pospojovat

Uživatelský avatar
PetrT30
Příspěvky: 140
Registrován: 13. 11. 2012, 7:19

25. 5. 2014, 12:38

Takže všechno špatně.
Nakonec se rozhodlo, že bude frekvenčák zapojen na 230V, protože podle štítku by to asi 400V neunesl
edit: fotka štítku je špatná ...niže v diskuzi je uvedena správná
Obrázek

Jenže, když se zapojí podle tohoto schématu tak mi to shodí jistič:
Obrázek

Napadlo mě zapojit to takto (spojit N/L3 z NULOU):
Obrázek

Bude to fungovat?
Naposledy upravil(a) PetrT30 dne 25. 5. 2014, 6:08, celkem upraveno 1 x.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

25. 5. 2014, 1:45

Pokud máš v dílně starou 2-vodičovou instalaci (TN-C), tak to tak je stejně v zásuvce propojeno.
Pokud máš novou 3-vodičovou instalci (TN-S) s proudovým chráničem (fíčkem), tak _nikdy_ nesmíš za fíčkem spojit N a PE.
Takže v obou případech je blbost to spojovat.
A pokud to snad budeš mít dokonce připojeno pohyblivým přívodem (tj. běžnou šňůrou s koncovkou do zásuvky), tak pak je to už kardinální blbost, protože tam nikdy nemůžeš vědět, na kterém drátě bude fáze a na kterém bude N.

Jestli můžu doporučit: v oblastech, kde nejsi tak úplně doma, tam raději moc neexperimentuj.
Uživatelský avatar
PetrT30
Příspěvky: 140
Registrován: 13. 11. 2012, 7:19

25. 5. 2014, 5:54

Ano je tam starší dvoudrátová el. Proto jsem si myslel, že tam prostě něco chybí :D
Nicméně .... nechal jsem spadnout jistič a nahodil ho při zapnutém frekvenčáku za slov "děj se vůle boží" a on naskočil bez keců.
Zapojil jsem ho na motor a ten se roztočil. Ale točí se velmi pomalu takže teď už asi jenom doprogramovat.
.... a zkusím dát silnější 16A jistič.

jen můj dodatek: Ačkoliv to bude znít nadneseně, tak i taková játrovka jako já dokáže změřit v jakém drátu je fáze :lol:
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7043
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

25. 5. 2014, 5:59

co to znamena dát silnější jistič 16A , ?? že už tam 16A je jen dáš s pomalejší charakteristikou ? nebo tam je 10A as chceš ho nahradit 16A ? pokud tam je desítka tak by to chtělo prověřit jestly odpovídá vedení 16ce jinak ji tam nesmíš dát , spíš může být ten jistič unavený a padá při nižším proudu , takže bych zkusil dát novej stejné dimenze , maximalně pomalejší , koukám že máš měnič 0,2KW takže ta desítka pokud tam je to musí v pohodě ustát.
Uživatelský avatar
PetrT30
Příspěvky: 140
Registrován: 13. 11. 2012, 7:19

25. 5. 2014, 6:06

Jejda ten štítek výše je z manuálu.
Tady je z mého frekvenčáku:
Obrázek
Ano je tam 10A. Už je asi unavenej, protože to je ještě ten v bakelitovým pouzdru.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

25. 5. 2014, 6:33

PetrT30 píše:jen můj dodatek: Ačkoliv to bude znít nadneseně, tak i taková játrovka jako já dokáže změřit v jakém drátu je fáze :lol:
O tom bych nepochyboval, že to poznáš.
Ale u pohyblivého přívodu se to nikdy nesmí udělat proto, že když to strčíš do jiné zásuvky, tak tam může být fáze na opačné dutině, a jseš v pytli.
Žádna norma závazně nepředepisuje, na které straně v zásuvce má být fáze. U nás (v bývalém ČSSR) je sice zvykem dávat fázi vlevo, ale spolehnout se na to rozhodně nemůžeš. Teoreticky by to v rámci jedné stavby mělo být zapojené stejně, ale ani na to se nedá spolehnou. Navíc nějaká rozdvojka nebo prodlužka to klidně otočí.
Uživatelský avatar
PetrT30
Příspěvky: 140
Registrován: 13. 11. 2012, 7:19

25. 5. 2014, 6:37

U nás (v bývalém ČSSR) je sice zvykem dávat fázi vlevo,
JJ
Jen dodám, že toto platí u zásuvky při pohledu na zeď + zem. kolík nahoře.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7401
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

