Minivřeténko z Timova setu
Timovo vřetýnko asi byla slepá cesta. Podařilo se mi vyměnit takový ten čínský kleštinový upínač (je jich plný Ebay), který pasuje do profi držáku s ložisky s kosoúhlým stykem. Kvalita úplně jiné úrovně a navíc kleština ER11 - to skýtá daleko větší možnosti. Trochu jsem se zaseknul na shánění talířových pružin s vnitřním průměrem 10,2mm abych "předepnul" ložiska ale jinak jsem si ušetřil hodně obrábění použitím hotových profi dílů. Zkusím o víkendu postnout nějakou fotečku.Thomeeque píše:Nějaký progress?melsoft píše:Tak já jsem koupil ten druhý set a počítám, že rozebrat to jít musí. Jak by tam jinak dostali ty ložiska? Ta zadní část podle mě bude našroubovaná (kolmá díra myslím slouží k zastrčení tyčky pro utahování). Ale však uvidíme až to dorazí...
Kdyby někdo to Timovo vřetýnko chtěl, tak ho asi rád pustím dále do světa.
Ono motor je otázka. Pokud modelářský bldc tak aby ti to točilo cca těch 16 tis na třeba 24V tak to musí mít cca 666Kv. Což v běžném třeba senzorové provedení a navíc inrunner zkrátka neni. Asi by se dala použít i oběžka ale ty bývají obecně hlučnější a nejsem si jistý že by to otáčkově sedělo.
Takže reálně by se dalo použít třeba toto
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=19617" onclick="window.open(this.href);return false;
píšou sice 1500W ale trvale to bude tak 500W ( modeláři jsou ulhaní) navíc se dost počítá že motor bude chlazený vrtulí.
K tomu régl třeba toto
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... gging.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vypadá že má rozumný chladič a navíc má i logování.
Osobně bych dal přednost něčemu s hall senzorama ale to bohužel je vše dělané na modely autíček a většinou na 12 V a navíc KV je tam mimo mísu.
Já nakonec vřetýnko dokončil i když bohužel točí na 12v jen asi 2500 otáček ale naučil jsem se s tím žít a kupodivu díky brutálnímu momentu se s ním obrábí dobře , skoro bych řekl že líp než když jsem v nouzi používal kresse. Chci udělat nové vinutí ale nějak na to nemám čas, navíc si připravuju novou portálku kde bude ATCčko tak už to asi nebudu potřebovat.
Takže reálně by se dalo použít třeba toto
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=19617" onclick="window.open(this.href);return false;
píšou sice 1500W ale trvale to bude tak 500W ( modeláři jsou ulhaní) navíc se dost počítá že motor bude chlazený vrtulí.
K tomu régl třeba toto
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... gging.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vypadá že má rozumný chladič a navíc má i logování.
Osobně bych dal přednost něčemu s hall senzorama ale to bohužel je vše dělané na modely autíček a většinou na 12 V a navíc KV je tam mimo mísu.
Já nakonec vřetýnko dokončil i když bohužel točí na 12v jen asi 2500 otáček ale naučil jsem se s tím žít a kupodivu díky brutálnímu momentu se s ním obrábí dobře , skoro bych řekl že líp než když jsem v nouzi používal kresse. Chci udělat nové vinutí ale nějak na to nemám čas, navíc si připravuju novou portálku kde bude ATCčko tak už to asi nebudu potřebovat.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Já na zázraku™ používám téměř výhradně nástroje s 1/8" stopkou, u plošňáků zcela výhradně, takže z tohoto pohledu by timovo vřeteno stačilo. A pokud se neosvědčí, nic hroznýho se neděje, určitě kolem něj nebudu vyrábět nic složitýho a motorek se využije jinak (nějakou ERxx hřídel mám taky koupenou, dokonce i s ložiskama a kleštinama, to bude další level
). Jinak oba obrázky znám, chystám se to pojmout podobně, dík.
Dík, T.

