27. 4. 2013, 6:49

Patres.I píše:Ako alternatívy TBA mam v umysle použiť M542 driver- stýmto driverom by bol motor plnohodnotne využitý? (4.2A max)
Jestli chceš plnohodnotně využít motor tak M542 ti taky proudově dostačovat nebude. Má RMS 3,0A. A tvůj motor má poněkud větší požodavky v paralelním zapojení.
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2013, 7:03

CZ_Pascal píše:
CZ_Pascal píše:Většinou na místní bludy už nemám energii ani reagovat protože z myšlenkových pochodů některých (ne málo) autorů je vidět že snaha o vysvětlení je marná.
Takže se to opět potvrdilo :(
Poučení pro píště: zbytečně neplýtvat energií.
:lol: :lol: :lol:
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“