25. 5. 2014, 7:19

a jeden typ rozdvojek tu fázi na jedné straně otáčel....
a že je jich mezi lidma ještě dost, možná se to ještě vyrábí
perlička
nedávno jsem mámě opravoval takovej ten malej beztlakovej ohřivač Gorenje na vodu, co se montuje se speciální baterií nad umyvadlo
neustále se v něm vařila voda, nevypínal
oba termostaty, provozní i havarijní v pořádku, funkční, oba rozepnuté (!!!!!!!!!) a stejně to pořád topilo a voda se vařila
přišel jsem na to, že v třížilové flexošňůře, kterou to bylo připojené do sítě byly od výrobce prohozené modrý (N) a hnědý (L) drát, hnědý (L) na pravý kolík, v ohřívači byly na fázi (hnědý vodič) zapojeny v serii oba termostaty a dále topné těleso, potud vše v pořádku
fór byl v tom, že prohnil obal tělesa někde cca v polovině délky, v tom místě se drát topného tělesa uzemnil přes obal, vodu a kostru (PEN) a díky prohozeným drátům to pak trvale topilo
termostaty pak vypnuly nulák který byl v hnědém drátě, druhá půlka tělesa vesele topila dál z fáze na modrém drátě flexošňůry proti kostře
dokud to těleso neprohnilo tak to normálně chodilo
čuměl jsem jak puk, když jsem zalitou zástrčku flexošňůry rozřezal
tohle je přesně případ pro proudový chránič, ten by to zachránil
i to se může stát
kdyby někde uhnila kostra, bylo by veselo
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
PetrT30
Příspěvky: 140
Registrován: 13. 11. 2012, 7:19

27. 5. 2014, 7:34

Dal jsem dnes nový jistič 10A (B) - Céčkovej jsem nesehnal. Stále mi ho to shazuje a netuším proč :( . Nahodím ho ručně a frekvenčák funguje. Sice zatím nějak blbě, ale svítí.
Už jsem přemýšlel, že to napojím na jednu fázi z 400V zásuvky, ale to bude jen krajní případ a možná i blbost. A stejně nevím jak zapojit dráty, když tam jsou čtyři :lol:
Ptal jsem po mém okolí, ale ty dědci (elektrikáři) co tady bydlí frekvenčákům nerozumí a ani to neumějí vyslovit :) . Jsou rádi, že jim doma svítí žárovky.
Kdyby měl někdo nějaký nápad tak ho rád přivítám.
Jen dodám, že to je frekvenčák Allen-Bradlley
manual zde: http://ulozto.cz/xpSoZADH/manual-frekve ... 0-en-p-pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22950
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2014, 7:40

protoze je to B
mnohdy je i C malo
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
PetrT30
Příspěvky: 140
Registrován: 13. 11. 2012, 7:19

27. 5. 2014, 7:42

mnohdy je i C malo
a co dál?
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7043
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

27. 5. 2014, 7:58

a co tam máš před jističem za dráty ? pokud je to 2,5 měd tak dej 16A C a máš pokoj , samozřejmě ten samý kabel musí být i za jističem ,
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22950
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2014, 8:37

jinak ja na tyhle prdy pri zapinani spinanych veci pouzivam toto:

http://www.gme.cz/b57364s0100m000-p118-088" onclick="window.open(this.href);return false;

samozrejme patricne dimenzovat
pak staci podstatne slabsi jistis a i s rychlou charakteristikou
ve finale i lip jisti pac ty predimenzovane kvuli prvotnimu narazu nepoberou pretizeni a stejne to shori
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
chb
Příspěvky: 3861
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

27. 5. 2014, 9:42

když koukám na štítek - vstup 200-240 V 22,5A to je docela dost na desítku jistič .

jinak z 3f jedna fáze proti nuláku má právě těch 240 V co potřebuješ - ale 4 dráty jsou tři fáze a zem, tedy ti chybí nulák ...
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

28. 5. 2014, 7:51

chb píše:když koukám na štítek - vstup 200-240 V 22,5A to je docela dost na desítku jistič .

jinak z 3f jedna fáze proti nuláku má právě těch 240 V co potřebuješ - ale 4 dráty jsou tři fáze a zem, tedy ti chybí nulák ...
a jakej je asi tak rozdíl mezi nulákem a zemí v síti TN-C co má doma? :D střední, ochranej se tomu říká nulák zem lidově.. a když je v TN-C síti střední a ochranej spojenej tak jsou asi stejný..
zapojit to tak samozřejmě lze, fungovat to bude, získá jednofázovej přívod v síti TN-C chráněnej jističem daného 3fázového okruhu takže třeba 16, 25A
je to sice taková elektrikářská prasárna v rozporu s normou, ale používá to kde kdo.. pořád lepší to udělat takhle a připojit to na dimenzovaný vedení a jistič a vědět o tom, než slabý původní vedení někde ve zdi jistit silnějším jističem byť jednofázovým.. samozřejmě nejlepší je to vykopat a udělat pořádně, jenže to je sice jediná správná, ale nejnákladnější jak finančně tak časově varianta..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“