Nástrojová bruska N1
Ahoj, díky moc!
Nejprve k děličce…vzhledem k tomu, že všechny originální děličky a vřeteníky mají dutinu MK3 a já mám doma nástroje ISO40 a trny MK1-MK4, tak jsem se rozhodl, že tu jednu originální děličku předělám na ISO40 + vložku z ISO40 na MK4 s tím, že vnitřní dutina jak ISO40 tak MK4 ve vložce musí být kalená. Vložku proto, ať nástroj s MK4 netrčí z děličky hodně dopředu, kdybych použil „krátký“ trn ISO40/MK4, ale schová se více dovnitř. Jinak do tělesa děličky jsem kromě jednoho závitu M5 zepředu nezasahoval, princip stahování nových ložisek bylo zachováno jako u původního originálu. Vřeteno je vyrobeno z ISO trnu na fotce, osoustruženo a průměry pro ložiska broušeny. Fotku nového vřetena bohužel nemám. Pro vizualizaci jsem tam jen „nahodil“ nějaké frézy.
Nejprve k děličce…vzhledem k tomu, že všechny originální děličky a vřeteníky mají dutinu MK3 a já mám doma nástroje ISO40 a trny MK1-MK4, tak jsem se rozhodl, že tu jednu originální děličku předělám na ISO40 + vložku z ISO40 na MK4 s tím, že vnitřní dutina jak ISO40 tak MK4 ve vložce musí být kalená. Vložku proto, ať nástroj s MK4 netrčí z děličky hodně dopředu, kdybych použil „krátký“ trn ISO40/MK4, ale schová se více dovnitř. Jinak do tělesa děličky jsem kromě jednoho závitu M5 zepředu nezasahoval, princip stahování nových ložisek bylo zachováno jako u původního originálu. Vřeteno je vyrobeno z ISO trnu na fotce, osoustruženo a průměry pro ložiska broušeny. Fotku nového vřetena bohužel nemám. Pro vizualizaci jsem tam jen „nahodil“ nějaké frézy.
Teď k přípravku. Tak nějak se ke mně dostal orig. přípravek na broušení vrtáků průměru 1-12mm pouze s jednou čelistí. Původní plán, že si dodělám čelisti padl, protože se mi to upínání vrtáků konstrukčně nějak nelíbilo, bylo to zbytečně moc složité a zdlouhavé na nastavení. Takže nejprve jsem to celé rozdělal, vymezil axiální pohyb u čepu kývání tzn. bronzové pouzdro, které lze vysunout – vytáhnout rukou, líznul na délku na soustruhu, složil a tím odstranil axiální vůli, kterou jsem tam měl. Vyměnil jsem si horní maznici ať mi tam „netrčí“, no nakonec jsem vyměnil všechny.
Dále jsem si objednal na aliexpressu držák kleštin ER32 D80 7děr a pak i 18ks kleštin ER32 přesnost „AA“ od 2-20mm (zatím jsem nezkoušel, jaká je skutečnost), které používám i na frézce. Vyrobil jsem mezipřírubu, co jsem zjistil je to, že nesmí být široká, protože pak nelze nabrousit malé vrtáky, při kývání by se brousila i matice kleštiny. Původní originální „přírubu“ se závitem jsem ze strany, kde se nasadí a přišroubuje nová mezipříruba, osoustružil pouze z čela viz foto (více fotek nemám). Ještě jsem si vyrobil rýhovanou matici z nerezu, která má z jedné strany vybrání (dle stávajících dvou matic), ať se mi s tím lépe otáčí při polohování. Po těchto úpravách si nabrousím vrtáky do průměru 20mm. Kleštiny utahuji a povoluji vždy rukou, pokud brousím více vrtáků v zátahu, beru si na pravou ruku jednu rukavici, je to lepší. Vzdálenost vrtáku od kleštiny při broušení nastavím podle nějaké měrky - šablony, ale někdy to „jedu“ jen na oko“ s ohledem na průměr vrtáku… když spěchám. Brousil jsem na pohodu vrtáky pr.13,1-14mm a za hodinu jsem jich nabrousil 27, vrtáků pr.5,1-6mm jich bylo 42, otočení vrtáku o 180° trvá asi 2s, to jen pro představu. Zarovnání kotouče dělám tak, že do kleštiny si upnu diamantový orovnávač, sjedu trochu pod osu brusného kotouče, zaaretuji „kývání“ a podélný posuv brusky, „suportíkem v přípravku“ a příčným posuvem orovnám kotouč.