Dík,asi jsem si to vysnil příliš jednoduše. Zkusim si s nově nabytym nouhau prolézt modelářský eshopy, snad na něco kápnu.lubos píše:Ono motor je otázka..
To by bylo supr!melsoft píše:Zkusím o víkendu postnout nějakou fotečku.
Já bych si to možná vzal do zálohy, pokud bych to přecijen přivedl do použitelného stavu.. zamyslim se, kdyžtak pak napíšu.melsoft píše:Kdyby někdo to Timovo vřetýnko chtěl, tak ho asi rád pustím dále do světa.
Dík, T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Když se všude uvádí ten KV koeficient, znamená to, že se u těhle motorů regulují otáčky změnou napětí na výstupu? Čekal bych frekvenci (nebo jsou tam nějaký V/f křivky?).
Pokud ano, tak dejme tomu, že bych vzal tento kousek (1600KV, 22Vmax, 24Amax, "600W") a nějaký odpovídající regulátor. Regulátor bych nastavil na 10V (16k RPM), max. proud by měl spadnout na 11A a výkon by měl být 110W. Dá se takle nějak uvažovat?
Dík, T.
Pokud ano, tak dejme tomu, že bych vzal tento kousek (1600KV, 22Vmax, 24Amax, "600W") a nějaký odpovídající regulátor. Regulátor bych nastavil na 10V (16k RPM), max. proud by měl spadnout na 11A a výkon by měl být 110W. Dá se takle nějak uvažovat?
Dík, T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Tom,
ja pouzivam motorceky z HK v mojich lodiach, myslim ze to je dobra cesta, striedavy motor je niekolkonasobne silnejsi ako klasicka plechovka.. tento motor nezastavis ani neurzis prstami
Z prijimaca idu do regulatoru impulzy.. takze osobne si myslim ze to je riadene impulzami, ale je to pre mna spanielska dedina....
Riso
ja pouzivam motorceky z HK v mojich lodiach, myslim ze to je dobra cesta, striedavy motor je niekolkonasobne silnejsi ako klasicka plechovka.. tento motor nezastavis ani neurzis prstami
Z prijimaca idu do regulatoru impulzy.. takze osobne si myslim ze to je riadene impulzami, ale je to pre mna spanielska dedina....

Riso
Díky, tak to o té síle rád slyším (čtu
). Akorát upřesním: můj dotaz nebyl jak se řídí regulátor, ale jakým způsobem regulátor dosahuje kýžených otáček.

mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
PWM Regulací - tedy ekvivalent napěťového řízení (plus samozřejmě musí zajistit správně i komutaci).Thomeeque píše:Akorát upřesním: můj dotaz nebyl jak se řídí regulátor, ale jakým způsobem regulátor dosahuje kýžených otáček.
Regulátor neřídí většinou otáčky v pravém slova smyslu (pokud se nejedná o specialitku pro helikoptník/vrtulotéru), ale pouze napětí, což se většinou projeví samozřejmě i zmněnou otáček.
Při nezatíženém motou poteče teoreticky nulový proud a otáčky budou přísně lineárně ekvivalentní vstupnímu napětí.
Motor se ale nikdy (vlivem vnitřních ztrát) nebude chovat jako nezatížený. Proto otáčky nebudou sledovat napětí úplně přesně lineárně.
BLDC motor funguje stejně jako krokáč. Protože BLDC motory jsou vpodstatě výlučně 3f, tak fungují jako 3f krokáče. Tedy je to synchronní motor s permamentními magnety.
Kdyby někdo náhodou měl driver na 3f krokáče a nějaký modelářský BLDC motor, tak by to mohl vyzkoušet a dát sem video, mohlo by to být zajímavé.
Stejně jako u krokáče je BLDC motor s externí elektronickou komutací. Tj. řídicí elektronika spíná jednotivé fáze. Ta konstanta Kv skutečně udává otáčky na volt, ale to platí za ideálních podmínek při optimální komutaci. Mechanismus je ten, že driver pustí šťávu do vinutí a podle velikosti napětí (tedy v praxi podle střídy PWM) se příslušně rychle (čím vyšší napětí, tím rychleji) přitáhne nejbližší vhodný magnet k danému vybuzenému pólu. Na nevybuzením vinutí se mezitím sleduje, kdy k tomu přitažení došlo, a podle toho se načasuje vybuzení další cívky. Takže pokud to bude regulátor budit v ideálním omakžiku, tak skutečně bude odpovídat Kv krát napětí otáčkám.
Ale regulátor to nemusí budit v ideálním okamžiku. Pak ten motor může pracovat klidně jako krokáč a točit se pomalu, případně třeba i stát na místě. Ale BLDC regulátory většinou nemají omezení proudu (choppering) jako mají drivery krokáčů, takže pak se proud dá omezit jen poklesem napětí (tedy střídou PWM).
To sledování polohy rotoru pomocí vinutí nevybuzené fáze nefunguje idálně při hodně nízkých otáčkách. Pokud se má BLDC točit hodně pomalu, je lepší sehnat senzorový motor, který má zabudovené 3 Hallové sondy, a pak se dá komutace řídit vpodstatě ideálně i při otáčkách kolem nuly. I některé modelářské motory a regulátory jsou "sensored", ale je jich mnohem míň než těch "sensorless".
Kdyby někdo náhodou měl driver na 3f krokáče a nějaký modelářský BLDC motor, tak by to mohl vyzkoušet a dát sem video, mohlo by to být zajímavé.
Stejně jako u krokáče je BLDC motor s externí elektronickou komutací. Tj. řídicí elektronika spíná jednotivé fáze. Ta konstanta Kv skutečně udává otáčky na volt, ale to platí za ideálních podmínek při optimální komutaci. Mechanismus je ten, že driver pustí šťávu do vinutí a podle velikosti napětí (tedy v praxi podle střídy PWM) se příslušně rychle (čím vyšší napětí, tím rychleji) přitáhne nejbližší vhodný magnet k danému vybuzenému pólu. Na nevybuzením vinutí se mezitím sleduje, kdy k tomu přitažení došlo, a podle toho se načasuje vybuzení další cívky. Takže pokud to bude regulátor budit v ideálním omakžiku, tak skutečně bude odpovídat Kv krát napětí otáčkám.
Ale regulátor to nemusí budit v ideálním okamžiku. Pak ten motor může pracovat klidně jako krokáč a točit se pomalu, případně třeba i stát na místě. Ale BLDC regulátory většinou nemají omezení proudu (choppering) jako mají drivery krokáčů, takže pak se proud dá omezit jen poklesem napětí (tedy střídou PWM).
To sledování polohy rotoru pomocí vinutí nevybuzené fáze nefunguje idálně při hodně nízkých otáčkách. Pokud se má BLDC točit hodně pomalu, je lepší sehnat senzorový motor, který má zabudovené 3 Hallové sondy, a pak se dá komutace řídit vpodstatě ideálně i při otáčkách kolem nuly. I některé modelářské motory a regulátory jsou "sensored", ale je jich mnohem míň než těch "sensorless".
Díky kluci! Ptám se proto, že chci vědět, zda můžu uvažovat takto:
O přesné řízení a dodržení otáček mi nejde.
T.
Skoro to vypadá, že joThomeeque píše:dejme tomu, že bych vzal tento kousek (1600KV, 22Vmax, 24Amax, "600W") a nějaký odpovídající regulátor. Regulátor bych nastavil na 10V (16k RPM), max. proud by měl spadnout na 11A a výkon by měl být 110W. Dá se takle nějak uvažovat?

T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Ono to Kv je v podstatě ukazatel maximálních otáček na prázno při určitém napětí. Jsou i metody jak toto obejít ale to nemá smysl tady řešit. Všechny modelářské regulátory jsou dost omezené ( cena musí být nízká) a tak snímání proudu většinou nemají. Existuje i možnost použít regulátor řízený pwmkou tak že se nastaví max otáčky pomocí vstupu z pwm a reguluje se vstupní napětí. Tím se dá docílit maximální účinosti jak motoru tak regulátoru. Pokud by jsi si s tím chtěl hrát není zas tak složité si jak senzorový tak bezsenzorový regulátor udělat ( na rc groups je na to pěkné vlákno a stačí na to i arduino, sám jsem si s tím hrál).
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Tak na skusku mozes kupit toto http://www.aliexpress.com/item/New-120A ... 18400_6148" onclick="window.open(this.href);return false;
Len ci to bude mat zmysel ? neviem skusil som zapojenie s senzorom aj bez a nejaky viditelny rodiel som nepozoroval. Aspon nejaky vyznamni. Zase sa mi podarilo rozprogramovat ten regulator no
Len ci to bude mat zmysel ? neviem skusil som zapojenie s senzorom aj bez a nejaky viditelny rodiel som nepozoroval. Aspon nejaky vyznamni. Zase sa mi podarilo rozprogramovat ten regulator no

Tak jak to tu čtu mne napadlo sice asi docela mimo mísu ,
což takhle rozpohybovat automobilový alternátor jako motor pomocí modelářského regulátoru nebo i jiného měniče .
Třeba by se to k nějakému tomu pohonu hodilo když uvážíme že motory z praček se snaží také amatéři využívat ....

což takhle rozpohybovat automobilový alternátor jako motor pomocí modelářského regulátoru nebo i jiného měniče .
Třeba by se to k nějakému tomu pohonu hodilo když uvážíme že motory z praček se snaží také amatéři využívat ....