Dále jsem si objednal na aliexpressu držák kleštin ER32 D80 7děr a pak i 18ks kleštin ER32 přesnost „AA“ od 2-20mm (zatím jsem nezkoušel, jaká je skutečnost), které používám i na frézce. Vyrobil jsem mezipřírubu, co jsem zjistil je to, že nesmí být široká, protože pak nelze nabrousit malé vrtáky, při kývání by se brousila i matice kleštiny. Původní originální „přírubu“ se závitem jsem ze strany, kde se nasadí a přišroubuje nová mezipříruba, osoustružil pouze z čela viz foto (více fotek nemám). Ještě jsem si vyrobil rýhovanou matici z nerezu, která má z jedné strany vybrání (dle stávajících dvou matic), ať se mi s tím lépe otáčí při polohování. Po těchto úpravách si nabrousím vrtáky do průměru 20mm. Kleštiny utahuji a povoluji vždy rukou, pokud brousím více vrtáků v zátahu, beru si na pravou ruku jednu rukavici, je to lepší. Vzdálenost vrtáku od kleštiny při broušení nastavím podle nějaké měrky - šablony, ale někdy to „jedu“ jen na oko“ s ohledem na průměr vrtáku… když spěchám. Brousil jsem na pohodu vrtáky pr.13,1-14mm a za hodinu jsem jich nabrousil 27, vrtáků pr.5,1-6mm jich bylo 42, otočení vrtáku o 180° trvá asi 2s, to jen pro představu. Zarovnání kotouče dělám tak, že do kleštiny si upnu diamantový orovnávač, sjedu trochu pod osu brusného kotouče, zaaretuji „kývání“ a podélný posuv brusky, „suportíkem v přípravku“ a příčným posuvem orovnám kotouč.
Máš to moc hezký a funkční !
Jinak na matici pro upínání vrtáků jsem srazil hranu tak, aby nepřekážela při broušení malých vrtáků a hlavně při vybrušování příčného ostří. Aby šla utahovat rukou nalepil jsem na ni hliníkový kroužek po obvodu vroubkovaný.
Jinak na matici pro upínání vrtáků jsem srazil hranu tak, aby nepřekážela při broušení malých vrtáků a hlavně při vybrušování příčného ostří. Aby šla utahovat rukou nalepil jsem na ni hliníkový kroužek po obvodu vroubkovaný.
-
- Příspěvky: 3411
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Skvelé obrázky aj vysvetlenie! Nasadil si mi chrobáka do hlavy, pretože presne tento prístroj na vrtáky mám a tiež mi príde s tými čeľusťami neohrabaný.
.
Presne to ma napadlo, keď edyss písal o uťahovaní matice

SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
-
- Příspěvky: 3411
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,
originálne schéma bol vypínač s pravým a ľavým chodom cez 3 keramické poistky. Potom pri generálkach k brúske montovali tú bedňu, kde boli 3 tlačítka L-STOP-P a vnútri tuším 2 stykače kvôli bezpečnosti. Ak vypadol prúd, brúska sa pri jeho opätovnom zapnutí sama nerozbehla.
originálne schéma bol vypínač s pravým a ľavým chodom cez 3 keramické poistky. Potom pri generálkach k brúske montovali tú bedňu, kde boli 3 tlačítka L-STOP-P a vnútri tuším 2 stykače kvôli bezpečnosti. Ak vypadol prúd, brúska sa pri jeho opätovnom zapnutí sama nerozbehla.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel